בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יוצר "זנזורי" בועט בבורגנות, אבל לא מוותר עליה

מה עושה מורה לנהיגה מיבנה שביום הולדתו ה-40 נודע לו שהוא עומד למות? ליובל פרידמן, יוצר הסדרה הקומית שתעלה מחר, יש כמה תשובות

8תגובות

פיני זנזורי נוטה למות. כלומר, רק הרגע הוא גילה את הפרט המקאברי הזה, וזה בכל זאת יום הולדתו ה-40. אבל האיש הקטן, הבוטה, העצבני, המצויד בפה ג'ורה ותספורת אלי אוחנה שהיתה אופנתית בשנות ה-80 צריך להתחיל להיפרד מהחיים. וחבל, כי יש כל כך הרבה דברים שהוא לא הספיק לעשות.

זוהי נקודת הפתיחה של הקומדיה החדשה והמטורללת "זנזורי" שתעלה מחר בערוץ יס או. היא אולי נשמעת מדכדכת, אבל הטירוף הצבעוני הקצבי על המסך רחוק מדיכאון. הרגש העיקרי שהיא מעוררת בצופים, בתחילה לפחות, היא תחושה של הליכה בארץ לא נודעת, שבה הכללים, שנוסחו במאות סיטקומים וקומדיות, כבר לא חלים עוד. זה נכון במובנים ויזואליים, וגם מבחינת האווירה, המסרים, הרבדים, שפה והומור. זנזורי היא יבשת אחרת, קאמפית ופרועה. כאן הייאוש הקיומי והשמחה גרים יחד, ושניהם מתחרים מי יבעט בבורגנות רחוק יותר ויקלל חזק יותר תוך כדי.

 

כמעט קשה ליישב את כל אלה עם האיש שיצר אותה. יובל פרידמן הוא איש צנום, שנימת קולו רגועה, כמעט חרישית, נזהר בלשונו שלא להעליב איש ונוטה לתבל את דבריו בציטוטים מפילוסופים, חוקרי תרבות ומדענים. נדרשת שיחה ממש כדי להבין איפה מתחבא פיני זנזורי בנבכי אישיותו ולהבין לבסוף: פרידמן הוא האלטר-אגו של זנזורי.

במסיבת ההפתעה שעורכת לזנזורי (שמגלם למופת יובל סמו) אשתו האמהית (עירית קפלן) מתבררים לו שני דברים: הראשון - הוא מאומץ. השני - כל הגברים במשפחתו מתו במשך השנה שאחרי יום הולדתם ה-40. זנזורי, האיש הממוצע ביותר, גר ביבנה, אב לבת ובן, מורה לנהיגה, לוקה בדיכאון קל שממנו הוא יוצא אחרי שהוא מחליט לחיות ככל יכולתו ולהגשים (בכל פרק) פנטסיה אחרת.

שחקן שהוא פנומן

פרידמן מספר על התפתחות אטית, מלאת פיתולים בלתי צפויים בדרך לסדרה. "הסתובבתי תקופה עם רעיון לסדרה על שני חברים שמתבשרים על ידי רואת עתידות שהם הולכים למות באותו יום", הוא אומר. "נשארה להם חצי שנה והם ימותו באותו היום. אחרי ספקות וזלזול ראשוני הם מתחילים לחשוב שאולי זה באמת עומד לקרות. ניסיתי לראות מה יהיה הנתיב של כל אחד מהם. אחד הולך לכיוון של לפרוק כל עול, להתפרע עד המוות. השני הלך לכיוון של כפרה, לחפש את האנשים שהוא פגע בהם ולהתפייס אתם ועם החיים".

הוא פנה לחברת "ארצה הפקות" ובמקביל התחיל לעבוד בשבילה על סדרת אינטרנט במימון בנק הפועלים, שבלב כל אחד מפרקיה, בני ארבע דקות, עומדת שאלה כלכלית. התוצאה, בפרק היחיד שהופק, היתה מעין פיילוט, אב-טיפוס דומה מאוד למה שנהפך, כשנתיים אחר כך, למשפחת זנזורי.

דודו בכר

הפרויקט הזה נגנז לבסוף, אבל לא נזרק לפח. צפו בו גורמים מתחום התוכן בלוויין והוחלט להפוך את סדרת האינטרנט לסדרת טלוויזה עם פרקים בני חצי שעה. הרעיון הקדום ההוא של פרידמן, על שני החברים הנוטים למות, צומצם לאדם אחד. גם שתי הגישות - הפיוס מול ההתפרעות - אוחדו לאחת. פרידמן חולק מחמאות לעורכות התסריט ומציין את נוכחותו של סמו (שהוא מכנה "פנומן"), עוד משלב הסרטון האינטרנטי, שהפכה אותו לגורם פעיל בעיצוב הדמות. כך או כך, כל זה שובץ על רקע חיים זעיר בורגניים, מלאי לוקאל-פטריוטיזם ולגלוג, לא לגמרי מוסווה, על כך. אלו מלווים גם בהרהורים על חרדת מוות, משפחה והאופן שבו היא מדכאת מאוויים.

פרידמן, בן 41, אב לשלושה (בני עשר וחצי, תשע וחצי ושנה) המתגורר ביישוב הקהילתי לפיד שליד מודיעין, מהנהן. "הממד הזה מאוד שם", הוא אומר. "לפני חמש שנים עברנו מתל אביב ליישוב שהוא בורגני במהותו, והמעבר גרם לי לחשוב על צורת החיים שלי. מה זה אומר להסתכל על המראה ולהגיד לעצמך בפנים שאתה בורגני, שאתה מבוגר ושאימצת לך דרך חיים שמוותרת על הגשמת הפנטסיות, על משהו פרוע ומשוחרר שחשבת שיש בך ואתה עכשיו מדכא אותו? הביקורת הוכנסה במודע ומתחת לפני השטח זרמה גם ביקורת יותר קיצונית".

מה הכוונה?

פרידמן מהסס ומודה "אני שוקל מלים".

אתה מפחד שלא יהיה לך איפה לישון הלילה?

"במובן הרחב יותר", מחייך, "יטביעו לי חותמת שחורה בדרכון ואני לא אוכל להיכנס למודיעין וללפיד. זה יישוב קטן ויש שם חברים, הילדים שלי נהנים שם ואני אמביוולנטי מאוד לגבי צורת החיים שאימצתי לעצמי. אבל מרגע שיש לך ילדים, משפחה, ההיררכיה משתנה. מהרגע שיש לך תינוק אתה מבין שאתה לא כל כך חשוב יותר".

אז מרדת באמצעות הומור שיש מי שיחשבו שהוא בוטה, וולגרי אפילו?

"ההומור שלה הוא בוטה ואולי חבר'ה צעירים יאהבו את זה, אבל אם נגרד את פני השטח יתגלו שכבות. יש בה ריבוד ואמירות על בורגנות, על האנושות ועל משבר גיל 40, שכל חרדת המוות הזאת היא מטאפורה מבחינתי למשבר גיל הזה. כל מי שהיה מעורב בפרויקט הזה, כולנו סביב גיל 40 וחגגנו יום הולדת בתקופת העבודה - כולנו עברנו עם פיני זנזורי את משבר גיל 40 ודיברנו על זה הרבה".

איתן בדסי

מה קרה לך בגיל 40?

"עשיתי קעקוע וילד, נראה לי מתאים, לא? גיל 40 בכלל מזכיר לי שיר של אסף אבידן, ‘Poor Boy, Lucky Man', על ילד שנולד בלי לב וגדל למבוגר בלי לב, והתגובות סביבו חלוקות. יש מי שאמרו לו שהוא מסכן ומי שאמרו שהוא בר מזל שאין לו לב. אצלי לפחות, אני מרגיש קצת בר מזל. הלב פחות דומיננטי ולטובה. אתה פחות מתעצבן, פחות לוקח דברים קשה".

נשמע קצת חבוט ומובס.

"את יכולה להסתכל על זה ככה, אבל אני לא רואה את זה כמובס. יש לי לב, אבל הוא פחות מכתיב את היום-יום. אתה הולך ונרגע, מתרכך. יש בזה צדדים טובים ובעייתיים".

אני שונה מאחי

פרידמן הוא דמות מוכרת בתעשיית הטלוויזיה המקומית. הוא אחיו של השחקן טל פרידמן ורבים מהפרויקטים שכתב נעשו בשיתוף פעולה עמו. כך למשל היה מכותבי "חלומות בהקיציס" והשתתף בכתיבת העונה הראשונה של "ארץ נהדרת" (במאי התוכנית, בן בכר, הוא במאי "זנזורי"). הוא כתב גם את "הידוענים", "מעצר בית" ועוד, ופרויקט הגמר שלו באוניברסיטה נהפך לסרט המוערך "בית"ר פרובנס". אבל למרות שיתוף הפעולה ההדוק, נדמה שאין שני אחים שונים יותר, במראה ובמוחצנות, מהאחים פרידמן (לשניים אחות נוספת, ד"ר אריאל פרידמן, מרצה לתקשורת). "אנחנו לא דומים. לא ויזואלית ולא באופי", מאשר פרידמן.

נקודות מפתח בקריירה של שניכם שלובות.

"עבדנו הרבה ביחד. טל מצחיק אותי מאוד ובאמת עשינו המון פרויקטים ביחד".

מעניינת האווירה המשפחתית שהולידה שני מוחות כאלה.

"זה בזכות אבא שלי, איש מאוד קומי. כל המשפחה הם אנשים מצחיקים, אבל אנחנו שונים. אני לא מוחצן, לא צריך או רוצה את זה והמעט שהיה לי מחשיפה בפרמיירה, זה היה לי מאוד לא נוח ולא טבעי. השתדלתי תמיד להימנע מזה, עד עכשיו. אני מרגיש נוח מול מחשב ומאחורי הטקסטים והשחקנים".

אחד הפרקים בסדרה מתאר קנאת אחים והעדפה של הורה ילד אחד על פני אחר.

"בכל משפחה זה קיים ברמה כזאת או אחרת, ולי יש שני אחים מאוד מוצלחים ומוכרים, אבל זה לא שאני רואה את עצמי כלא מוצלח. אני הכי מפרגן לאחי. זה מישהו שעובד קשה ועבד קשה בשביל הצלחה, ואני מעריך אנשים שהצליחו בעבודה קשה. טל בשבילי הוא מודל לשאפתנות והשגת מטרה בלי קיצורי דרך".

ייתכן אגב, שגם בפני יובל פרידמן עומדת הצלחה גדולה, בינלאומית. לפני כשבועיים התברר כי רשת הטלוויזיה האמריקאית טי-וי לנד (שמפיקה, בין השאר את "חם בקליבלנד") תפיק פיילוט לסדרה, שכותב ג'ון שרמן, מתסריטאי "פרייז'ר". העובדה שהזכויות לפורמט נקנו בארצות הברית עוד לפני השידור בארץ, היא חידוש מרשים. פרידמן, עם זאת, שומר על איפוק. "זאת עשויה להישמע כמו הצטנעות מעושה, אבל יותר מרגש אותי שהסדרה עולה פה ואני מאוד סקרן לראות איך היא תתקבל", הוא אומר. "אם היא תתקבל טוב ואנשים יאהבו אותה, יתחברו לסיפור ויצחקו, זה מאוד ישמח אותי. אם אחרי זה היא תופק בארצות הברית ותימכר לעוד מדינות, אז כמובן שאני מאוד אשמח".

זה צריך להיות שלב נעים מאוד בחיים של כותב.

"מאוד נעים. מדהים שזה מצליח לדבר לאנשים בארצות הברית. זה אומר שהוא נוגע. אני יודע שזה מוצר שלוקח זמן להתאהב בו, להסתגל אליו. הוויזואליה ועולם התוכן לא נמצאים בעולם המיידי של הצופה, צריך להתרגל, והם ראו את הפרק הראשון, כשהוא עוד היה בגרסה ראשונית, ועדיין אהבו. זה מאוד משמח".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו