שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

האם 40 שנה אחרי מותה אום כלת'ום עדיין משפיעה על התרבות?

איך נהפכה דווקא אום כלת'ום — אשה, זמרת, בת למשפחה ענייה — לסמל העולם הערבי, אייקון תרבות שאין שני לו, וכיצד היא ממשיכה להשפיע גם כיום על התרבות, בארצות ערב ומחוצה להן?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

בשנת 1989 התבקש הצייר המצרי סלאח ענאני לצייר למען משרד התרבות המצרי ציור שנושאו "מאה שנות השכלה במצרים". ענאני צייר את גדולי אנשי הרוח המצרים מסוף המאה ה-19 ואילך, כמעט כולם גברים. שתי דמויות נשים בלבד מוצגות בציור: האחת, הפלאחה, בת הכפר, שאינה אשה ספציפית, ידועה ומפורסמת, כי אם סמל לאומי. לעומתה, לדמות האשה השנייה שבציור דווקא יש שם – אום כלת'ום. היא מופיעה במרכז היצירה, ניצבת על בימה, מוגבהת מעל כל הגברים. כמו בציורי הערבסקה הממרכזים את המבט לנקודה אחת ומביעים בכך את רעיון ייחוד האל, כך גם כאן: האשה שבמרכז היא שמושכת אליה את המבט, משל היתה אלה. מתחתיה כל הגברים מצטופפים, יושבים דחוסים זה לצד זה. אפילו מוחמד עבד אל־ווהאב, גדול המוזיקאים המצרים של המאה ה-20 ויריבה המושבע של אום כלת'ום, נראה בציור כמי שכורע לרגליה. ואילו סביבה נפער מרחב קטן פתוח, המאפשר לראות את דמותה במלואה ולמקד בה את המבט.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ