אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מישהו מטפל בזה: מישל קלייס נטש את כורסת הפסיכולוג ועבר לעמדת הדי.ג'יי

קלייס השוויצרי חוזר לביקור עם זוכה הגראמי קינג בריט, ויחד הם הולכים להרים את הבלוק

תגובות

בפעם הבאה שתבקרו אצל הפסיכולוג שלכם ותהרהרו בחיים הנוחים ואולי המעט אפרוריים שלו, תחשבו שנית: אולי גם מולכם מתגלה כוכב עולה. זה בדיוק מה שקרה למישל קלייס, שחוזר אלינו לארץ ובפעם הראשונה מגיע לבלוק במסגרת הפקה של אנשי המועדון, זברה וכנופיית הברזילי.

» הבלוק, דרך שלמה 157»Israel Underground הופך לבלוגקלייס השוויצרי (ששולט, אגב, בחמש שפות), עבד להנאתו בתור פסיכולוג במשרה מלאה, עם בית מהחלומות, גינה פורחת כיאה למקום ובת זוג. בוקר אחד, לקראת הגיעו לגיל 40, הוא התעורר למציאות חדשה. קלייס, שאמנם היה חובב מוזיקה ואפילו החל לחטוא ביצירה בזמנו החופשי אחרי שבילה כמה חודשים עם רגל שבורה, שיחרר ב־2009 קטע בלייבל השוויצרי קדנזה, "La Mezcla", שזכה לשבחים והפך אותו מעוד פסיכולוג רחמן לדי.ג'יי כוכב.

הקטע שהפך אותו מפסיכולוג לדי.ג'יי:

"מכיוון שמוזיקה היתה רק תחביב עבורי, מעין גינה סודית, לקח כל כך הרבה זמן עד שהפכתי את זה למשהו מקצועי", הוא מספר, "האמת היא שלא ציפיתי אי פעם שתהיה לי קריירה בתחום המוזיקלי, התעסקתי בזה בשביל ההנאה האישית שלי בניסיון לשמור על התשוקה שלי בחיים. הייתי בעיקר חופשי, בלי לחץ, היתה לי עבודה מעניינת, אבל אז הגיעה כל הסערה עם 'La Mezcla'. הייתי צריך פתאום לשנות את החיים שלי ולאמץ לעצמי מציאות אחרת".אז למרות סיפור הסינדרלה, ששווה סרט קצר באיזה פרויקט גמר, הרקע המוזיקלי של קלייס תמיד היה שם. "גיליתי את ההאוס בסוף שנות ה־80 בזמן שהתחלתי את לימודי בלוזאן", הוא נזכר, "בעיר היה מקום שנקרא דולצ'ה ויטה, שם נחשפתי לאקטים כמו אדמסקי, באנג דה פארטי, טוני האמפריס ומאסטרס אט וורק. אפילו את סיל, שהסביר לנו שהוא רוצה להיות כוכב פופ, פגשנו שם מאחורי הקלעים. עבד לו".

אחרי שבת זוגו של קלייס חשפה אותו לאלבום "La Candela Viva" משנת 92' של הזמרת הקולומביאנית טוטו לה מומפוזינה, נחתה עליו ההשראה והוא הסתגר עמו בסטודיו והחל לעבור על מה שיהפוך לקטע "La Mezcla" וישנה את חייו: "הייתי מאוד מרוצה מהקטע אבל לא דימיינתי לרגע את האימפקט שיהיה לו על רחבת הריקודים. אני ממש זוכר איך סיימתי את הקטע ושלוש שעות אחר כך כבר הבאתי אותו ללוצ'יאנו. באותו סוף שבוע הוא ניגן אותו ברומניה לא פחות משלוש פעמים באותו ערב, וישר קיבלתי ממנו הודעה שלדעתו זה להיט בינלאומי. התחלתי להרגיש שמשהו מיוחד כנראה קרה".

אבל לא הכל הלך חלק לקלייס: "הריליס היה בעייתי. בתחילה לא קיבלנו אישור לשחרר אותו מכיוון שהלייבל של פיטר גבריאל, שבבעלותו הזכויות לאלבום של טוטו, לא הסכים לאשר לנו את הסאמפלים אז החלטנו לקחת את הסיכון ושיחררנו את הקטע בלי אישור שלהם. בסופו של דבר זה התברר כמהלך נכון, מכיוון שזה היה ממש לפני כנס ה־WMC (כנס המוזיקה החורפי במיאמי; י"ש), שם הקטע נחשף בצורה משמעותית ומאז החיים שלי באמת השתנו. אני חי מהמוזיקה שלי, מטייל בכל העולם ועושה את מה אני אוהב. מה שכן, אני קצת יותר עסוק ממה שהייתי קודם. נשמע טוב, נכון?".יחסית לבחור שמגיע משווייץ, הניחוח שמגיע מהמוזיקה שלך הוא הרבה יותר דרום אמריקאי, למשל, מאשר אירופי."האהבה שלי למוזיקה רחבה מאוד - ג'אז, קלאסי, אפרו, לטיני, Fאנק, סול, דיסקו, פולק ורוק. אם נתייחס באמת לחלק הדרומי של היבשת אז נכון, אני מאוד אוהב את תחום הפרקשן הדרום אמריקאי, אלו דברים שגורמים לי לזוז. הייתי שמח לנסות להתאים מוזיקה לטינית לרחבות הריקודים, רוב הזמן יש לי את הרושם שהמוזיקה הזו לא שונה בהרבה מהתבניות ההיפנוטיות של טכנו, למשל, פשוט בדרך אחרת. אני מאמין שהמשיכה הזו לסוגים שונים של מוזיקה מגיעה בעיקר מהמסעות שלי בעולם, שבהם אני תמיד מנסה לגלות מוזיקה חדשה בכל מקום שאני מגיע אליו".  מכיוון שהקריירה שלך התחילה במפץ גדול עם להיט, יש בך לחץ עכשיו ליצור עוד כאלו?"בכלל לא. אני יודע שהכל יכול לקרות בסטודיו שלי, זה הכל עניין של בחירות. אני לא מנסה ליצור להיטים כרגע, אלא עושה מה שאני מרגיש. לפעמים אני יכול לחוש איך קטע יעבוד ברחבה, אבל בכל מקרה אסור לנסות לחשוב שאתה באמת יכול לשלוט באופן מוחלט ביצירתיות הזאת, לפעמים זה בא לך משום מקום ולפעמים לא. באופן כללי התחלתי לעבוד על פרויקטים נחמדים עם אנשים שאני מכבד כמו בייסמנט ג'אקס, שלהם אני מפיק כמה דברים לאלבום החדש, רדיו סלייב, ג'יילס פיטרסון, מאסטרס אט וורק, די.ג'יי קוצה, גותאן פרוג'קט וגם סקאנק אננסי וטרייסי תורן".

לא לוקח חופשות כמו פעם. קלייס (צילום: יח"צ)

מתבקש לשאול אם אתה חש לפעמים בהשקה כלשהי בין המקצוע הקודם שלך כפסיכולוג ובין זה הנוכחי?"אני מאמין שאמפתיה היא דבר חשוב בשני התחומים. גם תשומת לב למה שקורה מולך, אולי הדבר המרכזי בשניהם".לא קצת קשה, בגיל יחסית מתקדם, פתאום לשנות את כל החיים?"יש שינויים הרבה יותר גדולים. אז אולי אני לא לוקח חופשות כמו פעם, אבל אני מכיר אנשים חדשים כל הזמן, שזה מופלא".לצד קלייס ילווה את הערב עוד אייקון האוס מכובד: זוכה הגראמי קינג בריט, שגם הוא חוזר לביקור נוסף בארץ. המסיבה איתו ועם אנשי איסט אוף עדן, בסוף 2008 בברזילי, זכורה לי כהרבה יותר מטובה. אגב, קינג בריט יקיים למחרת המסיבה (שישי) סדנת אמן באוזןבר בשיתוף פעולה בין מכללת bpm והאקדמיה למוזיקה של האוזן השלישית, אקורד. ההרשמה אמנם הסתיימה שעות ספורות אחרי שהוכרזה, אבל נסו להירשם ברשימת המתנה. לכו תדעו, אולי ילך לכם.

» KING BRITT (USA) + MICHEL CLEIS (Switzerland). ה' 10.1, 23:30. הבלוק. 80-60 שקל.

*#