פרידה מהאיש שהביא את חיי הלילה הפלסטינים לתל אביב - לילה - הארץ

פרידה מהאיש שהביא את חיי הלילה הפלסטינים לתל אביב

בשבוע שעבר הלך לעולמו סמי מטר, שהקדיש את חייו לקידום חיי הלילה של סצנת השוליים הפלסטינית־ישראלית. מוחמד ג'באלי נפרד ממי שלא רצה להיות "עוד די.ג'יי חתונות"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
יוני שרוני, עכבר העיר

יש דמויות, בסביבות תרבותיות בכלל ובתחום חיי הלילה בפרט, שפועלן חשוב לאין שיעור. בשבוע שעבר הלך לעולמו סמי מטר, שהיה אחת מדמויות המפתח החשובות שקידמו את הסצנה האלטרנטיבית של הקהילה הפלסטינית־ישראלית, ונמצא ללא רוח חיים בדירתו ביפו, לאחר שלקה בדום לב."סמי, בן 40 במותו, היה אחד מהדי.ג'ייז הכי מוכרים בעשר שנים האחרונות", מספר מוחמד ג'באלי, די.ג'יי ופעיל חברתי, "הוא ניגן מוזיקה ערבית בחיי הלילה בחיפה, בתל אביב וברמאללה. הבן אדם חי את של שלוש הערים הללו, וראה בכך פרויקט חברתי. היה לו חשוב לעצב את חיי הלילה בערים האלו מתוך אידיאולוגיה. אין סיכוי שאני הייתי מתקלט פה בתדר, למשל, אם סמי מטר לא היה מתקלט בתל אביב לפני שמונה שנים."בהתחלה הוא תיקלט במסיבות בתים של אקטיביסטים עם קהל מעורב, בהמשך הוא ניגן בליין של דיקלה בלימה לימה בימי מלחמת לבנון השנייה, שם הכרתי אותו. הליין של דיקלה לא שרד המון, אבל משם סמי קיבל חשיפה רבה. בשלוש השנים האחרונות הוא מיעט לנגן בתל אביב, והגיע בעיקר לחיפה ולרמאללה".מה גרם לו לברוח מהעיר?"היתה תקופה שהקהילה התל אביבית־פלסטינית התמעטה, והרבה חברים עברו מתל אביב לערים האלו. דווקא בחודשים האחרונים לחייו הוא חזר למרכז והאהבה שלו ליפו שבה גם היא, עם לא מעט תקלוטים, חלקם לצדי באנה לולו. הדבר הכי יפה בסמי היה שהוא התעקש גם על דרכו המוזיקלית וגם על דרך החיים; הוא לא התחתן, המשיך לחיות כפרילנסר גם בעבודתו, לא נכנע לעתיד של פקיד פלסטיני, המקובל בחברה. הוא רצה לחיות במרחב היצירתי עד הסוף. בשבילו זו היתה ממש אג'נדה תרבותית. הוא לא היה סתם עוד בליין, היה לו חשוב להבין איך צריכה לפעול אלטרנטיבה בסביבת שוליים פלסטינית, שהיא מובלעת בתוך תל אביב או חיפה, ולא להיות עוד 'די.ג'יי חתונות'".מעבר לפעילותו בחיי הלילה, מטר גם היה פעיל חברתי מוכר. ג'באלי מספר כי "סמי, שעבד למחייתו בין השאר מבניית אתרים, לקח חלק בפרויקטים חברתיים חשובים כמו למשל האתר של ארגון עדאלה (המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הפלסטיני בישראל; י"ש) או האתר קאדיתא, שאותו הקים בהתנדבות והיה לחבר מערכת בו. קאדיתא הוא אתר של ספרות, שירה ומאמרים בערבית ללא צנזורה קונסרבטיבית. זהו אתר המאפשר את המרחב של הכתיבה החופשית".מטר גם לקח השנה חלק בפרויקט Democra-T מבית הקרן החדשה לישראל, שקיבץ אושיות שונות שקראו נגד פגיעה בחופש הביטוי ונגד סתימת פיות, הסתה וגזענות. "סמי גם היה די.ג'יי הבית של הקהילה הקווירית הפלסטינית, הוא השקיע המון בהבנה של הקהילה ובשאלה מה מתאים לה", ממשך ג'באלי, "הוא לא הסכים, למשל, שנבוא וננגן שם מוזיקה אלטרנטיבית, ודווקא ניגן שם פופ כיפי, כי היה לו חשוב לנגן את מה שהם אוהבים".איך מותו התקבל בסצנה?"משונה לראות, דווקא כאשר הוא איננו, את החשיבות שלו. כי כאשר הוא היה בחיים, זה היה נראה כל כך טבעי, אף אחד מאיתנו לא תפס אף פעם את כמות חוטי התרבות שקשורים אליו".למטר חלק מהותי בהתפתחות של הוויית תרבות שוליים פלסטינית־ישראלית, שלא קיימת במרכזו של המרחב הישראלי וגם לא בזה הפלסטיני. למעשה, מדובר בתנועה מאוד צעירה. "הדברים שקורים היום זה משהו שלא היה קיים לפני 15 שנה", מציין ג'באלי, "זו התפתחות של תנועת שוליים שמאוד מודעת לעצמה ורוצה חיים אורבניים בדרך שלה. סמי גרם לאנשים לרצות גיוון בחיים שלהם, בין השאר בחיי הלילה. הוא חשף את הקהילה התל אביבית לסצנה הפלסטינית־ישראלית וההפך, על מנת ליצור מקום שבו מזרח תיכון אמיתי ופרוגרסיבי יכול להתקיים, כזה ששני הצדדים יכולים להרגיש בו בנוח."בגלל שסמי התייחס לכל הנושאים באופן בוגר, הוא הפך להיות הדמות שאחראית על אופן החשיבה של דור יותר צעיר. הוא היה וייזכר בתור דמות מעניינת, על כל הטוב והרע שבבחירת דרך חיים כמו שבחר. המורשת, ההשראה וההשפעה שהשאיר הן אלו שימשיכו אותו".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ