אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ליין הגייז אריסה: "מנגנים מזרחית יותר קשה ממה שמזרחים שומעים בבית"

הברזילאים מעריצים, מרגול מפרגנת וליאור נרקיס מבאס. יוצרי הליין אריסה מצליחים לשווק בחו”ל את הקונספט הכי ישראלי שאפשר לחשוב עליו: טראש הומואי מזרחי

תגובות

תוך איחוד תמוה בין הומואים לבין מגזרים שצועקים להם “יא הומואים” יצרו עומר טובי ויותם פפו את ליין המסיבות הכי עליז לגייז שנצפה באזור בשנים האחרונות. הפרומואים המהוקצעים של אריסה, בכיכובם של אוריאל יקותיאל ואליעד כהן, סללו את דרכם של הארבעה לברזיל וליסבון, ואולי מרשים מכך, ללב הקונצנזוס הישראלי. אחרי שאירחו את מיטב כוכבי הזמר המזרחי, אפילו מרגול בחרה להשיק את עצמה מחדש במסגרת המסיבה הבאה שלהם. » מרגול מגיעה לאריסה» הומואים, הם שומעים מזרחיתמבין האמנים שפניתם אליהם, מישהו סירב?פפו: “באמת שכולם הסכימו והיו מקסימים חוץ ממקרה אחד. סגרנו הופעה עם ליאור נרקיס. הוא אחד הגדולים אז היה סיפור לסגור איתו, וממש ביום שבו שהיינו אמורים להוציא פרסום, אחרי כל הפגישות והסיפורים והעניינים, אחרי שכל היום האמרגן מרח אותי, בערב הוא אמר שליאור נרקיס השתפן. הוא לא בדיוק אמר השתפן, אבל הוא אמר שליאור נרקיס ראה את הקליפ עם זהבה בן וזה כנראה נראה לו הומואי מדי”.נראה לכם שהוא הומו?פפו: “קצת חתיך, לא?”.יקותיאל: “מכוער”.טובי: “מכוער, מכוער מאוד, ולזכותנו ייאמר שאנחנו לא מביאים אמנים ומנסים להשפיל אותם. הפכנו לפלטפורמה שאמנים מזהים שהיא תוכל לקדם אותם. לרמת הפרסום שעשינו לזהבה בן אף חברת פרסום לא הגיעה. היה אייטם עליה בכל מדיה אפשרית, בכל אתר, בכל עיתון, בכל ערוץ. אירחנו כבר את שרית חדד, רינת בר, ליאת בנאי, שריף, קוקו מאילת, ולכן גם מרגול משיקה אצלנו את מופע הקאמבק שלה”.זה כי מזרחים יותר סלחניים כלפי התנהגות עבריינית?יקותיאל: “למה אנשים מצפים שבגלל שמרגול ביצעה עבירה היא תפסיק להופיע? מי כאן לא עשה טעויות? יש טעויות ויש פשע, ואני לא אכנס לאם מדובר בטעות או בפשע, אבל מי פה לא עשה פשע? הרי אנחנו לא מביאים אותה כנבחרת ציבור, אנחנו מביאים אותה כזמרת”.לא משפילים את האמנים. אריסה (צילום: תום זואילי) אתם בכלל מזרחים?יקותיאל: “עומר כן, אני מאוד, יותם לא”.זו פרצה לכל מיני האשמות.פפו: “אוריינטליזם?”.לא, סתם גזענות.טובי: “יותם בא מהמשפחה הכי אשכנזית שיש. כל המשפחה שלו מרצים באוניברסיטה והוא היה מקשיב למזרחית הרבה לפני האריסה. משם האריסה הגיעה. אני לא הקשבתי למזרחית בחיים והייתי ה’אשכנזי’ בחבורה”.ואם בכל זאת מאשימים אתכם בגזענות, או גרוע מכך, בהיפסטריות אירונית שמתנשאת על הקהל האמיתי שצורך את התרבות הזו?יקותיאל: “יש גבול עד כמה אפשר לעבוד על הקהל. הקהל מאוד רגיש, אנשים היו שמים לב אם היינו צוחקים עליהם. אתמול למשל היתה לנו מסיבה בחיפה, ואנשים הגיעו מאשדוד ומאשקלון. אנשים עולים לרגל כשיש אריסה, לא משנה איפה”.פפו: “המסיבות רצות כבר יותר משנה וחצי, אנשים חוזרים”.טובי: “אי אפשר להסתכל על זה ברמה כזו שטחית. אם היינו מנסים לייצר דאחקה, עולם המושגים והייצוגים שלנו היה אמור להיות נורא מצומצם. אנחנו כן יורדים לעומקו של עניין”.גם בגלגלצ משמיעים מזרחית מעמדה מתנשאת.פפו: “אבל אני שם מזרחית יותר קשה ממה שמזרחים שומעים בבית”.יקותיאל: “יש המון קישוטים בקהל. מגיעים היפסטרים כי זה מצחיק, ויש דודות, אבל הקהל האמיתי שלנו מאוד ספציפי ומאוד נאמן. לכן אנחנו שמים מוזיקה שאנשים היו שומעים בבית, שהם זוכרים מהבר מצווה שלהם, ולא פופ ים תיכוני מתחנף שמנסה למכור תקליטים”.הצלחתם מאוד בקרב קהל לא נימול. איך תרגמתם את המזרחיות המקומית?כהן: “לא ידענו איך הקהל בברזיל יאכל את זה, אבל כשהגענו 1,500 ברזילאים שרו את ‘מה עשית לי’ בעברית. לקליפים שלנו יש שם יותר משני מיליון צפיות”.טובי: “גם מי שלא שמע לפני זה שיר ים תיכוני בחייו ירקוד בטירוף. יש משהו במקצבים ובאווירה”. יקותיאל: “הברזילאים הם המעריצים הכי גדולים של אריסה. כשהגענו, ברזיל עצרה למשך שבוע – תמונות, חתימות. הצטלמנו עם מישהו ביום ראשון, ביום רביעי הוא בא עם התמונה מפותחת כדי שנחתום עליה. הם קצת כמו הישראלים, מאוד שמחים ומאוד חמים וחצי מהם חושבים שאני ברזילאי ושקוראים לי אריסה. 99 אחוז מהקהל שם לא היו יהודים או ישראלים שחיים בחו”ל. יש הפרדה בין מה שקורה במסיבות בארץ ובין מה שקורה עם קהל שרק רואה את הקליפים, שיש בהם שירים מזרחיים אמיתיים ואין התפשרות על פופ ים תיכוני”.לא שופטים אותה. מרגול (צילום יוסי שלזיגר) למה פופ ים תיכוני נחשב בעיניכם לפשרה ושריף הילד הדרוזי לא?טובי: “כי זה פחות מעניין. לא צריך להיות מאבחן תרבות גדול בשביל לזהות במה יש איזשהו ערך. אנחנו מנגנים חלק מהמוזיקה שיוצאת עכשיו, אבל בעיקר מוזיקה שיש בה מטען רגשי הרבה יותר גדול. כשיותם שם קטע מרוקאי, הרבה מהקהל, גם אשכנזים שהלכו למימונות של השכנים, מכירים את זה וזה טעון במיליון ואחת חוויות. בהקשר הזה אנחנו לא קוראים תיגר על העשייה הים תיכונית החדשה ואומרים ‘זה חרא’ ו’זה טוב’, יש הרבה טוב ואני דווקא חושב שהמפגש בין ויזואליה מודעת ומוזיקה ים תיכונית נותן לה טון של תרבות מוערכת”.איך נולד השילוב באמת?יקותיאל: “יש חסך במוזיקה מזרחית אצל הומואים, ובאופן כללי במסיבות. לפני האריסה, רוב האנשים שרצו לשמוע מוזיקה מזרחית היו צריכים ללכת למקומות של ערסים, מקומות ברמת המסוכן, ולהומואים זה לא היה אפשרי בשום צורה. אני לא אומר שבאנו עם אג’נדה היסטרית לתיקון חברתי, אבל המסיבות נולדו מתוך צורך. אנשים הרגישו את החסך הזה ובגלל זה כל כך הצליח”.טובי: “אף פעם לא היה ניסיון לשלב. עבדנו מתוך אינטואיציה שהפכה לאופרציה. כשהתחלתי את אריסה כבר הכרתי את יותם דרך החינות שהוא היה עושה אצלו בבית, ואוריאל כבר היה פרפורמר. היתה איזו אינטואיציה שיש פה גרעין מגניב שיכול לייצר משהו ממש מעניין”.ליאור נרקיס ראה ונבהל. הפרומו של זהבה בן:

הודעות נאצה מחתיכים בפייסבוק כמו המסיבות שלהם, גם הצוות מאחורי אריסה מורכב ממארג של ניגודים וסטריאוטיפים הנרמסים על ידי ערימות של תחכום ומודעות עצמית. יותם פפו, די.ג’יי “אוריינטלי”, משמש מפיק ונמצא כרגע בהפסקה מלימודיו לתואר שני בהיסטוריה. למרות שהוא מנחה טקסי חינה המוניים בגלבייה, הוא אכן נראה כמו סטודנט לתואר שני בהיסטוריה, ועם כל הרצון להיות נאורים, יש משהו מפתיע בחיבתו למוזיקה מזרחית כבדה, ויותר מזה, בחיבתו לזין. עומר טובי, מאסטר באמנויות השיווק, הוא בעל החזון ושותפו של פפו להפקה. יצירתי, ביקורתי וציני מסך 22 שנותיו, טובי מבשר על שלב מתקדם באבולוציה ההיפסטרית. השילוב בין מודעות עצמית ועין לטרנדים ובין הרגישות האסתטית ההומואית המפורסמת הוליד את ה”הומסטר” בדמותו. אליעד כהן, הפנים הקשוחות של אריסה, הוא דוגמן לגייז, בעל עסק תיירות לגייז, ואיכשהו, עדיין בארון. למרות שהוא הצלע הפחות דעתנית בקבוצה, סיפורו מדגיש את המשמעות הטעונה שיש לליין מזרחי גאה. אוריאל יקותיאל, האיש והשפם, הוא האנטיתזה של כהן מבחינה זו, והוא מצדיק את בחירתו כפרזנטור ולא רק ברמת הפרפורמנס. הוא מתנסח בכריזמטיות ומגדיר את עמדתו בבהירות, אך כוחו במה שהוא לא מגדיר. כמעט כולם נתקלו בהומופוביה לסוגיה, אבל משתדלים שלא לעשות מזה סיפור.פפו: “ברור שצעקו לנו ברחוב, אבל זאת לא חוויה מעצבת”.כהן: “לי יש המון חברים סטרייטים ובחיי היומיום לא רואים בי את הצד הזה. אצלי זה מתבטא בהעדפה מינית, במיטה. אני במקור מעכו, ועד גיל 19 הייתי בארון והיתה לי בת זוג. תמיד ידעתי שאני גיי, אבל לא חשבתי שאעשה עם זה משהו. היום כל החברים הטובים שלי יודעים. הייתי לוחם בצבא ביחידה מאוד סגורה ומצומצמת וממש חיינו יחד, וכל החברים מעכו וכל החברים מהצבא מתקשרים ואומרים שהם אוהבים אותי ותומכים בי. לא נתקלתי בהומופוביה, למרות שהייתי בטוח שזה יקרה”.מהחוויה שלך, לאנשים קל יותר לאכול הומואים כמוך או כמו אוריאל?“יכול להיות שכמו אוריאל. אצלי לא ציפו, הייתי עם בת זוג, וכשסיפרתי לאמא שלי היא היתה בהלם. לקח לה חודש לעכל את זה. הכל טרי – עד לפני חצי שנה האחים שלי לא ידעו, וכשרצו לראיין אותי לטלוויזיה אמא שלי ביקשה ממני לא לעשות את זה. לעשות דברים בתל אביב או בעולם זה בסדר גמור, רק לא לעשות משהו כלל ארצי שכולם יראו. היום זה כבר הגיע למצב שהיא אומרת שהיא שם בשבילי אם זה מה שיעשה אותי מאושר”. יש לך אבא?“יש לי אבא, וכרגע הוא האדם היחיד בעולם שלא יודע עלי. יש דיבורים, הוא שמע כמה דברים, הוא שאל, לא אמרתי כן ולא אמרתי לא... הוא בן 68 והוא דמות נורא מאצ’ואית”.גם אתה.“זה כל הקטע. הוא תמיד מתגאה בי בפני כולם על זה שאני גבר גבר, והוא לא רואה טלוויזיה, ויש לו את העולם הקטן שלו שם בעכו. אמנם אולי לי היה יותר קל אם הוא היה יודע, אבל זו מחשבה קצת אנוכית. אני מעדיף להישאר עם עצמי עם הדבר הזה, ויש לי את אמא שלי שהיא האדם הכי קרוב אלי ואת כל החברים, ואני מעדיף שכרגע זה יהיה ככה”.יקותיאל: “אני הייתי מקבל הודעות נאצה בפייסבוק, ‘יא הומו, יא מניאק, אני ארצח אותך, אתה זונה’. בדרך כלל הם היו ממש חתיכים, אז הייתי מוסיף אותם כחברים. חמש דקות אחרי הם היו מתחילים לדבר איתי בצ’אט וכולם רצו לשכב איתי בסוף, כלומר כל אחד מהם התגלה כחובב”.בחוג למגדר מנתחים את תפקיד השפם שלך בקליפים. למה הוא שם?“אני לא מרגיש צורך להגדיר את מה שאני עושה מבחינה מינית. אני פרפורמר, ובעזרת השם אעשה גם דברים בלי האיפור והעקבים, והערך שלהם לא ייפול מזה. זו דמות אחת, שאני כמובן מאוד אוהב והיא מאוד דומיננטית וחשובה לי, כי היא היתה אאוטלט לדברים שאין לי איך לפרוק ביומיום. זה כיף. היה לי שפם הרבה לפני שהייתי מופיע. כשהייתי הומו קטן ממש, והייתי מתאפר בבית כששיעמם לי, זה תמיד היה עם זיפים. לא רציתי להוריד אותם, כי הייתי ממש מכוער בלעדיהם. בפעם הראשונה שהופעתי באריסה הייתי בלי השפם, ואז פשוט שאלתי את עומר אם אני יכול להשאיר אותו כי לא רציתי להתגלח”. אנשים היו שמים לב אם היינו צוחקים עליהם. צוות הליין (צילום: דוד נבו) 

קצת בעייתי לכתוב על מוזיקה “אתנית”, “מזרחית” או “ערבית”, בטח כשדוחפים את הכל יחד למשבצת האקזוטית של הלא־מערביים. אבל קשה להתעלם מהתחושה שאריסה לא לבד - כיבוש הפריים טיים, הפלייליסטים ואולמות האירועים בידי השיק המזרחי לא פוסח על חיי הלילה. באתר קפה גיבלרטר כותבים על מוזיקה אתנית ומארגנים ערבי הופעות בהשתתפות ביאלקה, משפחת אלאייב, נינו ביטון ותזמורת המגרב; בסוף ינואר ייפתח ליין חדש של מוזיקה אפריקאית במועדון הג’י ספוט בשלמה; והבר היפואי אנה לולו סוגר שנה ראשונה עם ים של מוזיקה ערבית, והוא הסיבה הכי טובה להגיע ליפו כרגע.“ברגע שאנשים מכירים לראשונה זמר פלמנקו אמיתי או מרגישים את הגרוב של המוזיקה המרוקאית האנדלוסית הם מתים על זה”, אומר אופיר טובול, מפיק מוזיקלי שכותב בקפה גיברלטר ועכבר העיר, “יש הרבה אנשים שאוהבים מוזיקה מזרחית ולא מרגישים שיש סתירה בין אייל גולן לנינו ביטון. אם אייל גולן ודודו אהרון לא היו מצליחים גם משפחת אלאייב והיימן בלוז לא היו מצליחים. אני אישית מתקלט את המוזיקה הזו, למרות שהאמת היא שיש לזה יותר קהל בירושלים מאשר בתל אביב”. באנה לולו מתקלטים בערבי שישי מוחמד ג’באלי ואיל שגיא ביזאוי, בליין כל מה שחדש בארע”ב, מוזיקה עכשווית מרחבי המזרח התיכון. “התחילה להיווצר תחושה של קהילה פלסטינית בעיר, ואנשים מכירים זה את זה דרך אירועים כמו פלסטינמה (הקרנות של סרטים ערביים עצמאיים בתיאטרון הערבי־עברי) או הופעות של מוזיקה ערבית אלטרנטיבית בלבונטין”, מספר ג’באלי, “זה עונה על צורך של הרבה אנשים בעיר, לא רק פלסטינים. גם אנשים שהם דור שלישי בארץ ורוצים להכיר את המרחב מסביב ומחוברים לצד הערבי בזהות שלהם. אני חושב שאנה לולו הוא דוגמה טובה למקום שמנסה להתחבר לעולם הערבי בגובה העיניים ולא מתנשא מעליו”. ביזאוי אוהב את המוסיקה, אבל גם הוא חושב שיש שם יותר מזה: “המקום הזה הוא גם הפעילות הפוליטית שלי וגם הדבר היפה ביותר שאנשים יכולים לעשות עבור חברה”, הוא אומר. (הילה הראל ואודיה גנור)

כתבות שאולי פספסתם

*#