קצרי רוח |

"קשת", אל תגנבי לנו את המסך

"קשת 12" מקשטת את שידוריה בלוגואים ענקיים ובפרסומות שמסתירות את התמונה, ומטילה בכך פגם בסדרות שהיא עצמה מפיקה

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
"הנערים" על פי "קשת 12".

חשבתם שקניתם טלוויזיה בגודל 55 או 65 אינץ'? טעיתם. חלק גדול ממנה הופקע מכם על ידי הערוצים המסחריים. לא מכבר גיליתי ש"קשת 12" משדרת את "הנערים", סדרת מופת מרתקת ואמינה, הכתובה, משוחקת ומצולמת ברמה שרק יצירות טלוויזיוניות מעטות בארץ ובחו"ל מגיעות אליה. היא מבוימת להפליא בידי חגי לוי, יוסף סידר ותאופיק אבו ואיל, ומרגע הצפייה הראשון ברור כמה מחשבה ומאמץ וכישרון הושקעו בה.

ואז החל שידורה ב"קשת". התבוננו בתמונה לעיל וראו איך זה נראה: מימין למעלה לוגו ענקי של "קשת", משמאל למטה לוגו ערוץ 12, המתחלף מדי פעם בפרסומת המכסה כמעט רבע מהמסך ומעוותת את הפרופורציות של התמונה. למעלה משמאל הדובדבן שבקצפת: פרסומת לתוכנית של "קשת" ובה תמונות נעות, המתחרות בנעשה בסדרה. קצת מצחיק, או עצוב, לחשוב ש"קשת" — אותו גוף שידור מצליח וכוחני, המוביל כבר שנים את תהליך הזניית השידור והעלמת התרבות ממסכי הטלוויזיה בישראל — היתה שותפה בעצמה להפקת "הנערים", ששודרה אשתקד בארצות הברית ב־HBO ובישראל בהוט, יס וסלקום, וזכתה לשבחים ולפרסים.

מי שהיה צריך להגן עלינו מפני רדיפת הבצע של גופי השידור המסחריים, ולדאוג שנקבל את היצירות הטלוויזיונית כפי שהן, הוא הרגולטור. אלא שהרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו כמעט שאינה מורגשת כבר שנים רבות, ונוצר הרושם שהיא עסוקה בעיקר במתן הקלות לגופים המשדרים, הצווחים שוב ושוב עד כמה קשה מצבם הכלכלי. נראה שלא ממנה ניוושע, אנו הצופים.

ובכל זאת, יש אולי דרך אחרת. כל יצירה טלוויזיונית היא יצירה אמנותית, והחוק מגן על יוצריה. ההגנה כוללת לא רק את זכות היוצרים המוכרת, אלא גם זכות נוספת: "הזכות המוסרית". מדובר בזכותו של היוצר ששמו יפורסם עם שידור היצירה וגם — וזו הנקודה הרלוונטית לענייננו — ש"לא יוטל פגם ביצירתו ולא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה אחר, וכן כי לא תיעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה". הזכות המוסרית שייכת ליוצר לעד, גם אם מכר את זכות היוצרים למישהו אחר.

וזה בדיוק מה שקורה בשידור בערוץ 12 — הטלת פגם ועשיית פעולה פוגענית ביצירה. אפשר רק לדמיין את יוצרי "הנערים" צופים בשידור וקופצים ממקומם בכעס מול כל פרסומת חדשה שמכסה את המסך. זו לא הסצינה כפי שהם צילמו וערכו אותה בקפדנות, זה לא הפריים שהם עמלו כל כך לדייק. השידור בערוץ 12 פוגע, אם כך, לא רק בצופים אלא גם בכבודם ובמקצועיותם של הבמאים, הצלמים ושאר היוצרים.

הלוואי שיקומו כמה יוצרים ויעזו לתבוע פיצוי משמעותי ומרתיע על הפגיעה המתמשכת בהם וביצירתם. אולי באותה הזדמנות יצליחו לבטל גם את המנהג המגונה של גופי השידור להקטין את רשימת הקרדיטים שבסוף כל סרט לחלון קטן ובלתי קריא, כדי למהר ולשדר על רוב המסך את הפרומו הצעקני לתוכניות הבאות.

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ