שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

מה יעלה בגורל הסרטים שבארכיון המפואר של ערוץ 8?

גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גילי איזיקוביץ
גילי איזיקוביץ

ביום חמישי שעבר כונסה במועצת הכבלים והלוויין ישיבה שרבים המתינו לה. ארגוני היוצרים יזמו שימוע, לאחר שהתבררה כוונת הכבלים להחליף את ערוץ 8 - שאותו מפיקה ב 20 השנה האחרונות חברת נגה - במפיק חיים סלוצקי.

כאשר התפרסם הדבר, בתחילת אפריל האחרון, דובר על חתימה בין הכבלים לסלוצקי בתוך כמה ימים. אלא שבינתיים זו מתעכבת. בישיבת המועצה התברר כי עצם הדיון על העסקה תיאורטי בלבד: עד לרגע זה הוט כלל לא הגישה בקשה לשינוי, שהיא מחויבת להניח בפני המועצה.

כדי לאפשר דיון מעמיק, הודיעה המועצה שתדרוש מהכבלים פרק זמן של חצי שנה בין הגשת הבקשה לשינוי. במלים אחרות, כדי לבצע את השינוי עם תום החוזה של נגה - בראשית ינואר הקרוב - תיאלץ הוט להודיע על עסקה ב-1 ביוני לכל המאוחר.

על פניו דבר לא השתנה, אך מתבקש לתהות מדוע החתימה על ההסכם מתעכבת. הסבר אפשרי טמון בלוח השידורים של השבועות האחרונים. כך למשל, לוח השידורים ביום הזיכרון לשואה, יום הזיכרון לחללי צה"ל ויום העצמאות כלל רצף של סרטים תיעודיים שהופקו ושודרו לאורך השנים וקובצו במועדים האלה.

מתוך "פיצה באושוויץ". בבעלותה של נגה תקשורת ספריה של כ-1,000 סרטיםצילום: אבי קנר

בימים אלה ערוץ 8 הדוקומנטרי והוותיק הפגין בקלות יכולת מקצועית. בעבור המחליף החדש - והפלטפורמה המשדרת, חברת הכבלים - המשדרים האלה בוודאי המחישו את חשיבותה של ספריית כותרים קיימת. מתברר שגם מועצת הכבלים והלוויין ערה לחשיבות העניין. ביום ראשון שיגרה המועצה מכתב הדורש הבהרות בכמה עניינים, בהם ההתמודדות עם "סוגיית הבעלות על התכנים שאינם בבעלותה".

שאלת הארכיון, ספריית החומרים הקיימים, מסתמנת כאבן נגף - הצעד הבא והסבוך שצפוי בענייני הערוץ. בפני הערוץ החדש עומדת בעיה. ערוץ 8 מסתמך במידה לא מבוטלת על ארכיון אדיר ממדים, ספרייה הכוללת כ 1,000 כותרים. הערוץ החדש, אם אכן יקום, עלול להימצא במצב לא פשוט, אם אנשיו או אנשי הוט לא יצליחו להסדיר את רכישת הארכיון המפואר של נגה.

שבעת החודשים עד שיעלה לאוויר הם הרף עין כאשר מדובר בהפקות טלוויזיה מורכבות, שתקופת הפקתן אורכת כשנה וחצי לפחות. כאשר גם ארגוני היוצרים בוחנים את כניסתם לתהליך - ואת האפשרות להיות חלק במכירת הארכיון שמורכב מעבודותיהם - הנושא עלול להפוך לבעיה של ממש.

פחות ראוי?

בינתיים נדמה שכל הצדדים המעורבים בעניין בהמתנה דרוכה. את השימוע דרשו היוצרים, והוחלט לקיימו לנוכח שורה של תהיות, שהציגו בעקבות הכוונה להחליף את נגה בסלוצקי. אחת מהן היא סוגיית הארכיון, או במלותיהם: "האם הציבור לא יזכה ליהנות מפירות היצירה שעליהן מופקד הרגולטור?". אלא שכעת מסתמן כי מה שהיה רק אחת הסיבות לשימוע, עלול להיות בעל משמעויות מרחיקות לכת בהרבה.

על פי מצב הדברים הנוכחי, נגה מסרבת למכור את זכויותיה בארכיון או את זכויותיה בחוזים לפרויקטים בשלבי עבודה (עשרות סרטים וסדרות). משמעות הדברים מורכבת ורבת ממדים. ראשית, הערוץ החדש יוקם מעמדת נחיתות. יוצר דוקומנטרי הסביר ל"גלריה" כי "ערוצים מסוגו של ערוץ 8 מתקיימים מהרבה מאוד שידורים חוזרים, לצד עבודה שוטפת. בלי ארכיון ובלי פרויקטים, שלוקח שנה וחצי-שנתיים להפיק, אי אפשר ליצור ערוץ ראוי. המשמעות היא שבטווח הקצר הערוץ יהיה פחות ראוי".

בתגובה לחששות הללו הבהירו גורמים בכבלים ובחברת ההפקה של סלוצקי, כי הם נערכים לאפשרות לפתוח בשידורים ללא התוכן של נגה. נגה אינה ספק התוכן היחידי. ייתכן שבסופו של דבר יחתום סלוצקי על עסקאות עם שירות הסרטים הישראלי או ארכיון ערוץ 1, למשל. כך יתאפשר לערוץ החדש שבבעלותו לשבץ תוכניות דוקומנטריות ממקורות אחרים.

מתוך "הפיצוחייה"

גורמים בהוט מציינים את ערוץ "קומדי סנטרל", שהחליף את "ביפ" לפני כשנתיים, כערוץ שעמד על רגליו בתוך כחודשיים. אלא שבשונה מ"קומדי סנטרל", הדברים נראים מורכבים בהרבה, בשל מחויבויות רגולטוריות כבדות לשידור הפקה מקורית ומשך הזמן שהדבר מצריך.

"באופן ברור השאיפה היא למעבר חלק של תוכניות מנגה לסלוצקי, של הפרויקטים שמצויים בהפקה עכשיו ושל הארכיון", אומר מפיק מוכר. "אבל אם אנשי נגה מחליטים אחרת, למשל למכור את הארכיון שלהם לגורמים אחרים או להעלות אותו בפלטפורמה אחרת כמו אינטרנט, הערוץ החדש יקרטע".

על פי גורמים המצויים בפרטים, עניין מכירת הארכיון עשוי להסתדר בסופו של דבר כחלק מהסדר גדול יותר. לדברי איש העסקים אביב גלעדי, הדברים אינם תלויים זה בזה. נגה אינה רק חברת ההפקה של ערוץ 8. החברה - השייכת לגלעדי ומצויה תחת המטרייה של חברתו, RGE - מחזיקה גם בערוץ הילדים, ערוץ לוגי וחמישה ערוצי ספורט. כמו ערוץ 8 הקטן, כולם בשלבי חידוש חוזה מול הכבלים. טענה מבוססת גורסת כי במסגרת משא ומתן ליתר הערוצים, יוסדר גם נושא הארכיון.

לא רק צינור

מה שנראה מבחוץ כמשא ומתן עסקי בלבד, עלול להתברר כמורכב יותר, כאשר ייכנס לתמונה גורם שלישי: ארגוני היוצרים. לכאורה מאחר שבמאים ותסריטאים מקבלים תמלוגים בעבור שידור נוסף של סרטים וסדרות שיצרו, נראה כי האינטרס הברור של ארגוני היוצרים הוא העברת הארכיון בשלמותו והמשך שידור התוכניות מפעם לפעם.
אך המציאות מורכבת יותר. לחומרים שהצטברו בארכיון נגה אחראים יוצרים דוקומנטריים - במאים ומפיקים - שלאורך 20 שנות קיומו של הערוץ חתמו על חוזים עם נגה, המסדירים גרסאות שונות של זכויות יוצרים.

"ישנם הרבה סוגי חוזים והסדרים", מאשר עו"ד טוני גרינמן, מומחה לדיני קולנוע וטלוויזיה, שמלווה חברות הפקה ¬ גם בהתנהלות מול נגה. "הארכיון לא שייך רק לנגה וההסדרים השתנו עם השנים. בהתחלה היו לנגה חוזים קלים יותר והם הקשיחו עם השנים". כאשר מדובר בסרט שיזמה נגה ומימונו הכולל היה בידיה, גם הזכויות מצויות בידיה. כך, למשל, נהוג ברוב סדרות הערוץ.

סלוצקיצילום: עופר וקנין

מנגד, לא מעט סרטים נעשו בקו-פרודוקציה בין הערוץ לקרנות שגייס מפיק הסרט או הסדרה. יוצרים דוקומנטרים רבים שעבדו עם הערוץ לאורך השנים העידו כי החוזים עם נגה מבטיחים את זכותה לעשות בהם כרצונה, לרבות היכולת להעביר את זכויותיה לגורם שלישי, מבלי להידרש להסכמת היוצרים או לפצותם. גרינמן מסביר כי "מי מהיוצרים שהחוזה שלו שומר על זכויותיו, לא אמור להיפגע מהליך העברת הבעלות, אף שכל חוזה עומד בפני עצמו ויבחן לגופו".

אבל זהו חלקה הפשוט יותר של המשוואה. בימים אלה בוחנים ארגוני היוצרים את האפשרות להפוך לצד במסגרת הסדר על העברת הזכויות בארכיון מידי נגה לסלוצקי או לחברת הכבלים. "בעינינו זאת שאלה עקרונית מעניינת", מסביר מפיק סרטים דוקומנטריים, "הרגולטור החליט שערוץ 8 צריך להיות מנוהל בידי מפיק עצמאי כדי לעודד פלורליזם, שהוט עצמה לא תקבע מי מקבל מה וכמה. אבל מה שקרה פה הוא שהמפיק העצמאי, מי שאמור היה להיות רק צינור להעברת כספים, הפך בעצמו לבעל כוח גדול. הכסף להפקות האלה, שהחוק קבע שהכבלים חייבים לממן כדי לשמור על אינטרס ציבורי, הפך לנכס של ידיים פרטיות".

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ