אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שומרי החוק: כשהעירייה מזניחה תושבי יפו דואגים לעצמם

הכירו את הוויג'ילנטים החדשים של יפו: תושבים שמאסו בשינויים התחבורתיים שעושה העירייה, ובתגובה עוקרים שלטי אין כניסה, צובעים לאפור מדרכות כחול־לבן, ומתקינים פסי האטה מאולתרים

תגובות

אם ערכתם לאחרונה טיול ברחובות יפו, הבחנתם בוודאי במכוניות הדוהרות בכבישים, במיוחד בשעות הלילה, שמשאירות אחריהן שובל של תמרורים מרוסקים או עקורים ממקומם. בחודשים האחרונים מתגברת מגמה הנמשכת זה כמה שנים - יותר ויותר מתושבי יפו לוקחים את החוק לידיהם בנושאים תחבורתיים, לאחר שהפתרונות המוצעים על ידי הרשויות לא מצליחים לקלוע למטרה. דרכי הפעולה המרכזיות של אותם ויג'ילנטים הן מחיקת סימוני חניה מגבילים (כחול־לבן ואדום־לבן) ממדרכות וצביעתם באפור, עקירת שלטי אין כניסה ממקומם, והתקנה של פסי האטה מאולתרים."בלילה נוסעים נהגים מופרעים במהירות גבוהה אל הגינה שבקצה רחוב אשדוד", מספר האני נאסר, שגר ברחוב זה בשכונת נוזהה. תושבי האזור מתלוננים כבר שנים על היעדר תשתיות, מדרכות ושילוט בשכונה, ונענים על ידי העירייה כי האזור מוקפא בשל אפשרות לתוכנית בינוי עתידית, שבינתיים אינה עומדת על הפרק. "אנחנו צריכים כאן תמרורים, פסי האטה ומדרכות", מוסיף נאסר ומתאר כי בעבר היו נפוצות ביפו מדרגות בטון לא מהוקצעות שתושבים הניחו על דעת עצמם על הכביש, כתחליף לפסי האטה, ושהיו פוגעות פיזית במכוניות. "רק בשנים האחרונות, אחרי שהתחילו לשפץ ולסדר את עג'מי התחילו לדאוג לאוכלוסייה היהודית יותר ולשים יותר באמפרים", הוא אומר. "לשכונה שלנו לא דואגים אלא מזניחים אותה, ולמרות בקשות חוזרות שלי, לא שמים כאן פסי האטה".בחודשים האחרונים, תושבי יפו מוחקים סימוני חניה חדשים של כחול־לבן ואדום־לבן שמסמנת העירייה, וצובעים במקומם את המדרכות בחזרה לאפור. כך ברחוב שבטי ישראל, מול החומוסייה של אבו חסן שמהווה מוקד עלייה לרגל בכל ימות השבוע ובפרט ביום שבת העמוס. "לאחרונה התחילו לסמן בכל מקום ביפו כחול־לבן", אומר חסן קרוואן, אחד הבעלים, "ספקים צריכים להגיע לכאן בשעות מוגבלות, או להגיע בזוגות כאשר אחד מהם נשאר לשמור על המשאית שלא תקבל דוח. בנוסף, לקוחות שלנו חוטפים דוח, ואנשים מתחילים לחשוב פעמיים לפני שהם יושבים אצלנו. אין באזור חניונים חלופיים בתשלום". מחסור חמור בחניונים לעומת המצב בתל אביב. יפו (צילום: ניר קידר)הנתונים מאשרים את החוסר בחניונים עבור המבקרים בעיר: לעומת מרכז תל אביב, שבה חניונים תופסים בין 11 ל־18 אחוז משטח הקרקע, ביפו תופסים החניונים שני אחוזים בלבד, כך לפי השנתון הסטטיסטי של עיריית תל אביב לשנת 2010. "צריך לתכנן בצורה מסודרת מדיניות שתבין את צורכי המקום והמבקרים", אומרת יהודית אילני, תושבת יפו וחברה בוועדה העממית היפואית, "במקום להציק למבקרים עם קנסות, העירייה צריכה לנהל מערך חניה בצורה נבונה שיתמודד עם עומסי סוף השבוע, ולא לשלול את החניה בבת אחת". המראה הנפוץ ביותר למי שמצוי ביפו באופן שוטף הוא תמרורים מנופצים, בעיקר תמרורי אין כניסה. בשל רצון ליצור מיתון והסדרה של התנועה, מציבה העירייה תמרורי אין כניסה והופכת רחובות דו סטריים לחד סטריים. ביפו יש חוסר ברחובות מקבילים שיהוו דרכים חלופיות, זאת נוסף על השיפוצים שהופכים את הסדרי התנועה בעיר ללא מתואמים ומקשים על חיי התושבים. "הדרכים כל הזמן משתנות, ומי שפיספס פנייה צריך לנסוע עד תל אביב כי אין רחוב מקביל לנסוע ואי אפשר לפנות ימינה או שמאלה", אומרת אילני. היא מספרת על פירוקם ההדרגתי והיעלמותם של תמרורי אין כניסה ברחובות בית פלט, ים סוף, יאנוש קורצ'ק והלימון - רחובות קטנים ומעוטי תנועה שהיו במשך שנים דו סטריים ושקטים עד כדי כך שילדים שיחקו בהם בשעות הצהריים, ואין בהם צורך בהגבלת תנועה. תמרור אין כניסה נוסף, ברחוב סלסלה פינת יפת, המשמש 30 שנה כביש דו סטרי, הוסר פעמים כה רבות עד שכיום הוא כבר נעדר. "אין מחשבה איך להפוך את העיר לאפשרית מבחינה תחבורתית, אין שילוט שמורה על השינויים", היא מוסיפה, "כל כמה שבועות רואים שלט שנעקר או מדרכה שמשנה את צבעה לאפור. התושבים משתגעים מהשינויים התחבורתיים". "סימון כחול־לבן ואדום־לבן ביפו, הנעדרת כמעט ממגרשי חניה ציבוריים, מפליא", אומר חבר המועצה אחמד משהראוי (מרצ), העומל זה שנים לאור התלונות הזורמות של התושבים על הסדרת הנושאים הללו מול גופים שונים בעירייה, "לאחר שנים של שיפוצים, יש להקל ולסייע לעסקים, שתורמים לכלכלה המקומית. יש לפתור בעיות חניה, ולקבל החלטה על רחובות חד סטריים והגבלת תנועה, וראוי שיעשו זאת תוך הליכי שיתוף ציבור והידברות עם מובילי דעת קהל מקומיים. כיום האכיפה חמורה, מבלי שניתנות לבעיות התחבורה פתרונות". מהעירייה נמסר: "במהלך החודשים האחרונים נערכה בעירייה עבודת מטה שמטרתה להפחית את תאונות הדרכים, למתן תנועה ברחובות בעייתיים ולהפחית מפגעי בטיחות. במסגרת זו הוחלט על הפיכת מספר מצומצם של רחובות לחד סיטריים, תוך בחינה מדוקדקת כי קיימים רחובות מקבילים סמוכים המאפשרים תנועה בכיוון ההפוך, וכן הוספת פסי האטה ועזרי בטיחות ושינוי תמרור במקומות שבהם נוצר הצורך בכך. במהלך 2011 תבוצע התקנת פסי האטה בכ־30 רחובות ביפו ובימים אלו אנו נערכים לתכנון הרחובות שיכללו בתוכנית העבודה לשנת 2012. צביעת המדרכות באדום־לבן נעשית על פי שיקולים תנועתיים מקצועיים וצביעה בכחול־לבן נעשית בכדי לייצר מקומות חניה מתחלפים באזור מסוים, כך שתינתן עדיפות לציבור התושבים המקומי על פני נהגים מזדמנים".

כתבות שאולי פספסתם

*#