בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אוסקר 2019: הוליווד מנסה לשדר ליברליות, אבל שוב שכחה את הנשים

יש במאי שחור, יש שתי שחקניות לטיניות ואפילו יש סרט גיבורי־על – אבל אף במאית או סרט שביימה אשה אינם בין המועמדים לפרסי האוסקר

3תגובות
בריידי ז'אנדרו ב"הרוכב" של קלואי ז'או. הסרט זכה החודש בפרס המבקרים האמריקאים
בתי קולנוע לב

ברשימת המועמדים לאוסקר שפורסמה אתמול (שלישי) יש לראשונה סרט גיבורי־על המועמד לפרס הסרט הטוב ביותר, ולא סתם סרט גיבורי־על, אלא כזה שגיבורו שחור. תשובה ניצחת, יגידו בוודאי מנהלי האקדמיה האמריקאית לקולנוע, לכל אלה שטענו רק לפני שנים אחדות שהאוסקר כה לבן.

גם במאי שחור מועמד (ספייק לי, על "שחור על לבן") ויש גם מועמדת שחורה לפרס שחקנית המשנה (רג'ינה קינג, על "סיפורו של רחוב ביל") ושתי מועמדות לטיניות (יאליציה אפרסיו, על תפקיד ראשי ב"רומא", ומרינה דה טבירה על תפקיד משני באותו סרט).

הסרט "Private Life" שביימה תמרה ג'נקינס. גם ממנו התעלמו מצביעי האוסקר - דלג
הסרט "Private Life" שביימה תמרה ג'נקינס. גם ממנו התעלמו מצביעי האוסקר

עם זאת הפתיחות של חברי האקדמיה האמריקאית לקולנוע עדיין לא מתבטאת בכל הנוגע לבמאיות. ההיעדרות שלהן מאחת הקטגוריות היוקרתיות ביותר בולטת ברשימת המועמדים לאוסקר ה–91. אף על פי שב–2018 יצאו סרטים מוערכים רבים של במאיות — בהם "הרוכב" של קלואי ז'או, "לזרו השמח" של אליצ'ה רורוואכר ו"Leave No Trace" של דברה גרניק — הן או סרטיהן אינם נכללים ברשימת המועמדים. הסרט היחיד של במאית שמועמד לאוסקר הוא "כפר נחום" של נדין לבאקי הלבנונית, שהיה מועמד גם לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר. ברשימת המועמדים לאוסקר יש השנה שלוש במאיות, אבל הן בקטגוריית הסרט התיעודי, הנחשבת פחות. אלה הן בטסי וסט וג'ולי כהן שביימו את "RBG" ואליזבת צ'אי וסרלי, שמועמדת לצד ג'ימי צין על בימוי "סולו חופשי".

רק חמש במאיות היו מועמדות באוסקר. מתוכן זכתה אחת בלבד — קתרין ביגלו על "מטען הכאב" מ–2008. מספר הבמאיות בהוליווד, בעיקר באולפנים הגדולים, עדיין נמוך לעומת מספר הגברים, אך נוכחותן נהפכת למרכזית יותר ויותר, גם בסרטים עצמאיים וגם בסרטים שנועדו לשבור קופות. כך למשל, אווה דוברניי שביימה השנה את "קמט בזמן" — הבמאית השחורה הראשונה שביימה סרט שתקציבו יותר מ–100 מיליון דולר — או פטי ג'נקינס שביימה בשנה שעברה את "וונדר וומן", והיתה לאשה הראשונה שביימה סרט גיבורי־על.

דברה גרניק, במאית "Leave No Trace"
Richard Shotwell/אי־פי

באקדמיה האמריקאית לקולנוע, לעומת זאת, בוחרים משום מה להמשיך להתעלם מהן, לא ברור מדוע. גם אם סרטיהן כבר מועמדים לאוסקר, למשל "סלמה" של דוברניי מ–2014 או "קר עד העצם" של דברה גרניק מ–2010, הן עצמן לא היו מועמדות לפרס הבימוי. גם כשהן כבר מועמדות לאוסקר, למשל גרטה גרוויג בשנה שעברה על "ליידי בירד", הן נאלצות לראות גבר עולה לבמה לקבל את הפרס.

בשנה האחרונה יצאו בארצות הברית כמה סרטים שביימו נשים וקיבלו ביקורות מהללות. הם לא בהכרח שוברי קופות, אבל המבקרים שיבחו אותם והיה להם קהל נאמן שחיפש שחיפש ומצא עלילות לא צפויות והוליוודיות. אלה הם בין השאר "הרוכב" של קליאו ז'או שזכה בתחילת החודש בפרס איגוד המבקרים האמריקאים, "Leave No Trace" של דברה גרניק שמועמד לשלושה פרסי הקולנוע העצמאי האמריקאי ו"Private Life" של תמרה ג'נקינס, שגם הוא קיבל שלוש מועמדויות לפרסי הקולנוע האמריקאי העצמאי. סביר להניח שחברי וחברות האקדמיה לקולנוע שמעו עליהם ואולי גם צפו בהם. האם אף לא אחד מהם היה ראוי להיות מועמד לאוסקר?



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו