עושים לכולם בית ספר למוסיקה - טלוויזיה - הארץ

עושים לכולם בית ספר למוסיקה

מה הופך את העונה השנייה של "אייל גולן קורא לך" להצלחה גדולה, החורגת מגבולות הערוץ שבו משודרת התוכנית?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ

אם ישנו תחום בידורי שהתחזק בשנים האחרונות עד לכדי מצב של שוק רווי, הרי שזהו ז'אנר תחרויות המוסיקה. החלוצה היתה "כוכב נולד", שתחזור בקרוב לעונה עשירית. את ההצלחה חולקות אתה "בית ספר למוסיקה" ו"דה וויס", המצטרפת החדשה.

אלא ששלוש פצצות הרייטינג הללו אינן לבדן בזירה. העונה השנייה והמצליחה מאוד של "אייל גולן קורא לך" תסתיים ב-22 בחודש. בעונה זו, אפילו יותר מהראשונה, ברור מעל לכל ספק שזאת הצלחה. כל זאת אף שהיא משודרת במשך שלוש שעות תמימות בערוץ נישה כמו ערוץ 24.

מחפשים את הבינג' הבא? הירשמו עכשיו וקבלו את המלצות הצפייה הכי טובות באתר הארץ

אפשר למדוד אותה ברייטינג, שטיפס באחרונה ל-5% (בערוץ שנתוניו מגרדים בקושי את האחוז הבודד); במונח החמקמק "באזז"; ובפניהם הנרגשות של עשרות רבות של בני נוער שהתגודדו בפתח אולפני מימד שברמת החי"ל בשבוע שעבר, מתוך נכונות לשמש קהל בצילומי התוכנית.

מתוך סט התוכנית "אייל גולן קורא לך". בחזית: גולן. מאחוריו: יוסי גיספן, ירון אילן ועדי לאון. צדדים חדשיםצילום: דניאל בר און

עשו לנו לייק לקבלת מיטב כתבות גלריה ישירות לפייסבוק שלכם

קשה להחליט אם התסרוקות הקיצוניות של כמה מהם היו רק תוצר של חג פורים שנחגג באותו יום, או פריזורה אותנטית יום-יומית, אבל ברור שמה שנצפה שם היה מסירות ללא פשרות. הם נדחקו בפתח הבניין, רצו כאיש אחד כשמכוניתו של גולן החליקה לחניה, ולבסוף - כשהצילומים החלו באיחור של שעתיים - התגודדו ממושמעים סביב הבמה. פרט לצירוף המלים "תצטלם אתי" ו"ווווהההווו", לא נשמעה מלה.

העונה השנייה של התוכנית גדולה ומפוארת יותר. בעונה הראשונה זו היתה תחרות בין זמרות, ללא קהל, באווירה ביתית-אינטימית. הזוכה בה, מורן מזור, מקליטה בימים אלה דיסק בהפקת גולן. בעונה הזאת הכל גדול ויפה יותר. נבחרת גדולה הורכבה מבנות ובנים, מרביתם צעירים מאוד. בכל תוכנית נקבעו כמה סבבי שירה והדחה.

ביום הצילומים שטוף השמש ההוא צולמה אחת מתוכניות חצי הגמר, שתשודר הערב ב-19:00. נדמה היה שהקרבה לסיום לא גורמת לעושים במלאכה לצאת מגדרם. בחדר צדדי יושבים השופטים במה שנראה כפגישת חברים ותיקים, כזאת שהדינמיקה הברורה כבר מושרשת בה, כמו ההומור והאפיונים הקבועים של כל אחד מחבריה. בחדר אחר ממתין, לא בסבלנות גדולה, בעז שרעבי, אורח התוכנית. הוא עונה ב"מה שירגיש לי נכון כשאני אהיה על הבמה" לשאלה איזה שיר ישיר, וגורם לעובדת הפקה לרצות לחבוט בו. ככלל, קל להתרשם שאווירה נינוחה במיוחד שוררת באתר הצילומים.

"מה ששונה בתוכנית הזאת הוא שהיא מאוד עממית ומשפחתית", מחייך עדי לאון, המנהל המוסיקלי של גולן, קלידן ואחד השופטים ("אנחנו קוראים לו ‘סיימון קאוול הישראלי", מגלה אחת העובדות, "הוא שופט נורא קשוח"). "כמו שרואים את השופטים בפאנל, ככה נראים ימי שישי אצל אייל בבית כשאנחנו עושים קריוקי. אייל לא סתם לקח לתוכנית את האנשים שהוא מרגיש אתם חופשי. אייל הכי עממי שיש והוא חייב שזה יהיה ככה על המסך".

בגובה העיניים

"זו תחרות יותר חמה", אומר יוסי גיספן, תמלילן ואוטוריטה בתחום המוסיקה הים-תיכונית, וגם שופט בתוכנית. "בעונה הראשונה כולנו נכנסנו לסוג של הרפתקה. הלכנו אל הלא נודע ומההתחלה היינו מופתעים מהאהדה והצופים שהתוכנית צברה. אנשי המקצוע עסוקים בבניית הפורמט והיצירה שלו, אבל כל העסק היה בתולי וקרו דברים שכפו את עצמם על ההפקה. תוך כדי אתה מגלה שהאישיות של השופטים, שהדינמיקה, זה עובד. התוכנית נבנתה בעצם תוך כדי תנועה. הבנו מה טוב לנו תוך כדי".

צילומי תוכנית "אייל גולן קורא לך" באולפני מימדצילום: דניאל בר און

"בעונה הראשונה באנו לכייף, ולא שלא באנו לכייף גם בעונה השנייה, אבל יש פה הרבה יותר ציפיות", מחדד השדרן ירון אילן, גם הוא בין השופטים. "לעונה הזאת הגענו עם מטען כבד של ציפיות. את העונה הראשונה התחלנו חופשיים ולזאת כבר היה דיבור, וגם גדלנו מאוד. צריך יותר להוכיח את עצמנו".

נסה להסביר את ההצלחה הזאת. איש לא ציפה שבערוץ די נידח יירשמו הנתונים האלה.

"אני לא יכול לקרוא לערוץ 24 נידח. זה ערוץ נישה והמספרים שלו הם לא המספרים של ערוץ 2. העניין הוא שבעקבות זאת הבאנו משהו בגובה העיניים. זו תוכנית עממית. לא לא-מתוחכמת, היא לא שכונה, אבל כן עממית".

גולן מסתובב באולפן חסר מנוחה. הוא כבר הספיק להשמיע לנוכחים, הפעם באולפן, שיר חדש שהקליט בלילה ועבר על שיר של ג'קי מקייטן שיקליט לתוכנית ולערוץ כמחווה לזמר שמת יום קודם לכן. בזמן שהוא עובר הלאה, לשרבט בין לבין רשימת שירים לאלבומו הבא, אורי סלעי - שהיה עורך ערוץ המוסיקה ועורך ערוץ הבידור - מבקש לעשות סדר.

איש אינו זוכר מהו שם השיר שנבחר והוא מנסה לדלות פרטים מיהודה קיסר, שהיה בין השאר הגיטריסט של מקייטן ושקוע בקפה שהכין לעצמו. סלעי מבקש ממנו להיזכר במלות הפזמון וקיסר מקמט את המצח, יורה: "אלוהים יושב למעלה". סלעי ספק מתלונן, בעיקר מתלוצץ: "כל השירים שלכם ‘אלוהים יושב למעלה', תיתן עוד פרטים". הנוכחים ליד פינת הקפה משועשעים מהעקיצה.

כל זה נעשה אולי באווירת חבר'ה, אבל נראה שכדי להעביר אותה נדרשה מחשבה מעמיקה. היא ניכרת למשל בדלת "הטווס" שנפתחת ונסגרת כמניפה, יוצרת אפקט ויזואלי מרשים שחושף את המתמודדים למצלמה תוך יצירת דרמה, או בשימוש בכלי ריאליטי שאינם נפוצים בז'אנר הבידורי הזה. מצלמות מעקב מורכבות במסדרונות שדרכם פוסעים המתחרים, והמתחם כולו מעוצב בקריצה לבית "האח הגדול".

צילומי תוכנית "אייל גולן קורא לך" באולפני מימדצילום: דניאל בר און

סלעי מסביר כי "היה לנו חשוב שתהיה תחושה אמיתית ואותנטית. כשהתחלנו לעשות את התוכנית הסתובבתי הרבה עם אייל והבנתי שאחד הדברים המרכזיים בחיים שלו זה עבודה באולפני הקלטה. כל היום הוא אוסף שירים ונכנס פעם פעמיים בשבוע בלילות לאולפן ומקליט. אנחנו לא יכולים, מטעמי כסף, ליצור שואו גדול מהחיים כמו ב'כוכב נולד'. מי שיזכה זה מי שאייל בחר בו ויפיק לו אלבום. זה סיפור אמיתי ואין פה הצבעות. יש לזה ביטוי גם באולפן שלנו. יש בו תא הקלטה אמיתי, סאונדמן אמיתי, סלון והשנה הוספנו מין מועדון ‘פרטי' שבו המתמודדים מופיעים".

חזית את ההצלחה של התוכנית?

"בחיים לא. ידעתי שיש פוטנציאל לתוכנית, האמנתי מאוד באייל, אני מכיר את הכוח והכישורים שלו וידעתי שהמוסיקה המזרחית פופולרית - אבל לא בהיקפים האלה. אני עובד שנים בטלוויזיה הרב-ערוצית. הייתי בערוץ הבידור ובערוץ 24 ואני מכיר את ההיקפים של ערוצי נישה, וזה לא היה משהו שהצלחתי לצפות. אני מניח שזה שילוב בין אייל למוסיקה ולתחרות. את ההיסטריה סביב התוכנית אני יכול להשוות רק לטלנובלות, מבחינת המעורבות של הצופים.

"יש כמה זמרים בארץ עם קהל שלהם שהולך אחריהם: ריטה, שלמה ארצי ואייל גולן. אנשים שהקהל אוהב מאוד. במקרה הזה משום שזו טלוויזיה, גילו עוד צדדים שלו, שמעו אותו מדבר הרבה פתאום, וזה גם ריאליטי. מה שקורה מול המצלמה זה מה שקורה".

מי זה מסלסל

אלא שקשה להימלט מהנטייה להשוואה. גם ללא תחרות ישירה מול "כוכב נולד" (כשם שהיתה חלק מהזמן בעונה הקודמת), נדמה שאת עיקר תשומת הלב לתוכנית מוסיקה ממקדת אליה כרגע "דה וויס" שנתוני הרייטינג שלה גבוהים מאוד ואינם יורדים מ-30%. ההצלחה של "דה וויס", המתחרה החדשה ביותר, מעלה את הדיון על ז'אנר תחרויות הכישרונות הרווי.

בנוסף, אי אפשר שלא להזכיר טענות שנאמרו בחצי פה, שלא לציטוט או ייחוס, נגד התוכנית - בטענה כי היא משמשת אמצעי לכרסום ברייטינג ובהצלחה של "דה וויס" שמשדרת רשת, המתחרה של קשת בערוץ 2. גם אנשי "כוכב נולד" הלינו על התחרות מבית (ערוץ המוסיקה שייך לזכיינית ערוץ 2 קשת המשדרת אותה).

"אנחנו עושים תוכנית מוסיקה שעלתה לאוויר לפני שרשת חשבו לקנות את ‘דה וויס', ואנחנו עושים תוכנית על מוסיקה מזרחית. זה מה שזה", חורץ סלעי. "זה היה הדבר הראשון שהוחלט עליו וזה הבידול שלנו, זו תוכנית של זמרים מסלסלים".

גם מכיוון "כוכב נולד" נשמעו קולות ביקורתיים כלפיכם בעונה הקודמת.

"אני מתאר לעצמי שאם הייתי שם גם אני הייתי מרגיש את זה. הייתי מעדיף להיות היחיד שעושה דבר מהסוג הזה. אנחנו ביחסים נהדרים. אירחנו אנשים מ'בית ספר למוסיקה', אייל הופיע ב'כוכב נולד', הכל בסדר. יש בידול בין התוכניות ואני יכול להבין את זה".

"כל אחד עושה את שלו", מסכם אילן ומתכונן לעלות לבמה. "אנחנו לא מדברים על התחרות מול רשת, כי זה לא עלה פה. זה לא מטריד אותנו. אנחנו, וזה הכי פשוט, באים ליהנות ואני חושב שרואים את זה. אני יכול להשוות אותנו ל'בובה של לילה' בערוץ הספורט. אם למישהו זה מפריע כדאי לזכור שזאת המשמעות של טלוויזיה רב-ערוצית - אנחנו מתחרים".

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ