סרטי השבוע: 10.4-4.4

אורי קליין
אורי קליין
אורי קליין
אורי קליין

אני מאשים

הוט פריים, ו', 16:50; ה', 20:15, 99 דקות

השחקן חוזה פרר, שב-1950 זכה באוסקר על הופעתו כסירנו דה ברז'ראק בגרסתו של מייקל גורדון, גם ביים כמה סרטים, מרביתם חסרי ייחוד. אבל סרט זה שהוא ביים ב-1958, ותסריטו נכתב על ידי גור וידאל, מעורר עניין כי הוא מתאר בפרטנות היסטורית את פרשת דרייפוס – והיו שראו בסרט בזמנו אלגוריה על תקופת מקארתי (שאגב, גורדון, במאי הסרט שזיכה אותו באוסקר, היה אחד מקורבנותיו). הבימוי אינו יותר מקורקטי, אבל הוא מציג את הפרשה בעובדתיות ישירה, בעזרת צוות מכובד של שחקנים שבראשם ניצב פרר כאלפרד דרייפוס. אלה כוללים את אנטון וולברוק, לאו גן, ויוקה לינדפורס, הרברט לום, הארי אנדרוז, פליקס איילמר – ואמלין ויליאמס כאמיל זולה.

האבנים הכחולות

יס 1, ו', 21:30; שבת, 18:08, 103 דקות

סרטו הראשון מ-2012 של הבמאי האוסטרלי ויין בלייר חלף על מסכינו במהירות רבה מדי. חבל. כי גם אם הוא לוקה במגרעות תסריטאיות שונות זו יצירה מוזיקלית מהנה ביותר, בעיקר בזכות הופעתן של הכוכבות שלו, שמגלמות ארבע זמרות ממוצא אבוריג'יני, שהתאחדו ללהקה שב-1968 הופיעה מול החיילים האמריקאים הלוחמים בווייטנאם כשהן מבצעות את להיטי מוטאון; וגם בזכות הופעתו המדויקת והמשעשעת מאוד של השחקן כריס אודאוד כאמרגן שלהן. העלילה מבוססת על סיפורן של אמו ושלושת דודותיו של המחזאי והתסריטאי טוני בריגס (שתחילה הפך את הסיפור למחזה שזכה להצלחה גדולה). הסרט גם נוגע בגזענותה של החברה האוסטרלית ואינו מתעלם מזוועות המלחמה שבמרכזה אותו בידור מתקיים.

אבדון

יס 2, שבת, 22:00; א', 13:12, 124 דקות

פנטסיה עתידנית אפוקליפטית נוספת מ-2013, שמעוצבת בצורה מרשימה, אך עלילתה חסרה מקוריות. כדור הארץ התרוקן מתושביו בעקבות שנים של מלחמה והתפוצצותו של הירח, וטום קרוז, בהופעה מאופקת, מגלם את אחד מאחרוני השליחים שפועלים על כדור הארץ במטרה להגן על משאביו הנותרים מחבורות של פושעים שמבקשים להשתלט עליו. לשם כך, זיכרונו נמחק, והסרט, שביים ג'וזף קוסינסקי, יכול היה להיות סרט מדע בדיוני מרתק על זיכרון והתעוררותו, עקב אחד המהלכים בעלילה, מבזבז את משאביו שלו על יותר מדי קטעי פעולה שכמותם כבר נראו, והתפתחויות תסריטאיות שבהדרגה שואבות את ההבטחה שהיתה גלומה בו. עם אנדראה רייסבורו, אולגה קורילנקו, מליסה לאו, מורגן פרימן.

בשם האב

יס 3, א', 22:00; ב', 16:34, 133 דקות

סרטו המרשים של ג'ים שרידן ("כף רגלי השמאלית") מ-1993 מספר את סיפורם האמיתי של ארבעה צעירים מבלפסט, שהואשמו בחברות באיי־אר-אי, הואשמו בביצוע פיגוע בפאב בלונדון ב-1974, הודו במעשה שהם לא ביצעו ונשלחו לכלא. העלילה, שמוצגת בעוצמה דרמטית בעלת נפח אנושי סוחף, מתארת את ניסיונו של אביו של אחד מהם, בעזרת עורכת דין בריטית, להוכיח את חפותם לאחר 15 שנים בכלא. דניאל דיי־לואיס, פיט פוסטלתוייט ואמה תומפסון מצוינים בתפקידים הראשיים, אך כל צוות השחקנים עושה עבודה משובחת.

טעם הכסף

יס 3, ג', 22:00, 115 דקות

סרטו של הבמאי הדרום־קוריאני סאנג־סו אים מ-2012 אינו יצירה קולנועית מבריקה כמו הסרט שקדם לו, "המשרתת" מ-2010, אך הוא מתייחס לסרט הקודם ונדמה כהמשך שלו בזכות היותו מלודרמה מוחצנת, שמתארת את שחיתותו וניוונו הכלכליים והמיניים של המעמד העליון בדרום קוריאה. אין לסרט את הצלילות והאלגנטיות שהיו לסרט הקודם; עלילתו מסועפת יתר על המידה, מלאכותיותו נדמית מעט מאולצת ודמויותיו אינן מעוררות את הרגש שאלו ב"המשרתת" הצליחו לשדר למרות היותן מעורבות באינטריגות כוחניות ואפלות. עם זאת, השימוש שאים עושה במלודרמה כמקור לביקורת חברתית אכזרית מעורר עניין וכישרונו של במאי מחונן זה ניכר בסצינות רבות.

שליט העולם

אם־ג'י־אם, ד', 12:15, 102 דקות

פנטסיה דלת תקציב מ-1961, שמבוססת על שניים מספריו של ז'ול ורן, ובמרכזה ממציא מטורף (וינסנט פרייס, שנהנה מכל רגע בהופעתו האקסצנטרית), ששואף להשליט שלום בעולמנו בכך שהוא יהרוס את כדור הארץ. חבורת מדענים נשלחת לעצור אותו, אך נתפסת על ידו ומוחזקת שבויה בכלי הטייס שהוא המציא. הסרט מתרחש במאה ה-19, עובדה שמוסיפה ממד ציורי לתוצאה, ואף שזאת פנטסיה שלעתים קרובות גובלת במגוחך, והדלות של האפקטים המיוחדים מורגשת, היא מהנה ביותר, בין השאר בגלל עובדות אלה שמוכיחות שדלות תקציב אינה חייבת לשמש מעצור לדמיון ולשעשוע. עם צ'ארלס ברונסון, הנרי האל ומרי ובסמטר.

ניקוי אורוות

אם־ג'י־אם, ד', 17:55, 99 דקות

מותחן בריטי מ-1974, שמבוסס על ספרו הראשון של דיק פרנסיס, מחבר ספרי מתח פורה, שכל ספריו עוסקים בספורט האהוב עליו, מרוצי סוסים. כזה הוא גם הסרט הזה, שביים טוני ריצ'רדסון ("בדידותו של הרץ למרחקים ארוכים", "טום ג'ונס"), שהוא מותחן שגרתי שאינו מצליח לממש את יעדו העיקרי והוא לעורר עניין ולרתק. במרכז העלילה חקירת מותו של רוכב במרוצי סוסים, שנחשב לתאונה, אך חברו הטוב ביותר (סקוט ב' אנתוני) ואלמנתו (ג'ודי דנץ', שלא ראינ אותה על הבד לעתים קרובות בשלב הזה בקריירה שלה, והיא מקסימה כתמיד) מאמינים שהרצח נגרם על ידי גורמים כלכליים אינטרסנטיים.

התינוק

אם־ג'י־אם, ה', 23:55, 91 דקות

אחד מסרטי האימה המטרידים ביותר שהופקו אי פעם. סרטו של לארי כהן מ-1974, שהופק כבי־מובי, ושמו המקורי, "It's Alive", מאזכר במכוון את קריאתו של ד"ר פרנקנשטיין כאשר המפלצת שהוא יצר מתעוררת לחיים. סיפורם של זוג הורים, בן לילד בן 11, שהתינוק שנולד להם מתגלה כמפלצת רצחנית, שיוצאת למסע של טבח המוני. כוחות מסוגים שונים רוצים ללכוד את התינוק הרצחני מסיבות כלכליות, מדעיות ומשפטיות שונות, גם בין ההורים מתגלית מחלוקת לגבי גורלו – האב (ג'ון ריאן) רוצה לחסל אותו, האם (שרון פארל) להגן עליו, כי הרי הוא בנה בכל מקרה – והסרט נהפך לאלגוריה מורכבת באופן מפתיע על הורות לילד חריג והזכות לחיים. לסרט נוצרו שני סרטי המשך וגרסה חדשה ב-2008.

תגובות