קצרי רוח |

האבסורד הקולנועי של פרס אופיר הגיע השנה לשיא

הרוב המוחלט של הסרטים המועמדים השנה לפרס אופיר כלל לא הוקרן בבתי הקולנוע. חבל שבאקדמיה הישראלית לקולנוע לא למדו משהו ממארגני טקס האוסקר

נירית אנדרמן
נירית אנדרמן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יובל שרף וצחי הלוי, מנחי טקס פרסי אופיר ב-2019. עדיין לא הוחלט מתי יתקיים הטקס השנה
יובל שרף וצחי הלוי, מנחי טקס פרסי אופיר ב-2019. עדיין לא הוחלט מתי יתקיים הטקס השנהצילום: אבישג שאר ישוב
נירית אנדרמן
נירית אנדרמן

הנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע הקפידה השנה להתאים את טקס פרסי אופיר לרוח הזמן. אם הזמנים הזויים ומופרכים, יבוא נא ה"אוסקר הישראלי" ויוכיח שהוא יכול להיות מוזר והזוי לא פחות. ולא, הכוונה לא רק לעובדה שהטקס יתקיים כנראה במתכונת וירטואלית, בדומה לטקס האמי שהתקיים השבוע (האקדמיה עדיין לא החליטה על המועד והפורמט). הכוונה בעיקר לכך שעל הפרסים היוקרתיים ביותר של הקולנוע הישראלי, ועל הזכות הנחשקת לייצג את המדינה בתחרות האוסקר האמריקאי, תתמודד השנה רשימה ארוכה של סרטים שאיש כמעט לא ראה.

כבר שנים ארוכות שהאקדמיה הישראלית לקולנוע מותקפת על כך שתחרות אופיר משמשת כמקדם מכירות לסרטים ישראליים, יותר מאשר כאירוע שאמור לחבר בין היצירה הקולנועית לקהל המקומי. טקס האוסקר האמריקאי מעניין מיליונים ברחבי העולם כי מועמדים בו רק סרטים שכבר הופצו בבתי הקולנוע. בישראל, לעומת זאת, התפישה באקדמיה היתה מאז ומתמיד שהאוסקר חשוב בראש ובראשונה לצורך קידום התעשייה והסרטים, והצופים יואילו נא ויחכו בצד. אם סרט מושך יותר קהל כשהוא מצויד בחותמת של "זוכה פרס אופיר", גרסו באקדמיה, הרי שזה רעיון לא רע לאפשר לסרטים לצאת לבתי הקולנוע אחרי התחרות.

הקהל הגיב בהתאם. תחרות פרסי אופיר לא מאוד עניינה אותו, הסרטים בה היו זרים לו, הרייטינג של טקס חלוקת הפרסים היה רחוק מלהרקיע שחקים, וערוצי השידור רק חיפשו תירוצים להתחמק משידורו. לפני חמש שנים ניסה היו"ר הקודם של האקדמיה לקולנוע מוש דנון לשנות את המצב. הוא הצליח להעביר החלטה שלפיה רק סרטים שכבר הופצו בבתי הקולנוע רשאים יהיו להתמודד בתחרות. אבל ההחלטה הזאת התפוגגה כלעומת שבאה.

השנה, בצל מגפת הקורונה שהנחיתה מכה כואבת במיוחד על תחום הקולנוע בעולם כולו, והביאה לשיתוק כמעט מוחלט שלו למשך כחצי שנה, האבסורד הקולנועי של תחרות אופיר הגיע אל הקצה. הרוב המוחלט של סרטי התחרות לא הופץ בבתי הקולנוע, וכך גם ארבעה סרטים מבין חמשת המתמודדים על פרס הסרט הטוב ביותר: "אסיה", "אפריקה", "הנה אנחנו" ו"שאיפה לחיים". רק המתמודד החמישי, "המתים של יפו" שביים רם לוי, הוקרן בבתי הקולנוע. אם אתם לא אנשי ענף הקולנוע, רוב הסיכויים שרשימת הסרטים הזאת לא אומרת לכם דבר. וכך גם לגבי יתר המתמודדים, בקטגוריות האחרות.

"המתים של יפו". הסרט היחיד מהמתמודדים השנה לפרס הסרט הטוב שיצא לבתי הקולנועצילום: יוסי מילוא

באקדמיה האמריקאית לקולנוע, לעומת זאת, התעקשו גם השנה על החיבור לקהל והואילו לגלות לשם כך גמישות נאה. בגלל הקורונה הוחלט שם לדחות את טקס האוסקר בחודשיים (מפברואר לאפריל), ולהגמיש את התקנון כך שיתיר לסרטים שרוצים להשתתף בתחרות הפצה קולנועית מאוחרת מהרגיל. כך שנראה שגם בטקס האוסקר הקרוב מיליונים ברחבי העולם ייצמדו למסכים כדי לצפות בכוכבים ולהתרגש עם הזוכים, שאותם כבר יספיקו עד אז לראות בקולנוע. אנשי הקולנוע הישראלי, לעומתם, ייאלצו שוב לחגוג בבועה שלא מעניינת כמעט איש. והפעם יותר מתמיד.

"אנו מאמינים שדווקא כעת חשוב להפנות זרקור ולהביע את הערכת התעשייה ליוצרות וליוצרים, שהמשיכו והוציאו תחת ידם יצירות קולנועיות משובחות", נכתב בהודעה לעיתונות שפירסמה אתמול (שלישי) האקדמיה הישראלית לקולנוע. אז נכון, יהיו כמה יוצרים שיקבלו פרסים, יחגגו ויתרגשו מאוד מההזדמנות לצאת ולייצג את המדינה בתחרות האוסקר. יהיו כמה מפיקים שיוכלו לאחר הטקס להדפיס על הכרזה של סרטיהם את המילים "זוכה פרס אופיר". אבל מה עם הקהל?

בעולם כולו שוברים עכשיו את הראש איך לגרום לאנשים לחזור לבתי הקולנוע למרות המגפה המשתוללת. אם הקולנוע הישראלי חפץ חיים, כדאי מאוד שהוא יתחיל לנער דפוסי חשיבה ולחפש איך להתחבר לקהל המקומי, ולא להיפך. רשימת המועמדים לפרסי אופיר השנה בהחלט עושה את ההיפך. אז נכון, הקורונה החמירה את הבעיה והקצינה את המצב, אבל היא גם מזמנת כעת הזדמנות לריענון ושינוי. היום יותר מאי פעם הקולנוע צריך את הקהל, ואם הוא לא ישקיע בכך מאמץ, הקהל הזה פשוט יישאר בבית, עם נטפליקס.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ