אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עמוק באדמה: החניונים יורדים קומה

סקר שנערך בין התושבים קבע שיוקם חניון מתחת לדיזנגוף סנטר. עכשיו מתברר: בקרוב יצטרפו גם החניונים של מתחם גבעון ושל שדרות רוטשילד לחגיגה

תגובות

ביום שני השבוע פורסמו התוצאות הסופיות של סקר העירייה בדבר עתיד כיכר דיזנגוף: הכיכר תורד למפלס הרחוב ומתחתיה ייבנה חניון. לפי הסקר, 53 אחוז מהתושבים שנשאלו מעדיפים שיהיה חניון, בעוד 39 אחוז מעדיפים שלא. לצד הדיון הספציפי בהשלכות של חניון תת קרקעי מתחת לכיכר דיזנגוף (פקקים, זיהום, רעש, עומס), מדובר בחלק ממגמה מוצהרת של העירייה להורדת החניונים בעיר אל מתחת לפני הקרקע.  “חניון הבימה היה בעבר מעל הקרקע והורד אל מתחת לפני השטח, חניון גבעון (ליד הקריה, בין הרחובות הארבעה וקרליבך; א”ג) יורד לשיפוץ תת קרקעי, וגם חניון קצה השדרה, בשדרות רוטשילד, יהיה בהמשך חניון תת קרקעי”, מספר סגן ראש העיר אסף זמיר. “גם מעל חניון קצה השדרה ברוטשילד מתכננים פיאצה מדהימה, כמו זו המתוכננת מעל חניון גבעון”. מלבד ארבעת החניונים המרכזיים האלו – הבימה, כיכר דיזנגוף, גבעון ורוטשילד – מתוכנן פיילוט לפרויקט מסקרן במיוחד: בימים אלו חברת אחוזות החוף בודקת אפשרות של בניית חניונים תת קרקעיים אוטומטיים בשלושה רחובות בעיר - סוקולוב, שלמה המלך ויהושע בן נון. הרעיון בחניון אוטומטי הוא להגיע עם הרכב אל תוך סוג של מעלית הנמצאת בכניסה לחניון, וזו מסיעה את המכונית בעצמה אל תוככי המקום ולמעשה מחנה בשבילכם את הרכב. המעלית תהיה מצוידת במנגנון שמזהה את הרכב כדי שתדע גם להחזיר אותו לבעליו. תושבי הרחוב מעדיפים חניה על אמנות? כיכר דיזנגוף (תחום: טלי מאייר) חניון מעין זה, שחוסך המון זמן לנהגים, נפוץ כבר באירופה ובמזרח הרחוק, ובדיקת המהלך נעשתה ביוזמתו של ראש העירייה רון חולדאי. המטרה היא לשכלל את החניונים כך שיהיו ידידותיים יותר לציבור, אך גם לפנות מקום לטובת המרחב הציבורי על פני הקרקע. “יתרון נוסף, מלבד פינוי שטחים ציבוריים, הוא האפשרות לייצר מספר מקומות חניה גדול בשטחים מאוד צרים מבלי להתחשב ברמפות סביב או דרכי גישה כנהוג בחניונים תת קרקעיים רגילים, ולמעשה להוסיף עוד כ־35 אחוז מקומות חניה”, כך מסביר מתכנן התנועה ערן קרן, המתכנן לאחוזות החוף את החניונים. בתוך שלושה חודשים עתיד לצאת סקר שיבדוק את העניין של תושבי רחוב בן גוריון בשימוש בחניון המתוכנן בשלמה המלך, זאת על מנת לראות אם הוא כדאי להקמה כלכלית.“ביולי האחרון פירסמה אחוזות החוף בקשות למידע מחברות שונות שלהן מודלים של חניונים אוטומטיים”, מספרת יפה טל, סמנכ”ל ומנהלת אגף פרויקטים באחוזות החוף, “כרגע הנושא נמצא בבדיקה טכנית, והפיילוט מתוכנן לפי רחוב סוקולוב. בתוך שלושה חודשים נרכז את כל המידע שמעבירות החברות המסחריות אלינו, נעביר אותו לבדיקת העירייה ומשם נמשיך הלאה למכרזים או לקבלת אישורים מחוזיים”. בניגוד למצופה, ולמרות שלהערכתה חניונים אלו יצטרכו להיות מתופעלים גם על ידי גורם אנושי, טל חוזה שהמחיר למשתמש עשוי להיות נמוך יותר מהשימוש בחניון תת קרקעי רגיל. זאת מאחר שההצעות של חלק מהחברות להקמת כזה, הן זולות יותר. כמו כן, מדיניות העירייה היא לא להעלות את מחיר החניון בשל השימוש במנגנון אוטומטי. העירייה מעדיפה להשקיע באופניים. אסף זמיר (צילום: אורן זיו)  הבעיה היחידה היא שהחניון המתוכנן בסוקולוב יוריד אל מתחת לקרקע, בשביל מקומות בתשלום, 12 מקומות חניה בכחול־לבן. “זה ביטוי למדיניות העירונית שמתעדפת שבילי אופניים ותחבורה ציבורית על פני מקומות חניה שמעודדים שימוש ברכב פרטי”, מסביר זמיר, “כך תיעדפנו שבילי אופניים על פני חניה כחול־לבן ברחוב בלוך, ונתיב תחבורה ציבורית על פני חניה באבן גבירול. במקומות שבהם יש פוטנציאל וזכות עירונית להקים חניונים תת קרקעיים, חובה למצות את הפוטנציאל הזה. ישנם מתנגדים לחניון, אבל תפיסה קיצונית לכאן או לכאן אינה נכונה, ועובדה שכיום יש עשרת אלפים מנויי תל אופן, והקהל פונה לפתרונות שאינם שימוש ברכב הפרטי במהלך היום”. זמיר מציין כי אחת הטענות של המתנגדים לחניונים תת קרקעיים היא שאי אפשר לבנות מעליהם גינות. “אבל כיום ישנן יכולות טכנולוגיות ליצר מרחבים ציבוריים איכותיים מעל חניון, והבימה היא דוגמה לזה”, הוא אומר ומתייחס ל־20 עצים שננטעו בערוגה ברחבת כיכר הבימה השבוע. “אין היום איפה להוסיף חניה כחול־לבן”, הוא משיב כאשר נשאל מדוע לא פשוט להוסיף מקומות חניה לתושבי העיר, “בלילה תושבים חונים על המדרכות ובאדום־לבן ולא מקבלים דוחות, כחלק ממדיניות עירונית שלא לתת דוחות בלילה. אם נהפוך את השטחים הללו לכחול־לבן ביום הם ייצרו עומס בלתי אפשרי שיהיה על חשבון תחבורה והולכי רגל”.

כתבות שאולי פספסתם

*#