קצרי רוח

אפליקציה? זו אשליה. רק פקחים יורידו את הקורקינטים ממדרכות ת"א

כ-10 שניות נדרשות לצילום עברייני הקורקינטים באפליקציה החדשה שמפרסמת עיריית תל אביב — וברור שהעבריינים לא יחכו. הפתרון פשוט ואנלוגי: תוספת פקחים בשר ודם

נירית אנדרמן
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
קורקינטים שיתופיים בתל אביב. האפליקציה לא קולטת צילום חיצוני ומיידי מהנייד
קורקינטים שיתופיים בתל אביב. האפליקציה לא קולטת צילום חיצוני ומיידי מהניידצילום: תומר אפלבאום
נירית אנדרמן

לפני כמה ימים הרגשתי אמפתיה כלפי מתווכת נדל"ן. כמי שמבוססת זה כמה חודשים במדמנה של חיפוש דירה בתל אביב, זה היה אירוע חריג. הוא קרה אחרי שאותה מתווכת סיפרה לי כיצד עפה מאופניה הלא חשמליים על מדרכה תל אביבית אחרי שנתקל בה קורקינט חשמלי. רוכב הקורקינט דווקא עצר לדרוש בשלומה, אבל כשראה שמדובר בפציעה של ממש — התברר שיש לה שבר בכתף — הוא ניתר על הקורקינט ונמלט מהמקום.

מכיוון שגם אני כבר ניצלתי פעם מפגיעת קורקינט כזה ואף גיליתי אינסטינקטים אמהיים בריאים כשמשכתי את בני ברגע הנכון מדריסה תחת שני הגלגלים, התעוררה בימים האחרונים סקרנותי כשראיתי שלקורקינטים השיתופיים בעיר התחילו להצמיד לוחיות רישוי. בירור מהיר העלה שבעיריה מתכננים להזמין תושבים לצלם קורקינטים חשמליים שנוסעים על המדרכה, כחלק ממאמץ האכיפה נגד העבריינים. לעזאזל הזכות לפרטיות, לעזאזל תחושת הגועל הקלה שעוררו בי בעבר יוזמות של "מלשינון" (המצטיינים בתחום היו מס הכנסה ועיריות, שניסו לגייס אזרחים להלשין על העלמות מס ובנייה בלתי חוקית) — מעכשיו אני לגמרי הולכת לשלוף את המצלמה שלי מול כל רוכב קורקינט שטס מולי על המדרכה!

ככה לפחות חשבתי עד שבתיבת המייל שלי נחתה ההודעה הרשמית של העירייה על כניסת היוזמה לתוקף, ובה נכתב כי העירייה "תאפשר לציבור הרחב לצלם באמצעות אפליקציית 106 כלים שיתופיים שנוסעים על המדרכות ולשלוח את התמונה, בצירוף נקודת ציון גיאוגרפית וחתימת זמן למוקד העירוני". התמונות בצירוף המידע הרלוונטי יועברו בתוך יממה לחברות שמפעילות את הקורקינטים, הוסבר, ואלה יזהו את הרוכבים על פי מספרי הרישוי. רוכב שצולם על המדרכה בפעם הראשונה יקבל אזהרה, צילום שני יגרור את חסימת השירות לחודשיים לאותו רוכב והשלישי יחסום אותו לשנה.

ברגע הראשון זה נראה לא רע. כמלשינה נלהבת לעתיד מיהרתי להוריד את האפליקציה ולתרגל את הפעולה. מפח הנפש נחת עלי במהירות של טיסת קורקינט על המדרכה: עד שמאתרים את האפליקציה על המסך, עד שהיא עולה, עד שבוחרים בקטגוריה הרלוונטית ("כלי שיתופי נוסע על המדרכה"), עד שמחליטים אם להשתמש במצלמה המובנית או להעלות תמונה שכבר צילמנו, חולפות עשר שניות לפחות. גם לרוכב הקורקינט הכי איטי בעיר זה מספיק זמן כדי לחלוף על פני בנחת ולהימלט מאימת המלשינון שלי.

עלה בדעתי שפתרון מוצלח יהיה לצלם את העבריין במצלמה המובנית בטלפון ורק אחר כך, בנחת, להעלות אותה לאפליקציה של העירייה. אבל בירור טלפוני עם לשכת הדובר הבהיר שהרעיון שלי מבוסס על טעות, כי התמונה חייבת להיות מצולמת דרך האפליקציה כדי שתהיה עליה חתימה של זמן ומקום. הבטיחו גם שבתוך כמה שעות יסירו כליל את האפשרות לייבא תמונה מחוץ לאפליקציה (ארבעה ימים אחרי - היא עדיין שם). כשהקשיתי באשר לפרוצדורה המסורבלת והאטית הבהירו שהם לא סומכים רק על המלשינים, אלא הקימו גם יחידה של 22 פקחים שיתחילו להסתובב ברחובות ולחפש עברייני קורקינט.

נשברתי. הייתי מוכנה לרמוס את כבודי העצמי ולהפוך למלשינה אבל יוזמת העירייה — שחלה רק על הקורקינטים השיתופיים, כרבע מכלים אלה בעיר — התבררה כפיאסקו עוד לפני שנולדה, שלא לומר כניסיון כושל של העירייה לחלוק עם התושבים את האחריות לכאוס התחבורתי בעיר. העירייה מציעה גם מסלול אכיפה מסורתי יותר, שבו פקח מטעמה תופס את העבריין ותוחב בידו הודעה לתשלום קנס, או במקרים חריגים — מחרים את כלי הרכב שלו. בלי מצלמות ובלי נעליים. אבל קרו כבר מקרים של רוכבים על כלים שיתופיים שפשוט התעלמו מהפקחים, נטשו את הקורקינט לצידם ועזבו את המקום בריצה נינוחה. במקרה כזה, הפקח חסר אונים. מספר הרישוי לא יעזור, כי החברות לא מחויבות להעביר לעירייה את פרטי המשתמשים בשירותיהן.

תוספת של 22 פקחים עירוניים בתל אביב זה נחמד, אבל ספק גדול אם זה מספיק לעיר ששטחה כ–52 קמ"ר. וקשה להאמין שזה יספק מענה הולם לרוכבים הפרועים של הקורקינטים השיתופיים. יואילו נא פרנסי העירייה לקחת את מלוא האחריות על כתפיהם, ובמקום להשית אותה על האזרחים, יגדילו את מספר הפקחים וירחיבו את סמכויותיהם. כל עוד זה לא יקרה, הכאוס על המדרכות ימשיך לחגוג.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ