בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קצרי רוח

כך נחזיר את החלל לכיכר דיזנגוף

כדי שכיכר דיזנגוף תמשיך לשמש כראי לרוח העיר התוססת של תל אביב, מציעה האדריכלית קרן אנגלמן ליצור כיכר מכל השטח העירוני שבין דפנות הבניינים

28תגובות
כיכר דיזנגוף על פי אנגלמן
Happy World Architecture

נעמה ריבה הציגה בכתבתה "עלייתה והורדתה של כיכר דיזנגוף" (6.11, "גלריה") את התפתחות כיכר דיזנגוף לאורך השנים. לפי הניתוח שלי, שימשה הכיכר מאז הקמתה כראי לרוח העיר תל אביב. כאשר נחנכה ב–1938, ככיכר מעגלית מוריקה בתכנון אדריכלית ג'ניה אוורבוך, שיקפה את עיר הגנים בעידן שקדם לדומיננטיות הרכב, ובה תושביה מבלים בגניה. בשנת 1978, כאשר פורקה הכיכר ונבנתה מעל מפלס הרחוב בתכנון אדריכל צבי לישר, היא שיקפה את העיר ככרך סואן עם הפרדה כמעט סטרילית בין תנועה רגלית לתנועה רכבית. ומה צריכה לשקף הכיכר בשנת 2016? עליה לשקף את תל אביב כעיר עולם שוקקת ותוססת, המשלבת בחוכמה בין תנועת כלי רכב ותחבורה ציבורית יעילה, לתנועת הולכי רגל ורוכבי אופניים. עיר הנשענת על פעילות מסחרית, אך באותה העת מספקת תשתית עירונית איתנה לפעילות חברתית־תרבותית.

בניגוד לתוכנית הכיכר המקודמת כיום, של חזרה לכיכר המעגלית, אני מציעה תוכנית שהיא היפוך בתפישת הכיכר: במקום רחבה כלואה בתוך כביש — הכיכר ככלל החלל העירוני שבין דפנות הבניינים; במקום גינה בלבד — חלל היפר־אורבני, שיהווה נקודת שיא על רחוב דיזנגוף ההומה; במקום התרפקות על נוסטלגיה, שתשחזר את טעויות העבר — עירוניות עדכנית ברוח הזמן.

סריקה של כיכרות ברחבי העולם מעלה שכמעט אין בנמצא כיכרות שהן רחבה מוקפת טבעת תחבורה המצליחות להיות פעילות. המקרים המוצלחים הן דווקא כיכרות עשויות דפנות מעובות. דוגמה ראויה היא כיכר טיימס בניו יורק, אשר כה מזוהה עם העיר וה"וייב" שלה. הכיכר, שהיתה לאורך שנים מרכזית, נחצתה על ידי שני כבישים סואנים (השדרות ברודווי והשביעית), אך מאז סגירת כביש ברודווי בתחומי הכיכר ועיבוי הדופן הפכה לפעילה ושוקקת אף יותר.

בהצעתי, כיכר דיזנגוף החדשה מתוכננת במפלס הרחוב. תוואי הכבישים הקיים יישמר משום שהוא מייצר סביבו נגזרות כיכר עמוקות של עד 42 מטר. הנגזרות העמוקות לאורך חזיתות המבנים מאפשרות מגוון של פעילויות רחוב: העצמה של פעילות מסחרית, מרחב לפעילות חברתית־תרבותית יזומה וספונטנית, וסינרגיה בין הפעילות המסחרית לפעילות החברתית־תרבותית — שהיא המפתח להצלחתו של מרחב עירוני. יתרה מכך — השימוש בתוואי הכבישים הקיים מוריד מעל סדר היום את הצורך בהתארגנות מחדש של התחבורה; ניתן להגדיר בקלות שביל אופניים נוח לצד הכביש, ולשמר את רובם המכריע של עצי הפיקוס הקיימים.

כיכר דיזנגוף, החודש
תומר אפלבאום

בסרטון ששחררה העירייה לא מזמן, מוצגים שלבי עבודות הביצוע בכיכר. בשלב הראשון, לאחר פירוק הכיכר המוגבהת וטרם ביצוע שינויים בכביש, ייווצר בשטח מתווה התוכנית שבהצעתי. אני מזמינה את העירייה לבחון הצעה זו בשטח. אגב, גם סגירת כביש ברודווי בניו יורק החל כפעולה זמנית שהתבררה כאפקטיבית ונכונה לעיר.

ג'ניה אוורבוך "זכתה" לאחר מותה להיות מונצחת במעגל תנועה זעיר בכניסה לשכונת בבלי שבצפון העיר. אין צורך להקים לזכרה של אדריכלית עתירת זכויות זו מעגל תנועה נוסף.

אדריכלית קרן אנגלמן היא המייסדת והבעלים של משרד "Happy World Architecture"

לשליחת מאמרי דעה בנושאי תרבות: opgallery@haaretz.co.il. נא לציין שם מלא וטלפון ליצירת קשר. המערכת אינה מתחייבת לפרסם את המאמרים ושומרת על זכותה לבצע שינויי עריכה ושכתוב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו