הפרסומת הזו נופלת לסטיגמות מיושנות שנועדו לגרום לנשים להתבייש בגופן

האפליקציה "פלוטראקר", שמגדירה עצמה ככזו שמקדמת בריאות נשית ופמיניזם, משתמשת בפרסומת בעלת נרטיב מבייש ומקטין. לא נותר אלא להטיח את הראש בקיר, ולחשוב מה הלאה

יעל אלבז
יעל אלבז
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מתוך הפרסומת לאפליקציית "פלוטראקר". העצמה נשית בתחפושת
מתוך הפרסומת לאפליקציית "פלוטראקר". העצמה נשית בתחפושתצילום: צילום מסך מתוך חש
יעל אלבז
יעל אלבז

חוויית המחזור החודשי הנשי והווסת שמגיעה בסופו מזכירה את המיתוס של סיזיפוס, החי במעגל אינסופי של סיטואציה מתישה. רק שנדמה לי שסיזיפוס לא היה מחזיק מעמד זמן רב לו היה נאלץ להתמודד עם השמחה והששון שנשים רבות חוות מדי חודש: שינויים הורמונליים, תנודות במצבי רוח, דימום והדובדבן שבקצפת, כאבי המחזור.

נשים בגיל הפוריות מתמודדות עם אין־ספור מכאובים ותקלות שסובבים את אותה מתנה מקוללת — וזה במקרה שהמחזור שלהן סדיר. כאשר זה לא המצב, צפות בעיות חדשות לטפל בהן — כשאחד הפתרונות הוא הורדת אפליקציה שעוקבת אחר המחזור החודשי.

פעולה פשוטה ומיטיבה זאת עלולה להסתיים בטרגוט של פרסומת מחרידה לאפליקציה "פלוטראקר" (Flotracker, או בשמה המלא Flo My Health & Period Tracker). בפרסומת, המעוצבת בצורה צבעונית, חמודה והיפסטרית שכולה זועקת מגניבות, מוצגות מספר אפשרויות לריח ההפרשות מהוואגינה, שבעזרתן אנחנו יכולות לפענח מה קורה בגוף שלנו ואם יש בעיה. לכאורה, מדובר ביישומון מעצים שמעודד נשים להבין את המתרחש בתחתוניהן — אך הפרסומת שלו נופלת לכל אותן סטיגמות מיזוגיניות, מיושנות ומקטינות שנועדו לבייש נשים בגלל ריח גופן.

מתוך הפרסומת לאפליקציית "פלוטראקר". העצמה נשית בתחפושתצילום: צילום מסך מתוך חש

כולנו גדלנו בעידן שבו התרבות הפופולרית — סרטים, סדרות ופרסומות — הציגו לרוב את ריח הפות בצורה שלילית. הדוגמה המוכרת מכל היא ההשוואה לריח של דגים (ובואו נודה על האמת, אין לה שום קשר עם המציאות). חברות תרופות וקוסמטיקה הרוויחו הון על השקרים הללו וחוסר הביטחון שהן הולידו במכירת סבונים, קרמים ואף בשמים שמיועדים אך ורק ל"שיפור" ריח הוואגינה. וכדי להוסיף חטא על פשע, רוב התכשירים הללו אף פוגעים במאזן החומציות הטבעי של הווגאינה ומייצרים בעיות חדשות — בהן גם פגיעה קשה בערך העצמי והמיני של נשים.

ללחות ולהפרשות באיבר המין הנשי יש תפקיד חשוב בבריאות האישה. כל בעיה בהן — בריח, בצבע וכו' — היא איתות אזהרה לבעיה גדולה יותר שיש לטפל בה, כמו בכל מערכת אחרת בגוף. כל צעירה באשר היא, אשר נתקלת שוב ושוב בפרסומות, תיאורים ובדיחות המציגים את איבר המין שלה כמסריח, נוטה להאמין שיש לה ולשאר הנשים בעולם בעיה כרונית בלתי הפיכה.

ריח דגים. ההשוואה הוותיקה - והרחוקה ביותר מהמציאות צילום: LUC GNAGO/רויטרס

הנזק הנגרם בעקבות זאת להנאתה משחרור מיני, ובעיקר ממין אוראלי, הוא לרוב בלתי הפיך. גם אישה מגה־פמיניסטית, מלומדת ומוארת תוטרד מהחשבה האפלה הזו, גם אם למאית השנייה, בהרבה מהסיטואציות האינטימיות שהיא חווה. משחר האנושות חינכה החברה את הנשים להיות צנועות ובתוליות כדי לשמור על ההגמוניה הגברית השלטת. דרך טובה להשיג זאת בין השאר היא לבייש ולהשמיץ את איבר המין שלהן, להציגו כפגום, מביש, מלוכלך, שאין "להפיץ את ריחו". ומה לגבי הגברים? אף מלה. אף סבון מיוחד, אף בושם לרענון שק האשכים. ולא שאזור החלציים של גברים מריח באופן יומיומי כמו גינת זן יפנית בעונת פריחת הדובדבנים.

כשאפליקציה שמגדירה עצמה ככזו שמקדמת בריאות נשית ופמיניזם, אך משתמשת בפרסומת בעלת נרטיב כה מבייש ומקטין, לא נותר אלא להטיח את הראש בקיר, ואז להדליק נר בניחוח ואגינה (ממפעלה של גווינית פאלטרו, שניסתה לקדם העצמה נשית ועשתה קופה על הדרך), ולהרהר איך מתחילים לתקן.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ