רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פוטבול, מעודדות ומערכות יחסים: "אורות ליל שישי" ראויה להתמכרות

הדמויות הפשוטות, הצילום הריאליסטי והעלילה אמינה - רגע לפני שהיא יורדת מהמסך, קיבלה אורות ליל שישי סוף סוף את המועמדות המיוחלת לאמי. למה מגלים אותה רק עכשיו?

תגובות

אפשר להבין את מי שלא רצה לתת הזדמנות לאורות ליל שישי (Friday night lights), לאורך חמש שנותיה. האוקסימורון של דרמת ספורט רגישה ועדינה: מצד אחד הפוטבול בה הרחיק את הבנות (הכללה גסה), ומנגד העדינות שלה הרחיקה את הבנים. במשך חייה בארה"ב היא זכתה באופן עקבי לרייטינג נמוך שהפך אותה לאוצר בלום ליודעי דבר. אחרי חמש שנים כאלה, של רדיפה אחרי עונות נוספות, השנה היא הגיעה אל קצה, ולראשונה בתולדותיה קיבלה  מועמדות לאמי בקטגוריית הדרמה הטובה ביותר, ויש גם סרט המשך בקנה.

» אמי 2011 – כל הכתבות » כולם רוצים לעשות מיני סדרות: תכירו את המועמדות לאמי» מה קרה לרוק 30?» מה הופך את משחקי הכס לסדרה הממכרת בטלוויזיה? ריאליזם מבריק כסדרה המבוססת על סרט המבוסס על ספר המבוסס על המציאות, "אורות ליל שישי" הייתה סדרת נעורים כפי שלא נראתה קודם לכן בטלוויזיה. דרמת הספורט השתמשה בכר הזה כדי לגולל את סיפוריהם האישיים של כמה מהשחקנים הבולטים בקבוצת הפוטבול של תיכון העיירה דילון, "דילון פנתרז", ושל המאמן שלהם, אריק טיילור (קייל צ'נדלר), מתחרה רציני לדמות האב הטובה ביותר בתולדות הטלוויזיה; רבים מהנערים שאימן ללא ספק היו זקוקים לדמות כזו בחייהם. אגב כך עקבנו גם אחרי משפחתו שלו – תמי רעייתו (קוני בריטון המעולה) וג'ולי בתו, שאף התערבבה עם מאט, אחד מכוכבי הנבחרת שאביה מאמן. הדמויות האלה היו רובן ככולן פשוטות (אבל לא פשטניות), עממיות (אבל לא מגוחכות) ובעלות לב עצום, מה שניתן לומר בקלות על הסדרה עצמה.

"אורות ליל שישי" נוצרה על ידי ג'ייסון קייטימס (הורים במשרה מלאה), שבשנות ה-90 היה אחד מהכוחות הפועלים מאחורי אחת מסדרות הנעורים המהוללות ביותר של כל הזמנים, "אלה הם חיי". את השרטוט האמין של הסדרה ההיא הביא קייטימס לכדי שכלול מרבי ב"אורות ליל שישי ". הצילום הכמו-תיעודי שהסדרה התהדרה בו כאשר עלתה ב-2006, היה שמור עד אז בעיקר לקומדיות ולדרמות משטרה, ונראה זר מאוד בז'אנר הטלוויזיוני, שבאותה עת היו חלק ממנו סדרות כמו "האו.סי", מגרש ביתי או אפילו "אברווד". "זה מעניין", סיפור קייטימס בנוגע לעבודה על הסדרה, "כך דמיינתי שעשיית סרטים תהיה לפני שראיתי איך סרטים נעשים".דרמה יפה וריאלסטית. הפרומו לעונה האחרונה:

הייחודיות הזו שבתה אל לב המבקרים והקהל הקטן שנוצר לה, אבל חשוב מכך – היא שבתה את לב האנשים המספיק חשובים ברשת ששידרה אותה, NBC. "בדיוק היום קיבלתי אימייל שהועבר אלי מאחד מראשי סוכנויות הפרסום הגדולות", אמר קווין ריילי, נשיא חטיבת הבידור של NBC ב-2006, "ואני מקבל כאלה בגרסאות שונות – האומר שזוהי תוכנית הטלוויזיה הכי טובה מזה שנים, או תוכנית הטלוויזיה הכי טובה כרגע על המסך". האהבה כלפי הסדרה הביאה לחידושה לעונה שנייה חרף הרייטינג הנמוך, אבל הוא, בכפיות תודה לשמה, הוסיף והתדרדר גם אחרי כן.

לקראת העונה השלישית חיפשו קודקודי NBC פלטפורמה נוספת, נפרדת, שתשדר אצלה את הסדרה ותישא בחלק מההוצאות, באופן שיהפוך את חידושה לעונה שלישית להגיוני כלכלית עבור NBC. הפלטפורמה הזו נמצאה בדמות חברת הלוויין DirecTV, שביקשה לבדל את עצמה מהמתחרים על ידי תכנים מקוריים. העסקה גרסה שבשלב הראשון תשודר העונה ב- DirecTV ורק בשלב מאוחר יותר ב- NBC. עסקה דומה נחתמה אחרי העונה השלישית (הכושלת רייטינגית גם היא), הפעם לשתי עונות, רביעית וחמישית. בכך פתחה "אורות ליל שישי" דלת חדשה לאופן שבו סדרות טובות יכולות לשרוד.

אורך הרוח הזה השתלם, אם לא מבחינת רייטינג אז מבחינת הכרה מהקולגות: על העונה הרביעית קיבלו בריטון וצ'נדלר מועמדות מוצדקת לאמי, ולאחרונה קיבלו מועמדויות נוספות על תפקידיהם בעונה החמישית. אליהם הצטרפה כאמור גם הסדרה עצמה, המועמדת לפרס הדרמה הטובה ביותר. אמנם הזיכוי לזכייה קלוש משהו, מאחר והסדרה מתמודדת מול מד מן בעונה חזקה במיוחד, ומשחקי הכס המהוללת. אבל כמו שרבים מהם אוהבים לומר בקורקטיות על הבמה: עצם המועמדות היא זכייה. או במילותיהם האלמותיות של הדילון פנתרס: Clear Eyes, Full Hearts, Can't Lose.

*#