פסטיבל "מיפ" לטלוויזיה

ההצלחות הישראליות, הרכישות והכוכבת העולה בשוק הטלוויזיה העולמי

טורקיה תפסה את מקומה של ישראל כיצואנית התוכן המצטיינת, הריאליטי מקצין יותר ולמופעי האופרה יש ביקוש. מזג האוויר החורפי ששרר בריביירה הצרפתית בזמן פסטיבל "מיפ" שיקף את הטלטלה שעובר שוק הטלוויזיה הבינלאומי

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
"כפולים" הישראלית. הרכישה המרשימה ביותרצילום: סטודיו oi!
איתי שטרן
איתי שטרן

פסטיבל "מיפ" לטלוויזיה יינעל היום וישלח את עשרות אלפי מבקריו חזרה הביתה עם תנובה טלוויזיונית שתמלא את המסך הקטן בשנים הקרובות. בשנים האחרונות נהפכה ישראל ליקירת יריד הטלוויזיה הגדול והוותיק, המתקיים בריביירה הצרפתית, שאליו באים זכיינים, נציגי אולפנים, תסריטאים, מפיקים ואנשי רכש מרחבי העולם. בשנים האחרונות היה נדמה כי תעשיית הפורמטים הישראלית היא שם קוד להצלחה. עשרות פורמטים שנוצרו בישראל נמכרו בזה אחר זה ויצרו באזז חיובי כלפי התעשיה הקטנה והממזרית.

עם זאת, בשנתיים־שלוש האחרונות הלכה ופחתה ההתלהבות בעקבות כמה כישלונות טלוויזיוניים תוצרת כחול לבן: הבולט שבהם הוא גרסה אמריקאית לתוכנית "הכוכב הבא" של קשת שהופקה בשביל רשת אי־בי־סי אבל היה לה רייטינג נמוך שאיכזב את מנהליה. בבריטניה ובגרמניה, שבה גם רכשו את הפורמט של התחרות המוזיקלית, התוכנית נגנזה עוד לפני עלייתה לאוויר. גם "בני ערובה", בגרסתה האמריקאית, שנמכרה לסי־בי־אס על ידי חברת ההפקה של אבי ארמוזה לא הרשימה את הקהל האמריקאי ולא חודשה לעונה שנייה. ל"בלתי הפיך" של רשת הופק פיילוט אמריקאי באי־בי־סי בכיכובו של דייוויד שווימר אבל הוא נגנז לפני שנהפך לסדרה.

אנשים ליד הכניסה לאחד האולמות בקאן שבה התקיים פסטיבל "מיפ"צילום: אי-אף-פי

"'הכוכב הבא' מופק בהצלחה רבה במדינות כמו ברזיל וארגנטינה ועדיין נמכר ברחבי העולם", אומר אלון שטרוזמן, מנכ"ל קשת אינטרנשיונל. "כמעט שום פורמט לא מתוסרט לא התרומם בארצות הברית בשנה האחרונה, כך שכל הז'אנר הזה נמצא שם בחיפוש עצמי. המותג הישראלי לא מתבסס על פורמט אחד וגם לא על חברה אחת. יש הרבה שחקנים ישראלים בשוק הבינלאומי, כולם יצירתיים וכולם יחד תורמים לעניין הרב שיש לעולם ביצירה הישראלית".

למרות הסביבה הספקנית, נהרו הישראלים גם השנה לפסטיבל והציעו בו את מרכולתם לגופי השידור והזכיינים מעבר לים. לא פחות מ-170 נציגים ישראלים מילאו את דוכני היריד שסבל משיטפונות והצפות. הם רשמו כמה עסקאות מרשימות. הגדולה שבהן היא מכירת סדרת הריגול החדשה של קשת, "כפולים", לחטיבה הבינלאומית של רשת פוקס. לעסקה זו הצטרפה מכירתה של הסדרה התיעודית "גיבורים" של ערוץ 10 לאולפני האחים וורנר. עם זאת, שתי המכירות הללו הן טיפה בים במונחים של הפסטיבל, דבר שמעלה את השאלה אם ישראל איבדה מכוחה בשוק הטלוויזיה הבינלאומי.

"ישראל היתה בעבר הכוכבת הענקית של הפסטיבל ואנשים מכרו פורמטים שכתבו כמה ימים לפני זה על מפית", אומר בכיר בתעשייה. "אנשים קנו פורמטים ישראליים בהתלהבות רק בשביל לגלות מאוחר יותר שאין מאחוריו הרבה בשר. זה בהכרח יביא לאיזון בכל מה שקשור לרכש הישראלי אבל מוקדם להספיד אותו. אנחנו עדיין מאוד מעניינים את העולם".

אחד האולמות בקאן שבה התקיים פסטיבל "מיפ"אי-אף-פיצילום: אי־אף־פי

אמירה זו באה לידי ביטוי גם בפאנל של חברת חיזוי הטרנדים הטלוויזיוניים העולמית WIT שהתקיים השנה בפסטיבל. בפאנל הוזכרו שני פורמטים ישראליים כחלק מ–24 הפורמטים המבטיחים בכל העולם. הראשון הוא שעשועון הטריוויה "מי למעלה" שפיתח ארז טל לקשת והשני הוא "Virgins" של ארמוזה הפקות המיועד לשידור בערוץ 10 ובו מעמתים נפגעי טראומה עם עברם.

טורקיה משכה את מרב תשומת הלב בפסטיבל השנה. המדינה נהפכה בחמש השנים האחרונות ליצואנית של סדרות דרמה מבטיחות, המוכרת שבהן היא "Runner" גרסה אמריקאית שהפיקה פוקס לסדרה "Son". לא מעט השוואות נעשו בין הצלחתה של הסדרה הטורקית לזו של "הומלנד" המבוססת על "חטופים" הישראלית.

מפיקי הפסטיבל קיימו כמה פאנלים שעסקו בחטיבות התוכן של איסטנבול שנהפכה לוהטת בעיני חזאי הטרנדים הטלוויזיונים, בין השאר בשל מה שהגדירו כיכולת לשלב בין איכות סיפורית טובה לחוש מפותח לדרמה. משתתפי הפאנל הופתעו לגלות שפרק ממוצע בסדרת דרמה טורקית נמשך בין 90 ל-120 דקות ומופק בעלות של כ-300 אלף דולר בעוד שבארצות הברית הפרק מקוצץ ל–40 דקות ומופק בעלות של כ-7 מיליון דולר.

הסדרה הטורקית " "Son שהוצגה בפסטיבל, שהופקה לה גרסה אמריקאית מצליחה

קים מוזס, שהפיקה את הגרסה האמריקאית לסדרה הטורקית, הכריזה בפסטיבל כי טורקיה היא היורשת של היצירה הישראלית המתוסרטת. לדבריה, התרשמה בעיקר מהאופן שבו מוצגות נשים ומהדרמות המשפחתיות שהן אוניברסליות לדבריה ולכן ניתנות לשיווק באולפנים האמריקאיים.

מבעד לבועה הים־תיכונית סיפק הפסטיבל כותרות שמילאו את עיתוני הבידור בהוליווד. המרכזית שבהן לא היתה קשורה למכירת פורמט אלא להשקת העונה החדשה של "תיקים באפלה" שתעלה בארצות הברית בינואר. מאלדר וסקאלי בגילומם של דייוויד דוכובני וג'יליאן אנדרסון, חזרו לחיים עם צמד הפנסים שאמורים לעזור להם לפצח תעלומות מסתוריות.

ג'יליאן אנדרסון הפציעה על מסך הפסטיבל גם בהצצה שסיפק המפיק ההוליוודי הארווי ויינסטיין לעיבוד הספרותי ל"מלחמה ושלום" של טולסטוי שהפיק עם בי־בי־סי. הסדרה, שתעלה ברשת הבריטית ב-2016, היא מהיקרות ביותר שהופקו עד כה באגף הדרמות ההיסטוריות.

השקת העונה החדשה של "תיקים באפלה" שתעלה בארצות הברית בינואר תפסה לא מעט כותרותצילום: מתוך ערוץ היוטיוב

בגזרת הריאליטי שולט בשנים האחרונות מושג האינפוטיימנט (הלחם מלים של בידור ומידע באנגלית), שהצעיד את מצלמות ההפקה לזירות קיצוניות במיוחד. בפסטיבל הוצגה התוכנית "Extreme Reality Clips" מוונצואלה המבוססת בעקיפין על התסריט של "חיית הלילה" בכיכובו של ג'ייק ג'ילנהול, מתעדת את פעילותם של צוותי הצלה בזמן אמת.

מציאות קצת פחות קיצונית היא מופעי אופרה שמכרה לשידור הרשת האיטלקית RAI. כחלק מהעסקה קנו גופי שידור בצרפת, ספרד, אוסטרליה ודרום קוריאה מגוון ממופעי האופרה היוקרתיים ביותר באיטליה ובהם "לה טריוויאטה".

מוקדם לסכם את "מיפ" מיד עם סיומו משום שרוב העסקאות הנרקמות בין משתתפיו מבשילות רק לאחר כמה שבועות. עם זאת, ניכר כי מזג האוויר החורפי ששיבש את אווירת החגיגה שיקף גם את הטלטלה שעובר שוק הטלוויזיה הבינלאומי. הרשתות החברתיות והרגלי הצפייה המשתנים עניינו בעיקר את אנשי התעשייה. אם הפרסומות ימשיכו לנדוד אל הרשת שוק הטלוויזיה ייאלץ למתוח את פניו באופן דרמטי.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ