בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קצר רוח

בניגוד למה ש"הארץ" הציג, מוזיאון העיצוב בחולון הוא ההפך מכישלון

שלוש כתבות ב"הארץ" תקפו את המוזיאון תוך התעלמות מההישגים והתארים הבינלאומיים שקיבל

25תגובות
מוזיאון העיצוב בחולון
תומר אפלבאום

שלוש כתבות שהתפרסמו בסמיכות ב"גלריה" לאחרונה עסקו במוזיאון העיצוב בחולון (שתיים מאת נעמה ריבה, "היפהפה הנרדם" ו"תרבות בהתפטרות", ואחת מאת אסתר זנדברג). אבל, במקום שמוסף התרבות המוערך של "הארץ" ישבח עירייה שבחרה להניף את דגל התרבות האיכותית באופן פורץ דרך בנוף האורבני, ללא שיקולים פופוליסטיים קצרי טווח ועם השקעה כנה ואמיתית — בחר העיתון לשפוך קיתונות של ביקורת בוטה, שמתעלמת מכל ההצלחות ומהתארים הבינלאומיים להם זכה המוזיאון ברציפות מאז הקמתו. כך למשל, רק לפני כמה שבועות דירג עיתון "הטלגרף" הבריטי את המוזיאון במקום השישי ברשימת מוזיאוני העיצוב המגניבים בעולם לצד מוזיאונים בינלאומיים בעלי שם, כגון מוזיאון העיצוב בלונדון, מוזיאון העיצוב "ויטרה" בגרמניה, המוזיאון לעיצוב ולאמנות (MAD) בניו יורק ועוד.

אין חולק שמוזיאון העיצוב חולון הוא ייחודי ויחיד מסוגו בישראל ויש לברך על מחויבותה ארוכת השנים של עיריית חולון למגוון המוזיאונים שהקימה בתחומה בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. במקום זאת, שלוש הכתבות יוצרות רושם כאילו מדובר בכישלון, כאשר המצב בפועל שונה לחלוטין. כל המבקר במוזיאון העיצוב ובמתחם המדיטק בימים אלה רואה כי אין שחר לדברים. אמנם המוזיאון נמצא בתקופה זו על פרשת דרכים וחילופי בעלי תפקידים, אך הוא נהנה ממבקרים רבים ומביקורות מצויינות של אנשי מקצוע ותקשורת בארץ ובעולם. רק בשנת 2016 הכפיל המוזיאון את מספר המבקרים בו — 60 אלף לעומת שנת 2015 וגם תחילתה של שנה זו מראה מגמת עלייה בולטת. לא ברור מדוע בחרה ריבה לציין רק את נתוני שנת 2015 ולהתעלם מנתוני שנת 2016.

לגבי התערוכה "מבט-על" (אוצרת: מיה דבש, מ"מ האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב), שמוצגת במוזיאון בימים אלה, אליה מתייחסת נעמה ריבה בכתבתה "היפהפה הנרדם" — הכתבת הביאה ציטוטים נגד התערוכה ללא כל איזון, ומבלי שהשתתפה במסיבת העיתונאים שבה היא הוצגה. מעבר לכך, אין כמו תערוכה זו כדי להעיד על מצבו של המוזיאון בהווה, שכן רק בחודש הראשון ביקרו בה כ-5,000 מבקרים. לא ברורה אם כן רמיזתה של הכתבת, כאילו המוזיאון "מדשדש".

בקושי חלף שבוע והנה שוב מתפרסמת כתבה ב"גלריה" והפעם מאת אסתר זנדברג, שממשיכה את הקו. גם זנדברג, ביד קלה, ממהרת להגדיר את המוזיאון ככישלון. גם בכתבה זו מדובר בהכפשה שלא בהכרח נשענת על עובדות, למשל ההשוואה של חולון לעיר בילבאו, שמייצרת תחושה כאילו חולון היא עיר תעשייתית מאובקת וקורסת, שגויה ומטעה את ציבור הקוראים. בעת הקמת המוזיאון, חולון לא סבלה ולו במקצת מהבעיות מהן סבלה בילבאו, וההשוואה מייצרת באופן פופוליסטי תחושה כי מצבה של חולון מוזנח, עלוב ועוד מיני דימויים שאין לחולון שום קשר אליהם, אך לאחר שנכתבו ופורסמו בוודאי ניטעו במוח הקוראים. כמו כן, האופן בו נכרכו זה בזו מוזיאון העיצוב חולון והצלחתה או שיקומה של שכונת ג'סי כהן, כמוהו כמכה נמוכה מתחת לחגורה, שנראה כי נועדה אף היא לפגוע בשמה הטוב של חולון ותו לא. במובן זה חוטאת זנדברג לתפקידה ולוקחת על עצמה את תפקיד ההיסטוריונית שבאה לשכתב את ההיסטוריה, על פי תפיסתה.

עירוניות אינה חייבת להיות כרוכה במוזיאונים. עירוניות כרוכה ברצונם של התושבים לשהות במרחבים הציבוריים של העיר ולחוש שייכים אליהם. במובן הזה אין קשר בין מיקומו של מוזיאון העיצוב לבין מרכז העיר, שכן גם אם היה מוקם במרכז, לא היה משנה כהוא זה את העירוניות בחולון - ואף בכך מטעה זנדברג את הקוראים. שאיפתם של פרנסי העיר חולון להקים קריה תרבותית אינה עומדת בסתירה לעירוניותה שלה. שני המוקדים קשורים וכרוכים זה בזה בשלד עירוני, שמוגדר בתבניות הבנייה של תוכנית המתאר העירונית.

בסופו של דבר נוצרת תחושה כי המטרה העיקרית של מצבור הכתבות החד־צדדיות — שהתפרסמו באותו עיתון בתקופה קצרה — היא להכפיש את שמה של חולון בכלל ואת שמו של מוזיאון העיצוב בפרט. וגם אם לא זו המטרה, הרי שהתוצאה עשויה לגרום נזק תדמיתי שייקח שנים לתקנו.

ד"ר תמר שרויטמן־אופנהיים היא מומחית לתכנון ערים ומנהלת האגף לתכנון אסטרטגי בעיריית חולון



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו