בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה מהפכני בשעשועון "לעוף על המיליון"?

עם עליית הגרסה האמריקאית של השעשועון "לעוף עם המיליון" מסביר מנהל ההפקה קרייג פלסטיס למה הוא נמשך דווקא אליו

2תגובות

הערב, ברשת אן-בי-סי האמריקאית, יעמדו עשרה משתתפים על דלתות נפתחות ויספקו כפיים כאשר לא יצליחו להיזכר בתשובה הנכונה לשאלת טריוויה, שבריר שנייה לפני שיפלו דרך דלת המסתורית למקום לא ידוע מתחת לאולפן. כך בפורמט האמריקאי לסדרה הישראלית "לעוף על המיליון", כמו במקור.

את השעשועון, שבערוץ 10 כבר מובטחת לו עונה שלישית (בהנחה שהערוץ ישרוד) ונמכר כבר למדינות כהונגריה, ספרד וטורקיה, מנהל בגרסתו האמריקאית "Who's Still Standing" קרייג פלסטיס, מנהל ההפקה של שעשועונים מצליחים כמו "דיל או לא דיל" ו-"Minute to Win it". בראיון טלפוני הוא מסביר מדוע בארצות הברית קונים בזמן האחרון פורמטים ישראליים ולמה הוא נמשך לפורמט הזה בפרט. "התוכנית היא כיפית", הוא מסביר, "והיא הצליחה בישראל ובמדינות אחרות. השילוב הזה של מאה שאלות בתוך שעה וההלם של אנשים הנעלמים בתוך שנייה מהמשחק, הוא כמעט מהפכני. אין שום דבר כמו זה בטלוויזיה האמריקאית", הוא מסכם.

מהר יותר

יש לקוות כי השעשועון יצליח יותר מפורמט אחר שהוא הכתיר בדיוק במלים אלה לפני כמה שנים. הוא נקרא "גלדיאטורים אמריקאים" והיה מעין תחרות ריאליטי בין אנשים שאינם ספורטאים מקצועיים, אבל ירד אחרי שתי עונות. "לטלוויזיה האמריקאית לא היתה הצלחה בתחום השעשועונים ושעשעוני טריוויה כבר הרבה זמן", הוא אומר. "אני מאמין בפורמט הזה".

אילו שינויים עשיתם כדי שהפורמט יתאים לקהל שלכם?

"השינויים היו מאוד קלים. היה צריך לזרז את הקצב - השוק המקומי דורש תוכניות יותר מהירות, אבל בסך הכל אני חושב שבמהותו השעשועון די זהה למה שרואים בפורמט הישראלי ובמדינות האחרות.

"שעשועונים נכנסו לפריים טיים בזכות ‘מי רוצה להיות מיליונר' (פורמט בריטי מ-1998 שהצליח בכל העולם, ר"ק). אני הייתי מעורב גם בשעשועונים מצליחים אחרים, כמו ‘אחד נגד מאה' ו'דיל או לא דיל'", הוא אומר. "ב'לעוף על המיליון' יש שאלות שמאתגרות את המשתתפים. אלה לא שאלות מאוד מאוד קלות, והן הולכות ונהיות קשות".

אשר לעניין זה, נדמה שהשאלות בפורמט האמריקאי נוטות להיות קלות מאלה במקבילו הישראלי. כך, למשל, "מהי היבשת הקטנה ביותר בעולם, מתחיל בא', אחר כך ו' ומסתיים בה'" - ובכל זאת המשתתפים לא מצליחים להיזכר שזו אוסטרליה. כך גם במקרה אחר, שבו מתבקשים המשתתפים לנחש את שמו של עיתון שרבות מאותיותיו כבר כתובות במקומות הנכונים, ובכל זאת לא מנחשים שמדובר ב"ניו יורק טיימס". אבל תמיד קל יותר לנחש מהספה הביתית מאשר מעל דלת המאיימת להיפער תחתיך.

מה מבדיל בין שעשועון בפריים טיים לזה המשודר לרוב בשעות היום?

"התשובה היא איכות ההפקה והתקציב שלה. וגם גודל הפרס: אנחנו מחלקים מיליון דולר בתוך שעה. אם אתה חכם ואתה מוכן לסכן הכל, אתה יכול בתוך פחות משעה לזכות במיליון דולר".

אבי ארמוזה מ"ארמוזה פורמטים" תיווך את העסקה עם הרשת האמריקאית. ליסה שילוח-עוזרד, שיצרה את הפורמט הישראלי המקורי עם עמית סטרטינר, מחזקת את דבריו. "האמריקאים חייבים להפוך הכל לגדול ונוצץ יותר", היא אומרת. "כשנפגשנו אתם בפעם הראשונה אחרי שהם ראו את התוכנית, הם אמרו לנו ‘וואו, עשיתם עבודה מעולה! התוכנית פשוט מושלמת. עכשיו, הנה כמה דברים שאנחנו רוצים לשנות...'". פלסטיס אינו יודע להצביע על "מרכיב הקסם" בפורמטים הישראליים. "אני חושב שיש כאן אלמנט חזק של חדשנות וגל חדש של יצירתיות", הוא אומר.

שילוח-עוזרד, שפיתחה ומכרה עם סטרטינר לרשת אמריקאית אחרת, CW, את "הפריים", אמרה בראיון לעיתון "וראייטי" כי מכירת "בטיפול" היתה נקודת מפנה ביחס של התעשייה האמריקאית לשוק המקומי. "לפעמים די בסיפור הצלחה אחד כדי שפתאום משהו יהיה אופציה לגיטימית. ‘בטיפול' איפשרה לנו להכניס את הרגל לדלת, ולהראות מה יש באמתחתנו".

בזכות המנחה

אחת הסיבות להצלחה של תוכנית חדשה היא המנחה שלה. לתפקיד המנחה של "לעוף על המיליון" האמריקאי נבחר הסטנדאפיסט בן ביילי. "בהתחלה, מנהלי הרשת הציעו הרבה שמות", מספר פלסיסט. "כאשר שמו של בן עלה, כולם הסכימו עליו. הוא גאון בפורמט הזה. הוא הנחה בעבר את הגרסה האמריקאית של ‘מונית הכסף' והוא היה כל כך טוב בה. כך שההנחיה שלו שם הכריעה מבחינתנו. רק אחר כך נחשפנו לעבודת הסטנד-אפ שלו. בכל אופן אהבנו את כל החבילה - מישהו שמבין בטריוויה, מכיר שעשועונים וגם מביא לזה את אהבת הבמה שלו ויודע לנהל שיחות טובות עם המשתתפים - מבחינתנו אין טוב מזה".

פלסיסט נחשב למנהל ההפקה המוביל של שעשועונים לשעת ערב. אחד מהם, to "Minute Win it", הוא שעשועון שבו מתבקשים המשתתפים לבצע משימה עם מרכיבים שיש בביתם בזמן קצוב. "לא רק שזה הצליח", הוא אומר, "אלא שזה נהפך ללהיט גם מחוץ לטלוויזיה. יוטיוב מלא בסרטונים של אמריקאים שמשחקים את המשחק הזה בבתיהם. קשה למצוא שעשועון שנהפך למשחק בתוך משק הבית האמריקאי, גם כאשר הטלוויזיה כבר כבויה. אני מקווה שזה יקרה גם עם ‘לעוף על המיליון'".

מה מבדיל בין ניהול הפקת שעשועון לניהול הפקת דרמה?

"אני חושב שיש הרבה קווי דמיון בעבודה, ולא משנה מה הז'אנר. מחפשים תוכן מעולה וקאסט מצוין. ההבדל הכי גדול, לדעתי, הוא שאנחנו מחפשים משתתפים שיהיו לא רק דמויות טובות, אלא גם חכמות. ברור שאדם חכם וידען צריך גם לרצות להופיע על הבמה. אל תשכחי שאנחנו גם מבקשים מהמשתתפים דבר די מפחיד. הם עומדים מעל דלת שיכולה להיפתח בכל רגע. הם לא יודעים כמה עמוק הם ייפלו. מותח מאוד לעשות את זה מול קהל. נדירים האנשים שרוצים ויכולים לעשות את זה".

ובכל זאת, סביר להניח שהוצפתם במועמדים.

"קשה לתאר. הראינו חלקים מהתוכנית הישראלית למלהקים שלנו והם השתגעו על זה. המון אנשים רצו להשתתף בתוכנית, כולם רצו ליפול דרך הרצפה. אף אחד לא חשש".

האם אתה בעצמך חובב שעשועונים?

"אני מת עליהם. שעשועונים הם כיפיים ומרתקים. אם מפיקים אותם כמו שצריך, זה משהו שכל המשפחה יכולה לצפות בו ביחד. הבעיה היא שרבות מתוכניות הטלוויזיה מחלקות את המשפחה לקהלים מצומצמים. כל אחד צופה בתוכנית שלו, על המסך שלו, במקום אחר בבית. שעשועון טוב מלכד סביבו את כל המשפחה, ילדים, הורים וסבים. הם יכולים לצעוק את התשובות לעבר המסך, ולדבר על דברים שעלו בתוכנית בזמן הפרסומות. נותרו מעט מאוד תוכניות מהסוג הזה בטלוויזיה האמריקאית, ולדעתי צריך יותר מהן".

ומה השעשועון שאהבת כילד?

"עד היום השעשועון שאני הכי אוהב הוא ‘ג'פרדי' (שעלה ב-1964 בארצות הברית, "ר"ק), זה שעשועון פשוט מעולה. במקום השני ברשימה שלי נמצא "גלגל המזל" (מ-1975). יש סיבה לכך שהם משודרים במשך כל כך הרבה שנים, עד היום. אפשר להדליק את הטלוויזיה באמצע כל פרק, ומיד להבין במה מדובר ולהשתתף מהבית".

אם אתה היית משתתף ב"לעוף על המיליון" עד איזה שלב היית מגיע?

"אוי, אה... זאת שאלה קשה. אני חושב שהייתי פורש בשלב מוקדם עם הכסף שהצלחתי לצבור. אני לא מצטיין בלקיחת סיכונים".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו