מה הקשר בין "דייט בחשיכה" לרצח רבין

“דייט בחשיכה”, ערוץ 2, שבת, 21:00


מורן שריר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מורן שריר

ביום השנה ה-17 לרצח רבין, ערוץ 2 שידר את “דייט בחשיכה”. יש חיבור עמוק בין “דייט בחשיכה” לרצח רבין. מוכרח להיות. משהו חייב להיות משותף לשניהם - אולי זו החשיכה, אולי זה הדייט. מה שאנחנו יודעים בוודאות זה שלפני רצח רבין לא היה “דייט בחשיכה” ועכשיו יש. אולי זה מספיק בשביל תזה על החברה הישראלית.


ב”דייט בחשיכה” נפגשים רווקים ורווקות בחושך ומנסים להתאהב בלי לדעת איך בן או בת הזוג נראים. זו, אגב, היתה ברירת המחדל בתוכניות השידוכים הקלאסיות כמו The Dating Game ו”זה מה יש”. פעם היה יושב באולפן בחור כשמחיצה מפרידה בינו לבין שלוש בחורות עם שיער מנופח. הבחור היה צריך להחליט - על פי תוכן התשובות, האינטונציה, המבטא והבדיחות הגסות של דודו טופז - מי מהשלוש הכי מתאימה לו. “דייט בחשיכה” לוקחת את האלמנט השולי ההוא והופכת אותו לעניין עצמו. 


הפורמט של התוכנית אמור למגר את השטחיות מהחיבור בין הרווקים לרווקות. כשההפקה מורידה את השאלטר ומעלימה את האלמנט הוויזואלי, אין למשתתפים ברירה אלא להתמקד באישיות, חוש הומור, השכלה, אוצר מלים, מגניבוּת, דיקציה, ריח גוף. זה נשמע ראוי, אפילו אצילי – לאתגר את השטחיות של הרווק המערבי, לגרום לו להפסיק לבהות במחשוף או לחפש שומות ולהתחיל להקשיב, להתעניין, להסתקרן. בפועל, כמובן שהתוצאה הפוכה. 


ברגע שנלקחת מהמתמודדים זכות היסוד לראות את הדייטים שלהם, הסקרנות רק הולכת וגוברת ומשתלטת עליהם. זו לא הסקרנות לדברי החוכמה של שירה או מקסין אלא כזאת שבדרך כלל באה על סיפוקה בדקה הראשונה של כל פגישה עיוורת כשרואים אם הבחורה שמנמונת או אם הבחור גמד. ב”הישרדות” מונעים מהמתמודדים אוכל, אבל זה לא גורם להם להפסיק לרצות לאכול. להיפך, הם מתעסקים רק ברעב שלהם. באותו אופן “דייט בחשיכה” מנסה להשכיח את העניין הפיזי וגורמת לו להיות העניין עצמו. אצל הבחורים זה בולט הרבה יותר, נראה שכל אחד מהם יעיף את הרווקה שמושכת אותו, אם חברה שלה תתגלה כחתיכה יותר. אבל גם אצל הבנות המראה החיצוני הוא הנושא המרכזי. ברגע ששירה קולטת שעודד כנראה חתיך – אחרי שהיא שומעת את אמא שלו מתפארת – היא מחליפה את הבחירה שלה ושמה את הז’יטונים על עודד. זאת למרות שהוא הרבה פחות עניין אותה בשיחה והשרוואלים שלו במזוודה הגעילו לה את החיים.


רגע הדלקת האור הוא כמובן הקליימקס הטעון של התוכנית, אליו הפרק כולו מוביל והוא מעלים את כל מה שקדם לו. ואז עומדת שירה באור והיא מרגישה עירומה וכל קימור במותניים שלה או חוסר-סימטריות של חיוך, בולט ומודגש פי אלף ממה שהוא היה, אם היא היתה מגיעה ככה סתם לאולפן מואר.


תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ