בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ההתמוטטות שהולידה את הסדרה "מוארת"

היוצר מייק וייט הוא מספר איך יצא ממשבר דומה לזה של גיבורת הסדרה, ומדוע הוא אולי תסריטאי הטלוויזיה היחיד שהשתתף בתוכנית ריאליטי

4תגובות

מייק וייט, שחקן ויוצר הסדרה החדשה "מוארת" בכיכובה של לורה דרן, חווה משבר דומה לזה שגיבורת הסדרה שלו עוברת בתחילת הסדרה. בבדיון, איימי (דרן), בכירה בתאגיד קוסמטיקה, חומרי ניקוי ותרופות, חווה התמוטטות עצבים בעקבות החלטה של הבוס שלה, שעמו שכבה, להעביר אותה למחלקה אחרת. על רקע צרחות חוזרות ונשנות ("יופי ובריאות הם המחלקה שלי!"), היא מוצאת את עצמה מסולקת בעדינות מן הבניין. משם היא נוסעת להוואי, משתתפת במין סדנת ניו-אייג', עושה מדיטציה ומתנקה מרעלים. באחד הימים במרכז היא יוצאת לשחייה בים, ושם במים היא פוגשת בצב ים ומבינה שהוא אלוהים. עם כל המידע המואר הזה היא חוזרת לסביבתה הקודמת בקליפורניה ורוצה לחולל שינוי. אבל הרצונות שלה ושל סביבתה לא תמיד מתואמים.

במציאות, וייט - מפיק, תסריטאי ושחקן טלוויזיה וקולנוע מוכר, מגוון ומנוסה (החתום על סדרות כמו "דוסון קריק", "פריקים וגיקים" והסרט "רוק בבית הספר" וכן "צ'אק ובאק", שנבחר כסרט השנה של "אינטרטיינמנט ויקלי" בשנת 2000) - היה היוצר והתסריטאי הראשי של סיטקום ושמו "Cracking Up", ומצא עצמו בהתרסקות מוחלטת, לדבריו.

"ניהלתי את התוכנית בשביל רשת ‘פוקס' וזה היה סוג של עינוי, שכלל אין-ספור ריבים ומתחים, ופשוט התמוטטתי", הוא מספר בראיון טלפוני. "ממש כמו איימי בתחילת ‘מוארת', התחלתי לצעוק ‘אתם כולכם שקרנים, ולכו להזדיין!'. אחרי זה התוכנית בוטלה וכולם התפזרו ואני נשארתי נבוך, מנסה לחפש תשובה לשאלה איך זה קרה? איך הגעתי למצב שקצת יצאתי מדעתי. הבנתי שאני צריך קצת איזון בחיים ולא רק לעבוד כל היום. התחלתי לעשות מדיטציה ויוגה, וכל מיני דברים שלא עלה בדעתי לעשות קודם לכן, והפקתי מזה די הרבה. חלק ממה שלמדתי וחוויתי שילבתי בסדרה".

 

נדמה לי שהשאלה היא לא למה אמרת את כל הדברים האלה, אלא איך זה שאתה עדיין עובד בטלוויזיה?

"שאלה טובה. אני תסריטאי, אני אוהב לכתוב, מה שקשה לי זה כל החלק הניהולי של העבודה שלי. בקולנוע, אם אתה תסריטאי זה כל מה שאתה עושה. זה התפקיד שלך. אבל בטלוויזיה לתסריטאי יש יותר מעמד, הוא אחראי להרבה מאוד, הוא ממש מנהל את הסדרה. הדרישות האלה מהתפקיד מצריכות תכונות לגמרי שונות.

"אני אמנם גם המנהל של הסדרה הזאת, אבל זה אחרת בכבלים. המקום היחיד בטלוויזיה שיכולתי לחזור אליו ולהיות אחראי לכל זה הוא ערוץ כמו HBO, שבו עושים מספר קטן של פרקים בסדרה. הבכירים לא מתערבים יותר מדי, ומנסים לתמוך בחזון של היוצר. כאשר עובדים בטלוויזיה הממסדית יש הרבה יותר התערבות מצד הרשת. בסדרות האלה מדובר בהרבה יותר כסף".

אז מה שאפשר להבין מהניסיון שלך הוא שתעשיית הטלוויזיה הרבה יותר סלחנית מעולם התאגידים, כי הרי את איימי לא הסכימו בתחילה לקבל בחזרה למקום העבודה שלה ולבסוף הגלו אותה בלית ברירה למרתף.

"לא הייתי אומר שהוליווד הוא המקום הכי סלחני עלי אדמות, אבל אולי זה אחרת אם אתה לא הטאלנט שחוטף התמוטטות".

אם כן יש הבדל בין התמוטטות העצבים שלך לזו של צ'ארלי שין.

"כן, אבל גם לצ'ארלי שין יש עכשיו תוכנית חדשה".

יחידה תחתית

"מוארת", המשודרת מאז ינואר בימי רביעי ובשידור חוזר בשבת בערוץ סדרות האיכות החדש יס-או, היא סדרה יוצאת דופן, מעט מוזרה ולא נמנעת מלעצבן, אך בעלת כוח משיכה, לא מעט בזכות דרן, שמצליחה לרתק ולדחות בעת ובעונה אחת. אך היא ייחודית גם בגלל מבט האאוט-סיידר המלא חמלה וכנות של וייט, יוצר בעל סיפור חיים שבעצמו יכול היה לשמש תסריט לסדרה, ואמנם הוא השתתף פעמיים בסדרת הריאליטי "המרוץ למיליון" לצד אביו.

הצפייה בדרן מעוררת אי נוחות מודעת לעצמה, אך מהסוג שלא מקובל לראות בגיבורות טלוויזיוניות (מהסוג שחשים בצפייה בריקי ג'רווייס ב"המשרד" ולארי דייוויד ב"תרגיע", אך מעודן יותר) - כי לא מתחברת שורת מחץ להתנהגות הזאת, רק מין התגרדות קלה.

וייט עצמו, המגלם בסדרה בחור ביישן (טיילר) בעל עיני קוקר-ספאנייל, הנמצא ביחידה שכוחת אל של התאגיד שאליה נשלחים עובדים שמשום מה התאגיד לא הצליח לפטר, הוא דמות שמעוררת אהדה בצד רחמים. השניים - איימי וטיילר - מתחברים ביחידה שבמרתף התאגיד.

פרשנט גופטה

הסדרה משלבת את חבורת המוזרים האלה - קצת כמו החבר'ה של "קומיוניטי" או של "המשרד" - עם מסע הצלב הבודהיסטי של איימי, החיה עם אמה (דיאן לאד, אמה של לורה דרן במציאות), ומנסה לשקם את בעלה לשעבר ולהתחבר עם כל מי שהיה חשוב לה בעולמה הישן. כמו כן היא רוצה לחשוף את העוולות שהתאגיד אחראי להן.

וייט ודרן הם חברים. ערוץ HBO הציע לה להעלות סדרה, והיא רצתה לשתף פעולה עם וייט. "הרעיון המקורי שלה היה שונה, הוא נבע מהחוויה שלה מהעבודה על הקמפיין של ברק אובמה. כחלק מהעבודה ההתנדבותית ההיא יצא לה לפגוש הרבה אנשים מעמותות שונות, לא פוליטיקאים, סתם אזרחים, שעניינו אותה. היא רצתה ליצור גיבורה שהיא מין אקטיוויסטית מרקע של מעמד תחתון, שיש לה בעיות של שליטה בכעסים. אני רציתי לעשות משהו שקשור לרוחניות, הארה ועזרה עצמית. החלטנו לשלב בין השניים - פוליטיקה ורוחניות", אומר וייט.

אבל יש משהו ספקני ביחס שלך להארה שלה, לסגולות המדיטציה והיוגה.

"בהחלט. הגעתי לזה ספקן. אבל האמת היא שהפקתי לא מעט מקריאה במדריכי העזרה עצמית האלה, והמדיטציה. יש בי שני צדדים - אני מסוגל להסתכל על עצמי בחוץ כשאני עושה מדיטציה ולראות את האבסורד שבזה, ומצד שני גם לראות את היתרונות שבזה. שני הדברים באים לביטוי בסדרה. אני מודע לזה שיש נטייה לעיסוק בעצמי ומשהו הזוי בתפישה הזאת, מין משאלות לב יותר מכל דבר אחר. אבל אני גם חושב שיכולה להיות צמיחה תודעתית כאשר עוצרים את שגרת החיים ואת המרוץ הכפייתי וחושבים לרגע מה אנחנו רוצים לעשות".

איימי היא דמות יוצאת דופן גם ביחס לכל הנשים האנטי-גיבורות בטלוויזיה. אתה יכול להגדיר אותה?

"ערוצי הכבלים האמריקאיים משופעים עכשיו באנטי-גיבורים, בעלי התנהגות לא-תפקודית. אני יצאתי מתוך זה ורציתי לברוא מישהי שהאינסטינקטים שלה הם להתעלות מעל זה ולנסות לעשות משהו חיובי. נראה היה לי שלבחור בגישה צינית לכל זה היא פשוט דרך קלה מדי. חשבתי שיהיה מרגש אם נבחין בכנות שבשליחות שלה. אף על פי שהיא מבולבלת, צדקנית ולפעמים מעצבנת, מתחת לכל זה נמצאת מישהי שכוונותיה טובות.

"גם בסרטים וגם בסדרות שלי אני מחפש איזון בין אבסורד ליופי. מה שקורה עכשיו עם הרבה דמויות של נשים בטלוויזיה האמריקאית, בכל מיני קומדיות, זה שהן בוטות, מספרות בדיחות גסות וציניות. איימי היא כנה, מחפשת טוב ונשית. אני מעריך את זה, אני אוהב לקחת את מה שהיא מייצגת ולהדגיש את היופי בזה".

לשחק עם אמא

של מי היה הרעיון להביא את אמה האמיתית של דרן לסדרה?

"הרעיון עלה מתוך כמה שיחות. דיאן (לאד) ודרן עבדו יחד הרבה פעמים בעבר. מה שאני אהבתי בהלן, הדמות שלה בסדרה, זה שהיא קצת סגורה ומסויגת. דיאן לרוב מגלמת דמויות גדולות מהחיים, העומדות על שלהן ואנרגטיות. אני חשבתי שיהיה כיף שהיא תגלם מישהי שבכלל לא רוצה להיות חלק מהמסע של איימי, שהיא תהיה משביתת השמחה המוחלטת שלה. איימי מוכנה להילחם, היא רוצה להיפצע, אבל הלן לא רוצה שום חלק מזה".

ומיהו טיילר, הדמות שאתה מגלם? ולמה מכל הדמויות שיכולת לגלם בחרת דווקא בו?

"טיילר הוא מסוג האנשים שנחשבים לרוחות רפאים. הוא שקוף, לא רואים אותו, והוא מעט בודד. הוא גם חנון, ובגלל שהוא מאוהב באיימי קצת, יש בו אולי משהו טיפה מגעיל. לקראת סוף העונה הראשונה (שהסתיימה בארצות הברית, ר.ק) הוא מקבל ממד יותר אנושי, הוא מתפתח להיות מרובד יותר. הוא נמצא במשרד שהוא מסוג המקומות האחרונים שאתה רוצה למצוא את עצמך בהם בעולם. רציתי להיות חלק מזה, ולא משהו שמתנשא מעל זה".

האם היית אומר שהאנשים שעובדים במשרד במרתף של "אבדון" הם הגרסה המבוגרת של "פריקים וגיקים" שהיית מיוצריה?

"הם האנשים שהחברה רוצה לשכוח מקיומם. במובן מסוים הם פריקים וגיקים, אבל בעונה השנייה שאני כותב עכשיו ומתחילים לצלם בעוד שבועיים, יש קצת מנקמת החנונים. איימי מרגישה שהיא יכולה לשנות את התאגיד מלמטה, היא הולכת לחשוף את החברה במעשיה הרעים. האנשים האלה הולכים לעזור לה להפיל את החברה. העונה הראשונה של ‘מוארת' הוא הקדמה למה שיקרה בעונה השנייה. בעונה השנייה נלך עוד צעד עם הרעיון של האשה היוצאת נגד התאגיד שהיא עובדת בו. עדיין יהיה בה הרבה אבסורדיות ורגש כמו בעונה הראשונה, אבל זה יהיה קצת יותר עסיסי, אני מניח".

לרוץ עם אבא

בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס" אמר וייט שלא יופתע אם הקהל לא יצפה בהמוניו בסדרה; "אולי אנשים יבחרו לצפות במשהו יותר אסקפיסטי כמו ריאליטי". אך גם אמירה זו על ריאליטי אינה נאמרת בעוקצנות מרירה על הז'אנר השנוי במחלוקת. וייט השתתף יחד עם אביו לא פעם אלא פעמיים בסדרת הריאליטי עטורת הפרסים "המרוץ למיליון". הפעם השנייה היתה אחרי שכבר אישרו לו להתחיל את הפקת "מוארת" ב-HBO והוא אמר - "סליחה, אני חייב לבקש דחייה לטובת סדרת ריאליטי". אביו של התסריטאי הוא ד"ר מל וייט, לשעבר אחד מכותבי הנאומים של מנהיגי הימין הקיצוני הדתי האמריקאי כג'רי פולוול ופאט רוברטסון. וייט הצעיר (בן 41) הוא בי-סקסואל מוצהר ואביו, בן 70, שיצא מהארון כהומוסקסואל ב-1994, הוא כיום פעיל לזכויות הגייז.

אתה אולי תסריטאי הטלוויזיה היחיד שחצה את הקווים לריאליטי.

"אני לא יודע אם היחיד בעולם, אבל מה שברור הוא שכאשר הלכתי ל'מרוץ למיליון' בפעם הראשונה היו תסריטאים שאמרו ‘מה אתה עושה?', כי ההנחה היא שתוכניות אלה גוזלות לכותבים עבודה. אבל מה שאני אוהב בתוכניות ריאליטי כמו ‘הישרדות', למשל, זה שאתה רואה דמויות הרבה יותר מרובדות מאשר בסדרות הכי טובות - אנשים ששוברים את הלב ברגע אחד, ולגמרי לא מודעים לעצמם ברגע אחר, ואז מעצבנים. אלה אנשים שיכולים להיות הרבה דברים, ולא רק תכונה אחת מסוימת. זה סוג הדמויות שאני מחפש להמציא בכתיבה שלי".

עוד סדרות אמריקאיות מדוברות: גבר מי שנשאר אחרון | טאצ' | נערה אבודה | הפירמה | החשוד העיקרי | שקרניות קטנות | לאק | מבוקש | נקמה | אימה אמריקאית | וילפריד | טרה נובה | נערה חדשה | בוס | ערים כל הלילה | הומלנד | גיהנום על גלגלים | שתי נערות מרוששות | משחקי הכס | משחקי הרעב



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו