אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עכבר מיקסים: ירדן אלבוחר עם סט רוקיסטי

בעולם מועדונים של האוס וטכנו, טוב שנשארו לנו די.ג'ייז כמו ירדן אלבוחר

תגובות

בשנות ה־80, כשהמושג די.ג'יי החל לקבל צורה וקיום יותר משמעותיים בחיי הלילה התל אביביים, המוזיקה שנוגנה במקומות ה"מחתרתיים" - ובראשם הפינגווין - היתה רוק. זוהי הגדרה די כוללנית, נכון, אבל את כל הדברים שנעים על הסקאלה שתחת המושג העל־גנרי הזה, מניו־ווייב ועד למינימל־ווייב, למרות האלקטרוניות הבוסרית שבהם, אפשר לשייך לאותו אזור.» נשף חלל - לכל הפרטיםעכבר מיקסים:» עם סוניה» עם ManBoyChildלקראת סוף אותו עשור, עם התפרצות ההאוס והטכנו, הדי.ג'ייז פנו לכיווני האלקטרוניקה. בתל אביב של שנות ה־90, למעט דברים נקודתיים כמו לירון תאני ברוקסן או בועז גולדברג, דנה קסלר ושותפיהם לערבי הגלורי נייטס, הדי.ג'יי של הרוק איבד את הקסם שלו, שכן התקליטנים של אנשי הקלאב והטראנס כבר מיקססו אל מול אנשים שהאלקטרוניקה טישטשה עבורם כל צליל גיטרה חרוך שהם שמעו אי פעם במועדון. וכך, לרוב, זה נשאר עד היום. זה לא שהפסיקו לתקלט פה רוק, פשוט לאורך תקופה ארוכה הוא נותר מעט בצד, אם אפשר לקרוא לזה ככה.עם זאת, בשנים האחרונות התרחש שינוי משמעותי. ירדן אלבוחר - או יונדר, כפי שמכנים אותה - היא האורחת שלנו הפעם במדור המיקסים, והיא מייצגת את הדור החדש של האנשים שהאוס וטכנו לא ממש נמצא אצלם בקייס."התחלתי לתקלט בגיל 17 במועדון מטאל, אלו המקומות שהכרתי אז כילדה. את גל התקלוט ה'בוגר' התחלתי באזור 2007 בריף ראף, ומאז אני מנגנת לפחות פעמיים בשבוע". הריף ראף ז"ל, אותו מעוז אלטרנטיבי, נתן במה ועמדה לאנשים שזו המוזיקה שהם מנגנים. זה אולי נשמע לכם תמוה, אבל ותיקי העיר יודעים לספר שפעם לא היה דבר כזה די.ג'יי, וברוב הברים היתה פשוט ערימת דיסקים והיו מנגנים מה שיש. "זה היה זמן מתאים לאנשים להיפתח לסגנונות אלטרנטיביים ולתרבות כזו שפתאום קיבלה גם הכרה", היא נזכרת.

מתמקדת במוזיקה נטו. אלבוחר (צילום: עדו רמון)התהליך הזה הביא, למשל, למצב שבו בליין המיסשייפס, חלל המילק שאירח את הדי.ג'ייז של אזורי ה"רוק" הפך להיות תוסס יותר מאשר החדר הסמוך שבו ניגנו אלקטרוניקה. ובכלל, מאז נפתחו לא מעט מקומות שאלו הדי.ג'ייז שהם מביאים אליהם, לא בהכרח רק רוק אלא ז'אנרים נוספים שהמושג אלטרנטיבה יפה להם. "היום זה משהו אחר", טוענת אלבוחר, "אנשים הרבה יותר פתוחים מפעם. אני יכולה לשים מוזיקה מאתגרת ואנשים יתחברו. גם במקומות יותר 'מיינסטרימיים'".אבל עם זאת, פתאום אנשים שלא באמת יודעים מה הם עושים - לא טכנית ולא מוזיקלית - באים ולוחצים פליי־סטופ ערב שלם."זה שהמונח תקלוט הפך לנחלתו של כל אחד שמרגיש שהוא מכיר מוזיקה זה נכון, ובאמת נוצרה בעיה מסוימת. אני חושבת שיש מקומות שזה נכון בשבילם להביא תקליטנים בעלי טעם טוב אבל פחות מנוסים או מקצועיים, ויש את המקומות שצריכים משהו יותר מקצועי. קשה לי להגיד שזה פוגע בי, כי גם אני התחלתי בלי ניסיון. מי שבאמת משקיע יניב תוצאות".ישנה טענה שחוזרת מדי פעם אצל די.ג'ייז "רציניים", שאותם אנשים הם משהו לא רציני."אני מתעסקת בנושא הזה הרבה. ההתמקדות שלי מאז ומתמיד היתה במוזיקה נטו. לא רציתי להתערב בה, לתמרן אותה או לשנות אותה בזמן שאני מתקלטת. לתת לשירים את הכבוד המגיע להם. אבל בזמן האחרון אני מבינה יותר ויותר את היופי של מקסוס. גם במוזיקה אלקטרונית וגם ברוק, ששם זה לא בדיוק למקסס, זה יותר ליצור מהלך נכון ומעברים מעניינים. הרי גם בתוך התקלוט יש מעבר בין סגנונות. המוזיקה משתנה, אבל חשוב שתהיה קולחת. אני מנסה להתאים קטעים לפי הסאונד שלהם, גם ה־bpm לא תמיד זהה, זה משהו שמגיע אצלי ממקום אינטואיטיבי".אז מה הכנת לנו?"סט באווירת סרט של גרג אראקי. מוזיקה היפנוטית בניחוח נעורים".את ירדן תוכלו לשמוע ביום שבת הקרוב ב"נשף חלל" (שבת 22.12, מ־18:00. התיבה, שד' ירושלים 19. 30 שקל), אירוע, שלטענת המארגנים הוא "הפנינג אנדי וורהולי חלומי", שבו יופיעו ועדת חריגים, בלה טאר, רובוקופ והביטר ג'וז. "ככל שהתאריך הולך ומתקרב אני מבינה שאין לי באמת מושג מה הולך להיות שם. מה שאני יודעת זה שיהיו הופעות מעולות ואווירה מיוחדת. התכנון שלנו הוא ליצור נקודת זמן שבה אנשים יוכלו להתחבר לסטייט אוף מיינד מאוד ספציפי, משהו חולמני, אבסטרקטי ואולי קצת ילדותי, משהו כמו 'כפר נופש' בחלל".

26-Yarden Elbocher AKA Yonder by "City Mouse" Magazine Mixes on Mixcloud

*#