שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

סרטי השבוע: 23.1 עד 29.1

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אורי קליין

יום הדין

הוט פריים, ו', 11:10, 132 דקות

דלטון טרמבו עיבד ב-1968 את ספרו של ברנרד מלמוד, שמציג את ייסוריו של גבר יהודי ברוסיה הצארית, שמואשם בפשע פולחני שהוא לא ביצע, ותובע שיעשה עמו צדק, וג'ון פרנקנהיימר ("השליח ממנצ'וריה", "רונין") ביים את הסרט הסובל מדידקטיות. לרגעים הוא מרגש, אבל רוב הזמן הוא נע בכבדות, למרות הראוותנות שמאפיינת אותו והופעתם המצוינת של שני כוכביו, אלן בייטס ודירק בוגארד. צוות השחקנים המיומן כולל גם את ג'ורג'יה בראון, יו גריפית, אליזבת הארטמן, איאן הולם, דייוויד אופאטושו, דיוויד וורנר, קרול וייט, מורי מלווין.

מתוך "סוכריות"צילום: פרד קלמן

מה קרה בגטקה?

יס 2, ו', 18:15; שבת, 06:53, 106 דקות

סרטו הראשון מ-1997 של הבמאי הניו־זילנדי אנדרו ניקול לא זכה בזמנו להצלחה, אך עם השנים הוענק לו מעמד פולחני, ובצדק, מאחר שהוא סרט מדע בדיוני מקורי ואינטליגנטי. הסרט מתרחש במציאות עתידנית, שבה ההנדסה הגנטית היתה לשגרה, והתושבים מחולקים למעמדות על פיה. הגיבור, שלא הונדס גנטית (איתן הוק), שואף להצטרף למשלחת שיוצאת לחלל, וכדי להגשים חלום זה, מחליף זהויות עם גבר שיש לו הנתונים הגנטיים המתאימים (ג'וד לואו), אבל הוא נהפך למשותק בתאונה. ואז מתרחש גם רצח, שמסבך את העניינים. הצפייה מאתגרת ומהנה. עם אומה תורמן, אלייס קוטיס, מאיה רודולף, בלייר אנדרווד והסופר, המחזאי והתסריטאי גור וידאל.

דיוקנה של גברת

הוט פריים, ו', 22:00; שבת, 11:25, 144 דקות

פרשנותה הפמיניסטית (כך היא הכריזה) של הבמאית הניו־זילנדית ג'יין קמפיון ("הפסנתר") לרומן המורכב של הנרי ג'יימס, הניבה ב-1997 יצירה כבדה ומעיקה שלא הכל מוצג ומפורש בה בצורה משכנעת. כמו רבים מהרומנים של ג'יימס, הסרט מספר על אשה אמריקאית (ניקול קידמן) הנופלת במלכודתה של הדקדנטיות של אירופה. מתוך נאיביות או שאפתנות יתר, היא עושה את כול הטעויות האפשריות, מונעת אל גורלה על ידי גברים ונשים, ונענשת קשות על מעשיה. הסרט אינו חסר עניין, אבל בסופו של דבר הוא החמצה, למרות מעלותיו, שכוללות את הופעתו של צוות השחקנים, שבנוסף לקידמן, טובה מאוד, כולל גם את ג'ון מלקוביץ', ברברה הרשי, מרטין דונובן, מרי־לואיז פרקר, שלי וינטרס, ריצ'רד א' גרנט, שלי דובאל, כריסטיאן בייל, ויגו מורטנסן, ג'ון גילגוד.

ג'ק ריצ'ר

יס 4, ו', 22:00; שבת, 16:29, 130 דקות

כל סרט בכיכובו של טום קרוז מעורר עניין בגלל היותו אחד הכוכבים האניגמטיים ביותר בתולדות הקולנוע, כולל סרט זה מ-2012, שלולא הופעתו של קרוז בו אפשר היה לפטור אותו בזלזול כמותחן שגרתי ואפילו מגוחך למדי. קרוז מגלם בסרטו של כריסטופר מקווארי (שכעת מביים אותו בפרק החמישי בסדרת "משימה בלתי אפשרית") לוחם חוק מסתורי, המנסה לגלות את האמת אודות צלף, שרצח חמישה אנשים, ונתון בתרדמת. הסבירות רחוקה מהעלילה מרחק שנות אור, אך כול כולו עסוק בשרטוט דיוקנו של קרוז כגיבור פעולה. אפשר ליהנות מהסרט מהזווית הזאת, אך לא יותר מזה. עם רוזמונד פייק, ריצ'רד ג'נקינס, דייוויד אוילובו, רוברט דובאל, ג'וזף סיקורה – והפתעה, הבמאי הגרמני ורנר הרצוג בתפקיד משנה.

סוכריות

יס ישראלי, שבת, 22:00; ה', 22:05, 132 דקות

תחרות בין איש עסקים ערבי (מכרם חורי) לטייקון ישראלי (שמואל וילוז'ני) על שוק הסוכריות בישראל מספקת את המסגרת לסרטו של יוסף פיצ'חדזה ("לנגד עיניים מערביות", "שנת אפס") מ-2014, שמתעצב לאלגוריה ספוגת אירוניה, החודרת בקשיחות אל תוך לב המאפליה של ההוויה הישראלית העכשווית. העלילה המסועפת שחורגת לעיתים קרובות לכיוונים לא צפויים והמספר הרב של דמויות שהסרט עוקב אחריהן, טוענות את הסרט בגודש שלעתים מעיק עליו. אבל בכללותו הוא מונע בידי חזון אמנותי מורכב ועשיר, המעיד שוב על היותו של פיצ'חדזה אחד היוצרים הבולטים והייחודיים ביותר בנוף הקולנועי הישראלי. הוא מספק למציאות בסרטו אופי של הזיה מתמשכת, בעזרת הצילום המצוין של הצלם הגרמני פרד קלמן (שצילם את סרטיו האחרונים של הבמאי ההונגרי בלה טאר, "האיש מלונדון" ו"הסוס מטורינו"), ומתוך השילוב בין הממשי למדומה נובעת תחושת התלישות, המתרגמת לניכור ואלימות, שעוטפת את הסרט. עם מנשה נוי, מוני מושונוב, שרה אדלר, עזרא כפרי, דביר בנדק, דני גבע, איתי טיראן.

רכבת הקרח

יס 2, שבת, 22:00, 126 דקות

אלגוריה עתידנית אפוקליפטית ופוליטית מרובת המצאות והברקות מ-2013, שהוא הסרט הדובר אנגלית הראשון שביים ג'ון־הו בונג, מגדולי במאיה של דרום קוריאה ("המארח", "אמא"). 17 שנים לאחר שכדור הארץ קפא, כמה מאות הניצולים היחידים מכונסים ברכבת שדוהרת ללא הפסקה, והנוסעים בה מחולקים לקרונותיה על פי שייכותם המעמדית. מזנב הרכבת מתפתחת מהפכה, שנבחר לה מנהיג בעל כורחו (כריס אוונס), והמהפכה עושה את דרכה מקרון לקרון, שכל אחד מהם מייצג הוויה אנושית אחרת, כדי להגיע לקטר, שבו חי בבדידות מזהרת בעל התאגיד (אד האריס) השולט ברכבת ולפיכך בקיומם של נוסעיו. זהו סרט בתנועה מתמדת, והמלה תנועה כמובן נושאת בו משמעות כפולה, וכמו סרטים אחרים המתרחשים בכללותם או בחלקם ברכבות, הוא כולל בתוכו גם ממד אלגורי-קולנועי. גם אם הסרט (שמבוסס על רומן גרפי צרפתי) יורד לפעמים מהפסים, הוא מצליח לעלות עליהם בחזרה ומספק חוויה שגדושה בדימויים סוגסטיביים עזי מבע. עם ג'יימי בל, ג'ון הארט, אוקטביה ספנסר, קאנג־הו סונג, אליסון פיל וטילדה סוינטון, כמעט לא ניתנת לזיהוי.

אני, עצמי ואמא שלי

יס 3, שבת, 22:00; א', 13:13, 85 דקות

סרטו של גיום גאליין מ-2013, שמבוסס על מחזה יחיד שהוא כתב וכולל יסודות אוטוביוגרפיים, הוא יצירה כה ייחודית, שאפשר להצמיד לה את התואר חד פעמית. גאליין מגלם בו את דמותו של גיום גאליין ומתאר את התהוותה של זהותו המינית, במציאות מינית נזילה, בצל אמו השתלטנית, שהחליטה בגיל צעיר שהוא הומו וגידלה אותו כילדה. בתוך מבנה עלילתי, המזכיר את הרומן הפיקרסקי, זה שמעביר את גיבורו הרפתקאות שונות ומשונות, מגלם גאליין את עצמו גם כילד וגם כנער וכגבר – וזה עובד – ומה שעוד יותר רדיקלי, הוא מגלם גם את אמו. קומדיה מקורית וחכמה שכדאי להיענות לחריגות האקסצנטרית שלה.

דודסוורת

הוט סרטים, ג', 09:00, 101 דקות

עיבוד מצוין מ-1936 של הרומן של סינקלייר לואיס, שביים ויליאם ויילר ("שנות חיינו הטובות ביותר", "חופשה ברומא") בתבונה האופיינית לו. זוג נשוי אמיד (השחקן הגדול וולטר יוסטון, אבא של ג'ון וסבא של אנג'ליקה, ורות צ'טרטון), יוצאים לחופשה ארוכה באירופה, ושם מגלים שמה שחיבר ביניהם פעם אינו קיים עוד. היא מתחילה להתהולל והוא מתאהב באשה אחרת (מרי אסטור). הסרט נחשב בזמנו לנועז וזכה הערכה גדולה, כולל שבע מועמדויות לאוסקר, כולל הסרט, הבמאי והשחקן הטובים ביותר. עם דייוויד ניבן, מריה אוספנסקייה, ג'ון פיין וספרינג ביינגטון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ