קצר רוח |

זה יכול היה להיות התצלום המשעמם בתבל

תצלום השער של "ואניטי פייר" גרר ביקורת על שימור יחסי הכוח בין גברים לנשים. מבט נוסף על עבודתה של אנני לייבוביץ' מגלה כי דווקא הנשים שהוצבו בחזית קיבלו את עיקר תשומת הלב, ואילו הגברים הפעם הם רק תפאורה

חן-לי גל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שער מהדורת הוליווד השנתית של "ואניטי פייר".
שער מהדורת הוליווד השנתית של "ואניטי פייר"צילום: Annie Leibovitz / VANITY FAIR
חן-לי גל

תצלום השער של מהדורת הוליווד השנתית של המגזין "ואניטי פייר", שהתפרסמה בסוף השבוע, גרר ביקורות וטענות על כך שהוא מקטין ומפלה נשים, אלא שהפרשנות הזו רדודה ועושה עוול לצילום. אני מרשה לעצמי לחשוב, בזהירות, שאנני לייבוביץ' — אחת הצלמות הגדולות, פורצות הדרך והמוכשרות של תקופתנו, לסבית מוצהרת וזוגתה לשעבר של סוזן סונטאג המנוחה, מנסה לומר לנו דרך התצלום הזה משהו על יחסי הכוחות החדשים.

אחת הטענות הבולטות שנשמעו השבוע מצד המבקרות היא שהאופן בו הועמדו המצולמים והמצולמות משמר את יחסי הכוח — הגברים עומדים זקופים והנשים יושבות ושוכבות בתנוחות שונות. נכון, ההעמדה משעממת ומיושנת ומדובר בחבורה עשירה ולבנה למדי, אבל אולי הן מפספסות משהו?

הנשים בצילום קיבלו את עיקר תשומת הלב והמחשבה. אם זו קלייר פוי, ששוכבת בתנוחת הסבה בתחתית הפריים ובמרכזו, באופן שמזכיר מחווה ליצירות אמנות שנחשבות לחתרניות ופורצות דרך לזמנן כמו "ונוס מאורבינו" של טיציאן, או "ונוס הישנה" של ג'ורג'ונה. וגם אופרה וינפרי — שבעיניי כל הצילום הזה מכוון אליה, היחידה שלובשת שחור, כמו הגברים, ממוקמת כך שנראה שהיא פורשת חסות על ניקול קידמן וריס ויתרספון (שזכתה לרגל שלישית הודות לפוטושופ הכושל של השנה), ושלושתן יחד מהוות מעין אלטרנטיבה לשלשה המופיעה בצד ימין של הצילום, אותה מובילה גל גדות — "וונדר וומן", שהיא ככל הנראה המקבילה היחידה לאופרה.

אמנם זו לא היתה החלטה שנעשתה במעמד הצילום, אבל המחיקה של ג'יימס פרנקו (על רקע האשמות בהטרדה מינית) הביאה לכך שמבחינה מספרית יש בפריים יותר נשים מגברים. יכלו להחליף אותו בגבר אחר, אני בטוחה שאפשר היה למצוא לו מחליף ראוי, אבל העדיפו לוותר עליו. גם אם היו מוחקים את שאר הגברים מהפריים, הצילום הזה עדיין היה צבעוני, מעניין ושווה את המבט. לעומת זאת, אם היו מוחקים את הנשים הוא היה הופך לתצלום המשעמם בתבל.

די ברור שהגברים כאן הם רק תפאורה. הם לבושים בחליפות זהות (מלבד הריסון פורד — האם הוא סרבן פפיונים?), ההעמדה שלהם אחידה ובנאלית. כולם עומדים בחלק האחורי של התצלום, עם הידיים בכיסים — אולי שם הן צריכות להיות — ונראים בעיקר כמו הפלקט של עצמם. לנשים בצילום, לעומתם, נראה שאין מה להסתיר. הן נמצאות בחזית עכשיו. הידיים של כולן חשופות ועסוקות, כאילו מדגישות את העשייה שלהן: נשענות, מחבקות, מחזיקות.

ובכל זאת, יש נושא אחד שיש בו לאן להתקדם — הרגליים. העובדה שכל הנשים לבושות בשמלות מפוארות והדרך היחידה להראות את הרגליים שלהן היא על ידי חשיפתן, ולא למשל על ידי לבישת מכנסיים, מיושנת ומשמרת את הפער בין גברים לנשים. אפשר להניח שמכנסיים מסמלים גבריות ושליטה בצורה בוטה ושחוקה מדי, אפילו עבור לייבוביץ'.

הצילום של לייבוביץ' מלא בסימנים וסמלים שאומרים משהו על הדרך הארוכה שעשינו בנוגע לייצוג נשים בעולם האמנות. הוא מצביע על הרגע בהיסטוריה שבו סופסוף אפשר להגדיר מחדש את הכללים. ואולי זו ההזדמנות להציע אפשרות שבמקום לשאוף לשיוויון, נשאף לשוני.

כתבות מומלצות

BW אמזון רחפנים 256

החבילה מתעכבת: למה הרחפנים של אמזון עוד לא סיפקו את הסחורה

קראק פאי הקלאסי של גוז' ודניאל

משחקים עם קראק פאי: ארבעה מתכונים לעוגה הממכרת

פרויקט הרצל 138

סוף סוף יש סיבה לעצור ולהביט בבית הבאר ברחוב הרצל

הדרך הקלה והטובה ביותר להימנע מקרני השמש היא להפחית את החשיפה הישירה

מה ההבדל בין כתמי שמש לנמשים ומה גורם להם?

אבישי בן-חיים

ל"ישראל השנייה" מגיע דיון רציני יותר, ובעיקר כזה שמבוסס על אמת

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ

כתבות שאולי פספסתם

בת ים

שתי דירות במחיר אחת: האם זהו עתיד תחום הפינוי-בינוי?

אפליקציית קלארנה. החברה נמצאת במגעים לגיוס סבב חדש לפי שווי שנמוך בכ-30% מהשווי שקיבלה לפני שנה בלבד

"היערכו לגרוע מכל": נבואות החורבן בהיי-טק מתחילות להגשים את עצמן

בניין דירות בחולון

לקחתם משכנתא בחודשים האחרונים? גם אתם כבר שילמתם על עליית הריבית

"כשבאנו לקבל משכנתא לרכישת הבית, התברר שהבעיה לא פשוטה כלל"

הריבית במשק מזנקת – מה כדאי לעשות עם ההלוואות שלקחתי?

המשווקים של פוליסות החיסכון הם סוכני הביטוח, שנהנים מעמלות שמנות

"הציעו לי להעביר את החיסכון מאלטשולר. האם כדאי לי?"