דנה נפתלי, עכבר העיר
דנה נפתלי, עכבר העיר

לפני עשר שנים, במהלך כתיבת "טלנובלה בע"מ", קיבל היוצר והתסריטאי דרור נובלמן טלפון מאחד הבכירים ב-HOT, שבישר לו שהחלום שלו עומד להתגשם. אלילו מה-WWF, קווין ואן אריק, מגיע לארץ לצורך צילומי הטלנובלה ונובלמן נבחר ללוות אותו. "איזו תקופה הזויה זו הייתה, אבל עשינו חיים יחד, כשהוא היה כאן", נזכר נובלמן בראיון מיוחד לעכבר העיר. "יום אחד, בדיוק אחרי שחזרנו מהים, קיבלתי טלפון ששמעון פרס רוצה לפגוש את ואן אריק. לא הספקנו אפילו להחליף בגדים וכבר הינו בדרכנו לירושלים. הזמנים היו ימי טרום ההתנתקות וכל הדיבור על הנושא בארץ היה רגיש ונפיץ בטירוף. ואן אריק, הוא נוצרי ימני כזה שניסה להבין את הלך הרוח בארץ ולא ממש קלט את העניין כשניסיתי להסביר לו את הקונספט של ההתנתקות. כשנפגשנו עם פרס, ואן אריק שאל אותו מול כל העיתונאים, במבטא טקסני עמוק, למה אנחנו רוצים להחזיר שטחים לערבים שהורגים ילדים קטנים. יכולת לשמוע את כולם בולעים את הרוק באותו הרגע".המפגש עם ואן אריק היה כאמור רק אירוע הזוי אחד בתקופה שלמה, שנובלמן נהנה להיזכר בה. חשוב לציין שבשנת 2005 ישראל הייתה בעיצומה של תור הזהב של הטלנובלות בארץ. דרסט הפקות חלשו על הנישה הזו ב-HOT, בעוד שב-YES, הבינו שהם חייבים לתת פייט ועלו עם "השיר שלנו", בכיכובם של כמה מהשמות החמים ביותר (נינט ורן דנקר. ד.נ.). ב-HOT, בדיוק סיימו לשדר את "מיכאלה", והבינו שהם צריכים לשנות כיוון וללכת על משהו קיצוני יותר. כך נולדה הטלנובלה הטובה ביותר בכל הזמנים: "טלנובלה בע"מ". "משמח אותי לראות שאנשים עדיין אוהבים את 'טלנובלה בע"מ', כי זה הבייבי שלי, שמתי את כל החיים בתוך הסדרה הזו", מתוודה נובלמן. "עד היום אנשים פונים אלי ואומרים לי כמה הם אהבו את הסדרה ואני מיד יודע לזהות האם הם מתכוונים ל'טלנובלה בע"מ' או ל'אלופה', זה קהל קצת שונה". ערבי זה כמו תימני

ב-HOT רצו לפנות לכיוון שונה אחרי "מיכאלה" והיוצרים (אבין, זייד ונובלמן. ד.נ) לא ממש ידעו במה הם רוצים שהטלנובלה החדשה תעסוק. כשהגיעו לישיבת הפקה ראשונית הם העלו רעיון לסיפור על בחורה דתייה שמתאהבת בערבי. "כשהבאנו את הרעיון ל-HOT, הם אמרו שזה נחמד אבל שאולי כדאי להפוך את הערבי לתימני, כי הקהל לא יקבל רומן בין דתיה לערבי. באותו הרגע ידענו שיש לנו את הסיפור האמיתי לסדרה שלנו – מאחורי הקלעים של טלנובלה", נזכר נובלמן. אגב, ההערה על הערבי שרצו להפוך לתימני הפכה לבדיחה בסדרה, כאשר דמותו של מנהל ערוץ "שוס", בני קייזרמן הגרוטסקי (גיא לואל) טענה שבשביל חרדית אמתית תימני זה כמו ערבי. "כמעט כל מה שקרה ב'טלנובלה בע"מ' קרה גם במציאות", טוען נובלמן. "כל הסצנות ששחר הבמאי (מאור כהן) צריך למשוך פרקים בכמה דקות, אלו דברים שקרו לנו והדרך שלנו להתמודד איתם הייתה פשוט לכתוב סצנה שבה הבמאי צריך להאריך את הפרק של הטלנובלה שבתוך הטלנובלה בעוד כמה דקות, והם פשוט עומדים שם מעבירים את הזמן. ככה דפקנו את המערכת".בשביל חרדית גם תימני זה ערבי. קייזרמן ורננה ב"טלנובלה בע"מ" (צילום מסך)כיאה לחוקי הז'אנר, עלילת "טלנובלה בע"מ" סבוכה ועמוסה בדמויות צבעוניות. היא עוסקת במתרחש מאחורי הקלעים של טלנובלה וחושפת אותנו להתנהלות האמתית שמאחורי התעשייה ולסודות ההפקה. אם "השיר שלנו" לקחה את פורמט הטלנובלה והפכה אותה לדרמה יומית, עם כוכבים צעירים וטקסט מודע לעצמו - "טלנובלה בע"מ" הלכה עוד כמה צעדים קדימה. היא הביאה טקסט מלא בטירוף, מהול בכתיבה משובחת, רפרנסים לתרבות פופ, משחק מצוין ובעיקר המון כיף והומור עצמי. נובלמן הכניס את הלב והנשמה שלו ויצר משהו משוגע, איכותי ומאוד אותנטי. במרכז העלילה נמצאת משפחה שבבעלותה חברת ההפקות שאחראית על הטלנובלה המזויפת "פירות אסורים" שמצטלמת בסדרה, כוכבי הטלנובלה ואנשי הצוות שלה. הרומן שמלווה את העונה והוא הלב שלה, מתרחש בתוך משולש אהבה בין כפיר אונגר (עפר שכטר), הבן של מפיק הסדרה, לבין רננה לוסטיג (טלי שרון) התסריטאית, ודנה בלום (יעל בר זוהר) השחקנית הראשית והוא עובר תהפוכות רבות לאורך הסדרה.

לחיות עם קייזמן וטליה בתוך הראש עשיית טלנובלה נחשבת לקשוחה במיוחד עבור ההפקה. מדובר בסדרה שמצלמת בממוצע פרק ליום, כך שגם הכותבים צריכים לספק תפוקה גבוהה מאוד כדי לעמוד בדד ליין. "זו הייתה תקופה מטורפת עבורי והיה לי קשה להתמודד", מתוודה נובלמן. "חזרתי לגור אצל ההורים כדי לכתוב את הסדרה וכמעט שלא יצאתי מהבית במשך חודשים. זה היה ממש אינטסיבי מאחר שהייתי צריך להגיש חמישה פרקים כל שבוע ויש כמה דראפטים לכל פרק, כך שמדובר בעבודה תובענית במיוחד. בשלב מסוים חשבתי שאני מאבד את זה וחוויתי התקף חרדה, כי לא הבנתי מה לעזאזל חשבתי לעצמי כשהחלטתי שאני יכול להחזיק סדרה שלמה על הכתפיים שלי. בנוסף, נכנסתי לזה באופן טוטאלי כך שהדמויות ממש חיו לי בתוך הראש. את יכולה לדמיין מה זה עושה לבנאדם לחיות עם דמויות כמו קייזרמן, טליה ויעקוביאן בתוך הראש?"חגיגה של טירוף מהנה. "טלנובלה בע"מ"

היית תסריטאי צעיר שקיבל הזדמנות שכולם חולמים עליה. הצלחת להבין את המשמעות של זה באותו הזמן? "האמת שלא קלטתי כי הייתי כל כך עסוק בלכתוב ולחיות את הטירוף הזה בתוך הראש שלי, כך שלא נהניתי בכלל, אולי רק עכשיו, בדיעבד. אנשים חושבים שכל היום הסתובבתי על הסט עם יעל בר זוהר, אבל בפועל הייתי בחדר שלי, מרביץ לאחי הקטן וכותב בלי הפסקה. זה גבה ממני מחיר נפשי ופיזי לא קל. עליתי המון במשקל בתקופה הזו והרגשתי ממש לא טוב. הדבר הכי זוהר שעשיתי היה ללכת לסופר. בנוסף, מיד אחרי 'טלנובלה בע"מ' המשכתי לעשות גם את 'האלופה', כך שזה היה תהליך של יותר משנה שלא ראיתי את העולם שבחוץ. ב-HOT רצו עוד עונה ל'אלופה', אבל הייתי חייב להתנתק ונסעתי לחו"ל לתקופה ארוכה. לא עצרתי לשנייה לעכל את כל הטירוף שהיה מסביבי, רק היום אני מבין את כל מה שהיה שם. החיים שלי היו נורא מוזרים אז". נובלמן נזכר באחד הרגעים שמתארים במדויק את המציאות ההזויה שלו באותה תקופה. "באוזן אחת יוני פארן (דרסט הפקות ד.נ) צרח עלי בטלפון שאני חייב לו שלושה מיליון שקל ובאוזן השנייה אימא שלי מנדנדת לי מתי אסדר כבר את החדר". ניפגש אצל יוצי. ניצה ב"טלנובלה בע"מ" (צילום מסך)ואם כבר מדברים על האישה שהביאה אותו לעולם, נובלמן חושף כי למעשה הדמות של ניצה אונגר (אודיה קורן), הפולניה החמודה שרק רוצה שכולם ילבשו סוודר או שלא ישתו מים יחפים, כי מי שותה כשהוא יחף - מבוססת עליה. "זה קטע מצחיק, כי אימא שלי היא לגמרי הדמות של ניצה", צוחק נובלמן, "גם כל החברים שלה בסדרה, ביאטריס ויוצי הם אנשים אמיתיים. כשהסדרה עלתה לאוויר אימא שלי קלטה שזו היא שם על המסך ולא ממש התלהבה, אבל עם הזמן פתאום הבנתי שהיא מסתובבת לידי ואומרת בכוונה משפטים שהיא רוצה שאני אכניס לסדרה. גאונה".

דרור נובלמן סיים את לימודיו באוניברסיטת תל אביב וידע שהוא רוצה לכתוב, אז הוא עשה את מה שרוב הכותבים המתחילים עושים וניסה את מזלו במקומונים ובעיתוני סטודנטים. למזלו, הוא לא היה צריך להמתין הרבה כדי שהחיים יזרקו אותו ללב העשייה הטלוויזיונית. "הגורל התערב באותו ערב", משחזר נובלמן. "בסך הכל יצאתי ל'שסק' עם חברים, כשפגשתי את גל  וסיגל (זייד ואבין. ד.נ.) לראשונה והיה בינינו חיבור מידי. כנראה שהייתי הקול הצעיר שהם חיפשו, כי עד סוף הערב הם הזמינו אותי לעשות טסט כדי להיות דיאלוגיסט 'למיכאלה' והתקבלתי". "רננה וכפיר הם שני החצאים של האישיות שלי" כשחושבים על דמויות כמו גרשון חביה (אלברט אילוז), קייזרמן וטליה, מעט מלחיץ לגלות שכל הדמויות ב"טלנובלה בע"מ" מבוססות על אנשים מהחיים של נובלמן. לדבריו, כל דמות בסדרה משלבת אדם אחד או שניים שנקרו בדרכו, אבל השיא הוא כמובן, נובלמן בעצמו. "אני שילוב הדמויות של כפיר ורננה, גם כותב אפל ומסוגר וגם סוג של ילד דביל כזה שאוהב WWF ונקרע מהסימפסונים", הוא מודה. "מדובר בסדרה מאוד אישית עבורי, כי כתבתי את מה שאני מכיר ויודע. הכנסתי לסדרה הזו את כל העולם שלי, בגלל זה אני כל כך אוהב אותה, עד היום. מצד שני, הרגשתי שזה שואב אותי לחלוטין ולקראת הסוף כבר הייתה מעין ריקנות כזו, שהקשתה עלי להמשיך לכתוב. הרגשתי שכבר אין לי יותר מה לתת".את מטורפת, אתה דביל. כפיר ורננה ב"טלנובלה בע"מ (צילום מסך)ואכן לא כל הדמויות ב"טלנובלה בע"מ" קיבלו את הטיפול הראוי להן. "בדיעבד אני מבין שיצרנו עומס של עלילות ולא בכולן הצלחנו לגעת" נובלמן מסביר. "הרקע של רננה כחוזרת בשאלה, למשל - לא ממש עשינו עם זה משהו בסוף. היה גם תכנון להפוך את מירי מורן (גילת אנקורי) לאימא האמיתית של ניב ושירה, אבל לא הצלחנו לגרום לזה לעבוד", מגלה נובלמן. גם המוות של אפרת (תמר קינן), היה נקודת משבר. "אהבנו את הדמות שלה", הוא נזכר, "והתלבטנו אולי לא להרוג אותה בסוף, אבל גל (זייד) התעקש להרוג וטוב שהוא עשה את זה. הוא איש של עלילות ומבחינתו להרוג את כולם, אבל אני יותר איש של דמויות, אז היה לי קשה. אבל בסוף היא חזרה, כאחות של אפרת".כן, עם הפאה הנוראית הזו."אל תתחילי איתי עם זה בכלל. אי אפשר לנצח בכל החזיתות, זו בכל זאת טלנובלה ונתקענו עם הפאה".סדרות רבות היום עוסקות בשיח העדתי ובאופן כללי נראה שהמציאות היום הרבה יותר מורכבת ופוליטיקלי קורקט מהמציאות של "טלנובלה בע"מ". יכול להיות שהיום היו אומרים שבטי ושרית הן בסך הכל עוד ייצוג סטריאוטיפי של "פרחות" ושמשפחת אונגר האשכנזית היא זו עם כל הכסף והכוח. "לא נראה לי שאפשר לשפוט את זה באמות המידה האלה ואני גם לא מנסה". מסביר נובלמן. "זה לא משנה מה יעשו היום, מישהו יגיד שזה פוגע במישהו אחר. גם על 'זגורי אימפריה' יש מי שיטען שהיא מייצגת את הציבור של הדמויות שלה ויש כאלה שיגידו שהיא סטריאוטיפית. אני לא מתעסק בזה, כי זה לא המקום שלי ואי אפשר לצאת טוב עם כולם. אני חושב שיש משהו ב'טלנובלה בע"מ' שהוא מאוד אותנטי ומגיע מהלב. מי שבא מאהבה לדמויות שלו תמיד יוציא אותן בצורה טובה. המסר שלנו עבר בזמנו, כי עובדה שעד היום הסדרה כל כך אהובה ולדעתי זה היה עובר היום. וחוץ מזה, אפשר לטעון שקייזרמן האשכנזי סוג של 'מתמזרח' בסוף הסדרה, כשהוא מתאהב בבטי, אז הנה, גם אצלנו היה ייצוג".תמותי כבר. סצנת הסיום של "טלנובלה בע"מ" (צילום מסך)אם היית צריך לכתוב היום את פרק הסיום, היית כותב את אותו הדבר?"אני לא בטוח. היו לי המון רעיונות לסיום, רציתי שכולם ירקדו או משהו כזה. אבל בטוח הייתי משאיר את המשפט האלמותי של דנה בלום: 'השמלה שלך מכוערת'".

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ