בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איך נהפכה טינה פיי לפורצת דרך?

היא יצרה דמויות מגוחכות בפרודיה שנונה על רשת טלוויזיה שחיקתה את המציאות בצורה מפחידה. כעת, עם ירידת הסדרה “רוק 30”, מי תמלא את מקומה?

תגובות

טינה פיי עוזבת את זמן צפיית השיא בטלוויזיה פחות או יותר כפי שהיתה כשנכנסה אליו לפני שבע שנים – כמשקיפה ערמומית שנושכת את ידו של הערוץ שמזין אותה בכל כך הרבה חומר.

בימים אלה מסתיימת "רוק 30", הסדרה שפיי יצרה, סייעה בכתיבתה וכיכבה בה, פרודיה שנונה על רשת טלוויזיה שחיקתה את המציאות בצורה מפחידה. לפעמים היה נדמה שהיא פשוט לקוחה מפרוטוקול ישיבות ההפקה במטה אן-בי-סי שברוקפלר פלזה 30. פיי לעגה לכל מה שאן-בי-סי מקדשת, לרבות פרסומת סמויה, סינרגיה תאגידית וכמה מהכוכבים המכובדים ביותר שלה.

באחד הפרקים האחרונים הדמות שמגלמת פיי, ליז למון, נלהבת משום שנכללה בחגיגות "80 מתחת ל-80". ליז מסבירה שזהו אירוע מחווה ל"נשים בתעשיית הבידור שאינן בטי וייט".

זה מצחיק, אבל ההערה הזאת היא גם דרכה של פיי להסיט את תשומת הלב מהמעמד שלה עצמה. ביחס לדור חדש של כותבות ושחקניות שיש להן סדרות קומיות משלהן, בזכותה, לפחות חלקית, פיי היא בטי וייט החדשה, דמות אהובה, רבת הישגים וחפה מפגמים עד כדי כך שכמעט אי אפשר שלא להתבדח עליה.

ב"פרויקט מינדי" של ערוץ פוקס, הרופאה שמגלמת מינדי קיילינג (כמו פיי, קיילינג היא היוצרת והכוכבת בסדרה שלה) מפשפשת בתיק של חבר לעבודה, גבר אסתמטי, ומחפשת משאף. בין השאר היא מוצאת שם עותק מספרה הרב-מכר של פיי, "Bossypants", ודורשת לדעת למה הוא קורא בו.

הוא נשנק ועונה, "רציתי לדעת איך טינה פיי מצליחה לעשות את כל מה שהיא עושה".

הפרק האחרון ב"רוק 30", שישודר בישראל בשבת ביס קומדי, הוא ספיישל בן שעה שסוגר מעגלים אבל בעיקר נותן מספק ליוצרת הזדמנות אחרונה לעטות דמות מקסימה, שהיתה החלק החלש ביותר בסדרה.

פיי ליהקה את עצמה כחנונית מרושלת וחסרת מטרה, טרף קל בעבודה, וחלק ניכר מהזמן רווקה וחסרת מזל בבית, אדם ששמח "לאכול גבינה בלילה ולהפוך פיג'מה לבגדים", כפי שליז למון מעידה על עצמה. פיי טובה יותר ככותבת – וכחקיינית של שרה פיילין מאשר כשחקנית. היא מעולם לא היתה משכנעת במיוחד בתפקיד לוזרית.

"רוק 30" נבנתה במתכונת "התוכנית של מרי טיילר מור" מכמה בחינות חשובות, למעט הגיבורה. ליז לא היתה פרפקציוניסטית חביבה כמו מרי ריצ'רדס, וכפי שהודתה פיי, גם לא כמוה עצמה. נשים ממושמעות ושאפתניות מטיפוס A יכולות להיות קומיות, כפי שהוכיחה מור, ולאחריה קנדיס ברגן, כוכבת "מרפי בראון". אבל פיי, שהיתה האשה הראשונה בתפקיד הכותב הראשי של "סטרדיי נייט לייב", בחרה לתפקיד האלטר אגו שלה שלומיאלית גוצה, שרק במקרה היא הכותבת הראשית של תוכנית מערכונים המשודרת בשעות הלילה המאוחרות.

חוסר כבוד

היא יצרה דמויות מגוחכות ומקסימות כמו ג'ק דונגי, מנהל רשת השידור, שמגלם אלק בולדווין המבריק, והקומיקאי המטורף טרייסי ג'ורדן, שמגלם טרייסי מורגן, ועשתה זאת באמצעות הרכבת אב-טיפוסים מוכרים מעולם הבידור על הטירוף הפנימי של השחקנים האלה. פיי מסתמכת ללא בושה על המציאות, אבל לא כשמדובר בהצלחתה שלה. ייתכן שהיא משחקת דמות שמנוגדת לדמותה המציאותית משום שאינה מרגישה בנוח בתפקיד הרציני של פורצת דרך. אבל היא פורצת דרך.

היו כותבות קומיות בשפע גם לפני שהגיעה פיי – דיאן אינגליש ("מרפי בראון") ולינדה בלדסוורת-תומסון ("עיצובים") למשל, והיו גם שחקניות בולטות שיצרו דמויות משלהן ונשאו על כתפיהן סדרות קומיות כגון לוסיל בול, קרול ברנט, טרייסי אולמן ורוזאן באר. אבל לפני פיי כמעט לא היו בטלוויזיה נשים שיצרו וכתבו תוכניות משלהן וגם כיכבו בהן. אחת מיוצאות הדופן הבולטות כיכבה בימי השחור-לבן של פעם: גרטרוד ברג היתה היוצרת, הכותבת והכוכבת של תוכנית הרדיו הקומית המצליחה על אם יהודייה מהברונקס, שנהפכה לקומדיית מצבים בסי-בי-אס, "The Goldbergs" (הגולדברגים), ב-1949.

כששודר פרק הבכורה של "רוק 30" ב-2006 היתה פיי תופעה נדירה – אשה-כותבת שמככבת בתוכנית טלוויזיה משלה בפריים טיים. היא עברה גם לקולנוע וכיכבה לצד פול ראד בקומדיה חדשה, "Admission", שתעלה לאקרנים באביב.

פיי אינה משאירה אחריה ואקום בטלוויזיה. עכשיו לקיילינג יש תוכנית שלה ברשת פוקס; לינה דנהאם עושה את זה ב"בנות" בHBO; וויטני קמינגס, שיצרה את "ויטני" באן-בי-סי ומככבת בה, היא גם יוצרת-שותפה של הקומדיה "2 Broke Girls". איימי פולר, שכמו פיי היא בוגרת "סטרדיי נייט לייב", היא אחת הכותבות וגם השחקנית הראשית ב"מחלקת גנים ונוף" של אן-בי-סי.

הרייטינג מעולם לא היה המדד האמיתי לפופולריות של "רוק 30". שיעור הצפייה האמיר רק ב-2008, מיד אחרי שהחיקוי המושלם של פיילין שעשתה פיי ב"סטרדיי נייט לייב" עורר את עניין הצופים. פרסי האמי והשבחים מהמבקרים היו רבים כל כך עד שפיי עצמה התבדחה על כך. הופעות האורח של הסלבריטאים בסדרה עם עדות נוספת להשפעתה.

כיום כבר לא קשה לפתות פוליטיקאים ומגישי טלוויזיה להופיע בתפקידי אורח קומיים – מגיש ועורך החדשות בריאן ויליאמס הוא כבר אורח קבוע ב"רוק 30", וסגן הנשיא ג'ו ביידן הניח לפולר להתעלף ממנו באחד מפרקי "מחלקת גנים ונוף" האחרונים. אבל "רוק 30" היתה מושכת יותר, והופיעו בה דמויות שאינן נוהגות ללגלג על עצמן, ובהן קונדוליזה רייס (בתפקיד האורח שלה, מזכירת המדינה לשעבר זועמת שהבן זוג שלה לשעבר ג'ק נפרד ממנה בהודעת אס-אם-אס), אופרה וינפרי ומנהיגת הדמוקרטים בבית הנבחרים ננסי פלוסי. בפרק האחרון מופיעה פלוסי בראיון טלוויזיוני מבוים ומוקיעה את ג'ק דונגי בתור "פושע מלחמה כלכלי".

פיי היא חלוצה שאינה מוכנה שיתייחסו אליה ברצינות רבה מדי. היא מעדיפה שיכבדו אותה בשל חוסר הכבוד שהיא מפגינה. אבל אחד הסימנים להשפעתה הוא יכולתה לשכנע נשים חזקות והגיוניות להופיע ב"רוק 30" ולעשות מעצמן צחוק.

מאנגלית: אורלי מזור-יובל



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו