בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"דמג'ז" - המקבילה הנשית של טוני סופרנו

גיבורת הסדרה היא המקבילה הנשית של המאפיונר המיוסר, והעלילות הן גרסאות פואטיות של "חוק וסדר". יוצרי "דמג'ז", שהעונה החדשה שלה עולה מחר בארץ, יכולים להיות מרוצים. אך להצלחה יש מחיר

תגובות

בסדרה דוקומנטרית, בשם "יוצרי הסדרות נחשפים", ששודרה בארץ בחודש שעבר, סיפרו יוצרי "דמג'ז" כי בבואם לכתוב את הסדרה, חיפשו את המקבילה הנשית של טוני סופרנו. ואכן במשך כל עונות הסדרה המשובחת על עורכת הדין המזהירה, שאף יש להיזהר מפניה, פאטי יוז (גלן קלוז), מתקיים הקשר המושך-מרתיע לאשה, שאף שאינה בוס במאפיה, נוקטת לא פעם אמצעים מפוקפקים למדי. בשיחת טלפון עם שניים משלושת היוצרים, טוד א' קסלר ודניאל זלמן (השלישי הוא אחיו של טוד, גלן קסלר), נשאלים יוצרי הדרמה הזאת, שלעתים נדמית כמו גרסה עדכנית של טרגדיה יוונית, על ההשוואה שעשו בין גיבורת הסדרה שלהם לגיבור הסדרה המעולה ההיא.

"לא התכוונו שהיא תהיה כמו טוני סופרנו בכל מובן אלא בהתנהלותו", אומר קסלר, שבין תפקידיו במשך השנים כתסריטאי, מפיק, במאי ומחזאי, היה אחד התסריטאים והמפיקים של "הסופרנוס", "פשוט שאלנו את עצמנו למי נרצה שהאשה בעלת העוצמה וההשפעה הזאת תדמה ודיברנו עליו. בחברה שלנו אפשר למצוא אשה שהיא אכזרית, פרנואידית ורודפת כבוד כזאת, והגענו למסקנה שהיא יכולה להיות רק עורכת דין במשרד פרטי. כאשר המשרד הוא שלך אין תקרת זכוכית", הוא אומר. "אם היינו שמים אותה במשרד עם עוד שותפים, היא היתה צריכה למרוד בהם. אבל במצב הזה היא קובעת את החוקים".

כל עונה בסדרת המתח המשפטית הזאת מטפלת במקרה שנכתב בהשראת אירועים במציאות, הלקוחים מכותרות העיתונים. העונה הראשונה נעשתה בהשראת שערוריית אנרון וורלדקום; העונה השנייה עסקה בעניינים אקולוגיים והשלישית הציבה במרכזה גיבור-פושע בסגנון ברני מיידוף. העונה החדשה, העולה מחר בהוט 3, אינה עוסקת בפשעי צווארון לבן של אנשי עסקים, אלא נוגעת במלחמה שארצות הברית מעורבת בה זה עשור, ובשכירי החרב שלה. ג'ון גודמן, שחזר באחרונה לטלוויזיה לסדרות כמו "טרמה", מגלם כאן חייל לשעבר שנהיה למנכ"ל של ארגון צבאי פרטי, המזכיר מאוד את "בלקווטר" האמיתי, הממומן על ידי הסי-איי-אי, ושמו "היי-סטאר".

העונה החדשה נפתחת שלוש שנים אחרי סוף העונה הקודמת: פאטי מגדלת את הנכדה שלה, אלן עובדת במשרד אחר ופונה אליה חבר נעורים, חייל מעוטר ששמו כריס סנשז, השרוי בטראומה מאז ששירת ב"היי-סטאר", חברת קבלן פרטית שמועסקת על ידי ממשלת ארצות הברית באפגניסטאן. אלן פונה לפאטי, המקדמת באותו זמן תביעה ייצוגית של חברת תרופות, שתעזור לה בתביעה נגד חברת הקבלן והעומד בראשו, האווארד אריקסון (גודמן).

דינמיקה נשית

"דמג'ז", סדרת כבלים של ערוץ FX (שמעונה זו משודרת בערוץ הלוויין "Direct TV"), עטורת פרסי אמי וגלובוס, היא כמו גרסה פואטית לפרק של "חוק וסדר". גם היא מטפלת בנושאים עם היבטים עכשוויים ומוסריים דרך נקודת מבט משפטית, ומתרחשת בניו יורק, אלא שהיא מקדישה כל עונה בת כעשרה פרקים (העונות הראשונות כללו 13 פרקים, אך זאת עונה של עשרה), למקרה אחד, ומעשירה אותו בתוכן, מתח, יופי ובהרבה חומר אפור, תרתי משמע - היא לא רק חכמה, אלא גם נמנעת מלראות הכל בשחור ולבן. "מה שמבדיל אותנו מסדרות המתח שבכל פרק שלהן סיפור אחד הוא שאנחנו ניגשים לסיפור דרך הדמויות ופיתוחן", אומר קסלר, שיחד עם אחיו ועם דניאל זלמן, היוצרים ומנהלים יחד את הסדרה (מכונים K-Z-K, על פי ראשי התיבות של שמות המשפחה שלהם).

"זה לא שבסדרות האלה אין דמויות, אבל הדגש שלהם הוא על המקרה: בסוף כל פרק הוא נפתר ועוברים לפשע הבא. מה שאנחנו שואפים לעשות הוא לבלות הרבה מאוד זמן עם כל מקרה ועם הדמויות הקשורות בו, תוך שאנחנו מעמיקים ומרחיבים את תיאור היחסים של פאטי ואלן (בת טיפוחיה, בערך, המגלמת אותה רוז ביירן - ר"ק). לעולם לא יעניין אותנו להציג אנשים מאוד טובים או מאוד רעים, אלא להבין את המניעים שלהם ואת הסיבות להתנהגותם. בעיני הדרך הכי טובה לספר סיפור הוא להשאיר מקום לפרשנות של השומעים".

לשאלה אם היה להם קושי לכתוב על דינמיקה של יחסי נשים משיב זלמן, בן 44, תסריטאי, מפיק ושחקן (תפקידי אורח ב"הפרלקיטים", "נד וסטייסי"), שגם נשוי לשחקנית דברה מסינג ("ויל וגרייס"), בשלילה. "לא, חששנו, ראשית כי מעולם לא הסתכלנו על פאטי ואלן דרך נקודת המבט של המגדר שלהן, אלא באופן אוניברסלי על מישהי צעירה בראשית דרכה כמו אלן שהולכת לעבוד אצל בוסית יותר עוצמתית. בחרנו לכתוב על שתי נשים כי הדינמיקה בין גברים טופלה בעבר בדרמה, ובצורה טובה, וחשבנו שזאת בין נשים לא זכתה לטיפול מספיק. עובדת היותן של פאטי ואלן נשים היא חלק מהביוגרפיה שלהן".

ובכל זאת גלן קלוז סיפרה שכאשר קראה לראשונה את התסריט אמרה לכם שלא ייתכן שאשה כמו פאטי עדיין תהיה נשואה לבעלה הראשון. האם זאת תובנה שאשה הביאה אתה לתפקיד?

זלמן: "אני חושב שזה קשור יותר לניסיון החיים של גלן. אני לא מתכוון שזאת חוויה שהיא עצמה עברה, אלא שזה משהו שהיא קלטה מהעולם שבו היא חיה, של אנשים מפורסמים ורבי עוצמה. התובנה הזאת שלה באה מכך שהיא מבוגרת יותר, מנוסה יותר ויותר מכירה את העולם משאנחנו הכרנו בתחילת הסדרה. ברגע שאמרה את זה מיד הבנו שהיא צודקת. אנחנו נהנים מנוקדת המבט של גלן על העולם, בהיותה שחקנית מפורסמת במקום שמציב אתגרים רבים כהוליווד".

מה התפקיד של העיר ניו יורק בחייכם ובסדרה?

קסלר: "כולנו בילינו בה הרבה זמן, כי גדלנו כאן תקופה מסוימת. אך בנוסף, ניו יורק, יותר מכל עיר אחרת, מספקת היבטים סוציו-אקונומיים, פוליטיים, ויזואליים והיסטוריים של ארצות הברית. אין מרכז עוצמה גדול יותר. תמיד ידענו שזה צריך להיות מצולם שם".

דיוויד מ' ראסל

הסדרה מדלגת מן העתיד להווה ולעבר בצורה ייחודית. ההחלטה על כך התקבלה כבר בפרק הראשון של הסדרה. "זה התחיל מסוג של אילוץ, אבל כבר אז הבנו שזה יהיה מין סימן היכר של הסדרה. בהיותה דרמת בית משפט שנמתחת על פני עונה שלמה, וכמעט שאינה מצטלמת בין כתלי בית המשפט, רצינו שהסדרה תהיה גם מותחן. בסרט קולנוע יש הרבה זמן בהתחלה כדי להניח את היסודות ולהתעכב על בניית הסיפור, אבל בסדרת טלוויזיה היה צורך לזרז את מרכיבי המתח ולהכניס אותם כבר בהתחלה, העלינו לראשית הסיפור קטעים שיקרו בהמשך כדי ליצור מתח. סימנו לקהל לאן אנחנו הולכים. מה שקרה, בלי שהתכוונו, זה שהחדרנו אנרגיה לסיפור".

איך יוצרים ומנהלים בשלישייה?

קסלר: "אנחנו די ייחודיים בזה. אנחנו, יחד עם אחי גלן, חולקים את האחריות בין שלושתנו מהרגע הראשון של הפיילוט. עשייה טלוויזיונית, לפחות איך שהיא נעשית בארצות הברית, היא תהליך מאוד שיתופי. לא משהו שאפשר לעשות לבד, זה לא כמו לעשות סרט, שהבמאי הוא בעל החזון או כתיבת רומן. ישנן כל כך הרבה מטלות בניהול סדרה, החיים של שואו-ראנר (מנהל תוכנית) כוללים מציאת תשובות למאות שאלות בשבוע, חלקן חשובות מאחרות, זה מתחיל עם התסריט וזה מגיע לליהוק, מי מתאים; ברגע שיש יותר דעות, ויותר אנשים שפועלים כדי שנפיק את המיטב בתנאי הזמן המגבילים, מצליחים לעמוד באתגר שביצירה בטלוויזיה. במובנים מסוימים עדיף שלושה על שניים או ארבעה, כי אז תמיד הרוב קובע".

בעונה החדשה מר אריקסון מכריז "אנחנו משפחה". לפעמים נדמה שזה המוטו של הסדרה - המשפחה במצב הכי מעוות שלה. העונה השלישית עסקה הרבה מאוד באימהות, וזו החדשה עוסקת באחים ובאחווה, ובאחים לנשק. האם משהו מזה קשור לכך ששניים מהיוצרים של הסדרה הם אחים?

זלמן: "למעשה זה יותר מזה, כי לגלן ולטוד יש עוד אח, וגם לי יש שני אחים. אז כל אחד מאתנו בא ממשפחה של שלושה אחים. אחי הצעיר גם כתב בשלוש העונות הראשונות, אז בעצם יש כאן שני זוגות של אחים. אני חושב שהעניין הרב שלנו במשפחה נוכח בכל דבר שאנחנו עושים וחושבים עליו".

קסלר: "יש מרכיב של זה המובע ביחסים בין אריקסון לג'רי בורמן (דילן בייקר, "ספיידרמן 3" - ר"ק), בין איש צבא שהיה נאמן לאחיו החיילים, לעומת איש הסי-איי-אי שהוא זאב בודד, ואולי יש לו מחויבות לסוכנות, אך אין לו מחויבות לאף אחד אחר. היחסים של סנשז לחבריו ביחידה מונגדים גם לאלה של פאטי המוכנה להקריב יחסים בין אישיים כדי לנצח בתיק, דבר שיוביל למשבר בין אלן לבינה בסוף העונה הזאת".

ואם כבר משפחה - אולי העונה בכלל מדובר על אבות ועל ארץ אבות. "אני מת על המדינה הזאת", אומר באחד הפרקים הראשונים מהגר אפגני ואילו ג'רי, סוכן הסי-איי-אי, משיב לו "באמת, אני לא בטוח שאני מת עליה". האם מתחו עליכם ביקורת על האופן שהצגתם את התנהלות ארצות הברית בזמן המלחמה באפגניסטאן?

זלמן: "בכלל לא, זה משום שיש מורשת ארוכה וגאה בארצות הברית באמנות וגם בתעשיית הבידור שכוללת ביקורת או בחינת מדיניותה של ארצות הברית בעולם. מבחינתנו מדובר פחות בארצות הברית ויותר על יחסי כוחות - שמישהו בעל עוצמה כובש מישהו חלש יותר, מהרמה של האינדיווידואל - פאטי המשתלטת על אלן, וברמה של אומה הכובשת את אפגניסטאן ועיראק. בשני המקרים יהיו הרבה קורבנות".

אם כך הקו העלילתי הזה הוא אנלוגיה ליחסיהם או להיפך?

קסלר: "לא חשבנו על זה כשכתבנו את התסריט, אבל עכשיו כשאנחנו מדברים על, זה נראה לי מתבקש. כמו שאלן, שבוודאי נשלטת על ידי פאטי, מסרבת להיות הקורבן שלה, כך גם העמים במזרח התיכון מתקומממים כעת נגד העריצים שלהם. זה אולי לוקח זמן, אולי עשרות שנים, כמו במקרה של קדאפי, אבל בסופו של דבר הזעם של הנשלט עולה על גדותיו, והוא רוצה למרוד. במובן זה יש אנלוגיה, אבל לא עשינו את זה במודע. הרעיונות האלה מחלחלים פנימה מבלי ששמים לב לפעמים".

קסלר ממשיך: "זה קשור לשאלה המרכזית של הסדרה, המניעה אותה ממש מפרק הפיילוט שלה, והוא מחיר ההצלחה, ומה מוכנים להקריב בשבילה. נשאלנו רבות בעבר מדוע אלן מסכימה לחזור לעבוד אצל פאטי אחרי שזאת ניסתה להרוג אותה. התשובה היא שאנחנו לא מתייחסים אל הסדרה באופן לגמרי ריאליסטי. גם זאת מין אנלוגיה לכל מי שמוכן להקריב אחרים על הדרך בשם עבודתו; אם למשל מוכנים להפסיד חתונה של אח כי הבוס אמר לך להישאר ולעבוד, או שאתה לבדך הבנת שאתה חייב להשלים עבודה במקום ללכת, אז במידה מסוימת לוקחים ממך את חייך. דחפנו את זה לקיצוניות, בזה שפאטי ממש ניסתה לקחת את חייה של אלן, אבל זאת המשמעות בשבילנו. כולנו היינו קורבנות של דרישות העבודה, כולנו הסכמנו ביודעין להקריב את החיים שלנו כדי שתהיה לנו קריירה כפי שיש לנו".

אחד ממקורות ההשראה לסדרה, סיפרו בעבר היוצרים, היה מאמר ב"ניו יורק טיימס" שהראה כי למנכ"לים בכירים ולאסירים בכלא תכונות רבות במשותף. המסקנה היתה שכדי להצליח מאוד אי אפשר להיות אדם נורמלי.

זלמן: "אני לא חושב שצריך להיות פסיכופת כדי להצליח, אבל צריך להיות בעל אישיות קיצונית כדי להשיג הצלחה ועוצמה כזאת".

בסדרה, שכדברי היוצרים, יש בה מרכיבים היפר-ריאליסטים, נדמה שיש גם סימבוליות רבה, כך למשל הכלבים בסדרה. פאטי לדוגמא אומרת לפסיכולוג שלה (עוד חידוש מעניין בסדרה) שהיא מתייעצת עם הכלב שלה.

קסלר: "חיות באופן כללי מייצגות תמימות ופשטות. משחקי הכוח שלהם שונים לגמרי. הם מקבלים את זה שיש אלפא ושיש את אלה שהולכים אחריו. באושרם הם מחוץ לדינמיקה של בני האדם. אפילו כשהם נלחמים זה נעשה בצורה הוגנת. הם נובחים זה על זה, אחד ינצח והשני יפסיד, אבל הם לא נוטרים טינה כמו בני אדם". העונה החמישית והאחרונה של "דמג'ז" שתעלה בשנה הבאה יורדת ממדים וחוזרת לחליפות. באחרונה נודע כי ג'נה אלפמן ("דארמה וגרג") תגלם עובדת בבנק השקעות שתפנה לחוקר שמגלם ריאן פיליפ בבקשת עזרה כאשר היא מגלה משהו שמטריד אותה בעסקי החברה שלה. אלכסנדה סושה תגלם את בתה של אלפמן.

האם בעונה האחרונה ייסגרו כל המעגלים? מה יעלה בגורלה של פאטי, האם תיענש על מעשיה?

קסלר: "העונה החמישית היא האחרונה שלנו, ואנחנו מעוניינים מאוד לגרום לקהל להישען קדימה ולהבין דברים בקשר לפאטי שלא ידעו עליה. לפי דעתנו פאטי כבר נענשה. בשלב זה של העונה הרביעית, היא התגרשה מבעלה, בנה מייקל ניתק אתה כל קשר, טום מת, ריי פיסק מת, דוד פיט מת. בסוף העונה הרביעית תהיה עלילה סוערת סביב יחסיה עם אלן. אם תעצור ותביט על המסלול שבחרה בחייה תראה כי נענשה. לא מעניין אותנו לראות אותה יושבת בכלא אלא מתמודדת עם עצמה".

זלמן: "פאטי גם משיגה צדק בשביל אנשים. היא אדם נורא, מייצגת את הצד האפל, אבל היא גם גדלה ללא כסף ועם אבא מתעלל. אנחנו רואים על מה היתה צריכה להתגבר. המניעים שלה בחיים אינם להשיג כמה שיותר כסף, אלא לנצח את הבריוניים בעולם, וברמה הזאת יש יותר אזור אפור. גם אלן שהיא 'טובה', עשתה כמה דברים רעים בעצמה. ההבדל בין שתיהן וזאת דרך להגדיר את הדואליות זה שאלן משתדלת ואילו פאטי כבר איבדה כל רצון לנסות. היא לא חושבת על זה יותר. בכל אופן, אם אי פעם היית זקוק לעורך דין טוב, היית פונה אליה". *



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו