בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

אימפריית הפשע של סטיבן גרהם

מבקר ספרות חובב או פושע כוחני. לקראת עליית הסדרות בכיכובו, "הג'נטלמן האחרון" ו"השוטר הטוב", מספר סטיבן גרהם איך הוא מתמרן בין שתי דמויות שונות כל כך

2תגובות

אחרי שגילם שורה ארוכה של בריונים אלימים, שהמפורסם בהם הוא אל קפונה בצעירותו ב"אימפריית הפשע", מגלם השחקן הבריטי סטיבן גרהם סוף סוף גם ג'נטלמן. בסדרה הבריטית החדשה, "הג'נטלמן האחרון", שתעלה ביום ראשון בהוט וי-או-די, גרהם, בן 39, הוא בתפקיד וינסנט מקמסטר, ג'נטלמן בעל זקן מסולסל ומבקר ספרות חובב, שבמקור בא מאדינבורו.

בעוד כריסטופר טיג'ינס (בנדיקט קמברבאץ', "שרלוק"), גיבור הסדרה, מתייסר על מאווייו הפוליטיים וחשקיו הרומנטיים, מקמסטר פועל על פי רגשותיו ומנסה לשכנע את חברו הטוב לבחון מחדש את הקוד הג'נטלמני שהוא מחויב לו. הדמות הזאת של גרהם שונה בתכלית מנואל פינץ', שוב בריון שהוא מגלם, המניע את עלילתו הטעונה והקשה של "השוטר הטוב" והידרדרותו של הגיבור. במיני סדרה חדשה זו, שתעלה ביום שלישי הבא
בערוץ יס או, פינץ' הוא פושע כוחני, מטרידן ומאיים. המעשה שלו מדרדר את גיבור
הסדרה, השוטר ג'ון פול רוקסוואג' (וורן בראון), שכפי ששם הסדרה מרמז, מגלם בתוכו
גם את הצד השני של אותו צירוף כבול, השוטר הרע.

בראיון טלפוני מלונדון נשמע גרהם דומה יותר לפינץ' ולמקמסטר מאשר לאל קפונה.
המבטא שלו הוא מצפון בריטניה, עם ר' מתגלגלת ומלים כמו "lads" במקום "boys" כיאה למי שבא במקור מליברפול, העיר שבה מצולמת הסדרה "השוטר הטוב", ורחוק מאוד מאמריקאי משיקגו. גרהם תמיד הצטיין במבטאים, כילד נהג להצחיק באירועים משפחתיים "בחיקויים של דודים וחברים של אבי", הוא אומר, ואמו אמרה לו שהוא עושה חיקוי מושלם של מנהיג אוגנדה, אידי אמין. אבל רוב המבטאים שהתבקש לעשות כשחקן היו של ניבים מהממלכה הגדולה, גם בסרט הקצר "אורתודוקס" של דייוויד ליאון מהשנה, שבו גילם יהודי חרדי שהרחיק עצמו מהקהילה שלו כדי להיות למתאגרף, הסתבך והגיע לכלא.

לטפס בסולם החברתי

בעבר אמר בראיון כי היה רוצה שהתפקיד הבא שלו יהיה של דמות לא אלימה, שהילדים שלו יוכלו לצפות בה. אפשר לומר שב"ג'נטלמן האחרון", מיני סדרה מוערכת בת חמישה פרקים, שהחזירה את המחזאי טום סטופארד למסך הקטן אחרי היעדרות של 30 שנה,
ומבוססת על ארבעה ספרים של פורד מדוקס פורד השייכים לסדרה עם אותו שם, חצי
ממשאלתו התגשמה. "נכון, אבל הם נהנו לראות אותי ב'שודדי הקריביים'", הוא אומר.

האם היית אומר שוינסנט מקמסטר הוא הדמות הכי מהוגנת שאי פעם גילמת?

"אני לא יודע אם בדיוק הייתי מגדיר אותו כמהוגן, משום שמתחת לחזות שלו יש דחף המניע אותו ורצון עז להשתייך לאליטה החברתית הבריטית. הרי הוא בן של פקיד ספנות
מאדינבורו, שמנסה להשתלב בקרב האצולה. בחברה הזאת, אם לא נולדת למעמד העליון, לא תשתייך אליו לעולם. הוא מתחתן עם מישהי עשירה וכך מנסה לטפס בסולם החברתי".

אז לפי דעתך יש משהו לא מהוגן ברצון לטפס בסולם החברתי באופן הזה?

"ברור שמבחינה מוסרית הוא אחד האנשים הכי טובים שאי פעם גילמתי, הוא הרי בחיים לא היה רוצח אדם. אבל הרצון שלו להתקבל על ידי המעמד העליון נובע גם מדחפים שליליים, וכרוך בקשיים. החבר הכי טוב שלו מתייחס אליו כאל רומנטיקן חסר תקנה ולועג לטעם שלו בשירה. הוא, טיג'ינס, מתייחס לעניינים הפוליטיים שלו כאל הרבה יותר רציניים".

ואילו מקמסטר קצת נרתע מההיצמדות של טיג'ינס לקוד הג'נטלמני. זה משהו שאתה מזדהה אתו?

"מקמסטר הוא בעצם היחיד שמבין את טיג'ינס עד הסוף. לדעתי, העיקר בתפקיד הזה הוא הידידות בין השניים. קראתי הרבה על התקופה, עשיתי תחקיר, אני מנסה להיכנס לעידן הזה. היה נפלא ללמוד את כל השירה הזאת בעל פה, ללמוד על כל ההיסטוריה. זה תפקיד עם אתגר".

בחברה המעמדית המחולקת המתוארת במיני סדרה בת חמשת הפרקים של בי-בי-סי ו-HBO על האצולה הבריטית בתחילת המאה ה 20 על כריסטופר טיג'ינס (קמברבאץ'), אשתו סילוויה (רבקה הול) וסופרג'יסטית ששמה ולנטיין ואנופ (אדלייד קלמנס) - נחשף מקמסטר להתנשאות בשל מוצאו. גרהם, בן למשפחה מעורבת, סבתו מג'מייקה, אביו כדבריו כהה בהרבה ממנו, ספג מנה של גזענות בילדותו בעצמו.

אתגר מעניין

לפני כמה שנים הותקף גרהם בידי תשעה אנשים כאשר יצא לבלות עם אביו, עובד סוציאלי, ואשתו, השחקנית האנה וולטרס. זה קרה בעיר הולדתו ליברפול, שבה מצולמת
הסדרה "השוטר הטוב". בסדרה זו הוא מגלם את נואל פינץ', אדם הדומה מאוד באלימות
שלו למי שהכו את גרהם עצמו. המכות ששוטר אחר בסדרה זו סופג קשות מאלה שהונחתו על השחקן ואשתו, אבל הן באות ממקום דומה. "פינץ' והכנופיה שלו מתאפיינים במנטליות של להקת זאבים. האלימות שלהם מאוד מחושבת", אמר בעבר גרהם.

השחקן, המלוהק כמעט תמיד לתפקידים אלימים ("אני פשוט לא מאלה שילהקו אותם לתפקיד של מר דארסי"), מתנגד במיוחד לאלימות, עוד לפני התקרית שהיה קורבן לה. בכל ראיון עמו הוא מקפיד לציין זאת ואף סיפר כי אינו מכניס לביתו אקדחי צעצוע לילדיו (גרייס בת שבע ואלפי בן שש). לא מפתיע, אם כך, שהוא הציע לפתח את הקשר של המאפיונר אל קפונה עם בנו החירש בסדרה של HBO.

האם אין לו קושי בגילום דמויות שהן מצד אחד אלימות במיוחד, ומצד שני, לא מעט
בזכותו, כריזמטיות ביותר? "נכון שנוטים ללהק אותי לתפקידים של סוציופתים", הוא
אומר וצוחק. "בעוד שאני בחיי הפרטיים מין איש משפחה הנשוי באושר. אני מאוד אוהב
לגלם את אל קפונה, להראות את המסע שהוא עשה, איך הוא היה כאדם צעיר. זה לא משהו שראו בעבר על המסך. הוא נראה בתחילת הסדרה כאדם צעיר שניסה למצוא את מקומו בעולם.

אי אפשר להתעלם מכך שהקהל יודע מי הוא הולך להיות. אבל מטרת היוצרים היא לגרום
לצופים להתאהב בו, לרצות לדעת מה גרם לו ללכת לכיוון שאליו הלך, ולהעריך אותו
ואחר כך לתהות איך הם מסוגלים להרגיש כך. זה אתגר מאוד מעניין כשחקן.

"רצינו להציג דמות מלאה יותר. לכן כאשר אמרתי לטרנס וינטר, היוצר של 'אימפריית
הפשע', שהבן של קפונה היה חירש, והוא לא ידע את זה, הוא מיד החליט לשלב את זה
בתסריט ולעזור כך בגיבוש הדמות שלו. זה תרם לבניית הדמות של המאפיונר שבבית הוא איש משפחה נאמן ואבא טוב ויוצא מהבית ורצוח אנשים".

מה שהופך אותו עוד יותר לפסיכופת.

"בהחלט. אבל כדי לגלם את הדמויות האלה בצורה מעניינת צריך לנסות להיכנס לראש
שלהם, להבין את הרציונל שלהם, לעקוב אחר מה שמניע אותם. אחרת זה יוצא חד ממדי.
אני פשוט מת לשחק עם הדינמיקה הזאת. לא חשוב לאיזה תפקיד אני מלוהק, אם זה
ג'נטלמן משנות ה-20 או בריון ב-2011, המטרה שלי זהה".

בי-בי-סי

אמרת פעם בהתייחסך לאל קפונה שבגיל 27 כבר ידע מה הוא רוצה לעשות בחיים, ואילו
אתה לא היית מכוון על ההמשך. האם אפשר לומר שכעת הקריירה שלך פורחת?

"שיחקתי הרבה בתיאטרון, ואז הלכתי לבית ספר למשחק. אבל אני חושב שהסרט ואחר כך הסדרות 'זוהי אנגליה' (של שיין מדוז מ-2006) הם שהזניקו את הקריירה שלי. בזכות זה כיום אני יכול לבחון כל תפקיד לפי התסריט והבמאי. לראות אם הם לטעמי.

"בפברואר נצלם עוד עונה של 'אימפריית הפשע', אני מעורב כעת בכל מיני סרטים
עצמאיים בבריטניה. מבחינתי הכל מאוד קשור לבמאי ולתסריט. התמזל מזלי לעבוד עם
במאי כסקורסזי. שיחקתי ב'כנופיות ניו יורק' שלו והוא הבטיח לי שיפנה אלי בהמשך,
וכך אכן עשה. הוא התקשר ושאל אותי אם אני רוצה לגלם את אל קפונה ב'אימפריית הפשע' (שאת הפיילוט שלה ביים והוא מעורב בעשייתה, ר"ק).

מרטין סקורסזי מכנה אותך ג'ו פשי הבריטי. האם אותו אתה יודע לחקות?

"האמת שלא ניסיתי", הוא צוחק.

 

לשקר יש רגליים

סטיוון בוצ'ארד, יוצר "השוטר הטוב", מסביר מה ביקש להראות באמצעות הגיבור

ג'ון פול רוקסאבאג' (וורן בראון) הוא שוטר בליברפול. אדם טוב, שעשה טעויות בחייו, במיוחד בקשר לחברתו והילד שלו. אבל במותחן של בי-בי-סי "השוטר הטוב", שיעלה ביום שלישי הבא בערוץ יס או, מתרחש אירוע מטלטל, הכרוך במפגש עם נואל פינץ' (סטיבן גרהם) ובחירות שגויות. אלה מוציאים ממנו גם את הרע.

המיני סדרה, בת ארבעה פרקים (שאת הרביעי לא שידרו ברצף במכורתה בגלל צירוף מקרים נורא, שבו שתי שוטרות ממנצ'סטר נרצחו באופן דומה למה שהתרחש בסדרה), זכתה לשבחים באנגליה. ב"גרדיאן" נכתב עליה שהיא "דרמה משטרתית מעולה, שואבת פנימה, מחוספסת ואינטליגנטית". עוד הוסיף המבקר כי "היא הדבר הכי קרוב למה שעושים טוב כל כך בסקנדינביה". אפשר רק לדמיין את הדנים, שסדרות בי-בי-סי הן נר לרגליהם, מתפוצצים מגאווה מהמחמאה.

בראיון עם יוצר הסדרה הזאת סטיבן בוצ'ארד ("בית סדאם", זוכת האמי, עם יגאל נאור ושחקנים ישראלים אחרים), הוא נשאל אם לדעתו טעות אחת בשיקול הדעת יכולה להביא להידרדרות מוסרית. "כן, זה בעצם הסיפור. אדם שלא תיקן את הטעות הראשונית שלו, והמעשה לא היה הטעות ­ זה היה מוצדק. הטעות היתה שהוא לא דיווח על מעשיו. אחר כך נשאב לשרשרת של טעויות, הגובה קורבנות ­ כולל אותו עצמו. כי בין שלל המיתות גם רוקסאבאג' הטוב, האדם הטוב שבתוכו, מת. זה מין מחזה מוסר שכזה".

כי אפשר להשליך אותו לא רק על הסיפור המשטרתי, אלא על כל צעד לא מוסרי שעושים בחיים, לאו דווקא כזה הכרוך בחיים ומוות.

"בהחלט. שקר אחד מוביל לעוד שקר, תמיד צריך משהו שיכסה על משהו קודם. אם לא עוצרים במסלול הזה דברים רק יגדלו ורק יחמירו".

בשם "השוטר הטוב" מובלע גם העובדה שקיים איפשהו השוטר הרע, במקרה הזה באותו אדם.

"נכון, אבל יותר מזה רציתי להדגיש עד כמה הוא בן אדם טוב. המפגש הראשון שלו בפרק עם חברתו לשעבר מבהיר לנו שהוא השתנה, התבגר ומתבייש באופן שבו התייחס לחברה שהרתה לו והוא נטש אותה. הוא חושב שהוא בן אדם טוב יותר כעת. עוד רואים בתחילת הסדרה שהוא אדם שיש לו דברים חשובים בחייו. יש לו מה להפסיד. הוא מונע מהפחד להפסיד יותר. באיזשהו מקום היום הזה ­ שבו הוא פוגש בחברה, דבר נורא קורה לשותף שלו והוא פועל בהמשך לו ­ הוא היום המשמעותי ביותר בחייו. נקודת אל חזור".

 

 

 

 


 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו