בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"האח הגדול" היתה צריכה להסתיים מזמן

לצד הפגיעה הממשית שנגרמה למתמודדים, גם תעשיית הטלוויזיה וצופיה ספגו מכה קשה בגלל "האח הגדול". היום מסיימת התוכנית את עונתה העשירית וממשיכה הלאה, אך הנזק שגרמה כאן כדי להישאר

109תגובות
במאי ועורך התוכנית יורם זק בבית "האח הגדול". עניינו היחיד והבלעדי הוא הנראטיב המוכן שטווה בראשו
אמיל סלמן /ג'יני

כריסטוף: "אני מכיר אותך טוב משאתה מכיר את עצמך".

טרומן: "מעולם לא היתה לך מצלמה בתוך הראש שלי".

מתוך "המופע של טרומן" (1998)

כמעט עשרים שנה חלפו מאז יצא "המופע של טרומן". הסרט, שסימן יותר מכל מוצר תרבות אחר את עלייתו של ז'אנר הריאליטי והשתלטותו על המסך, היה גם זה שהיטיב לנבא, הרבה לפני "מראה שחורה" וסדרות דיסטופיות אחרות, את מה שעתיד להפוך לאחת התופעות התרבותית הבולטות בטלוויזיה בשני העשורים הבאים: אנשים שיעשו הכל בכדי לזכות באייטם אצל גיא פינס, ויהיו מוכנים לשלם על כך בדם, יזע ואמירות גזעניות.

קצת כמו ב"מופע של טרומן", בו אד האריס מגלם את דמותו של כריסטוף כאל אנושי וחסר מעצורים, גם מפיקי "האח הגדול" ויורם זק בראשם, ניהלו זה עשר עונות את חייהם של בני אדם כשהם מהתלים בהם, משסים אותם זה בזה, מחשמלים ומרעיבים אותם, עד לגמר הגדול.

בית "האח הגדול"
עמית גירון

היום תשודר התוכנית האחרונה בסאגה המטורללת של "האח הגדול" בזכיינית קשת. ברשימת המועמדים הסופית תמצאו את שרון גל, ח"כ לשעבר שעל הונו הוצא צו עיקול עוד במהלך שהותו בתוכנית, בזמן שסנגר על חייל שירה למוות במחבל מנוטרל. לצדו, על קו הסיום, ישנם ארבעה פיינליסטים, שאיש לא יזכור את שמותיהם שנה מהיום. חטאו של יורם זק והמותג שהוא מתחזק קשור בדיוק בכך: הוא לקח את החידלון האנושי, זה שעשוי מאבק כוכבים ואמביציות מופרכות, ולמד איך לסחור בו. לא טבעונות ולא גזענות, לא אלימות נגד אתיופים ולא הומופוביה, לא התנגדות למדיניות הממשלה ולא השיח העדתי: אף אחד מהנושאים הללו לא עניין באמת את זק. עניינו היחיד והבלעדי הוא הנראטיב המוכן שטווה בראשו, עם או בלי קשר להתרחשויות שהתעוררו באולפן ההוא, שרבים אוהבים לקרוא לו "בית".

"האח הגדול" היתה צריכה לרדת מהמסך עם סיומה של העונה השנייה. פרשיית הכדורים הפסיכיאטריים של סער שינפיין וחבריו אמנם זיעזעה את התקשורת הישראלית, אך "האח הגדול" המשיכה בשלה. גם תביעתה של המשתתפת עדנה קנטי על כך שכלאו אותה בבית, למרות בקשותיה החוזרות ונשנות לצאת ממנו, היתה אמורה להעיר את הרגולטור הישנוני שיביא לסיום תופעת הריאליטי הזו שבינה ובין גבולות האתיקה אין דבר וחצי דבר. בעוד הרשות השנייה מקפידה להטיל קנסות לזכייניות על תוכן שיווקי, היא מתעלמת מניסויים בבני אדם שמתקיימים לעייני כמיליון צופים בממוצע ללא כל פיקוח רפואי חיצוני.

סער שיינפיין מדבר בוועדת החינוך של הכנסת על פרשת הכדורים הפסיכיאטריים
מיכל פתאל

לצד הנזקים הנפשיים שחוו מתמודדי העונות השונות, מי שספגה את המכה הגדולה מכולן היא תעשיית הטלוויזיה המקומית וצופיה. מנכ"ל קשת, אבי ניר, הבהיר כמה פעמים כי הוא עומד מאחורי "האח הגדול" ומוצא אותה תוכנית ראויה וטובה לשידור. וכך, האיש שנחשב למאסטר של טלוויזיה ובעל שם עולמי בתחומו, נתן את הגושפנקה המקצועית לעלייתה של תוכנית, שגם אם הצדיקה את קיומה בתחילת הדרך, איבדה רלוונטיות לפני כשבע שנים. אחרי "קשת", כפי שקורה תמיד במחוזותינו, השתרכה התעשייה כולה, שניסתה למצוא הפקות יקרות ופומפוזיות אחרות, שיתחרו בעין הפקוחה מנוה אילן.

ערוץ 10 כמעט פשט רגל בעקבות ההליכה המטופשת אחר הריאליטי עד שנמלך בדעתו והוריד את השאלטר של הז'אנר המאוס הזה, וב"רשת" מקוששים עכשיו מזומנים בכדי לנסות ולהמשיך להעמיס עוד ועוד תוכניות ריאליטי יקרות, למרות שגם מדדי הריטיינג מוכיחים כי הז'אנר מאבד מעוצמתו. בעוד ששנות ה-90 של המאה הקודמת היו שנותיו הגדולות של הסיטקום, והעשור הראשון של שנות האלפיים הוקדש ל תוכניות הריאליטי, הרי שהעשור הנוכחי, שאנחנו כבר לקראת סיומו, הינו העשור של הדרמה המתוסרטת, זו שהכתירה את הטלוויזיה כיורשת האיכותית והמפוארת של הקולנוע.

שרון גל בהכרעת הדין של אלאור אזריה. החידלון האנושי הגיע למהדורות החדשות
מרים אלסטר/פלאש90

גם אבי ניר ויורם זק יודעים זאת היטב. ב"קשת" מתגאים באחרונה בלא פחות משמונה הפקות שמצטלמות בימים אלו וברשימה של סדרות בינלאומיות שהם עומדים להפיק במסגרת הזרוע הבינלאומית שלהם "קשת אינטרנשיונל". ניר, כאיש טלוויזיה ממולח, מבין היטב כי ערוצי תוכן איכותיים כבר לא יוכלו להמשיך ולהתהדר בליין-אפ שבמרכזו תוכניות כמו "האח הגדול". מעבר על רשימת הפורמטים המצליחים בעולם, כפי שפורסם בכנס שיזמה "קשת" עצמה לפני כשבועיים, מוכיח כי "האח הגדול" איבדה את בכורתה ונמצאת במקום ה-17 מתוך 20 הפורמטים של תוכניות הריאליטי המצליחות בעולם. לשמחתה או לדאבונה, "קשת" תצטרך לראות את מותג העל שלה עובר למתחרים הגדולים ב"רשת", שם מבטיחים לייצר "אח גדול" ראויה ומוסרית יותר. טענה שעוד תיבחן בחודשים הקרובים, עם עלייתה של עונה חדשה, בבית חדש ועם אותו הפורמט בדיוק.

לא בטוח שהיינו הופכים לחברה אזרחית אבודה ללא אושיות תרבות כמו אביבית בר זוהר, דנה רון, ליהי גרינר, שיר אלמליח, עינב בובליל ויאנה יוסף. היינו מסתדרים בחיים גם בלי טורי הדעה של גילי מיילי, אלדד גל עד, דורון מירן ושי חי. אבל מילא אם הם היו מאכלסים רק את טורי הרכילות — הבעיה האמיתית היא שכל אלו ורבים נוספים התמקמו מזמן גם במהדורות החדשות הלגיטימיות. אחרי הכל, שרון גל הוא אייטם חדשותי לכל דבר וגם הקריירה החדשה של גרינר צפויה לעניין רבבות. כך שה"אח הגדול" אולי נודדת הלאה, אבל הנזק שעשתה - פה כדי להישאר.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו