איתי שטרן
איתי שטרן
מתוך "המירוץ למיליון". התוכנית הנצפית ביותר ב-2015
מתוך "המירוץ למיליון". התוכנית הנצפית ביותר ב-2015
איתי שטרן
איתי שטרן

הישראלים מבלים בממוצע לא פחות מ–216 דקות ביממה (3.6 שעות) מול מסך הטלוויזיה. נתון זה מהווה ירידה ביחס לשנה שעברה, אז עמד הממוצע על 228 דקות צפייה (3.8 שעות). עם זאת, הצופה הישראלי נחשב למתון ביחס לאמריקאי עם ממוצע של 282 דקות ביום. הנתונים, שפורסמו כחלק מסיכום ועדת המדרוג לשנת 2015 מייצגים את המגמות הבולטות בשוק הטלוויזיה המקומי.

עיון בפילוח גיל הצופים בטלוויזיה מראה כי דווקא הצעירים בישראל, בגילים 18 עד 34 אינם צופי טלוויזיה אדוקים, ומהווים רק 19% מכלל הצופים. זהו נתון נמוך בהשוואה לקבוצת הגיל של בני ה–65 ומעלה, שמהווה 18% מהצופים, דבר המעיד על נדידת הצופים הצעירים למחוזות הצפייה הישירה באינטרנט ופלטפורמות נוספות. בתוך כך, בני 35–54 מהווים 28.8% מכלל הצופים.

מתוך "האח הגדול". מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר במהלך 2015 היו תוכניות ריאליטי
מתוך "האח הגדול". מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר במהלך 2015 היו תוכניות ריאליטי צילום: צילום מסך - ערוץ 26

נתונים אלו משקפים היטב את המשבר שחווה ענף הטלוויזיה. בשנה שבה ההיצע של זמן האוויר היה גדול בכ–30% ביחס לביקוש מצד המפרסמים, הולך שוויו של זמן האוויר ויורד. ירידת המחירים פוגעת קשות בזכייניות המסחריות, שמאבדים את המפרסמים לטובת האינטרנט — לשם עבר קהל הצופים הצעיר.

עוד עולה מסיכום ועדת המדרוג כי 95.8% מכלל צופי הטלוויזיה ביצעו את הצפייה שלהם ב–2015 בשידור חי. לכאורה מדובר בנתון חיובי, שכן שידור חי מהווה כיום את הפלטפורמה הפופלרית ביותר למדידת אחוזי הצפייה. בפועל, גורמים בכירים בעולם הפרסום, מבהירים כי נתונים אלו משקפים את האוכלוסייה הבוגרת בישראל וכי בקרב צעירים, אחוז הצופים בטלוויזיה בשידור חי נמוך משמעותית. הדר גולדמן פרסומאי ותיק, מסביר: "היום אנשים צעירים באים בשביל התוכן, לא מעניין אותם הגוף המשדר. כמעט ולא תראה צעירים שיושבים מול המסך כל שבוע ורואים את התוכנית שהם אוהבים. הם יחכו שיצטברו מספיק פרקים וייראו את זה במרוכז בטאבלט או על המחשב. את הרייטינג של הצפיות האלו אף אחד לא סופר וזה פוגע עמוקות במפרסמים ובגופים המשדרים כאחד".

פילוח מגדרי של טבלת הצופים מצביע על כך שנשים צופות בטלוויזיה הרבה יותר מגברים. 60.2% מהצופים מעל גיל 18 הן נשים (עלייה של 3.3% ביחס לשנה שעברה). באופן מסורתי, נשים גם צופות יותר בתוכניות ריאליטי, המרכיבות את טבלת הרייטינג השנתית. למעשה 8 מתוך 10 התוכניות הנצפות ביותר במהלך 2015 היו תוכניות ריאליטי ובראשן "המירוץ למליון" (1.079 מיליון צופים) ו"האח הגדול" (1.006 מיליון צופים). למקום השלישי הגיעה "ארץ נהדרת" שהתמקמה שוב גם במקום החמישי. תוכניות ריאליטי נוספות שהשתחלו לטבלה השנתית כוללות את "מאסטר שף" (מקום חמישי ועשירי), "הכוכב הבא" (מקום שמיני ותשיעי) ו"אקס פקטור" שנאלצה להתנחם במקום ה–11.

ערוץ 10, שלא הצליח להיכנס לטבלת עשר התוכניות הנצפות בשנה החולפת, הסתפק בהפקות צנועות יותר. ובכל זאת, גם בערוץ שחרט על דגלו הימנעות מריאליטי, כובשת "בייבי בום" את הטבלה השנתית עם 14.8% צפייה ומיד אחריה "פנים אמיתיות" עם רייטינג ממוצע של 14.3% ו"גב האומה" עם 12.7%. בהמשך הטבלה מככבים משחק של מכבי ביורוליג, "המתנחל" עם חנוך דאום, "חברות" בעונתה השנייה, "המקור" של רביב דרוקר, "לה פמיליה" ו"עושות חשבון".

עיון בטבלת הצפייה של מהדורות החדשות מעלה כי שלוש המהדורות המרכזיות (ערוץ 1, ערוץ 2 וערוץ 10) מייצרות רייטינג יומי כולל העומד על כ–40% אחוז בממוצע. מהדורת החדשות של ערוץ 2 מובילה הן במשקי הבית היהודיים והן במשקי הבית הכלליים (22.3% אחוז לעומת 19.5% אחוז באוכלוסייה הכללי), בעוד שערוץ 10 נאלץ להסתפק ב–10.9% במשקי הבית היהודיים ו–10% באוכולסייה הכללית. נתון זה משקף כי מהדורת החדשות של ערוץ 10 מצליחה לעורר עניין מובהק בקרב קהל שאינו יהודי, המגיע ברובו מהאוכלוסייה הערבית בישראל. נתון נוסף בגזרת החדשות מעלה כי שידור המדגם בערב הבחירות של חדשות 2 זיכה אותם ברייטינג שיא של 1.26 מיליון צופים, נתון שמיצב אותם במקום השני בטבלת השידורים הנצפים לשנה החולפת בקטגוריית התוכניות החד פעמיות.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ