איתי שטרן
איתי שטרן
פרסומת לחברת הודיס בכיכובה של בר רפאלי. עשרות צופים ביקשו לאסור את שידורהצילום: מנו קדוש / מתוך ערוץ היוטיוב של הודיס
איתי שטרן
איתי שטרן

"קשת" היא הזכיינית הפוגענית ביותר בקרב צופי הטלוויזיה בישראל, כך עולה מדו"ח נציב פניות הציבור של הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו המסכם את שנת 2014 שהופץ היום (ראשון). מהדו"ח עולה כי בשנה שעברה התקבלו 1,210 תלונות על תוכניות ששודרו ב"קשת", זאת לעומת 468 ב–2013.

תוכניות דוגמת "האח הגדול" ו"אמא מחליפה" העלו את חמתם של אלפי צופים, שהתלוננו על ריבוי תכנים גזעניים ואלימים. "אלופת התלונות" על פי דו"ח הרשות היא התוכנית "אמא מחליפה" עם כ–500 פניות נזעמות שביקשו הבהרה באשר לדברים גזעניים שהוטחו בשתי אמהות חד הוריות ממוצא רוסי שהשתתפו בתוכנית. כ–350 פניות נשלחו נגד התוכנית "האח הגדול", בין היתר בעקבות התנהגות בוטה של חלק ממשתפיה. נגד הזכיינית "רשת" הוגשו 388 תלונות ב-2014, לעומת 491 בשנה שלפני כן.

פרסומת ל"שישי ישראלי". עשרות תלונות נגדקרדיט: Yehoshua Tbwa

לפי הדו"ח, ניכר כי הציבור מאס בתכנים בוטים ואלימים המופנים אליו מהמסך הקטן. כ–5,000 פניות בסך הכל התקבלו במשרדי נציבות התלונות של הרשות, זינוק של כ–40% ביחס לשנה לשנה הקודמת. 965 מתוכן הופנו כלפי חברות החדשות: כ–550 תלונות נגד זו של ערוץ 2, לעומת 415 תלונות שהופנו נגד חדשות 10. שנה קודם לכן היקף התלונות בנושא היה נמוך בהרבה: 253 נגד חדשות ערוץ 2 ו–106 נגד חדשות 10. הסיבה לזינוק זה נעוצה ב–800 תלונות שהתקבלו ברשות בעקבות סיקור חטיפת ורצח שלושת הנערים אייל יפרח, גיל־עד שער ונפתלי פרנקל, ובעקבות מבצע צוק איתן.

נושא נוסף שהצליח להרגיז את הציבור הוא חשיפת ילדים ופגיעה בהם: מספר התלונות בסוגיה עלה מ–491 בשנת 2013 ל–939 בשנת 2014. אחת הדוגמאות לרגישות הצופים לדבר באה לידי ביטוי בתכנית "צינור לילה", במסגרתה נערך ראיון עם ילדה נפגעת תקיפה מינית בת שבע. אמה של הילדה לא אישרה את הראיון ולא נכחה לידה במהלכו, דבר שהעלה את חמתם של צופים רבים. לנציבות הגיעו בעקבות ראיון זה 110 תלונות.

בכל הנוגע לשידור פרסומות, היה זה מותג האופנה קסטרו שזכתה לעשרות פניות שליליות בשל פרסומת שבה נראתה פרזנטורית המותג גל גדות, בתחתונים. גם הפרסומת של חברת הודיס בכיכובה של בר רפאלי הצליחה להרגיז עשרות צופים שביקשו לאסור את שידורה בטענה כי התשדיר סקסיסטי ופורנוגרפי. המתלוננים מחו על כך שרפאלי צולמה בתנוחות מיניות לצד הבובה של להקת רד בנד.

פרסומת לקסטרוקרדיט: CASTRO FASHION
פרסומת למותג האופנה הודיסקרדיט: DvarHamefarsem

קמפיין נוסף שהצליח להבעיר את חמתם של רבים הוא "שישי ישראלי" במסגרתו הושוותה השבת החילונית אל מול זו הדתית, באופן ששיקף מרחב תרבותי דל בקרב המשפחות החילוניות. ברשות השנייה מצאו את מרבית התלונות מוצדקות וקבעו כי במקרה שיוחלט לשדר שוב את התשדיר, ייעשה הדבר בכפוף לאישורם של אנשי הרשות ולאחר בחינה מחדש.

"דומה כי הציבור איבד השנה את סבלנותו לתכנים אלימים. הדבר בא לידי ביטוי בזינוק חד בכל התלונות העוסקות בנושא זה" אמר דוד רגב, נציב פניות הציבור ברשות השנייה. רגב הוסיף כי "בתקופות של לחימה ואירועים בטחוניים סף הרגישות של הצופים עולה, ובצד חופש הביטוי המוקנה לזכייניות יש לתת את הדעת גם לרגישות זו".

אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה אמרה בעקבות פרסום הדו"ח כי "הזינוק המשמעותי בתלונות הציבור מעיד על אופייה הסוער של השנה האחרונה במדינת ישראל אך גם על רגישות הולכת וגוברת ומוצדקת של הציבור לתכנים לא הולמים, פוגעניים או גזעניים". מזד'יבוז קראה לזכייניות "לראות בתוצאות דו"ח זה תמרור אזהרה ולבצע חשיבה מעמיקה כיצד להרחיב את מגוון הזהויות, הגילאים והדמויות המוצג על המסך וכיצד להימנע מפגיעה בציבור בשם שיקולי רייטינג".

מ"קשת" נמסר בתגובה כי "בשנת 2014 התקבלו אצלנו 126 מקרים בהם ביקשה הרשות תגובה לתלונות הציבור. אנו עובדים בשיתוף ובשקיפות מלאה עם נציב תלונות הציבור, מעודדים את השיח ורואים חשיבות במעורבות שהציבור מגלה בתכנים שאנו משדרים".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ