מתנות של אלפי שקלים לערבים שיסכימו לשמש מדגם לרייטינג

בני המגזר לא נוטים לשתף פעולה עם מכשירי הפיפל מיטר המודדים את הרגלי הצפייה בשל חוסר אמון במערכת וחששות כי מכשירי המדידה מצפינים בתוכם מערכי ציתות וריגול

איתי שטרן
איתי שטרן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
איתי שטרן
איתי שטרן

ועדת המדרוג, זו שאחראית על מדידת וניטור הרייטינג של צופי הטלוויזיה בישראל, מתקשה מזה שנים למצוא אחיזה מבוססת בקרב האוכלוסיה הערבית בישראל. בשל כך החליטו אנשי הוועדה באחרונה כי יעניקו מתנות בשווי אלפי שקלים למשפחות שיסכימו לקחת חלק בפעולות המדידה. בדרך זו, מקווים בוועדה, יוכלו לנטר טוב יותר את הרגלי הצפייה של האוכלוסיה הערבית בישראל ובהתאם לכך, לשקף גם את הצרכים המותאמים להם מבחינה פרסומית.

נכון להיום מפוזרים כ-700 מכשירי מדידה (פיפל מיטר) ברחבי ישראל, המשקפים את אחוזי הצפייה. בפיזור זה, משוקללים כמותית אנשי מרכז מול פריפריה, עירוניים מול קיבוצים ומושבים, חילונים מול דתיים ועוד. עם זאת, בקרב האוכולסיה הערבית בישראל, אין די משתתפים ביחס לכמות היחסית שלהם באוכלוסיה הכללית. כדי להתמודד עם מצב זה, מספרם משוקלל בהתאם לשיעורם באוכלוסייה (כלומר כל פרט מקבל משקל גבוה יותר כדי להגיע למספר הערבים באוכלוסייה).

עודה ערבית

בוועדת המדרוג לא מרוצים מהפתרון המתמטי שבו השתמשו עד כה ומבקשים להגביר את החשיפה לקהל הערבי בישראל. אחת הבעיות המרכזיות שמביאות לחוסר שיתוף הפעולה של בני המגזר עם מכשירי הפיפל מיטר נובעת מחוסר אמון במערכת וחששות כי מכשירי המדידה מצפינים בתוכם מערכי ציתות וריגול, דבר הנתפש בעיניהם כסכנה לפרטיות ושיתוף פעולה כפוי עם גופי ביטחון ישראליים.

בסקר שערכה לשכת הפרסום הממשלתית לפני כשנתיים עלה כי הציבור הערבי בישראל צופה פחות בטלוויזיה לעומת הציבור היהודי ומסתפק בשעתיים ביום בלבד. גם הרגלי הצפייה שונים מהותית: בעוד שבקרב האוכלוסיה היהודית מוביל ערוץ 2 על ערוץ 10 באופן ניכר, הרי שבקרב האוכלוסיה הערבית אחוז הצופים זהה ועומד על 23% בממוצע. לצד נתונים אלו, יש לזכור כי אחד ההבדלים המהותיים בהרגלי הצפייה של האוכלוסיה הערבית בישראל קשור לכך שרבים בה צופים בתוכניות הטלוויזיה דרך צלחות לווין, מהן קולטים שידורים מהעולם הערבי.

נכון להיום, שוק הפרסום הישראלי מפנה חלק זעום מתקציביו כדי לפנות לציבור הערבי. נכון לשנת 2014 עמד תקציב הפרסום של חברות הקמעונאות הגדולות לציבור הערבי על כ-100 מליון שקל, שיעור מזערי לעומת עוגת פרסום של כ–3.5 מיליארד שקל בשנה לכלל הציבור. נתונים מדויקים יותר של אחוז צופי הטלוויזיה הערבים עשוי להזרים תקציבים מוגדלים לסקטור זה ובתוך כך לשנות את מאפייני הפרסום של הערוצים המסחריים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ