איך פייסבוק מרוויח מהסטטוס הרומנטי שלכם

הדוקטורט של ליאור זלמנסון בודק למה אתם לא כותבים אין א ריליישנשיפ, מתי נתחיל לשלם לשדכנים ברשת, איך פייסבוק מרוויח מזה שחברים שלכם מתחתנים, ואיך הוא מרוויח גם מזה שאתם לא

מיכל גרוסברג, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מיכל גרוסברג, עכבר העיר

ליאור זלמנסון (29) הוא מרצה בפקולטה למינהל עסקים באוניברסיטת תל אביב, שעובד בימים אלה על עבודת הדוקטורט שלו בנוגע להתנהגות כלכלית בקהילות וירטואליות. לכאורה, לא מאוד רומנטי. אלא שזלמנסון עסוק בקשר בין התנהגות חברתית אונליין ובין התנהגות כלכלית, עניין שרומנטיקה, מתברר, ממלאת בו תפקיד מרכזי. בין השאר, הוא מסביר, פייסבוק הפך תחליף רומנטי לאיביי, מה שהופך את הפוטנציאל הכלכלי שלו לאדיר.“יש קבוצה שאתר היכרויות תמיד היה עבורה סטיגמה”, מסביר זלמנסון, “אתר היכרויות היה כרוך באי נעימות או בושה עבור אנשים מסוימים. פייסבוק הוא מקום שבו כולם נמצאים בדיוק כמו כל מרחב ציבורי אחר, ולכן הוא חוסך את הסטיגמה. החלק העצוב, וזו נקודה מעניינת, הוא שרבים מאיתנו לא יודעים מה הם רוצים. יש משהו מאוד חד בלומר מה אתה רוצה באתר היכרויות, ואילו פייסבוק מאפשר את העמימות: אנחנו רוצים מערכת יחסים? משהו ללילה? ידידוּת פלוס הטבות? בפייסבוק הכל פתוח כי הכל לא ברור, ואנשים בדור שלנו מרגישים עם הגישה הזו הרבה יותר נוח. אחרי הכל, פייסבוק הוא זה שהכניס את ‘איטס קומפליקייטד’ ללקסיקון שלנו”.» מסעדות רומנטיות בארץ » סרטים לראות לבד בולנטיינ'ס» איך שורדים טיול זוגי לחו"ל?העמימות הזו היא מה שגורם לאנשים לא למהר לחשוף את מערכות היחסים שלהם ברשתות החברתיות, שלא לומר להסתיר?“לא הייתי ממהר לשפוט הסתרת זוגיות, היא נורא קשורה לערכים שמהם מגיעים בני הזוג. בדור שלנו, של ילידי שנות ה־80, יש עדיין אנשים שפרטיות עבורם היא ערך משמעותי, ואין לדעת אם ההסתרה נובעת מזה שיש מה להסתיר, או מאיזו אמונה בחשיבות החיים הפרטיים. יש גם לא מעט מקרים בהם אנחנו מסתירים כי פייסבוק מאלץ אותנו להתמודד עם החלק המביך של פרידה, ואנחנו לא יודעים להתמודד עם זה. זו נקודה שבה אנחנו לא רוצים פידבק מהסביבה, והרבה פעמים אנשים לא כותבים 'אין א ריליישנשיפ' כי הם לא רוצים להיות מחוץ לה יום אחד. לפעמים נראה שאנשים יותר טרודים בהגדרות האלה ובאיך אנשים יגיבו להן מאשר במערכת היחסים עצמה”.

כמו ספר באמזון

אחת התופעות הסוחפות בגזרת הדייטינג בפייסבוק היא היווצרות קהילות ה”בחורים שווים בין חברות” וכיוצא באלה. למה, בעצם, הן זוכות לכזו הצלחה אדירה? “הקהילות האלה נועדו לקחת את רכיב האמון והאיכות שהיה חסר באופני ההיכרות הישנים, גם באינטרנט, ובעצם להבטיח תו תקן וכך לחסוך ‘בזבוז זמן’ על ‘סתם דייטים’”, אומר זלמנסון, “במובן הזה אפשר להגיד שזה ממש השלב הבא בייעול מערכת היחסים. האנשים שפתחו את הקהילות האלה הבינו שהרכיב שחסר בתהליך ההיכרות זה שאין לנו גושפנקה לאיכות המוצר. באינטרנט אנחנו רואים כל הזמן אתרים כמו איביי, שבהם משתמשים מעידים ונותנים חוות דעת על טיב המוצר, ובכך משכנעים אותך לקנות אותו. הקהילות האלה הן מעבר מתחום אתרי המסחר האלקטרוני לחיי האהבה שלנו, והן עובדות בתחום ההיכרויות, כי גם היכרויות הן בעצם בחירת מוצר”.

"פייסבוק מאלץ להתמודד עם המבוכה שבפרידה". ליאור זלמנסון (צילום: אורן זיו)מי מרוויח ממנגנון השידוכים הזה?“בראש ובראשונה פייסבוק מרוויח מהזמן הרב שאנשים מבלים בו לצד הפרסומות הרלוונטיות. אבל אני מניח שנתחיל לראות בקרוב מודלים שבהם המשדכים גוזרים קופון, בטח מי שנמצא במרכזה של רשת חברתית שסביבה מתנהלות היכרויות. למשל, אפליקציית Bang With Friends (הגרסה הפחות מנומסת ומעונבת לקבוצות מסוג בחורים/ות שווים/ות בין חברים/ות) מסמלת רצון לקצר ולייעל תהליכים. יש צורך, ואנחנו רוצים שהסיפוק שלו יהיה מהיר, ושהאיכות תהיה מובטחת. זה לא שונה ממה שאנו מצפים מספר באמזון או כל מכשיר שתרכשי באינטרנט”.קשה להתעלם בחודשים האחרונים מהעובדה שיותר מדי חברים מתארסים ומתחתנים, או ככה לפחות פייסבוק מקפיד לעדכן אותנו. מה לצוקרברג יוצא מזה? כי לי זה די עולה על העצבים. “חשוב לעדכן אותך על אירועים כאלה כי פייסבוק יכול לחבר את זה בקלות לחנות שיכולה למכור לך מתנות. למשל באירוסים – כל מה שנוגע למסיבות רווקים ורווקות ובחנויות למתנות יכול להיות פרסומת רלוונטית. כל המידע החברתי הזה מתורגם לערך מסחרי”.ורווקים שמחפשים סטוצים בנרות, מה כבר תמכור להם חוץ מוויברטורים ובובות מין?“אדם שמחפש סטוצים הוא אדם שנמצא במצב תמידי של חיפוש, ומה זה חיפוש אם לא שהות מורחבת בפייסבוק, בחיפוש אחר אופציות. כשאני אדם שנמצא באי ודאות, אני איחשף ליותר פרסומות וליותר שיווק. במובן הזה אין מוצר ספציפי שאפשר לשווק לסטוציונר, אבל אנשים במצב כזה בהחלט עשויים לבלות שעות רבות יותר באתר”.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ