ניו פור יו: די.ג'יי אנדרז נוחת בבלוק

הקטע "New For U" של די.ג'יי אנדרז מככב בכל רשימה אפשרית, אבל הוא עצמו מתרגש יותר מהעבודה רבת השנים עם מודימן וג'יי דילה. ביום שבת הוא מגיע לבלוק

יוני שרוני, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יוני שרוני, עכבר העיר

הרבה אמנים צעירים מחכים, מתכננים ומנסים ליצור את הלהיט שיפתח להם את דלתות התעשייה וידחוף אותם קדימה. אם קראתם את רשימות סיכומי השנה בז'אנר האלקטרוני, ראיתם שבמקום הראשון יושב לו הקטע "New For U" של די.ג'יי אנדרז. אבל לבחור, שמגיע אלינו השבוע לבלוק, זה בכלל לא מזיז. הוא אפילו לא חושב שהקטע שלו מי יודע מה מתוחכם.

» הבלוק, שלמה 157, תל אביב» הברים החמים של החורף» הליינים הלוהטים של תל אביבאז כן, יש לא מעט אנשים שרק השנה נחשפו אליו דרך הריליס הנ"ל, שחדר אל לבבות המבקרים והקהל, אבל אנדרז נמצא בשטח כבר המון זמן. אומברטו אנדרז הרננדז אמנם ידוע לכולם כדון ההיפ הופ וההאוס מדטרויט, אבל הוא עצמו גדל וחי את שנות ה־80 בלוס אנג'לס, בן לאומברטו נאנגוי הרננדז, הפרקשינסט הנודע שניגן בין היתר עם מונגו סנטמריה וסנטנה וזכה בלא פחות משישה פרסי גראמי.

כצפוי, בשביל מי שגדל בחוף המערבי להיפ הופ היתה השפעה מרכזית עליו, אך גם ללא מעט חלקים שנשקו לאלקטרוניקה. "הרבה פעמים שואלים מתי נחשפתי לאלקטרוניקה", הוא מספר, "ומה באמת המשמעות של דטרויט בכל הסיפור. למען האמת, המוזיקה שרקדנו בחוף המערבי היתה סוג של אלקטרו, ובין היתר היא גם היתה מתמקססת עם קטעי טכנו. ברגע שהתחלתי להתעסק בביטים הבנתי שההתעסקות היא מאוד דומה. ראיתי שהדי.ג'ייז אולי עובדים פיזית פחות מאלו של ההיפ הופ, אבל הם היו יותר בתוך המוזיקה ובעניין שלה. למרות שהתקליטים שלי הפכו אקלקטיים יותר עם השנים, עדיין נשארה בי גם הגישה שעליה גדלתי".בסוף האייטיז עבר אנדרז לדטרויט, ובה החל לעבוד בחנות התקליטים הנודעת Buy Rite, שם פגש במי שהוא מכנה אחיו הגדול, שלימים גם יוציא אצלו קטעים בלייבל - קני דיקסון ג'וניור, שאותו אתם מכירים גם כמודימן. "קני הוא מורד אמיתי בסגנון התקלוט שלו", אומר אנדרז, "ובכלל, באותה תקופה הוא לימד אותי המון על האוס וטכנו".

בתחילת שנות ה־90 פגש בחור צעיר אחר, שהחל את צעדיו הראשונים על מכונות תופים. קראו לו ג'יי דילה, והשניים החלו להחליף ביניהם חומרים ולהתחבר זה לזה. "כשדילה נפטר ב־2006 זה היה ממש שוק בשבילי", הוא נזכר, "אנשים כל כך מעריכים אותו ואת המוזיקה שלו. אני עדיין בר מזל שיצא לי להיות בסביבתו. עדיין עוברת לי בראש לפעמים המחשבה על דברים שיכולנו לעשות, או על רגעים וקטעים שאני מצטער שלא הקלטתי איתו". כמה שנים אחרי שהכירו הציע דילה לאנדרז להצטרף כדי.ג'יי להרכב שלו סלאם וילאג'. "הזיכרון הגדול שלי מהתקופה עם סלאם וילאג' זה ה'אוקיי פליירז', טור עם כל האמנים האדירים שהיו שם: סלאם, היי טק עם טאליב קוואלי, דד פרז, אחד מהג'אזמאטז של גורו, והרוטס מנגנים מאחורי כולם. זו באמת היתה תקופה מאוד מוצלחת".

באותה תקופה וגם מעט לאחר מכן תיפקד אנדרז כרזינדט מועדון ההיפ הופ Shelter הנודע, והחל לחקור ולפעול בתחום הדאנס, כיאה למורשת הדטרויטית. הריליס הראשון כבר אז היה מתוכנן לצאת בלייבל עצמאי משלו, אבל אחרי שקיבל תגובות לא אוהדות (או לא קיבל תגובות בכלל), הוא חבר לחברו דיקסון ג'וניור והחל לשחרר קטעים בלייבל שלו KDJ. הביקורות היו נפלאות, ולתקופה מסוימת אפילו חשבו שאנדרז הוא עוד כינוי של מודימן עצמו. ההצלחה הידקה את היחסים בין השניים, והעבודה של אנדרז המשיכה לאורך העשור הראשון של שנות האלפיים בלייבל Mahogani, תת הלייבל של KDJ.אבל רק עכשיו, אחרי שהחליט ב־2012 - סוף סוף - לפתוח את הלייבל שלו, הגיעה ההכרה הגדולה. "זו הרגשה נפלאה. אף פעם לא חוויתי כזו משיכה מצד אנשים לתקליטים שלי. לא צפיתי את זה".ההצלחה הזו של "New For U" משנה עכשיו משהו במחשבות שלך לגבי כיוון הלייבל? יש עכשיו רצון או לחץ להצליח לשחרר עוד ריליס מוצלח במיוחד?"לא באמת. הרבה פעמים אחרי שאנשים מצליחים להוציא להיט קשה להם להישאר ממוקדים. אני פשוט מרגיש שאני עשיתי את המוזיקה שלי עד היום בקו מסוים ואני אמשיך לעשות אותה באותו קו. אם אהבו מאוד את הקטע הספציפי הזה, אז כדאי שישימו לב גם לשאר הדברים שלי. בכל מקרה, אני לא חושב כרגע איך להביא עוד קטע מצליח".אז במובן מסוים הקדמת את זמנך והיית כל הזמן באותה נקודה, ועכשיו בעצם הדברים זזו לכיוונך."כן, משהו כזה. הקטע הזה הוא לא איזה משהו מסובך, בסך הכל הוא די פשוט. קיבלתי המון תגובות שונות מכל הכיוונים, אבל בסך הכל זה קטע, לא איזה מדע טילים, אתה מבין?".אולי ההצלחה היא לגרום למבקרים ולקהל להיתפס על קטע מאוד פשוט, לדבריך, ולקחת אותו עד למקום הראשון במצעדים השנתיים. "יש משהו במה שאתה אומר, זה כנראה חלק מהעניין. אתה אף פעם לא יכול באמת לדעת לְמה אנשים יתחברו ולפעמים אלה באמת הדברים הכי לא מתוחכמים".

אתה טוען שחשוב מאוד לפני הסמפולים להאזין לתקליט. זה אחד הדברים שדילה התעקש עליהם, איתך ובכלל. בראיונות אחרים אתה אומר שיש מפיקים ש"אונסים" את התקליטים, לוקחים את הסמפול הראשון שהם מוצאים וזורקים את התקליט הצדה."אין ספק שצריך להקשיב לאלבום במלואו ולנסות להעריך אותו, והמון פעמים אנשים נתפסים על הסמפל הראשון שהם שומעים. זה אולי באמת הדבר הכי מרכזי שנשאר איתי מדילה. הוא תמיד היה אומר, 'תקשיב לתקליטים שלך. שב בבית, שים את התקליט, תנקה את הרצפה או תתעסק בדברים אחרים, אבל תהיה קשוב לכולו, כי לפעמים תגלה איזה קטע מדהים שחבוי לו אי שם באמצע'. זה באמת התענוג הגדול, שפתאום אתה מוצא משהו וכולך עף באוויר. אם אני פתאום שומע איזה סמפול שמישהו אחר השתמש בו והוא מתוך תקליט שיש לי בבית, אני מתבאס. אני רוצה לומר לכל האספנים והדי.ג'ייז: אל תתלהבו שיש לכם את התקליט הזה ואת התקליט הזה. השאלה היא אם אתם בכלל מאזינים להם ובצורה הראויה, סופגים את המוזיקה ומעריכים אותה".אנדרז, כאמור, יגיע בפעם הראשונה לישראל, למועדון הבלוק, ושם נוכל להיווכח במורשת המוזיקלית המיוחדת שלו, שחולשת על מרחבים ז'אנריים מושפעי החוף המערבי, מבוססי דטרויט ובעלי ניחוח של מורשתו הלטינית. באותו ערב יחגגו גם אנשי פיוצ'ריסטיקס חמש שנות פעילות עם וויל סול, ואת כל החגיגה הזו ילוו המקומיים עמיחי מטיאס, ג'רום סי ויוגו.

» ANDRES. שבת' 17.1, 23:30. הבלוק, שלמה 157, תל אביב. 60-40 שקל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ