בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

העיניים שוב ביקשו את הגולן

סדרת המתח והעל-טבעי "תמרות עשן" תחל הערב את עונתה השנייה. הבמאי עודד דוידוף, שיצר אותה יחד עם נח סטולמן, מסביר למה הם התעקשו כל כך לצלם את הסדרה, למרות המשוכות הגבוהות שבדרך

18תגובות

את העונה השנייה של דרמת המתח והעל-טבעי "תמרות עשן" צילמו, בשונה מהמקובל, במצלמות קטנטנות. זה נשמע כמו פרט טכני מרדים, אבל מתברר שהיתה לו חשיבות מכרעת. "זה מאפשר לך להגיע בקלות לכל מיני חורים, כל מיני בונקרים ומנהרות שבעונה הקודמת, אם רצינו, היינו צריכים להעמיס משאיות בשביל לצלם וזה לא היה עובד", מסביר במאי הסדרה, עודד דוידוף, שגם יצר אותה עם התסריטאי נח סטולמן. "זה גורם לך להיות הרבה יותר נייד".

הניידות, כך מתברר, נהפכה לעניין חשוב. כמחצית מהעונה החדשה של הסדרה מתרחשת באווירה קלסטרופובית, במנהרות הרבות החבויות, חלקן סודיות, ברחבי הארץ. "מתברר שיש עולם שלם במדינה הזאת שחפור מתחת לאדמה. בונקרים, תעלות, מנהרות, זה נמצא במרכז, בתל אביב, וצילמנו גם בחיפה ובצפון".

אחדות מן המנהרות סודיות, מספר דוידוף, ולכן הוא ואנשי הצוות התחייבו שלא לחשוף את מיקומן. חלקן נבנו כבונקרים, הכנה ליום פקודה, וננטשו באמצע הדרך. "הגענו למנהרה בדרום רמת הגולן חצובה בתוך ההר ואין לה שום משמעות. אתה יכול לאבד את עצמך שם. הבנו שזה משהו שאמור לחבר את הירמוך עם ירדן ובאמצע הפרויקט התחרטו. השגנו אישורים להיכנס וזה פשוט משוגע. מול המנהרה ישנו הפתח השני, הצד הירדני שזה צריך היה להתחבר, להיפגש. יש עשרות מקומות כאלה בארץ", הוא אומר בעיניים נוצצות, "חשבנו על זה שבחו"ל, אם משהו כזה מופיע בתסריט, פשוט בונים את זה. פה יצאנו למסע חיפושים ומתברר שהיה לזה ערך מוסף, כי יש אווירה שאי אפשר לבנות כשאתה מצלם במנהרה שהאורך שלה הוא כמה קילומטרים".

מה קרה לאסא

ירון שרף ויובל שחר

לא לחינם מציין דוידוף את אופציית חו"ל. המסלול שעברה "תמרות עשן" מאז נולדה כרעיון ועד השקת העונה השנייה מעורר השתאות. שיאו הנוכחי במכירת הסדרה, באוגוסט האחרון, לרשת אן-בי-סי האמריקאית שעשויה להעלות גרסה אמריקאית שלה למסך בעוד כשנה. אבל זהו שיא מפתיע בדרך ארוכה. ראשיתו של הרעיון עוד בתקופה שסטולמן ודוידוף הכירו לפני כשני עשורים, בבית הספר סם שפיגל לקולנוע.

לפני שנים, כאשר ניסו להוציאו לפועל נתקלו בחומה בצורה וסירוב עיקש. רק אחרי הופעתן בחו"ל של סדרות המהלכות על הגבול בין הריאליסטי להזיה הצליחו לקבל אישור להפקה. זו נהפכה לאחת היקרות, אם לא היקרה ביותר, בטלוויזיה הישראלית. כך למשל היתה העונה הראשונה, ששודרה לפני כשלוש שנים, הפעם הראשונה שבה צולמה ושודרה סדרה מקומית בפורמט HD. זה לא היה הפרט היחיד שבידל אותה מסדרות ישראליות אחרות. כמו בעונה השנייה, היא צולמה כמעט כולה בצפון רמת הגולן, במעין גיבושון בן כמה שבועות.

הנוף השונה, כמו הריחוק המופגן מצילומי סלון ומשפחה, שבהם מתמקדות סדרות ישראליות רבות, תרמו לאווירת ההזיה. במקום סדרת משפחה או מקום עבודה, סיפרה הסדרה על 36 חברי הקיבוץ הבדיוני "תמרות עשן", שנעלמו יום אחד, באופן מסתורי, מתחת לאפם של חברי יישוב שכן, המשטרה המקומית ופיקוד צפון. חברי הקיבוץ, כך מתברר, היו גם קהילה רוחנית, חסידיו של המנהיג "צלם אנוש", שנהפכו לבדלנים יותר ויותר עד שנעלמו. חוקרת המשטרה לאה קפקא (אפרת בן צור) נשלחת לחקור את הפרשה וחוברת לשוטר המקומי נפתלי שמש (יורם טולדנו).

העונה השנייה, שתשודר מהערב בערוץ 3 בכבלים, מתחילה היכן שהסתיימה העונה הראשונה: קפקא מובלת בעיניים מכוסות למקום המסתור הסודי של אנשי "תמרות עשן", שמש מתייסר ומחפש אותה ומפקד המשטרה, אסא מוקד (צחי גראד), שניסה להרוג את שניהם וקפץ מצוק בסוף העונה הראשונה, נעלם.

"היה לנו קשה מאוד לקבל אישור לעשות את הסדרה, וזה לקח כמה שנים. גם את העונה השנייה היה לנו קשה לעשות, לא כי לא נתנו לנו, אלא כי היינו

מותשים", מספר דוידוף. "תמיד ידענו מי הם תמרות עשן ומה עלה בגורלם, האם הם כת או לא, מסוכנים או לא, האם הם מתרחקים כי יש סיבה או כי החברה מפחדת מהם. ידענו מי הם. זה מה שהוביל אותנו לעונה השנייה. כי מפה, ברגע שיש דמויות, אפשר לרוץ הלאה לעוד עונות. הדמויות והסיפור מבוססים מאוד ואז גם אם פתרת בעונה השנייה את התעלומה אתה יכול ליצור עוד תעלומות".

זהו עניין מהותי, במיוחד בהתחשב באפשרות ההפקה בחו"ל, שעוברת בימים אלו הליך מואץ של כתיבה והתאמה לקהל האמריקאי. אף שייתכן כי בארץ לא תופק עונה נוספת, המכירה לחו"ל נעשתה בידיעה שאפשר יהיה לכתוב ולהפיק עונות נוספות. בינתיים, מגלה דוידוף, עשויה "תמרות עשן" האמריקאית להתמקם במדבריות שעל גבול מקסיקו או מנגד בנוף הקפוא של אלסקה.

המכירה הפתיע אותך? מכרתם לאחת הרשתות הגדולות ביותר, במדינה שבה הז'אנר הזה בעצם נולד.

"התחושה של ההישג היתה מאוד גדולה, גם מעצם המכירה וגם משום שאן-בי-סי היא חברה כל כך גדולה. טכנית מה שקרה הוא שהגיע אלינו אלון ארנייה, שיש לו חברה בארצות הברית שמתעסקת במכירת פורמטים וסדרות. הוא הגיע לאולפני הרצליה ואמר שם שבתוך שבועיים הוא מוכר את הסדרה. היינו סקפטיים מאוד אבל הוא באמת עשה את זה. בתוך שבועיים קיבלנו טלפון. הוא הראה טריילר של העונה השנייה ומכר וזה מדהים".

זה מפליא כי גם ככה "תמרות עשן" היא לא סדרה רגילה לרשת מסחרית. היא אטית, יש לה קצב ומראה שלה שדורשים קשב והסתגלות, וגם התמסרות של הצופים. זו לא התפישה המקובלת בנוגע טלוויזיה מסחרית היום.

"זה נכון, זה דורש צפייה אחרת. נח ואני חושבים עכשיו על הפרויקט הבא ומתלבטים אם ללכת על סדרה אפיזודיאלית, שלכל פרק יש סוף, או סדרת קונצפט שכל הפרקים שלה הם כמו חלקים של סרט ארוך. צריך קשב וצריך לעקוב אחרי הסדרה, אבל זה מצליח. מאוד היה חשוב לנו שהצופה יתיישב מול זה בסוף היום וייכנס לעולם הזה, של רמת הגולן. אנחנו יודעים שצריך לתת לזה את הזמן. יש סדרות ותכנים בטלוויזיה שאתה לא חייב את הריכוז הזה, אבל פה כן ניסינו, בעונה הזאת, כלקח מהעונה הראשונה, לנסות לסגור יותר דברים בפרק. הרגשנו שזה חסר, אבל אני לא חושב שיכולנו ליצור משהו אחר".

גרם של חופש

באופן משונה, גם כאשר התקיימו הצילומים באתר צילומים אחר, בית הצנחן ברמת גן, נדמה שהאווירה ההזויה נשמרת. זהו יום קר במיוחד במארס האחרון. בית הצנחן נראה כמקום שהזמן קפא בו, ולהקת העורבים שהפריעה לצילומים היתה תוספת הולמת. השחקן אורי הוכמן, דמות חדשה בסדרה, מצועצע כסרסור ומתוכשט בכבדות. על הסט, מסדרון ארוך וחשוך, הוא מזמזם את "קרב הראל" ("בום בום בום, הלילה לא ננום"), והתוצאה שנקלטת במצלמה נראית מצמררת.

בניגוד לאווירה, נדמה שבין השחקנים בסט שוררים יחסים חמימים. טולדנו, בבגדים המרופטים של שמש, ממאן להסגיר פרטים רבים מדי על תפקידו בעונה השנייה. "שמש, באופן כללי, מתקדם בחייו המקצועיים ונהפך למפקד המשטרה בעקבות מותו של אסא. הוא עובר טלטלות בהקשר לתמרות עשן, מתמרנים אותו כל מיני גורמים. הוא מחפש את האמת ומוצא כמה אמיתות, גם על לאה, גם על מפכ"ל המשטרה, אלוף הפיקוד".

איך היה לחזור לאותה הדמות בפער של שלוש שנים? ועוד כשהסדרה מתחילה בנקודה בה נגמרה העונה הראשונה?

"חשבתי שזה יהיה קשה, אבל כשקראתי את התסריטים, השפה, הדמויות, הצורה שכל דמות מדברת, זה ישר חזר לשם. נפתלי שמש קם לתחייה והיה מול העיניים. ‘תמרות' לא נצמדת למציאות לגמרי וזה כיף גדול. נותן עוד איזה גרם של חופש, להמציא, להצדיק דברים. יש פרק שלם שבו כולם הוזים את אותה הזיה. זה לא מציאותי, זה קורה בסדרות כאלה וזה מאוד כיף להתעסק עם זה".

"חיכיתי לזה מאוד", אומרת גם בן צור. "זו אותה לאה ואותה חקירה, אבל הסיטואציה והמצבים הם אחרים. יש לי תחושה שהיא עוברת איזה תיקון. זה הולך ומתברר כמשהו הרבה יותר עמוק. החקירה הזאת שהתחילה כעבודה, פוגשת אותה במקומות הרבה יותר עמוקים".

בעונה הזאת, מספר דוידוף, היתה החלוקה בינו ובין סטולמן גמישה יותר. אשתו של דוידוף, התסריטאית והבמאית דפנה לוין שלמדה עם שניהם (ונמנית, בין היתר, עם יוצרי "נבלות" ו"בטיפול"), סייעה גם היא ביצירה.

הוא בן 44, אב לשלושה, יליד ירושלים שגדל בשכונת רמות ועבר עם המשפחה להרצליה. הוא נחשב במאי מגוון מאוד, שביים פרסומות (דוד הכי טוב, תקע ושקע ועוד), מיני-סדרה, "מישהו לרוץ אתו", העונה הראשונה של "הכל דבש" ולפני כעשור את הסרט "מארס תורכי". סרט הגמר שלו "בידיים טובות" נבחר כאחד מעשרת הסרטים הטובים ביותר של כל הזמנים בבית הספר סם שפיגל ולאחרונה הוא צילם סרט קולנוע נוסף באורך מלא, "דילרים", שכתבו רמי דוידוף, אחיו, וחברו מילדות, שגיא אזולאי, ויוקרן בקיץ הבא. "זו קומדיה שהם כתבו על השכונה, שני דילרים, סוחרי סמים קטנים כאלה, שמסתבכים באיזו עסקה".

את "תמרות עשן" הוא מכנה "פרויקט שונה ומשונה". "ברמת הגולן קורים דברים מוזרים. הדמויות האלה שנח כתב עליהן, מישהו שמסתובב עם גלאי מתכות ומישהו שדואה בדאון מעליו, אלו אנשים שנתקלנו בהם. אנשים חיים שם עם האי-ודאות, תחושה שהם בונים בית וחיים אבל עשויים להצטרך להתפנות כי הם קרובים כל כך לגבול. אפילו מבחינת מזג האוויר היה משוגע".

מה זה אומר?

"בארץ מצלמים רוחבית - את כל הסצינות שיש בלוקיישן מסוים עושים בבת אחת ולא לפי הסדר הכרונולוגי. בשבועיים הראשונים ירד שלג כבד. בקיצור, כל הלוקיישנים השתנו, כל מה שכבר צילמנו או תיכננו לצלם הלך לפח וזה קרה מעכשיו לעכשיו. תנאי השטח מתחלפים ומשתנים. אתה מגיע למקום ופתאום יש בו תרגיל צבאי עם פיצוצים וטנקים. כל הזמן קורים שם דברים בלתי צפויים".

באמריקה זה לא היה קורה.

"התקציב של כל הסדרה שלנו הוא משכורת של שחקן משנה באמריקה".

יש לך הזדמנות עכשיו להתמסר לסטנדרטים האמריקאיים.

"נח ואני מוגדרים מפיקים בפועל, והסדרה תקבל קרדיט של ‘מבוסס על יצירתם של'. אנחנו עובדים עם התסריטאים האמריקאים ומייעצים להם ובשנה הקרובה, למרות שאנחנו עובדים על כמה פרויקטים שהבא בהם יהיה כנראה עוד סדרה, בטח נהיה מחויבים לפרויקט האמריקאי. עדיין, מבחינתי, יותר מעניין ליצור בארץ. זה מה שבאמת בוער בי".

תעלומות המתרחשות בקהילה רוחנית מסתגרת, נוף אחר וקצב אטי מייחדים את הסדרה "תמרות עשן", שהערב תחל העונה השנייה שלה. הבמאי עודד דוידוף, שיצר אותה עם נח סטולמן, מסביר למה הם התעקשו כל כך לצלם את הסדרה, למרות המשוכות הגבוהות שבדרך



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו