בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שפיטה היא מופע גזעני ומתנשא שצריך לייצג אותנו באירוויזיון

חביבת שופטי "הכוכב הבא לאירוויזיון", שכבר מזמן היתה מודחת ללא חסותם, היא הכל חוץ מנטע ברזילי מודל 2019. בעוד שהזוכה הגדולה שבתה את אירופה בכנותה, "הדיווה הערבייה" עם פה הטינופת היא מופע של גזענות — שראוי לבמה רק כדי לחשוף בעולם את פרצופה של המדינה

261תגובות
שפיטה ב"הכוכב הבא לאירוויזיון"
צילום מסך קשת 12

הלעג, פנים רבות לו. ב"כוכב הבא לאירוויזיון" מריצים חזק מאוד את המתמודדת שפיטה לגמר האירוויזיון. צוות ההפקה, כמו השופטים, נמסים תוכנית אחרי תוכנית מהביצועים של מי שמציגה עצמה כדיווה ערבייה עם פה מטונף, שמלות מנצנצות ומקל הליכה שעוזר לה לעמוד זקופה.

בפועל, שפיטה היא רותם שפי, זמרת ישראלית ויהודייה בת 35 שלא הצליחה להשיג את תשומת הלב הציבורית כזמרת מן המניין כשהופיעה בברים קטנים בתל אביב. כשהבינה שהיכולות הווקאליות שלה אינן מספיקות, הפנימה שהיא צריכה לשלוף איזה שפן. הראשון הגיע לפני חמש שנים, בדמות ביצוע ל"קארמה פוליס" של רדיוהד, כשהוא מסולסל ועמוס מאוולים. בפיה של שפיטה הפך השיר ל"קארמה בוליס", שהרי ערבים לא מסוגלים לשיר בפה מלא את האות פ'. מסכנים.

שפיטה. עם מקל הליכה ואפס אותנטיות - דלג
שפיטה. עם מקל הליכה ואפס אותנטיות

בהמשך הגיעו עוד ועוד קאברים שהפכו את שפי לתופעת רשת. באחד מרגעי השיא, היא הגדילה לעשות וביצעה את "פינק" של אירוסמית' לכבוד מצעד הגאווה התל אביבי כשיר החסות של עיריית תל אביב. כבר אז היו מי שלעגו לשפי על הצעד, ויצרו קליפ אלטרנטיבי לחגיגה הוורודה שריכז שלל תקריות מהשטחים הכבושים על פני שורה של מסכי טלוויזיה. המסר היה ברור: את לא יכולה גם לנכס את המבטא הערבי, גם להגחיך אותו וגם להפוך כוכבת, והכל תוך כדי שאת רוכבת על גל מהפכה ליברלי, ומשמיטה את המקום והזמן בו נוצרת המוזיקה שלך.

והנה, באיחור לא מאוד אופנתי, גייסו המלהקים של "הכוכב הבא" את שפיטה לעונה הנוכחית, בה היא מביאה את השטיק שלה לשיאי עילגות חדשים. זה התחיל עם ביצוע שלה ל"You Oughta Know" של אלאניס מוריסט, שיר זעם על אהבה שהתפוררה, שהפך במחי יד לעוד דאחקה מבית היוצר של הזמרת. הקהל לא עף על שפיטה, או על המניירות המופרזות שפיזרה על הבמה, ולא הרים עבורה את המסך. השופטים, מלבד אסף אמדורסקי, דווקא כן התלהבו אך גם הצבעתם לא הספיקה בכדי שתוכל להמשיך הלאה. שפיטה היתה אמורה להיפרד מאיתנו אלא שאסי עזר ורותם סלע, מנחי התוכנית, השתמשו בנשק יום הדין שלהם ולחצו על כפתור ה–SAVE. משמע, מישהו באוזנייה הכתיב שאת ההצגה של שפיטה אי אפשר להפסיק. בטח לא בשלב כה ראשוני.

שפיטה בשיר מקורי, "Broken". רק שיפר את שיח השופטים לטובתה - דלג
שפיטה בשיר מקורי, "Broken". רק שיפר את שיח השופטים לטובתה

בהמשך הגיעו עוד ועוד ביצועים של שפיטה. פעם היא התעמרה בשירים של ביונסה ו"דסטניז צ'יילד", פעם אחרת ביצעה שיר מקורי שלה בשם "ברוקן". השיח אודותיה, בשולחן השופטים, הלך והתחדד לטובתה. רק בן אל תבורי, שזיהה שם התנשאות על מזרחיות וערביות, נע בחוסר נוחות בכיסא בכל פעם ששפיטה פתחה את הפה. הוא לא קנה את המשחק הכפול, במסגרתו היא נכנסת לדמות הדיווה הערבייה וקוטפת עליה את כל הז'יטונים תוך שהיא מזלזלת בעולם שממנו צמחה לכאורה. בכל רגע נתון בו הופיעה על המסך עלתה בליבי המחשבה מה על זמרות ערביות צעירות שירצו להגיע יום אחד לייצג את ישראל באירוויזיון? האם כך מצופה מהן לנהוג? האם רק כשיגחיכו את עצמן יתקבל למדורת השבט הכל ישראלית?

כך או כך, ההסתייגות של תבורי משפיטה לא עזרה. בשולחן השופטים, אנשים עם תודעה פוליטית של חתול במנוסה, החזירו אותה שוב ושוב לתחרות למרות אי האמון מהקהל. בערב ראשון, למשל, היא שרה מול מאיה בוסקילה וזכתה ביתרת פרגון מהשופטים, שכבר הפכה לדבר שבשגרה. הגדיל לומר אסי עזר שטען באחת התוכניות שקדמו כי שפיטה היא הנטע ברזילי של אירוויזיון 2019 בטענה כי גם היא מביאה איזה גוון ייחודי וקשה לעיכול. עזר כנראה פספס שבעוד שברזילי סחפה את אירופה בשל האותנטיות שלה והדיבור הפתוח והכן שלה על כל מה שהיא מייצגת בגופה ובקולה שלה, הרי שהמקרה של שפיטה הפוך בתכלית וכולו מניירה אחת גדולה, הצגה שאין לה סוף.

שפיטה בקאבר לרדיוהד. "קרמה בוליס" שהתחיל את הכל - דלג
שפיטה בקאבר לרדיוהד. "קרמה בוליס" שהתחיל את הכל

האירוויזיון, קרקס של זהויות מתחלפות ואי נדיר של קבלה עצמית, הפך מזמן לסמל של קבלת האחר. הוא היטיב לזהות את המהפכנות של דנה אינטרנשיונל עוד הרבה לפני שטרנסג'נדרים כיכבו בסדרות טלוויזיה, ואת עוצמת הפלואידיות המגדרית כשנתן את הגביע לקונצ'יטה וורסט מאוסטריה. החגיגה הזו עשויה להטעות ולעשות רושם של זירה שתקבל לחיקה כל דמות באשר היא, אך לא זה המצב. חברי מועדון האירוויזיון ידעו לזהות בנקל את הבוז שרוחשת התחפושת של שפיטה לעולם הערבי ולתרבות שמגיעה ממנו. ייתכן כי במדינות כמו הונגריה, שם שולט מנהיג שונא מוסלמים, למסר הזה יהיה דווקא קהל אוהד. רק לא בטוח שישראל צריכה לקרוץ דווקא אליו.

במידה רבה, ייתכן כי דווקא מפיקי "הכוכב הבא" זיהו יפה את רוח הזמן ואת הישראליות, כפי שהיא ניבטת מהפרפורמנס של שפיטה. הרי לכם זמרת שכל כולה מופע גזעני, מתנשא, ריק ומלא חנופה למי שרואה בתרבות הערבית מקור ללעג ולדאחקה. או כמו שרותם סלע אוהבת לומר: הצגה. לפחות במובן הזה אין ראויה משפיטה לייצג את ישראל באירוויזיון הקרוב. אחרי הכול, הגיע הזמן להביט למציאות בפרצוף. אנחנו אוהבים את הערבים שלנו רק כשהם מגישים לנו חומוס (וכאן המקום לציין ששפיטה היתה פרזנטורית של מותג חומוס מוביל. עשו עצמכם מופתעים) או כשהם מוצאים ללעג בתוכניות סאטירה. לשפיטה היו את כל הפריבילגיות כדי לשחק אותה זמרת ישראלית "רגילה". אחרי הכול, היא מגיעה עם קול מצוין ויכולת בימתית מרשימה. למרות זאת, היא בחרה להראות לנו שהיא תנצח רק כשתרד על תרבות אחרת ותעשה ממנה צחוק. ואני אומר — תנו לשפיטה לנצח. יש מצב שאחרי האירוויזיון הזה, גם באירופה יבינו טוב יותר איך נראית ישראל מודל 2019.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו