בנטפליקס יודעים באיזה פרק אתם מתמכרים לסדרה שלהם

בנטפליקס ניתחו את הרגלי הצפייה של לקוחותיה ברחבי העולם, וגילו תוך כמה פרקים התמכרו הצופים לסדרות פופולריות כמו "מד מן" ו"בית הקלפים"

טלי קרופקין
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"שובר שורות" החל מפרק 2צילום: אי־פי
טלי קרופקין

חובבי סדרות טלוויזיה נוהגים לא אחת להפציר בחבריהם "רק תמשיך/י לצפות ב'הסמויה'/'מד מן'/'בית הקלפים', זה עומד להשתפר", בתקווה שאלה יתחברו גם כן לסדרה המומלצת. חברת הסטרימינג האמריקאית נטפליקס פרסמה בשבוע שעבר מחקר המתבסס על ניתוח הרגליי הצפיה של לקוחותיה ברחבי העולם — שיכול לחסוך שיחות בסגנון — ממנו עולה מה הם הפרקים ה"מכריעים" בכל סדרה, שמבטיחים שאחריהם הצופים ישארו מרותקים לכורסא עד סוף העונה.

המחקר הגדיר את הפרק שאחריו מרבית הצופים המשיכו לצפות בסדרה עד לסיומה, כפרק שממכר את הצופים לסדרה. "יותר מ–70% מהצופים שראו עד הפרק הזה המשיכו לצפות בסדרה עד סוף העונה ויותר, הם התמכרו ולא היתה דרך חזרה", נכתב במחקר. כך למשל, הפרק הממכר של "שובר שורות" היה הפרק השני, בו וולטר וג'סי מנסים להמיס גופה באמבטיה. הצופים של "מד מן" לא ידעו אם כדאי להמשיך לצפות בסדרה עד הפרק השישי, בו פגי המזכירה מכנה סלסלה מלאה בממחטות עם ליפסטיק — "סלסלה מלאה בנשיקות" — מרשימה את המנהלים ומקבלת את ההזדמנות הראשונה בקריירה שלה. הצופים ב"בית הקלפים" וב"כתום זה השחור החדש", התמכרו לסדרות בפרק השלישי, ומי שטרם צפה ב"איך פגשתי את אמא" מתבקש להמתין עד הפרק השמיני.

למרות שבהוליווד נהוג להשקיע בצילומי הפיילוט, הפרק הראשון בסדרה שחורץ פעמים רבות את גורלה, המחקר של נטפליקס מראה כי רק צופים בודדים התמכרו לעלילה אחרי צפייה בפרק אחד בלבד. "בשל החשיבות ההיסטורית של מיקום הסדרות בפריים טיים של לוח השידורים בטלוויזיה, הפיילוט של הסדרה הוא הרגע הכי משמעתי בחיי הסדרה", מסביר טד סראנדוס, הממונה על תכנים בחברת נטפליקס. "אבל המחקר שלנו הראה כי אף אחד לא מתמכר לסדרה בפיילוט".

הנתונים מבוססים על נתוני צפייה בעונות הראשונות של סדרות פופולריות בברזיל, בלגיה, קנדה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, מקסיקו, הולנד, נורבגיה, שוודיה, אוסטרליה, ניו זילנד, בריטניה וארצות הברית בשנת 2015. המחקר עושה שימוש מעניין במאגר הנתונים העצום שאוספת נטפליקס על עשרות מיליוני הגולשים באתר ברחבי העולם, שלא היה זמין לחוקרים לפני כן. בעוד שבעבר נאלצו מנהלי הרשתות להסתמך על מדגמים סטטיסטיים כדי לקבוע את הרייטינג של הסדרה, נטפליקס שומרת במאגריה את הפרק הספציפי שבו הצופים מספיקים לצפות בסדרה, כולל הדקה בה השתעממו וכיבו את המסך. מומחים לאבטחת מידע מזהירים משימוש לרעה במאגר עצום זה, שעלול לדלוף ולחשוף את הרגליה הצפייה של כל אחד, אך גם לשמש לשם הצלבה עם מאגרי מידע אחרים, אולם במקרה זה, נדמה כי השימוש שעשתה נטפליקס בנתונים לצורך גילוי הפרק הממכר הוא בעיקר משעשע.

החוקרים אף חשפו הבדלים תרבותיים בקצב ההתמכרות לסדרות טלוויזיה ברחבי העולם. הצרפתים התאהבו מהר יותר מכולם ב"איך פגשתי את אמא", בעוד סדרת ההמשך של שובר שורות, "סמוך על סול", כבשה את הברזילאים מהר יותר מהמקסיקנים. תושבי דנמרק, שהפכה בשנים האחרונות ליצאנית סדרות מתח ממכרות בהן "הגשר", ""ההריגה", ו"הממשלה" מתמכרים לסדרות מהר יותר מקצב ההתמכרות הממוצע ברחבי העולם, בעוד לאוסטרלים לקח עוד פרק או שניים להתמכר לסדרה כששאר הצופים בעולם כבר מכורים לה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ