בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יוצרי הסדרה "לאק" על המכשולים שבדרך

הבמאי מייקל מאן והיוצר דייוויד מילץ' התקשו לדלג מעל מאבקי האגו בדרך להפקת סדרת הדרמה החדשה "לאק". מה גרם להם בכל זאת לשתף פעולה?

תגובות

מרוץ סוסים הוא רק תחרות שבה משחררים בהמות ממכלאה לקול פעמון לכמה סיבובים על המסלול, וזה שמגיע ראשון הוא המנצח.

אל תנסו להגיד את זה לדייוויד מילץ', יוצר הסדרה החדשה "לאק" של HBO, המשודרת בישראל בערוץ יס או. כתסריטאי שהחזיק בבעלותו סוסים, שהימר על סוסים ושסוסים אחרים דרסו את לבו בפרסותיהם, הוא יגיד לכם שאמנם המרוץ עצמו חשוב, אך הוא רק מין מפלט לעניינים אחרים (קצת כמו המשחקים ב"אורות ליל שישי").

בזכות כישרונו של הבמאי מייקל מאן ליצור חזיונות מרהיבים, המצלמה ב"לאק" היא מין עכבר מרוצים יודע כל, התוחב את חוטמו לכל התרחשות, לכל הימור צדדי ולכל אסם אחורי במסלול המרוצים בסנטה אניטה שבארקדיה, בפאתי לוס אנג'לס. זו צלילה סבוכה אל תת התרבות שבה גנגסטרים מטפחים את הסוסים שלהם, רוכבים מטפסים זה על זה, וכולם מנסים לסדר את כולם.

לא לחינם מכונים מרוצי הסוסים "ספורט המלכים". זהו ספורט שההייררכיה והניתוק מובנים בו, וכל מסלול הוא ממלכה בפני עצמה, וזו אולי הסיבה לכך ש"לאק" מזכירה טקס רב רושם בחצר המלכות.

"לאק" נראתה תחילה כהימור גדול של HBO, אבל ימים ספורים אחרי פרק הבכורה כבר נודע שתופק גם עונה שנייה. מייקל מאן החל את דרכו בטלוויזיה כתסריטאי בסדרה "סטרסקי והאץ'", המשיך בתור מפיק "מיאמי וייס", ואז החל לביים סרטים ובהם "המקור", "היט" ו"אויבי הציבור". מילץ', המפיק את הסדרה, כתב לטלוויזיה במשך 30 שנה, בין השאר ב"בלוז לכחולי המדים" וב"NYPD", ואחר כך כתב ויצר את הסדרה עטורת השבחים "דדווד" של HBO וכן את "ג'ון מסינסינטי", שבוטלה לאחר עונה אחת בלבד.

מזימות מבריקות

הסדרה, שבכירי הערוץ תיכננו כשידוך מושלם של כותב ובמאי, הלכה ונעשתה סבוכה מאוד במהירות רבה מאוד, והתקשורת דיווחה על מחלוקות שהתגלעו בין השניים. בראיון שהתקיים עמם בדצמבר הודו במחלוקות אבל אמרו שהגיעו לפשרה המאפשרת לעבודה להתקדם.

ובל נשכח את דסטין הופמן, שזהו תפקידו הקבוע הראשון בסדרת טלוויזיה. הוא מגלם את צ'סטר ברנסטין, המכונה אייס, שהשתחרר לא מכבר מהכלא בקליפורניה ויוצא לנקום באנשים ששלחו אותו לשם. הוא משתעשע בטיפוח סוס שב"בעלות" הנהג שלו, גאס דמיטריו (דניס פארינה), משום שאסירים לשעבר אינם יכולים להחזיק בבעלותם סוסים.

קדימון הסדרה "לאק"

ב"לאק" מתרחשות במקביל כמה עלילות, לפעמים הן מצטלבות, לפעמים לא. וולטר סמית, מין שוט אנושי שמגלם ניק נולטי, הוא הבעלים והמאמן של "ביג הורס", סוס שנועד לתהילה מהיום שפרסתו דרכה בזירת האימונים. יש בסדרה גם רביעייה של מהמרים זוטרים (שמגלמים קווין דאן, איאן הארט, ריצ'י קוסטר וג'ייסון גדריק) שמזלם שיחק להם, מאמן פרואני (ג'ון אורטיז) שמדבר בפתגמים באנגלית משובשת ורוקם מזימות מבריקות, וסוכן רוכבים (ריצ'רד קינד) שנשמע כמו פורקי פיג, ושהגמגום שלו הוא הקטנה שבצרותיו.

עוד יש בסדרה רוכבים שמקווים לגרוף כספים (קרי קונדון וטום פיין), רוכב מבוגר שרוכב אל קו הסיום האפל (שמגלם רוכב אמיתי ומפורסם, גארי סטיבנס), וגם וטרינרית (ג'יל הנסי) שמתמצאת בסוסים אבל אינה מצליחה להבין אנשים. הסדרה בנויה על מקבץ מפותל של סיפורים העוסקים באהבה, בבגידה ובעורמה, שעלילתם מזכירה את "הסנדק" יותר מאשר את "אגדה אמריקאית: סיביסקיט".

מאן ומילץ' מבהירים שהתכוונו לדחוס רעיונות גדולים למסך הקטן. "הסדרה עוסקת בכמיהה הבסיסית, בדחף הזה, לקחת סיכונים, לקוות שהגורל יאיר לך פנים ויחולל שינוי במצבך החומרי", אומר מאן. "התקווה הזאת להשיג תוצאות, להמריא, זה העניין האמיתי שבו היא עוסקת".

גוסמנו סזרטי

זאת לא סדרה שתתקרב אליכם, תחכך את אפה בצווארכם ותכרסם גזר מתוך ידכם. נשים הן ברוב המקרים אביזרים, והגברים נוהמים וממלמלים מונחים מעולם המרוצים ופתגמים. הצופים ירגישו כמו טירונים במגרש, שנקלעו שלא בטובתם לדינמיקה הבלתי חדירה של הטלת מום, סימום ואילנות יוחסין. אולי בשל כך פירסמה HBO מונחון בן חמישה עמודים בתוך החומר הפרסומי שמסרה לתקשורת - אם אתם תוהים, בז'רגון המרוצים "בתולה" (maiden) אינה עלמה במצוקה אלא סוס שלא זכה במרוץ. הפיילוט שודר בדצמבר ומבקרים רבים באינטרנט התקשו להבין אותו ולא חיבבו אותו. מילץ' מקווה שהריחוק ההתחלתי שהרגישו הצופים ביחס לתת התרבות הזאת יפנה את מקומו לסקרנות.

"מייקל מטעין את הדברים בכל כך הרבה עניינים אחרים, עד שהם מתנתקים מהדברים שהם אמורים לייצג", אומר מילץ'. "מאחר שהם כל כך מלאים בעולם שלהם, אני בטוח שהם יצליחו לרתק את הצופים עד שהדברים שמתחת לפני השטח יתגלו".

הדמויות של מילץ' בדרך כלל מבלבלות וקשה להחליט אם הן משתייכות לשוטרים או לגנבים, ואייס ברנסטין של הופמן מציית אף הוא לכלל הזה. הוא חושש שהחמיץ מהלך כלשהו, שאחרים יגברו עליו, והוא מבחין שצווארונו רופף כשהוא מתכונן לפגישה בפנטהאוס שלו, ואומר לגאס, יד ימינו והנהג שלו: "התכווצתי. אני מוכרח לקנות חולצות חדשות".

מילץ' אמר בראיון טלפוני: "המחוות הקטנות האלה מלאות משמעות. הוא לא אדם רהוט, והפגיעות שלו חשופה לגמרי, אבל יש בו ודאות ביחס למטרתו בחיים".

ניו יורק טיימס

הופמן מגלם נבל אבל זה גבר זקוף קומה ששואל שאלות ביחס לחיים שבחר בהם. אייס עדיין חזק דיו עד שאנשים נרתעים כשהוא רק יוצא מהמכונית, אבל הופמן, איש קטן כשלעצמו, מגלם אותו כטיפוס שקט וכמעט זעיר. אלא שההחלטיות שהוא מקרין רחוקה מלהיות מקטינה. "כולם מדברים על העובדה שאני שקט בתפקיד הזה, אבל לא השקעתי בזה מחשבה, פשוט זכרתי שהצופים שותפים לכתיבת התסריט, הם ישלימו את מה שחסר", אומר הופמן. הוא היה במצב רוח דברני בסוף יום ארוך של ראיונות, ודיבר באריכות על השאיפות המצומצמות של תחום הקולנוע, אגב הישענות לאחור בפישוט איברים על הספה.

הוא אמר שאינו מתמצא כלל במרוצים או בפשע. "אין לי ספר טלפונים של גנגסטרים או משהו כזה", הוא אומר, אבל יש לו נקודת התייחסות אל הגסות ואל עלילות המשנה. "אני חי בחוג מסוים שנקרא הוליווד; בחוג הזה כל הזמן משקרים לך ודופקים אותך", הוא אומר. "הייתי מעדיף לחיות במאפיה, כי כשהם מבטיחים משהו, הם מקיימים את ההבטחה. בהוליווד אף אחד לא מקיים את מה שהבטיח. כולם משקרים, כי הם לא צריכים לשלם על זה בחיים שלהם. אילו הייתי דומה יותר לדמות שאני מגלם בסרט, אולי הייתי רוצה להרוג אותם במו ידי".

רגליים נשברות ב"לאק", אבל אלה רגליים של סוסים. גם הספורט נראה עלוב, כאילו עבר מזמן את שיאו, ורק מהמרים ספורים נראים. אבל הבידוד מדגיש את היופי המצולם של פארק סנטה אניטה, אפוף זוהר בסגנון האר-דקו, והצופים כמעט יכולים להריח את תערובת התבן וצואת הסוסים באסמים.

מילץ' החזיק בחייו סוסים רבים ועדיין יש לו תא בסרטוגה ספרינגס בניו יורק, אף שאינו משתמש בו. אבל מאן הגיע לעולם מרוצי הסוסים כ"בתולה", ויראת הכבוד שלו גלויה לעין בכל הנוגע לעיסוק בספורט עצמו. לקול קרקושי מתכת המנתבים את הסוסים אל שער היציאה, המצלמה מתקרבת ומתרחקת במהירות מהכלא הזמני הזה, ומתעדת את העיניים הפראיות, המטורפות, של הסוסים. והם יוצאים לדרך.

"בנינו טנדר מהיר וקל, אבל הסוסים מזנקים בתנופה ופורצים בריצת אמוק, מגיעים ממהירות אפס ל-50 קמ"ש מהר יותר מכל כלי רכב", אומר מאן. כשהמצלמה לא מצליחה להדביק את הקצב, היא נישאת בין הסוסים על מוט ארוך, קרובה עד פחד, ומזכירה שהאנשים הקטנים שעל גב הסוסים רעבים מאוד לסכנה. עם זאת יש הסבורים כי הסוסים הם אלה המצויים בסכנה. ארגוני זכויות בעלי חיים בארצות הברית טענו לאחרונה כי שני סוסים נפצעו בזמן העבודה על הסדרה.

בהתחשב בנושא ובמעורבים בדבר, הגיוני שהיו כמה מהמורות לאורך הדרך בעשייה של "לאק". מילץ', שנכח דרך קבע בצילומי "דדווד" ו"ג'ון מסינסינטי", התבקש על ידי מאן שלא לבוא לאתר הצילומים בזמן הצילומים. כשמילץ' ומאן ישבו זה לצד זה בראיון, הכבוד ההדדי שהפגינו אותת שיש ביניהם שביתת נשק, גם אם לא חיבה אישית.

"זה היה צפוי", אומר מאן. "כבמאי סרטים אני שולט בכל. יש לי זכות המלה האחרונה בסרטים גדולים מאוד. דייוויד כתב סדרות טלוויזיה שבהן הוא הבוס, זאת הסדרה שלו".

המתחים שככו כשהושלמה העבודה על הפיילוט. "שנינו היינו מרוצים מהפיילוט", מספר מאן. "החלטנו ששנינו חכמים מספיק ומנוסים מספיק, ואוי ואבוי לנו אם לא נצליח למצוא דרך לעשות את זה יחד ולקצור את הפירות מהכתיבה שלו, מהבימוי שלי, ולהצליח".

ענווה מהי

מילץ' הבהיר שעדיין נדרשו ליישר את ההדורים בדרך לגיבוש קשר עבודה שבמסגרתו מלאכת הכתיבה הוטלה על כתפיו בעוד הבימוי הוא בידיו של מאן. "החיים מלמדים אותנו ענווה מהי, כל יום", הוא אומר. "בשלב מסוים אתה מבין שאתה נמצא במחיצת טובים ממך. ברגע הזה אתה בוחר אם להישאר חובב, איש נחמד, לפעמים בעל השראה, אבל אדם שלא מבין את הדינמיקה והתהליכים שכרוכים ביצירת סרט. ואז אתה מוותר על זה".

למאן יצא שם של אדם קפדן, והוא אכן כזה. הדמויות הן אמנם פרי דמיונו של מילץ', אבל טביעת הפרסה של מאן נמצאת בכל פריים של "לאק", אף שאת רוב פרקי העונה הראשונה ביימו במאים אחרים. הוא זה שהתווה את התחביר החזותי של "לאק" בקלסר שמן שבו הכתיב הכל, מזוויות הצילום ועד התאורה.

"אני חושב שהוא מעורר מחלוקת בגלל חוסר הסבלנות שלו באתר הצילומים, אבל אני יכול להבין אותו", אומר הופמן. "חוסר הסבלנות שלו מתבטא בדרך מסוימת, אבל לא בקשר עם השחקנים. הוא מגונן עליהם מאוד".

המרכז הרגשי של "לאק" מצוי במרווחים שבין ארבעת ה"דגנרטים" - כפי שהם מכונים בתסריט - שזוכים ב-2.7 מיליון דולר בהימור על סוס בתחילת הסדרה. הם משמשים מקהלה יוונית של לוזרים, שמפלסים להם דרך פתאום בחוג המרוצים ומחכים שהגורל יגבה מהם מחיר בתמורה למזל הטוב. הקשר ביניהם בנוי מהחלפת עלבונות וחסדים קטנים במינון דומה. מילץ', בוגר ייל מ-1966, שהיה סטודנט נלהב של הסופר והמשורר האמריקאי רוברט פן וורן, אינו יכול להימנע מפרשנות מטאפיסית כשהארבעה מוזכרים. "שילוב האלמנטים ביניהם עובד כמכלול שלם, ויוצר את פעימת הלב של העולם".

ואולי זו הלמות הטלפיים הפונות אל הישורת האחרונה - לפעמים קשה להבחין בין השניים.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו