בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ביקורת

אחד נגד 100: שידור חוזר ודוקומנטרי בחסות המחאה החברתית

2תגובות

אנחנו חיים בזמנים משונים. אמש שובץ בפריים טיים של ערוץ 2 שידור חוזר של השעשועון "אחד נגד מאה" בזמן שערוץ 10 שידר סרט תיעודי של עפר שלח על מסלול הטירונות של חיילי הצנחנים. באופן מפתיע זהו יום טלוויזיה סטנדרטי בישראל של השבועות האחרונים. אם תזפזפו בין הערוצים המסחריים, סביר שתיפלו על סרט דוקומנטרי או שידור חוזר. בין השאר: הסרט של ערוץ 10 על השכול הנהללי, "צבא העם" של חיים יבין ברשת ושורה ארוכה של סרטי דוקו שהזכיינית קשת פיזרה בין ימי החגים.

לצד כל אלה קיבלנו שבועיים של תוכניות לקט מגיא פינס (זוהי תוכנית חדשות למען השם!) ושידורים חוזרים של תוכניות כמו אהרוני וגידי, טריני וסוזנה וכמובן "החיים זה לא הכל", שרק לפני שבועיים ליווינו את גסיסתה בשיבה מופרזת. בכל פעם שאנחנו חושבים שהסדרה הזאת הולכת בדרך כל בשר, היא קמה ממיטת מותה כמו גלן קלוז הרצחנית ב"חיזור גורלי" ומפחידה אותנו פעם נוספת.

המבול הזה בסרטים תיעודיים לא בא כתוצאה מהתעניינות פתאומית של הזכייניות בקולנוע דוקומנטרי. זכייניות ערוצים 2 ו-10 מחויבות על פי חוק לשדר מכסה מסוימת של טלוויזיה דוקומנטרית. זה חלק מתנאי הזיכיון שלהן וחלק מהשירות שלהן לכם, הציבור. חלקן מנסות להתחמק או להעביר משדרים אחרים בכותרת "דוקו" (למשל "לילה כלכלי"). על איכות הסרטים הרשות השנייה לא מפקחת, ולכן לא פלא שנמצאים שם הרבה "סרטים תיעודיים" שעומדים יותר בסטנדרט של כתבת מגזין סנסציונית. הסיבה שהסרטים האלה מרוכזים דווקא בתקופה הנוכחית היא קודם כל החגים, שגורמים לאי סדירות בימי השידור ומצריכים משדרים חד-פעמיים כמעין פקקים, אבל לא פחות מכך זוהי השפעה של המחאה החברתית.

מחאת האוהלים הפכה הרבה חברות מסחריות למאוד לא פופולריות. התודעה הצרכנית והרוח הכמעט-סוציאליסטית שנושבת בארץ הפכו את המושג "תאגיד" למלה נרדפת ל"נבלה". חברת סלולר תעדיף לא להשיק עכשיו קמפיין חדש שבין כה וכה ירגיז את הקהל. לחברה כמו תנובה אין טעם לצאת במסע פרסום מלבד כזה שמתנצל על כך שהיא טחנה אותנו בשלוש השנים האחרונות, ושעכשיו, אחרי שהעלו את המחירים בעשרות אחוזים, הם מתחייבים להוריד אותם עד 15%. זכיין שהשקיע הון עתק בתוכנית דגל לא ירצה לבזבז אותה על תקופת מיתון שכזאת. הרייטינג יהיה בשמים אבל ההכנסות יהיו על הפנים. ככה היה עם "מאסטר שף" שהשיגה, בצדק, רייטינג שיא אבל ההכנסות לא עמדו בציפיות. התקשורת, שחיבקה את המחאה, הביאה לירידה משמעותית בהיקף הפרסום ובסכנה ממשית לענף שהיא יושבת עליו. היום, כשכתב כלכלי מעודד את דפני ליף וחבריה, הוא מסכן את מקום העבודה שלו. אכן, אנחנו חיים בזמנים משונים.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו