הבחירות של תל אביב: אוטובוס לשום מקום

חמש שאלות זהות, חמישה נושאים בוערים וחמש רשימות למועצת העיר - לקראת הבחירות לרשויות המקומיות המתמודדים מוציאים את התותחים הכבדים. והפעם: האם נזכה סוף סוף למהפכת התחבורה הציבורית? פרויקט מיוחד

עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
עכבר העיר

אם מערכת הבחירות הייתה מתנהלת בעמודי הפייסבוק של הברנז'ה, נדמה שההנהגה הנוכחית של תל אביב הייתה מוחלפת ברובה הגדול. אבל כידוע, גם אם אפשר להתחיל מחאות ברשתות החברתיות, לא בטוח שאפשר לנצח בהן. אחרי המאבק הצמוד בין דב חנין ורון חולדאי לפני חמש שנים, השבועות האחרונים עסקו בעיקר בראש העיר המכהן. האם טיילת נאה ואופניים להשכרה הם נחמה מספקת למה שנעשה בדרום העיר? האם תל אביב יפו היא אכן תל אביב יפו, או האם יש אזרחים שהעיר מתייחסת אליהם כסוג ב'? ומה בנוגע לגורדי השחקים, שהופכים אט אט למדינה נפרדת, שדוחקת את התל אביביים "האמיתיים" החוצה?.

מערכת עכבר העיר בחרה חמישה נושאים, שקשורים קשורים לחיי היומיום בתל אביב, ובעיקר לאחת מגאוותיה הגדולות של העיר – תרבות. ביקשנו מחמש רשימות להתייחס ולהשיב לשאלות, כדי לתת לכם להחליט איך תיראה העיר בחמש השנים הקרובות. אגב, לאחר פנייה הן למנהל הקמפיין של רון חולדאי והן לחברת המועצה בפוטנציה קרנית גולדוודסר, החליטו לפי שעה במטה שלא להשיב על שאלותינו.

אוטובוס לשום מקום

אחד מהדימויים היותר מוכרים בפיד שלנו על הבוקר, הוא של אחד מחברינו שזועף ומתלונן על נסיעת הבוקר שלו בתחבורה ציבורית. נכון, חלק מהתלונות קשורות לנטייה הישראלית לקלף פירות הדר באוטובוס, אבל גם בלי הקלמנטינות, אפשר להסכים שהתחבורה בעיר רחוקה מלהיות נוחה. קווי האוטובוסים ומוניות השירות פועלים בעיקר מצפון לדרום, אך מקשים מאוד על ההגעה ממזרח העיר למערב. מהו לדעתכם הפיתרון לנושא? האם בכוונתכם לפתוח קווי מוניות שירות נוספים?.וגם מקום לשבת יהיה נחמד. אוטובוס בתל אביב (צילום: ניר קידר)

ניצן הורוביץ ורשימת מרצ: מהפכת התחבורה הציבורית

"מערך התחבורה הציבורית בעיר מבוסס על אוטובוסים המסיעים מאות אלפי נוסעים, ברשת קווים מיושנת עם אינספור בעיות, שפוגעות באופן ישיר באיכות השירות. התחבורה הציבורית מתחרה עם המכוניות על אותם נתיבים בכביש, ולא מתפקדת כראוי כבר עשרות שנים. היא צפופה, בלתי יעילה, והרבה פעמים איטית. ממזרח העיר למערבה, ומהמרכז והדרום לחלקים הצפוניים ביותר של העיר היא גם דלילה, ומאלצת להשתמש ברכב פרטי, שהוא יקר, מסורבל ומזהם – וגורם לפקקים ולבעיות חניה. הכשלים האלה חייבים מהפך תחבורתי כשעקרון המפתח הוא פיתוח אינטנסיבי של מערך תחבורה ציבורית עירוני, על פני השטח, שבמרכזו תחבורה מתוחכמת וחדשנית – BRT – וקישורו למערכות התחבורה הארציות. ה-BRT היא מערכת תחבורה להסעת המונים, בה נעשה שימוש באוטובוסים רבי קיבולת, אשר נוסעים בנתיב תחבורה ציבורית ייעודי תוך קבלת עדיפות בתנועה על פני כלי תחבורה אחרים. המערכת מספקת שירות דומה באיכותו לזה של רכבת קלה, אך בעלות הקמה ותיפעול נמוכות יותר ושימוש ביתרון הגמישות הרבה יותר שיש לשירות אוטובוסים. עיקרון זה תואם את ההמלצות המקצועיות ואת תכניות הפיתוח של משרד התחבורה. במקביל תפותח מערכת תומכת של מגוון כלי תחבורה שישרתו את הציבור לכל נקודה בעיר במרחקי הליכה של לא יותר מ-300 מטר. הדבר יחייב אוטובוסים בגדלים שונים, כולל מיניבוסים הנכנסים לשכונות ולרחובות צרים ועוצרים לפי ביקוש וללא תחנות".

יאפא: זכותו של כל תושב

"תחבורה היא אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני כל חברי המועצה בתל אביב יפו. רמת התחבורה הציבורית בעיר מאוד נמוכה, ואי אפשר לסמוך על התחבורה הקיימת להגיע בזמן סביר לשום יעד גם אם הוא קרוב. על שולחן העירייה ומשרד התחבורה מונחות מספר הצעות להתמודדות עם שאלת התחבורה, ואנחנו מקווים שבקדנציה הקרובה נוכל לקדם את התוכניות האלה. תחבורה מהווה את הכלי המרכזי ביותר להנגשת העיר לכל תושביה ולאורחים שלה, הגעה למקומות העבודה או הלימודים או הבילויים בעיר בזמן סביר היא זכותו של כל תושב. תחבורה ציבורית ברמה טובה תתרום במידה גדולה מאוד לאיכות הסביבה, ולאיכות החיים של כלל תושבי העיר לכן אנו נקדם כל תוכנית שבאה להתמודד עם אתגרי התחבורה הרבים העומדים לפנינו".

דן להט ורשימת יש עתיד: דרוש היגיון פנימי "'יש עתיד' במועצת העיר תפעל כדי להעלות את נושא התחבורה הציבורית בתל אביב יפו על סדר היום הציבורי, גם באמצעות נציגי "יש עתיד" בכנסת ובממשלה. מדי יום נכנסים אל תל אביב יפו  כ- 450,000 כלי רכב. מתוך כמיליון אנשים הנעים ברחובות העיר במהלך היום, כמחצית עושים זאת ברכבים פרטיים ורק כ-30% מהם משתמשים בתחבורה הציבורית. כתוצאה מכך, בשעות העומס הכניסות לעיר והיציאות ממנה גדושות עד מעבר לשיא הקיבולת, וגם התנועה בתוך העיר נמשכת זמן רב מאד. בנוסף, כמויות הרכבים הפרטיים עברו את קיבולת החניה בעיר.

גם לאחר ה"מהפכה" של שנת 2011, שעלתה למעלה מ-200 מיליון ש"ח, נותרה התחבורה הציבורית בעיר מסורבלת, נעדרת הגיון פנימי ופועלת בתדירות ובמחיר שאינם אטרקטיביים דיים בכדי להוות חלופה לתנועה בתחבורה פרטית. עיר כמו תל אביב-יפו ללא תחבורה ציבורית יעילה, לא תוכל להמשיך לתפקד לאורך זמן. הפתרון לבעיות התחבורה והתנועה בעיר הינו מערכתי ולאומי, ויחד עם שרי "יש עתיד" בממשלה וחברי הכנסת שלה נחתור להשיגו. כוונתנו לעשות כמיטב יכולתנו לפעול לשיפור התחבורה הציבורית בדרך של יצירת קווי תחבורה מובנים ויעילים (שתי וערב) והרחבת קווי השירות לפי הצורך".

אהרון מדואל ורשימת עיר לכולנו: מהיר בעיר

"הקושי לנסוע באוטובוס ממזרח העיר למערב הוא רק בעיה אחת מיני רבות בתחבורה בעיר. בפועל, קשה לנסוע כמעט מכל מקום לכל מקום בעיר, וחוסר היכולת של חולדאי לבנות מערכת הסעת המונים שעובדת במשך 15 שנים (בהן בחיפה ובירושלים הצליחו לבנות) הוא אחד מכישלונותיו הבולטים והצורמים.  אנחנו הצענו בקדנציה שעברה את תוכנית "מהיר בעיר", המבוססת על רשת של אוטובוסים מהירים בין חלקי העיר וקוים פנים שכונתיים. מערכת כזו, שתפעל 24 שעות 7 ימים בשבוע, תאפשר לתושבים להגיע מרמת החייל לאלנבי, או ממסוף הטייסים לבן יהודה תוך פחות מרבע שעה. משרד התחבורה המליץ על התוכנית שלנו, וניצן הורוביץ מציג היום תוכנית דומה לה, אבל חולדאי דחה אותה, מרצ וכל שאר סיעות הקואליציה הצביעו נגדנו, והיא נגנזה. תל אביב המשיכה לחכות בפקקים לרכבת הקלה. אפשר לחנוך מערכת כזו תוך שלוש שנים מיום הבחירות".

רשימת רוב העיר: להוסיף עוד קווים

"'רוב העיר' חושבת שקווי שירות נותנת פתרון גמיש, זול ונגיש הפועל כל שעות היממה וכל השבוע, ולכן אנו מאמינים שיש להרחיב בצורה משמעותית את השירות הזה. הקו הראשון שאנו מעוניינים להוסיף הוא ציר אבן גבירול ולאחר מכן ליצור הרחבה כוללת לשכונות הדרום וקוים נוספים ממערב למזרח".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ