אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הקרב על התל אופן בכיפור: מה מסתתר מאחורי ההצהרות המתלהמות?

להחלטה של עיריית תל אביב להפעיל את שירות התל אופן ביום כיפור יש חשיבות ברמה ההצהרתית, אבל במקרה הזה אי אפשר להסתפק רק בהצהרות

תגובות

1.הסכסוך המתוקשר בין עיריית תל אביב למשרד התחבורה סביב הפעלת שירות התל אופן ביום כיפור הוא עוד ביטוי לאיבה השוררת בין שני הגופים האלה. בחודשים האחרונים יוצא רון חולדאי בגלוי נגד תחלואי המשרד. הוא טוען שהם כובלים את ידיו ולא מאפשרים לו לנסות לפתור את בעיות התחבורה בתל אביב ובמטרופולין כולו. הוא מסביר שהם האשמים ברפורמת התחבורה הציבורית הכושלת, בכך שלא גובים אגרת גודש מהנכנסים לעיר ובעיכובים הבלתי פוסקים בפרויקט הרכבת הקלה. אם תשאלו את חולדאי, הוא היה עושה זאת טוב יותר. רק תנו לו סמכויות. עכשיו לשר התחבורה, ישראל כץ היתה הזדמנות להחזיר.

» מפנים את המדרכות מאופניים

2. ההתלהמות של שר התחבורה מגלה שבמשרדו תופסים את פרויקט התל אופן כחלק ממערך התחבורה הציבורית. למרות שמדובר ביוזמה מקומית של עיריית תל אביב ולמרות שאלה בסך הכל אופניים להשכרה. מהבחינה הזאת, בעירייה יכולים להיות מרוצים. כשכץ איים השבוע להפסיק לממן את הפרויקט, הגיבו שם בציניות וביקשו שקודם יתחיל לממן אותו. מה שבטוח,  במשרד התחבורה יכולים להוציא לעירייה חשבונית על עוד מנת יחסי ציבור שסיפקו לפרויקט הזה. ולא שהוא צריך. בעירייה מתמודדים היום בעיקר עם בעיות תפעוליות שנובעות מכמות שימושים גדולה מהתחזיות המוקדמות. מתברר שלפעמים פתרונות התחבורה יותר מדי פשוטים כדי שישראל כץ יאמין בהם.

3.בעירייה לא היו צריכים להתגונן. ההודעה שמיהרו להוציא לפיה השירות לא יופעל בכיפור ולמעשה רק המנויים השנתיים יוכלו לשכור אופניים ללא תשלום לפני כניסת הצום ולהחזירם בצאתו, מגלה שאין כאן שינוי של ממש. למעשה, באותה מתכונת עבד השירות גם בשנה שעברה. אלא שהשנה המהלך ייעשה בצורה מסודרת וללא חיוב של המנויים. אמנם במקרה הזה יש חשיבות לא מעטה גם לאלמנט  ההצהרתי של העירייה, אבל תל אביב לא יכולה להסתפק בהצהרה שאין מאחוריה ממש. בטח אם בעירייה ממהרים להודיע שאת השירות עצמו בעצם לא ניתן יהיה לקבל במהלך החג.לא יושכרו במהלך החג. תל אופן (צילום: עופר וקנין)

4.הרכיבה על אופניים ביום הכיפורים לא פוגעת ברגשות הציבור הדתי, זה כבר מזמן חלק מהפולקלור של החג. זו גם המוטיבציה החילונית לשמור עליו ולכבד אותו. הציבור הדתי, גם אם עסקניו טוענים אחרת, יכול היה לחיות בשלום עם העובדה שחלק מהאופניים האלה יושכרו לרוכבים באמצעות מכונות אוטומטיות. בעירייה היו יכולים ללכת קצת יותר רחוק ולהפעיל את השירות לכל המעוניין גם ביום כיפור במתכונת מיוחדת (השכרות ליום שלם בלבד למשל) וללא הפעלת מוקד שירות הלקוחות. בדיוק כמו כל מכונה אוטומטית שלא מפסיקה לפעול בכיפור.

5.תל אביב היא סמל של חילוניות. באזורים הנסתרים מעינינו מכרסמים כבר תקופה ארוכה בסמל הזה. האוכלוסייה הדתית בעיר גדלה בקצב מהיר (בעיקר בשכונות הדרומיות, אבל גם ברמת אביב ובלב העיר), יותר ויותר מסעדות נהפכו בשנה האחרונה לכשרות ומערכת החינוך הדתית תופחת ומתפתחת. זה עדיין לא מצליח לשנות את ההוויה התל אביבית, הוויה שנוצרת בעיקר במרכז העיר ולא מושפעת מהנעשה סביבה. הוויה שצריך לשמר לעתים על ידי פעולות אקטיביות, כדי שהיא תמשיך להתקיים ללא קשר לנעשה סביבה.

*#