קצר רוח

כך "כאן" הולך לחסל את האירוויזיון, ואת עצמו

החלטת התאגיד לבחור בעצמו את הנציג הישראלי ולייתר את "הכוכב הבא לאירוויזיון" היא מכת רייטינג קשה ל"קשת", אך יותר מכך — ירייה עצמית ברגל. המיליונים שישקיע בפורמט הבחירה החדש יפגעו בין השאר בתקציב התחקירים והסדרות הייחודיות לתאגיד

מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קובי מרימי באירוויזיון בתל אביב. לקהל הישראלי יש עניין רב בדוז פואה, לעת עתה
קובי מרימי באירוויזיון בתל אביב. לקהל הישראלי יש עניין רב בדוז פואה, לעת עתהצילום: Sebastian Scheiner/אי־פי
איתי שטרן
איתי שטרן

רעידת אדמה קטנה התרחשה הבוקר באזור רמת החייל בתל אביב, שם ממוקמים משרדי "קשת" ו"טדי הפקות", נוכח החלטת מועצת תאגיד "כאן", כי החל מ–2021, התאגיד יהיה זה שיבחר את הזמר והשיר שייצגו את ישראל באירוויזיון. העוגן החזק ביותר של "קשת" בטבלאות הרייטינג בשנים האחרונות, "הכוכב הבא לאירוויזיון", צפוי להישאר - בלי החיבור לאירוויזיון - בגדר פורמט נוסף בשדה המוקשים של תוכניות ריאליטי השירה. נסו להיזכר בשמותיהם של זוכי העונות האחרונות ב"דה ווייס" ו"אקס פקטור" ששודרו ב"רשת". לא הצלחתם? צפו ב"הכוכב הבא", שם תמצאו את המנצחים של אותן תוכניות, מבקשים הזדמנות שנייה.

צריך להודות ביושר: "הכוכב הבא לאירוויזיון" היא אולי הפיצוח המבריק ביותר של טמירה ירדני ויואב צפיר מאז ימי "כוכב נולד". זחוחה, ארכנית, מלאת מלל ברברני, ועדיין – תוכנית טלוויזיה אפקטיבית מאוד. בעוד שתי העונות הראשונות של "הכוכב הבא" דשדשו בקושי (נסו להיזכר במגישה אסתי גינזבורג), הרי מרגע שהתעטפה בדגל האירוויזיון, הפכה "הכוכב הבא" לכוכבת טלוויזיונית בפני עצמה, שהצליחה להביא בשיאה את האירוויזיון לתל אביב.

נטע ברזילי היא תוצר מובהק של "הכוכב הבא", תוכנית ארוכה באופן מופרך שמאפשרת לקהל להתרגל למתמודדים לאו דווקא קונבנציונליים. ב"טדי" שיכללו לכדי אמנות את היכולת לזהות טאלנטים, שאותם הופכים בהמשך לנכסים מניבים במיוחד. די להסתכל על ההצלחה הכבירה של מרגי (שהתחרה ראש־בראש מול ברזילי) כדי להבין עד כמה עונה אחת של "הכוכב הבא" יכולה להזניק קריירה ולהפוך למנוע כלכלי אדיר.

רגע הזכייה של נטע ברזילי באירוויזיון. מ-2021 לא יהיו יותר כמוה?

זו גם הסיבה לכך שבמועצת התאגיד התנגדו להמשך שיתוף הפעולה עם "הכוכב הבא": העובדה שמשאב ציבורי כמו האירוויזיון — שהרי מדובר בתחרות של רשתות שידור ציבוריות באירופה ובאוסטרליה — הופך למנוע כלכלי משמעותי עבור חברה פרטית ("קשת", "טדי"). אבל כאן גם טמונה הטעות הגדולה של נציגי "כאן": ירדני אומנם משלשלת לכיסה סכומים נאים מהצלחת כוכבי התוכנית שהיא הפיקה, אך היא גם זו שמשקיעה, יחד עם "קשת", מיליוני שקלים כדי להפוך את התוכנית הזו לאטרקטיבית כל כך. החלטת התאגיד לנתק את "קשת" מ"הכוכב הבא לאירוויזיון", נכונה לכן על הנייר — שהרי על פניו משאב ציבורי צריך להישאר בידי הציבור — אבל ביטול השת"פ עם "קשת" ישפיע לרעה גם אופיו של השידור הציבורי. למשל, מיליוני השקלים שיושקעו בפורמט לבחירת הנציג הישראלי לאירוויזיון, ייגרעו מתקציבן של תוכניות תחקירים, סדרות מתוסרטות ותיעודיות.

הפסד נוסף יושת על האירוויזיון עצמו ועל צופיו הישראלים: די להיזכר עד כמה איזוטרית היתה התחרות בעיני הציבור הישראלי כאשר שנה אחר שנה לא הצליחה ישראל להעפיל לשלב הגמר, בשל בחירת נציגים שלא תאמו את התחרות. מאז הגיעה "הכוכב הבא לאירוויזיון", התברגה ישראל לתחרות שנה אחר שנה ואף הביאה, לראשונה זה 20 שנה, את התחרות לתל אביב.

לכן, בבחירת התאגיד להתנתק מ"הכוכב הבא" הוא עלול לצמצם באופן ניכר את העניין שימצאו הישראלים בתחרות. הפקת האירוויזיון בישראל אומנם הוכיחה שב"כאן" יודעים להרים הפקות מורכבות ומעוררות השתאות, גם בתחום הבידור, ובכל זאת - האם יצליחו לעורר את אותו עניין כשמדובר בשלבי קדם האירוויזיון, עם מתמודדים אנונימיים יותר או פחות, ועם אפס ניסיון בהפקות של תחרויות ריאליטי. נשמח לגלות שחטיבת הבידור של התאגיד תלמד תוך כדי תנועה, אבל אם זה לא יקרה - התאגיד יאבד את אחד מנכסיו הגדולים ביותר: הדבקת הציבור הישראלי למסך בתחרות האירוויזיון עצמה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ