בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בדרך אל מדרגות בית המשפט

שמונה שנים אחרי שיצר את הסדרה התיעודית “המדרגות”, חזר הבמאי הצרפתי ז’אן קסוויה דה לסטראד אל סיפור הרצח שעמד במרכזה. לקראת שידור פרק חדש שלה הוא מסביר בראיון עמו מה מעניין אותו כל כך במערכת המשפט האמריקאית

תגובות

הסדרה התיעודית "המדרגות", ששודרה לראשונה ב-2004, עוקבת אחר משפט רצח דרמטי שפילג משפחה גדולה ומכובדת מדורהאם שבצפון קרוליינה. כעת יש פרק נוסף בהתפתחויותיה, “המדרגות – הצ’אנס האחרון”. הכל החל ב-9 בדצמבר 2001, כאשר הסופר מייקל פיטרסון התקשר לשירותי החירום של עירו והודיע כי אשתו נמצאה מתה בסוף גרם המדרגות בביתם. ההודעה הנסערת שלו מושמעת שוב ושוב לאורך פרקי הסדרה. לדבריו, היא נפלה, אך שוטרים שהגיעו למקום התרשמו כי זהו "יותר מדי דם" בשביל נפילה תמימה, ועצרו את פיטרסון בחשד לרצח.

הסדרה התיעודית של הבמאי הצרפתי ז'אן קסוויה דה לסטראד, היא יצירת מתח סוחפת, מלאה הפתעות והתפתחויות בעלילתה. היא מתכתבת עם דרמות פשע אמריקאיות והמבנה שלה תואם במידה מסוימת את שלהן. לכן, אף ששודרה לראשונה לפני שמונה שנים, ובישראל בערוץ יס דוקו בתחילת 2006, וכל המידע שלה התפרסם בהרחבה בתקשורת האמריקאית אז וב-2011 שוב כאשר אירעה התפתחות דרמטית נוספת במקרה, אלה שעדיין לא צפו בה ואינם יודעים על אירועיה ייחשפו כאן למידע רב עליה.

"המדרגות" משודרת בשידור חוזר ביס דוקו מאתמול, עם שני פרקים בכל ערב (כולם מוצעים בווי-או-די של יס). ביום חמישי (22:00) ישודר ביס דוקו הפרק החדש "הצ'אנס האחרון". הראיון הטלפוני עם היוצר מביתו בפאריס יעסוק בסדרה ובפרק החדש. בקיצור, זהירות ספוילר.

הסדרה מ-2004 הסתיימה פחות או יותר עם תום המשפט, כשהנאשם הורשע. על פיטרסון – עיתונאי ומחבר ספרים על מלחמת וייטנאם, אדם מוכר בקהילתו שבעבר ניסה את מזלו בפוליטיקה - נגזר עונש של מאסר עולם בעוון רצח מדרגה ראשונה. במשך השנים ניסו עורכי דינו שוב ושוב להגיש ערעורים, אך אלה נדחו. בפרק החדש עוקב היוצר אחר הערעור שהוגש ב-2011, כאשר התברר כי המומחה להתזות דם שהתביעה השתמשה בו שיקר במשפט אחר. שמונה שנים אחרי ההרשעה ועשור אחרי הרצח של קתלין פיטרסון שוב דנים במקרה בפרק "הצ'אנס האחרון", שכנראה לא יהיה הפרק האחרון של הסדרה התיעודית הזאת.

חששו מעינוי דין

הסדרה עוקבת גם אחרי המשפחה של פיטרסון. אחותה של קתלין מדברת בפתיחת הערעור המחודש ומזכירה שהיא היתה הקורבן שלו, ולא מייקל, כפי שההגנה מנסה לומר. בתה הביולוגית של קתלין, שמה קייטלין, התרחקה משאר ילדי הזוג (בנוסף לבניו אימץ גם שתי בנות של ידידה שמתה), שעומדים לצדו של האב הכלוא. היא כבר לא משוכנעת בחפותו.

לסטראד הגיע למקרה בשלב מוקדם מאוד של המשפט משום שסניגוריו של פיטרסון חששו מעינוי דין. הם הזמינו את הבמאי הצרפתי, זוכה האוסקר לסרט התיעודי הטוב ביותר ב-2002, ללוות את המשפט במצלמתו. "רצח ביום ראשון בבוקר" הוא סרט על נער אפרו-אמריקאי בן 15, המואשם שלא בצדק ברצח אשה לבנה בפלורידה. פיטרסון, הנאשם במשפט זה, הוא התשליל המוחלט של גיבור סרטו הקודם של דה לסטראד.

במשך שמונת פרקי הסדרה, מתוך חומר מצולם של 600 שעות, הצופים לומדים פרטים רבים על פיטרסון ועל משפטו, על משפחתו וגם על האופן שהתקשורת סיקרה את המקרה. בסדרה נחשפים סודות ושקרים שבזמן הצפייה לא ברור אם הם מפלילים או רק סיפורים פיקנטיים. הם נמסרים כמו בסדרת טלוויזיה פופולרית. המניפולציה אינה מקרית: בין כל הדברים המעוררים מחשבה ב"המדרגות" ההשפעה של הטלוויזיה והקולנוע על תודעת הצופים היא בהחלט אחד העניינים המרכזיים. המקרה גם עובד לסרט עלילתי "רצח במדרגות" עם טריט ויליאמס ("שיער") בתפקיד הראשי.

ניוז פרס

לסטראד, שהתראיין ל"גלריה" בתחילת 2006 עם עליית הסדרה ושב ומתראיין לה כעת, מדבר הרבה על "האמת" ורדיפת צדק. "בית המשפט הוא כמו תיאטרון. על הבמה נמצאים עורכי הדין של ההגנה עם הסיפור שלהם, לתביעה יש הסיפור שלה, ועל חבר המושבעים להכריע מי יודע לספר סיפור טוב יותר. האמת בכלל לא קשורה לזה," אמר בראיון אז, וחוזר על כך היום.

קשה להתעלם מכך שגם הסדרה שלו היא סוג של סיפור; ללא ספק סיפור מרתק. האתר האינטרנטי "מאחורי 'המדרגות'", שנועד לחשוף את האמת שלו, לדבריו, מאחורי סרט התעודה של לסטראד, מדגיש לא רק את העובדה הזאת, אלא גם את מרכזיותה וחשיבותה של הסדרה במציאות של המקרה הזה.

הסדרה מזכירה סדרת סרטי תעודה אחרת, "גן העדן האבוד", על שלושה צעירים שכונו "שלישיית ממפיס", שהואשמו ברצח של ילדים, ואחרי שנים רבות בכלא, בגלל תהודה ציבורית שהסדרה התיעודית עוררה, שוחררו לחופשי בטיעון אלפורד. זהו טיעון משפטי פרדוקסלי שבו הנאשמים מודים באשמה אך לא בביצוע המעשה. הטיעון מוזכר גם במשפט של פיטרסון בפרק החדש.

כשלסטראד נשאל אם לדעתו לסדרה שלו, כמו הסדרה על "שלישיית ממפיס", היתה השפעה על תוצאות הערעור הוא משיב "קשה לומר. נפגשתי עם השופט אורלנדו הדסון עשרה ימים לפני הערעור. הוא אמר לי שבסוף המשפט הראשון הוא היה משוכנע שמייק פיטרסון אשם, והוא היה שלם עם פסק הדין שקיבל. אבל לפני שנתיים הוא צפה בסדרה וכבר לא היה משוכנע. הוא אמר לי שהצפייה בה שינתה את כל התפישות שלו על המקרה. אז הבנתי שלסדרה היה תפקיד כלשהו".

אלא שהמקרה הזה הוא שונה מזה של "שלישיית ממפיס" בכך שהם היו נערים עניים ללא ייצוג משפטי הולם ופיטרסון הוא איש עשיר ששילם מיליון דולר לסניגורים הטובים ביותר.

"בחרתי לעשות את הסרט עליו משום שלפני כן עשיתי סרט על מקרה של נער בן 15 שחור שהואשם ברצח אשה לבנה, ולא היה לו ייצוג הולם והוא היה אנדרדוג. הפעם רציתי לספר סיפור אחר של בן אדם מכובד, מאוד מוכר בקהילה שלו, שיכול לשלם על עורך הדין שלו. ההיפך ממה שעשיתי קודם. המטרה היתה להראות שגם במקרה כזה המערכת יכולה להיכשל, משום שמערכת המשפט האמריקאית אינה מחפשת את האמת; מחפשים לנצח. הסניגור רוצה לנצח, התובע רוצה לנצח, הם מציגים לפני חבר המושבעים סיפור – וזה מחליט לאיזה סיפור להאמין. הסיפור אינו על האמת. לכן היו כל כך הרבה מקרים של עינוי דין".

בסדרה זו, וגם בראיון הקודם עם הבמאי, נטען כי פיטרסון, נשפט לא על המעשה שלו, אלא על מי שהוא – "בגלל אורח החיים שלו כביסקסואל", אומר לסטראד, עובדה המתבררת בסדרה.

אולי לא שופטים אותו על אורח חייו אלא על כך שהוא הסתיר אותו, ורומן מחוץ לנישואים – גם אם הוא מתקיים בין גבר לאשה ולא רק גבר לגבר – נחשב למניע לפשע, לגורם למריבה שיכלה להסתיים ברצח?

"לדעתי התביעה לא יכלה ליישב את העובדה שזוג אהוב ונערץ על ידי הסביבה, שנראה כי אוהבים זה את זה, יכול להתמודד עם רומן מחוץ לנישואים, אפילו רומן של הבעל עם גבר. זה קשור לערכים שלהם.לעניין זה היתה חשיבות גדולה בסיפור. העניין הוא שכבר בפגישה הראשונה שהיתה לי עם עוזר התובע הראשון של המשפט, הוא אמר לי 'מייקל פיטרסון הוא אדם רשע'.

"אני זוכר שהפתולוג, שבחן את הגופה של קתלין בתחילה, אמר שהפצעים נראים כתוצאה מנפילה במדרגות. אבל רק אחרי חיפוש עמוק בדירה, מצאו את הראיות לביסקסואליות של פיטרסון, החליטו לתבוע אותו לדין כחשוד ברצח. אין לתביעה שום ראיות לכך שקתלין לא ידעה על כך, וגם לא ראיות שהיא למדה על כך באותו לילה.

"איני אומר שהוא חף מפשע, איני יודע. אני מכיר את מייק פיטרסון מפגישות שהיו לי אתו במשך השנים 2001-2003 ומאז, כאשר פגשתי אותו בבית הכלא, וכך לפני שנה. קשה לי להאמין שהוא יכול היה לעשות רצח ברוטאלי וברברי שכזה. רק מישהו פסיכופת היה יכול לעשות דבר כזה".

לפי הקלישאה פסיכופתים הם מאוד מתעתעים.

"נכון, נכון. לכן, אני אומר שאני לא יודע, רק שקשה לי ליישב את הרצח עם האיש שאני מכיר. תמיד שומעים על השכן שעשה מעשה נפשע וכל הסובבים טוענים שהוא האדם האחרון שיעשה מעשה כזה... לכן, איני משוכנע, רק מרגיש שהוא לא יכול היה לעשות את זה".

ההבדל הגדול

בסדרה מתברר גם על צירוף מקרים בעבר של פיטרסון, שמבחינת התביעה הוא אקדח מעשן. בראיון קודם ל"גלריה" אמר לסטראד על המידע המפתיע הזה כי לפעמים צירוף מקרים הוא בדיוק מה שהוא – צירוף מקרים. הוא עדיין מחזיק בדעה זו, ואף משוכנע עוד יותר כי אין קשר בין המקרה המתברר בסדרה לזה שפיטרסון עמד עליו למשפט בתחילת המילניום.

הסדרה מ-2004 עסקה רבות בפער בין הבדיון לאמת ובין ההשפעה של האחת לשנייה. הצופים הם בחזקת מומחים בעיני עצמם בגלל דרמות הפשע הרבות שצפו בהן. מה השתנה כעת?

"כל זה נכון בקשר לסדרת התעודה. שם שיחקתי עם העובדה שהצופים ינסו לפתור את התעלומה מהכורסה, כמו עורך דין או שוטר. 'המדרגות' היתה מושפעת מאוד מהסדרות האלה. באירופה כל כך רגילים לצפות ב'סי-אס-איי' ודומותיה, שאנשים יודעים על מערכת המשפט האמריקאית יותר מאשר על זאת שלהם. בצרפת בכל פעם מחדש מופתעים כשרואים התנהלות של משפט בסרט צרפתי, השונה מזאת המוכרת להם מסדרות משפטיות אמריקאיות. הצופים חושבים שהיוצרים הצרפתים טועים.

"אבל רציתי שיזכרו כי כאן מדובר בחיים, וזה ההבדל הגדול. אולי בכלל לא נקבל את התשובה הנכונה בסוף. בכל אופן, הפרק החדש של הסדרה הוא ענייני לחלוטין - עסקנו בו רק בשאלה אם פיטרסון זכה למשפט הוגן, בשאלה האם המומחה שיקר או לא ואם התביעה השתמשה בו ביודעין.

בעיתונות ובאתרים השונים מוזכרת "תיאוריית הינשוף", שלפיה ינשוף שנכנס לבית ותקף את קתלין גרם לפצעים ולנפילה ולמוות. מדוע לא הזכרת את זה בכלל בפרק החדש?

"משום שלא היה לזה קשר לערעור עצמו. רציתי להתמקד רק בערעור שעסק במומחה הדם, שהצופים ישאלו את עצמם מה עושים עם מומחה שמשקר על דוכן העדים, ואם די בזה כדי להעניק למייק פיטרסון משפט חוזר. אני עושה עוד סרט, שישמש פרק אחרון על הנושא, ושם אעסוק בתיאוריית הינשוף, משום שהוא מספק הסבר לרצח. מה באמת קרה. אני עוד לא עובד על הסרט החדש, כי אני מחכה לשמוע מה יהיה סוף המשפט".

איך הסדרה הזאת השפיעה על חייך?

"כאשר סיימתי את 'המדרגות' בספטמבר 2004 הרגשתי סחוט רגשית. אמרתי לעצמי שאפסיק לעשות סרטי תעודה. היה עינוי לראות כיצד אוזקים את מייקל פיטרסון ומשליכים אותו לכלא לכל החיים. לא יכולתי לשאת את דמעותיהן של מרתה ומרגרט (בנותיו החורגות, ר"ק). מאז 2004 ביימתי שלושה סרטים עלילתיים, שונים לחלוטין זה מזה, אך לא הצלחתי להשתחרר מהמקרה. ביקרתי את פיטרסון בכלא ארבע פעמים ואני ממשיך לתהות על האופן שמתה אשתו. אחרי שמונה שנים ידעתי שהסיפור היחיד שימשוך אותי חזרה לעשייה תיעודית הוא הסיפור שלו. ייתכן שהאירועים בפרק האחרון ישמשו מעין אפילוג, ויביאו לי, באופן אישי, סוג של שקט ושלווה.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו