שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
דייב איצקוף, ניו יורק טיימס
דייב איצקוף, ניו יורק טיימס

פעם סטנדאפיסטים אמריקאים ידעו שהגיעו לפסגה כשג'וני קרסון הזמין אותם לשבת לצדו ב"טונייט שואו". בדור שלאחריו, מדליית הזהב היתה תוכנית ספיישל בערוץ HBO. אבל בעידן האינטרנט קיבלה אמת המידה להצלחה אופי אחר לגמרי.

כמה קומיקאים מהשורה הראשונה החלו להפיק בעצמם תוכניות ספיישל בכיכובם, ולמכור אותן ישירות באתרי האינטרנט שלהם. בכך הם סילקו מדרכם את השליטה של רשתות השידור בעריכה, ואת החסויות התאגידיות שנתפשות בעיניהם כשליליות.

אסטרטגיית "היישר לאינטרנט" אמנם רחוקה מלהיות נפוצה בתחום הסטנד-אפ, אבל היא כבר משפיעה על נוף הקומדיה כי היא מאפשרת לספקי תוכן מקוונים ולאמנים לקחת נתח נוסף מרשתות הטלוויזיה, ונותנת לקומיקאים אפשרות להציג חומר כן (ומפורש) ככל שירצו.

"נדיר לראות קומיקאי שלא נותן דין וחשבון לאף אחד", אומר עזיז אנסארי, סטנדאפיסט ושחקן שהתוכנית המקוונת הראשונה שלו עלתה בימים אלה. "עכשיו אפשר אפילו לשדר את זה בדרך שאתה רוצה".

נקודת המפנה התרחשה בדצמבר, כשהקומיקאי לואי סי-קיי הוציא ספיישל סטנד-אפ, "הופעה חיה בביקון תיאטר", שנמכר להורדה מהאתר שלו תמורת 5 דולר, ללא הגנה אלקטרונית מהעתקות (https://buy.louisck.net).

עוקף צנזורה

סי-קיי, המככב בסדרה "לואי" של רשת FX והופיע בתוכניות ספיישל קומיות ב-HBO, שואוטיים, אמר כי רצה להיות אחראי בעצמו על התכנים. "אני לא צריך להגיד לחברה כלשהי, ‘הנה המוצר שלי'", אמר סי-קיי. "ואחר כך להתכווץ בכיסא, למשוך בכתפיים ולהתנצל בפני הקהל שלי על צנזורה של כל מיני מלים, על הפרסומות שהם נאלצים לצפות בהן, על תוכן שיווקי".

הניסוי הצליח: התוכנית הופקה בעלות של 250 אלף דולר, נמכרה לכ-220 אלף גולשים והכניסה כ-1.1 מיליון דולר - סכום שאיפשר לסי-קיי לחלק 250 אלף דולר כבונוס לצוות התוכנית ולתרום עוד 280 אלף דולר לצדקה.

קומיקאים אחרים שהלכו בעקבות הניסיון האינטרנטי של סי-קיי אומרים כי כבר כמה חודשים הם בוחנים אפשרויות לפרויקטים ברשת. ג'ים גפיגן (www.jimgaffigan.com), שחקן וסטנדאפיסט, אומר שהחל לחפש פלטפורמות חדשות לחומר שלו אחרי שחלק ממערכון שלו על מקדונלדס הושמט מתוכנית ספיישל של קומדי סנטרל ב-2010. הוא בחן כמה אפשרויות מסחריות ובהן מכירת הופעת סטנד-אפ לספק תוכן מקוון כגון אמזון או יוטיוב, או לאפשר צפייה חינם לגולשים שראו קודם לכן פרסומות.

אבל הוא סירב לעסקאות לא מוצלחות ולקשרים עם תאגידים אחרי שסי-קיי הוכיח שאין ממש בתפישה, ש"למכור משהו באתר האינטרנט שלך זה קצת דוחה". ב-11 בחודש יציע גפיגן את תוכנית הספיישל הבאה שלו - כולל המערכון על מקדונלדס בשלמותו - להורדה תמורת 5 דולר מאתר האינטרנט שלו. דולר מכל מכירה יועבר לצדקה.

בשביל הקומיקאים, ההחלטה להעלות את המערכונים שלהם ישירות לאינטרנט אינה מעידה רק על העדר חלופות, אלא גם על תשוקתם לרצות את קהלם הבקיא בנבכי הרשת. לטענתם, התוכניות בערוצי כבלים בתשלום כגון HBO ושואוטיים מתוסרטות מדי, ואילו קומדי סנטרל מציעה כמעט לכולם תוכניות ספיישל בערוצי הכבלים הבסיסיים, עם הקפדה מעטה על איכות ובעסקאות זיכיון לא משתלמות.

"אני לא מרוויח כסף מהתוכניות שלי שמשודרות בקומדי סנטרל", אומר אנסארי, שמככב גם בקומדיה "מחלקת גנים ונוף" המשודרת בישראל בהוט. "לא קיבלתי כסף ממכירות הדי-וי-די והדיסקים. אם אוציא את החומר שלי בדרך המסורתית לא ארוויח פרוטה, אז למה שלא אעשה את זה באינטרנט?". מרשת קומדי סנטרל נמסר שאנסארי קיבל מקדמה בת שש ספרות, וממשיך לקבל תמלוגים מהספיישל הטלוויזיוני האחרון שלו.

חיבור אינטימי

מנהל מחלקת התוכן המקורי וההפקה של קומדי סנטרל, קנט אלטרמן, אומר שמספר תוכניות הסטנד-אפ המשודרות בערוץ, "משרת את הקהל ואת העסקים שלנו" ורק "לקומיקאים נדירים" יש קהל גדול דיו להצדיק הפצה אינטרנטית בלבד. קומיקאים רבים, הוא אומר, אפילו בעלי מעריצים רבים, ימשיכו לעבוד עם קומדי סנטרל כדי להיעזר ב"כוח השיווקי שלנו ובחשיפה העצומה שהם יזכו לה". סי-קיי, למשל, הוציא את אלבומו הקומי זוכה הגראמי "Hilarious" בחברת התקליטים של הערוץ.

אנשי HBO אומרים שהם עדיין מחפשים אמנים מובילים לתוכניות ספיישל, אך הם מודעים להיצע הגדול של קומיקאים בטלוויזיה, ואילו נשיא מחלקת הבידור בשואוטיים, דייוויד נווינס, אומר כי "אין ספק ששואוטיים צריכה לרענן את ההתמקדות בקומדיה".

רשת האינטרנט שמחה להרוויח מהתוכן שהוזנח בטלוויזיה. בחודש שעבר הציע יאהו הופעה חיה חינם של מנחה HBO, ביל מאהר. מנהלי האתר דיווחו כי כ-2 מיליון גולשים צפו בתוכנית והם מקווים להעלות עוד תוכניות כאלה.

"למוסיקאים יש לפעמים דמות בימתית מלאכותית", אומרת ארין מקפירסון, ראש מחלקת תוכן הווידיאו של יאהו, "אבל קומיקאים מתנהגים בטבעיות, והמעריצים שלהם מתייחסים אליהם כמעט כמו אל חברים. יש להם חיבור אינטימי של אחד על אחד".

מארק גרינברג, לשעבר בכיר בשואוטיים וב-HBO וכיום הנשיא והמנכ"ל של אפיקס, ערוץ כבלים ואינטרנט המתמקד בסרטים ובהופעות חיות, אומר שהעניין שמגלים ספקי התוכן בסטנד-אפ נובע בחלקו משיקולים דמוגרפיים. לטענתו, קומיקאים מושכים יותר צופים גברים ובייחוד צופים צעירים יותר - פלח שוק נחשק שהספקים אינם יכולים להרשות לעצמם להתעלם ממנו, "אלא אם כן הגישה שלך היא שאתה ממילא פורש לגמלאות עוד עשר שנים ולכן לא אכפת לך".

עזיז אנסאריצילום: אי-פי

ועם זאת, גרינברג מפקפק ביכולתם של קומיקאים אחרים לשחזר את הצלחת הספיישל של סי-קיי. "אין מבחן מדויק יותר מאשר למכור תכנים לצפייה", אומר גרינברג. "האדם הראשון שימכור 30 אלף הורדות במקום 200 אלף ישאל, ‘למה נכשלתי?' והכישלון הזה ישפיע על המעמד שלו".

לא כל קומיקאי רואה באינטרנט את גואלת ספיישל הסטנד-אפ. פאטון אוסוולט, קומיקאי שמרבה להופיע בתפקידים קולנועיים וטלוויזיוניים, אומר שהשקיפות שהפגינו סי-קיי וחלוצי רשת אחרים ביחס לתקציבי ההפקה שלהם, לימדה אותו לקחים שיוכל ליישם בתוכניות טלוויזיה עתידיות.

אבל אוסוולט, שתוכניתו האחרונה הופקה במימון משותף של שואוטיים וקומדי סנטרל, אומר שאם יצלם תוכנית לאינטרנט בלבד זה יקרה כשיהיה מוכן לכך. "אני לא מתכוון ללכת על פי המודל הזה רק משום שהוא באופנה עכשיו", אמר.

סי-קיי אומר שבספיישל הבא שלו אולי לא יחזור למודל האינטרנטי. "אני חושב שיש בזה פוטנציאל אדיר", הוא אומר, "אבל פוטנציאל פירושו להביא בחשבון שאולי לא ארוויח פרוטה". וגפיגן מצדו אומר שאינו מתכוון לסכן את כל הקריירה שלו בניסוי אינטרנטי. הוא מעריך שעדיין יוכל למכור את המופע החדש שלו לקומדי סנטרל, אם המכירות באינטרנט ייכשלו. "יש בזה הימור על היבול", הוא אומר. "זה קציר אחד. אני עומד להשתמש בציוד שיכול להגביר את התפוקה פי שניים". ועם זאת, גפיגן מעדיף כמובן הצלחה על פני כישלון. "שיהיה ברור", הוא אומר, "יש לי ארבעה ילדים, והם קטנים מאוד, ויש לי אשה שנכנסת להריון רק מלהביט בתינוקות".

מאנגלית: אורלי מזור-יובל

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ