בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מה כואב לג'ון קופר בעונה הרביעית של "סאותלנד"

השוטרים בה הם לא בהכרח הטובים, והצופים לא יודעים לפניהם היכן מסתתרים הפושעים: לרגל עליית העונה הרביעית של הסדרה "סאותלנד" בארץ מדבר השחקן מייקל קודליץ, המגלם את השוטר הוותיק ג'ון קופר, על ייחודה

תגובות

מיום ראשון קולטת המצלמה המרצדת, זו שבמושב האחורי של הניידת בסדרה המשטרתית "סאותלנד", שחקנית שלא נראתה שם עד כה, לפחות בישראל: לוסי ליו, בתפקיד השוטרת ג'סיקה טאנג, שותפתו החדשה של השוטר הוותיק ג'ון קופר. קופר עצמו, מגיבורי הסדרה מתחילתה, שב לעבודה בעונה זו, הרביעית במספר, אחרי שהחלים מניתוח בגבו. אבל, אומר בראיון טלפוני השחקן מייקל קודליץ, המגלם אותו, "לאט לאט הוא נהפך לכל מה שהוא סולד ממנו בשוטר".

"סאותלנד", הסדרה שיצרה אן בידרמן, מתרחשת בלוס אנג'לס ומצולמת בחלקה הגדול בשכונותיה וברחובותיה. ב‑2009, כשעלתה בראשונה בארצות הברית, ברשת אן-בי-סי, היא לא נחלה הצלחה, הפרקים שכבר הופקו בה נקנו על ידי ערוץ הכבלים טי-אן-טי, וזה גם המשיך להפיק את הסדרה בעונותיה החדשות. עם הזמן הלכה "סאותלנד" ובלטה בתוך הים הכחול של שוטרי הטלוויזיה האמריקאית -­ בעשייתה הריאליסטית והקולנועית, בצילום הכמו-תיעודי וביחסים נטולי הקלישאות שבה; השוטרים בסדרה הם לא גרסאות חדשות של שרלוק הולמס, כאלה המקישים מחוט שערה היכן נמצאת גופה, אלא בעיקר שוטרי סיור קשוחים, הנאלצים לפעמים להתמודד עם לקוחה של רשת מזון מהיר שהזעיקה אותם כי ההמבורגר לא היה לרוחה.

בארצות הברית החלו באחרונה בצילומי העונה החמישית של הסדרה, המיועדים לשידור בפברואר הקרוב. ממש באותם ימים מתחילה בישראל עונתה הרביעית ­- בהוט-זון, בשידור לילי רציף, כמו שלוש העונות שקדמו לה. העונה הזאת זכתה לציון ממוצע גבוה -­ 87 -­ באתר מטאקריטיק, המשקלל את הביקורות בכל העיתונים ואתרי הבידור הבולטים של ארצות הברית. ב"סן פרנסיסקו כרוניקל" קבעו שהיא מושלמת כמו "ג'סטיפייד", וכמותה "קשה להצביע על מרכיב אחד ויחיד בה שבזכותו היא טובה כל כך"; ב"אנטרטיינמנט ויקלי" משווים אותה לעונה הראשונה של סדרה נפלאה אחרת ­ "רצח מאדום לשחור", משנות ה‑90.

ואילו בראיון אתו נשאל קודליץ אם אפשר להכתיר את סדרת האנסמבל, המשלבת את סיפוריהם של שוטרים רבים, כ"בלוז לכחולי המדים" עדכנית. "בהחלט", הוא עונה. "אני מעריץ גדול של הסדרה ההיא ואשמח בתואר הזה. כילד אהבתי לצפות בה וגם בסדרות משטרתיות כמו 'קולומבו' ו'ברטה'. קהל הטלוויזיה התבגר מאוד מאז והוא הרבה יותר חכם, הוא נחשף לתוכניות דוקומנטריות כמו 'Cops' ולכל מיני סדרות לימודיות בערוץ דיסקברי שרואים בהן ניתוחים וכו'. כל אלה חושפים אותו לעבודה האמיתית של שוטרים ורופאים ­ כמובן, בלי החלק של מילוי הטפסים המייגע. כדי לספק לקהל אותה התחושה של מיידיות ואותנטיות, כמעט שצריך ליצור מחדש באופן תיעודי את הסדרה שלנו, וזה כולל גם עמידה בפקקי תנועה לעתים".

איך מספקים את תחושת המיידיות?

"'סאותלנד' מקנה לצופה מין תחושה של נוסע במושב האחורי. זה מאפשר לו לראות הכל מנקודת המבט של השוטרים, נקודת המבט של הרחוב. כשהשוטרים נכנסים לבניין, הצופים רואים אותו יחד אתם לראשונה. הם לא מקבלים הצצה מקדימה לאירועים, לא רואים את החשודים מתחבאים מאחורי הבר, ולכן כשאלה מזנקים ממקום המסתור ומפתיעים את השוטרים, הם מפתיעים גם אותם.

"אני מקווה ששיטת הבימוי הזאת מוסיפה איזו תחושה ריאליסטית לסדרה וגורמת לצופים להיות דרוכים ולשבת על קצה הכיסא. הצילומים מתוך מכונית אמיתית, לא כזו שאותרה ונחתכה בשביל הצילומים, הם אחת השיטות החדשניות לצילום שהעלתה הסדרה, והם השפיעו על הרבה מאוד סרטי קולנוע. יש בסדרה המון תנועה.

"וחוץ מזה, השוטרים אצלנו הם לא בהכרח הטובים שניצבים תמיד מול הרעים, הלוא הם הפושעים, והפתרון לא מובטח בסוף כל פרק, והוא לא בהכרח לטובת השוטרים. התוכנית שלנו היא לא מסוג הסדרות שחוזרים הביתה כדי לנוח מולן. אני יכול לצפות בסדרה משטרתית נוסחתית, להפסיד רבע שעה או עשרים דקות ממנה, לחזור ולדעת בדיוק איפה אני נמצא. לא יחסר לי שום מידע. אני מת על סדרות המשטרה הנוסחתיות האלה, אבל התוכנית שלנו היא לא כזאת". 

כשקודליץ מדבר על סדרות נוסחתיות הוא לא עושה זאת רק כצופה. הוא מכיר סדרות כאלה מקרוב. השחקן, בן 48 בחודש הבא, אמנם מוכר גם מהמיני סדרה עטורת הפרסים "אחים לנשק" (וגם מ"בוורלי הילס 90210" המקורית). אך בשנותיו כשחקן מילא תפקידי משנה ואורח בלא מעט סדרות נוסחה משטרתיות, ובהן "סי-אס-איי", "מחשבות פליליות" וגם "חף מפשע", הסדרה שדמיאן לואיס כיכב בה לפני שהיה לניק ברודי ב"הומלנד". המדים, העמידה, הדיבור הסמכותי, התקיף והיגע מעט, הולמים אותו באופן טבעי.

מה שונה בשוטר שאתה מגלם כאן משוטרים שגילמת בסדרות אחרות?

"מה שלמדתי מהסדרה ומההכנה לתפקיד היא עד כמה תפקיד השוטר גדוש במתחים ומעייף. אני חושב שאנשים לא מודעים כלל לחלק הגדול שתופסים המתחים האלו בשגרת החיים של השוטרים. אף אחד לא מתקשר למשטרה כשטוב לו. השוטרים נחשפים לצדדים הגרועים ביותר של החברה, יום-יום, שעה-שעה. אני מעריץ את יכולתם של שוטרים אמיתיים לתפקד למרות כל מה שנחשפו אליו, אף שאני בטוח שזה פוגע בהם ונותן בהם את אותותיו. הם מצליחים לראות את כל זאת ולמרות זאת לחזור הביתה ולתפקד כמו שצריך בחברה. גם אם במציאות השוטר אינו חווה את הדרמה שיש בסדרה, עצם האפשרות שהיא אורבת לך מאחורי הפינה, ללא הפסק, משפיעה על הנפש. אין בסדרה ניסיון להציע נחמה כמו בסדרות משטרתיות נוסחתיות, ובניגוד אליהן, ביטחונן של הדמויות בה לא מובטח מראש".

למעשה, גם ביטחונם של מי שמגלמים אותן לא מובטח. עם הזמן מצאו עצמן דמויות רבות בעולם הבא של הסדרה, ואתן השחקנים שגילמו אותן. קודליץ, שדמותו עוברת בעונה הקרובה תהפוכות, הוא מן המעטים ששרדו את השינויים הפרסונליים בסדרה, ועם חלוף עונותיה זוכה ליותר ויותר הערכה.

"המעבר של הסדרה מרשת ממסדית לערוץ כבלים כמובן תרם לזה. אבל הוא גם איפשר ליוצרי הסדרה הרבה יותר חופש", הוא אומר, אך מודה כי רוב השינויים נעשו הרבה לפני שהתסריטים הגיעו אל השחקנים. "ידענו שיש התערבות בתסריטים, אבל לאו דווקא כדי שהסצינות יהיו אלימות פחות. זה היה בעיקר עניין סגנוני, והיו שם גם כל מיני רגישויות של הרשת".

אמרת שגורלו של אף אחד לא מובטח. נראה שהדמות שלך נמצאת בתקופה קשה. ג'ון החליף שותפים. מה קורה אתו?

"ג'ון הוא אדם שמחליף דמויות כחלק מעבודתו. הוא שוטר שמאמן שוטרים צעירים וככזה צריך להעמיד פנים שהוא קשוח מאוד. הרעיון שהוא משדר לטירון כמו בן (שרמן, בגילומו של בן מקנזי), שחקן שנהניתי מאוד לעבוד אתו, הוא: אם אתה טירון ואתה לא מסוגל להתמודד אתי, לא תצליח לשרוד ברחוב. אז חלק ניכר מהתנהגותו הוא מכוון. הוא לא באמת חרא כמו שנדמה, רק ממלא את תפקידו. לא אכפת לו אם השותפים שלו אוהבים אותו.

"יש לו כאבי גב, הוא מתמודד בעזרת כדורים לשיכוך כאבים, ולאט לאט הוא נהפך לכל מה שהוא סולד ממנו בשוטר. צריך להמשיך לראות את הסדרה כדי להבין איך ואם הוא ייצא מזה. מובן שזה תפקיד שמהנה מאוד לגלם. וגם כיף לשחק לצד לוסי ליו כעת".

צילומי העונה החמישית של "סאותלנד" החלו בשבוע שעבר. על חוויותיו והתרגשותו של קודליץ מאירוע זה אפשר להתעדכן בחשבון הטוויטר הצייצני למדי שלו. הסדרה הזאת היא דוגמה מובהקת למי שחבה את חייה לניו מדיה. קודליץ לא רק מודע לכך, אלא גם נמנה עם השחקנים הפעילים בזירה זו. הוא אפילו קצת נעלב כשהוא נשאל אם הוא האיש שמתפעל את החשבון, או שמא אלו ילדיו התאומים בני ה‑15. "לא, לא. הקול שלך בשירות הזה חייב להיות קולך שלך, ורק שלך, ולא של יח"צנים שמצייצים במקומך. אני ממש מאמין בזה. אף אחד לא רוצה גרסה מסוננת שלך, ומטבעי אני בן אדם שלא משתמש בפילטרים. אם אתם לא רוצים את דעתי אז אל תשאלו אותי, כי אם תשאלו אותי תקבלו את התשובה האמיתית", הוא מזהיר.

ברוח זו מדבר קודליץ גם על העדפות הצפייה שלו. "אני אוהב את הסדרות בכבלים וצופה בהן ברצף במכשיר ההקלטה שלי. אני מת על 'שובר שורות', אבל לא על 'מד מן', זה צ'כוב גרוע מבחינתי. אם שום דבר לא עומד לקרות שם, אז לפחות שיהיה מעניין", הוא אומר. לעומת זאת הוא חובב גדול של רוב סדרות HBO. "את 'משחקי הכס' אני אוהב ממש, אבל לא מת על 'אימפריית הפשע'. פשוט לא מתחבר אליה", הוא מדגים את ישירותו.

ובכן, אם אתה בעניין של כנות, עד כמה אתה אוהב ראיונות מהסוג הזה?

"האמת, אני מת עליהם. זו עוד דרך להתחבר למעריצים. אני לא פוחד מהם. אם שואלים אותי שאלה שלא מתחשק לי לענות עליה, אני פשוט אומר שלא בא לי לענות. אבל אני זוכר תמיד שהראיונות האלה משרתים אותי לא פחות משהם משרתים את המעריצים במתן מידע עלי ועל הסדרה. העבודה שלי לא קיימת אם המעריצים לא קיימים. אני מודע מאוד לחיי המדף שלי. ואני באמת חושב שרק בגלל התוקפנות של המעריצים ושל הבלוגרים הסדרה עדיין קיימת בכלל".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו