קצרי רוח

סגירת לוינסקי מבורכת, אך זה לא יפתור את הכאוס במדרכות תל אביב

כדי שסגירת השוק לכלי רכב לא תישאר בגדר גימיק, העירייה צריכה לנקוט בצעדים משמעותיים יותר להשבת המדרכות להולכי הרגל. ערים רבות בעולם מציעות דוגמאות מצוינות

נעמה ריבה
נעמה ריבה
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שוק לוינסקי, היום. ההליכה בשוק הססגוני והשוקק הלכה והפכה לבלתי נסבלת
שוק לוינסקי, היום. ההליכה בשוק הססגוני והשוקק הלכה והפכה לבלתי נסבלתצילום: מוטי מילרוד
נעמה ריבה
נעמה ריבה

לפני כשבע שנים העלתה חברת מועצת עיריית תל אביב לשעבר, שרון מלכי (מסיעת "עיר לכולנו"), הצעה יוצאת דופן: סגירת שוק לוינסקי לתנועת רכבים פרטיים, בעיקר בימי שישי. מאז עלה הנושא כמה פעמים אבל העירייה חששה לבצע את המהלך, בין היתר בגלל טענות של חלק מהתושבים שסגירת הרחוב תפגע בחופש התנועה שלהם, וגם בגלל בעלי עסקים שחששו מצמצום תנועת הלקוחות.

אלא שההליכה בשוק הססגוני והשוקק הלכה והפכה לבלתי נסבלת, והמרחב נהפך למסוכן ממש: המדרכה הצרה חסומה פעמים רבות על ידי סוחרים שפורקים סחורה באמצע הרחוב, ובכביש יש פקק תנועה תמידי שמתערבב עם רוכבי האופנועים, האופניים, האופניים החשמליים והקורקינטים. הולך הרגל שוב נדחק לשוליים.

שוק לוינסקי, היום. עד עכשיו הולך הרגל נדחק לשוליים
שוק לוינסקי, היום. עד עכשיו הולך הרגל נדחק לשולייםצילום: מוטי מילרוד

עד השנה, נקטה עיריית תל אביב מעט מאוד צעדים לשיפור התנאים של הולכי הרגל ונוסעי התחבורה הציבורית, אך בחודשים האחרונים נדמה שחלה התעוררות: הושק שירות "נעים בסופ"ש" שמספק תחבורה ציבורית בשבת, ופקחים החלו סוף סוף לאכוף (באופן חלקי) את איסור החניה על מדרכה. כעת החליטה העירייה על סגירת שוק לוינסקי והוצאת ריהוט רחוב אל מה שהיה מוגדר עד עכשיו ככביש. המהלך אינו מקרי, אלא הכנה לקראת סגירת הרחוב שהיתה צפויה בכל מקרה כחלק מהפעלת הקו הסגול של הרכבת הקלה.

סגירת הרחוב אינה הרמטית. כלי רכב ימשיכו לחצות את לוינסקי מצפון לדרום ולהיפך. בנוסף, העירייה ביטלה קטע של נתיב תחבורה ציבורית בדרך יפו כדי לאפשר לתושבי פלורנטין לצאת מהשכונה עם הרכב הפרטי. צעד אחד למען הולכי הרגל וצעד אחד למען בעלי הרכב הפרטי.

לא היה מזיק לעיריית תל אביב ללמוד מברצלונה בכל הנוגע לתכנון תחבורתי בכלל וסגירת רחובות בפרט. שם מקדמים בשנים האחרונות מהלך הקרוי "סופרבלוק": סגירת אזור של מספר רחובות לכניסת כלי רכב פרטיים של מי שאינו תושב השכונה. כלי רכב עדיין יכולים לנוע ברחובות שמקיפים את האזור, כך שנוצר מין "סופרבלוק" מתשעה בלוקים קטנים יותר (כל בלוק הוא קבוצת בניינים שמוקפים ברחובות, בדומה לאופן שבנויה פלורנטין). בברצלונה יש גם אזורים הסגורים הרמטית לכלי רכב, אך העיר מציעה לתושביה אינספור אפשרויות תנועה אחרות, כמו מערכת שבילי אופניים ורכבת תחתית.

סופרבלוק

צעד נקודתי

ועדיין, עד שלא יינקטו מהלכים רחבים ושיטתיים יותר, סגירת לוינסקי היא רק צעד קטן ונקודתי למען הולכי הרגל. מי שמסתובב בעיר בשנה האחרונה, מגלה במהרה שהיא הפכה לכאוטית. המדרכות הפכו לכביש נוסף עבור רוכבי קורקינטים, אופניים חשמליים ואופנועים, עומס הרכב הפרטי אדיר ובלתי נסבל. בנוסף, עבודות הרכבת הקלה מעניקות עדיפות למכוניות ולא להולכי הרגל. מי שיילך ברחוב ארלוזורוב, שם נערכות עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה, יראה שנותרו שני נתיבים לכל כיוון עבור רכב פרטי — אך הולכי הרגל נדרשים לג'נגל בין גדרות.

די במעקב קצר אחר אתרים שעוסקים בעירוניות או אחרי מובילי עירוניות בעולם כדי להבין שמה שנעשה היום בעולם לטובת הולכי רגל הוא משמעותי הרבה יותר מסגירת קטע רחוב מסחרי קטן. אפשר לעקוב למשל אחר המתכננת ג'נט סאדיק קאהן שהובילה את סגירת כיכר הטיימס במנהטן, ומשתפת בעמוד הטוויטר שלה ובאתר האינטרנט שלה מהלכים שהיתה שותפה להם בעיריות ברחבי העולם. באתר urb-i פורסמו 3,300 (!) דוגמאות למקומות בעולם שהפכו לידידותיים יותר להולכי רגל בשנים האחרונות. מקוריטיבה בברזיל, דרך פורטלנד בארצות הברית ועד אוסלו והמבורג ועוד.

קורקינטים ואופניים בתל אביב משתלטים על המדרכות ודוחקים את הולכי הרגל
קורקינטים ואופניים בתל אביב משתלטים על המדרכות ודוחקים את הולכי הרגלצילום: תומר אפלבאום

כדי שהמהלך ברחוב לוינסקי לא יישאר בגדר גימיק, על העירייה ומשרד התחבורה לנקוט בשורה רחבה של מהלכים שיצמצמו את הרכבים והדו־גלגליים על המדרכות ויחזירו אותן להולכי הרגל. זה לא יכול להסתכם בסגירת רחוב קטן, אלא צריך לכלול צעדים כמו איסור טוטאלי על חניה ונסיעה של רכבים דו־גלגליים על מדרכות, קידום מסיבי של נתיבי תחבורה ציבורית ושיפור תשתיות - כמו למשל תחנות אוטובוס אמיתיות שאינן משמשות רק כשלטי פרסומות. עד אז, הולכי הרגל ונוסעי התחבורה הציבורית ימשיכו להסתפק בפירורים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ