האנטומיה של שונדה ריימס: האישה שפיצחה את הפריים טיים האמריקאי

איך כבשה אישה אפרו אמריקאית משיקגו את לב תעשיית הטלוויזיה האמריקאית ולמה המבקרת המובילה של הניו יורק טיימס הוכרחה להתנצל בגללה? התשובה של ריימס: "אני פשוט עושה מה שבא לי"

אור בר שלום, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אור בר שלום, עכבר העיר

בשבועות האחרונים החל להופיע האשטאג חדש בטוויטר ובשאר הרשתות החברתיות שתפס תאוצה מהירה #TGIT. המשמעות היא Thank god it's thursday, בתרגום חופשי - "תודה לאל שהיום יום חמישי". ההפתעה הגדולה הייתה לגלות שמאחורי העניין עומדת רשת השידור האמריקאית ABC. הרשת, שנאבקת בתדמית מיושנת ושמרנית מול רשתות הכבלים שמציעות תכני פרימיום, עירום ואלימות בוטים, הניחה את כל הז'יטונים שלה על יום חמישי. היא עשתה זאת בציפיה להפוך אותו ליום הריווחי ביותר בשבוע השידורים האמריקאי. את ההחלטה האסטרטגית הזו מלווה מסע פרסום יקר שנשען כולו על כישרונה של אישה אחת: שונדה ריימס. כיום ריימס היא במאית ומפיקה שאמורה להציל את כבודן של רשתות השידור הגדולות, והיחידים שמתחרים איתה הם צ'אק לורי או סת מקפרלן. אבל חייבים להודות שגם נפח העבודה שלהם מתחיל להיראות עלוב מול ההספק שלה. » שונדה ריימס - כל הכתבותכדי להבין את התקוות שתולים בריימס מספיק להעיף מבט בלוח השידורים המתוכנן לעונת הסתיו הקרובה. יום חמישי נחשב באופן מסורתי ליום החזק ביותר מבחינת הרשתות והמפרסמים האמריקאים מכיוון שהוא מאפשר לשטוף את מוחות הצופים בהצעות בילוי ורכישה לפני היציאה לסוף השבוע. מי שיתייצב מול הטלוויזיה בחמישי בערב יוכל להתחיל עם האנטומיה של גריי שפתחה את עונתה ה-11, ותמשוך צופים גם אם יוצגו בה רק גופות מדממות והפנים היפות של מקדרימי. משם ממשיכים לסקנדל בעונתה הרביעית, שזכתה בשנה שעברה בתואר "התוכנית עם מספר הטוויטים הגבוה ביותר לשידור". מסיימים ב"איך להתחמק מרצח" החדשה, שזוהי עונתה הראשונה (אבל היא כבר זוכה לכל כך הרבה אזכורים ומדיה, כך שסביר להניח שתלך בדרכה של אחיותיה הגדולות). על כל שלושת הסדרות הללו חתומה ריימס כמפיקה, כשואוראנרית, תסריטאית ראשית ויוצרת. לא רע למי שאופרה וינפרי הגדירה פעם כ"האישה השחורה החשובה ביותר בטלוויזיה שלנו"

"אקפוץ על כל מה ששונדה תציע, אפילו בלי לשמוע את הרעיון"

ריימס נמצאת היום במעמד שאליו הגיעו מעט מאד יוצרים בהוליווד. כל רעיון שתעלה, כל פרויקט שתרצה יקבל מיד אור ירוק לפיתוח ותקציבים נדיבים. במציאות טלוויזיונית שרעבה לחידושים אבל פוחדת משינויים, מדובר בצ'ק פתוח ונדיר מאד. בראיון לכתבת פרופיל אודותיה בניו יורק טיימס בשנה שעברה אמר צ'נינג דונגי, המפקח על פיתוח הדרמה ברשת ABC: "היא חשובה מאד לרשת. אם היא באה מחר ואומרת לי 'יש לי רעיון נהדר' אני קופץ על זה. אפילו בלי לשמוע את הרעיון". בשנת 2007 בחר בה המגזין טיימס כאחת מ-100 האנשים שעזרו לעצב ולהשפיע על העולם, והשנה היא נבחרה לרשימת הנשים המשפיעות של מגזין התעשייה וראיטי, אי שם בין ביונסה, ג'ניפר לורנס ומנכ"לית דרימוורקס. היא נולדה בשנת 1970 וגדלה בשיקגו כבת הקטנה מתוך שישה ילדים. אמה שעבדה באוניברסיטה סיימה את הדוקטורט שלה בחינוך בשנה שבה ריימס עזבה למכללה. אביה הוא פרופסור באוניברסיטת דרום קרולינה. בכתבות פרופיל שנעשו עליה היא מעידה על עצמה כ"מי שתמיד אהבה לספר סיפורים. אהבתי לקחת את המציאות ולתווך אותה דרך המבט שלי". בסיום לימודי הקולנוע שלה, עברה לסן פרנסיסקו כדי לעבוד בפרסום, ומשם לבית ספר לתסריטאות בלוס אנג'לס. "אני זוכרת שקראתי מאמר בטיימס שלה תקבל לבית הספר בלוס אנג'לס זה יותר קשה מלהתקבל לבית הספר למשפטים בהרווארד. נשמע כמו דבר מאד תחרותי לעשות, אז ידעתי שאני הולכת לעשות את זה", סיפרה לניו יורק טיימס. היא סיימה את לימודיה בהצטיינות, זכתה במלגות אך לא מצאה עבודה קבועה. חבר סידר לה עבודה בשכר נמוך בכתיבת צללים לסרט טלוויזיה בכיכובה של האלי ברי והיא גם הייתה חלק מסצנת הכותבים של קרוסרודס בכיכובה של בריטני ספירס (הסרט נקטל על ידי המבקרים, אבל הכניס 60 מיליון דולר). מאוחר יותר כתבה את "יומני הנסיכה 2" בכיכובה של אן הת'וואי. "זה לא היה חלום חיי", הודתה."אבל מאד רציתי לעבוד עם ג'ולי אנדרוז". סקס והעיר עם חלוקים לבנים. האנטומיה של גריי (צילום: Yes באדיבות ABC)

בספטמבר 2001 שכרה ריימס בית בוורמונט לחודש עם תוכניות לסיים את תסריט החלומות שלה. ביום הראשון שבו הייתה בבית, נפלו מגדלי התאומים. ריימס נכנסה לחרדה והחליטה להכין באותו רגע רשימה של כל הדברים שהיא חייבת להספיק. בראש הרשימה: אימוץ תינוק וכתיבת תוכנית טלוויזיה משלה. בשנים הקרובות, כל החלומות הללו התחילו להתגשם. לאחר שאימצה את הארפר כאם חד הורית (מאוחר יותר התחתנה ואימצה ילד נוסף, אמרסון) מצאה את עצמה ריימס מבלה שעות בטיפול בתינוקת ובצפייה בטלוויזיה של תחילת שנות ה-2000.  "ראיתי המון פרקים של פליסיטי, באפי ציידת הערפדים ו-24", סיפרה לגרדיאן."אני זוכרת שאמרתי לעצמי וואו, הטלוויזיה ממש טובה עכשיו ואני באמת עייפה מלכתוב על נערות ומייקאוברס". היא כתבה פיילוט לתוכנית על כתבים צבאיים שנתקעו בעיראק עם תחילת המלחמה. הסדרה לא הופקה מעולם, אבל מישהו ברשת ABC קרא אותה וזכר את ריימס לטובה. "אנשים לא מדברים כל הזמן על זה שהם שחורים"

את הפריצה שלה חייבת ריימס לבוסטון ליגל. יותר נכון, להפסקת העונה של סדרת עורכי הדין המנומנמת בשנת 2005. למרות שלא היה לה שום ניסיון בכתיבה לטלוויזיה, פנה אליה מפיק בכיר ברשת ABC שקיבל את התסריט שלה וביקש ממנה לכתוב תוכנית קצרה של תשעה פרקים. התוכנית הייתה אמורה למלא את משבצת השידור של בוסטון ליגל עד לחזרתה מחופשת האביב.

ההצלחה של הסדרה שנועדה למלא חור שידור של תשעה שבועות נלמדת עד היום בבתי ספר לקולנוע וטלוויזיה. תוך שבועיים צפו בתוכנית יותר מ-15 מיליון צופים. תוך חמש שנים הפכה התוכנית לסדרה הנצפית ביותר בגילאי 18-49 ולתופעה תרבותית. מנהל הרשת הודה שABC לא השקיעה בשיווק הסדרה: "נשים פשוט באו לראות אותה כי שמעו עליה מחברות. היא הייתה 'סקס והעיר' רק עם חלוקי רופאים וחלקי גוף מדממים". "האנטומיה" הייתה בעצם בלון ניסוי מוצלח להחדרת הערכים של ריימס לפריים טיים האמריקאי: קאסט שחקנים מגוון אתנית שלא עושה עניין ממוצאו או צבע העור שלו. "אני גדלתי בתקופה שבה היה חריג לראות אנשים שנראים כמוני בטלוויזיה", סיפרה אופרה וינפרי בראיון על ריימס לוול סטריט ג'ורנל. "ריימס מביאה אותנו לפרונט. כל אחד מקבל מושב בשולחן של שונדה". כשהמבקרים התרעמו ששחקנים ממוצא אפרו-אמריקאי, אסייתי או אפילו בעלי זהות מינית הומוסקסואלית מופיעים באנטומיה אך לא עוסקים בכך, נעמדה ריימס על הרגליים האחוריות והסבירה שמבחינתה זהו השינוי האמיתי. "אנשים לא מדברים כל הזמן על זה שהם שחורים, בלה-בלה בלה. ככה העולם עובד. אני אישה שחורה בכל יום ואני לא מבולבלת בקשר לזה, אני לא מודאגת בקשר לזה. אני לא צריכה לנהל דיון על מה שאני מרגישה כאישה שחורה, כי אני לא מרגישה מוחלשת כאישה שחורה". קאסט שחקנים שלא עושה עניין מהמוצא שלו. ריימס וכוכבי סקנדל (צילום: AP)

המניפיסט של ריימס מתבטא בכל העבודות שלה. במרכז סקנדל, המבוססת על זכרונותיה של ג'ודית סמית', קצינת העיתונות בזמן ממשל בוש, עומדת אוליביה פופ (קרי וושינגטון). היא יועצת פוליטית שחורה, צעירה ואסרטיבית בסגנון לא-לוקחת-שבויים ומנהלת רומן בין גזעי עם נשיא ארצות הברית. הסדרה, שנעה בין המופרך למשעשע, הפכה להיות אחת הסדרות המצוטטות ביותר במדיות החברתיות מאז שעלתה ב-2012 ובכל פרק שלה עולים בממוצע 190,000 ציוצים שקשורים אליה, לרוב עם ההאשטאג #omg. יש לה שמונה מיליון צופים בממוצע לפרק, ומספר מסחרר של הורדות פיראטיות ברחבי העולם. אם הדמות של אוליביה פופ היא השלב הבא באבולוציה של ד"ר מירנדה ביילי מ'האנטומיה של גריי' (שהיא כירוגית מובילה, דעתנית ומבריקה, אך רק חלק מאנסמבל דמויות ולא הדמות הראשית), השנה עלתה ריימס עם "איך להתחמק מרצח" שאותה מובילה פרופסור אנה-לי קיטינג (ויולה דוויס, זוכת האוסקר) ומציגה דמות נשית-שחורה שטרם נראתה על המסכים: מקומרת אך לא רזה להחריד כמו קארי וושינגטון, בעלת גוון כהה יותר והלך רוח של PMS תמידי. 

איך להתחמק מאישה שחורה זועמת? לא כך הסדרה החדשה יצרה שערורית גזע ויראלית בתחילת החודש שעבר כשמבקרת הטלוויזיה הנודעת של הניו יורק טיימס, אלסנדרה סטנלי, פתחה את כתבת הביקורת שלה במילים: "כאשר שונדה ריימס תכתוב את האוטוביוגרפיה שלה, הכותרת צריכה להיות 'איך להתחמק מלהיות אישה שחורה זועמת". למרות ששאר הכתבה שיבחה את תרומתה של ריימס למעמד האישה השחורה בטלויזיה ("הדמויות שלה הן סמכותיות, חדות ובעלות יצר מיני חזק שחברות באליטה השלטת ולא משרתות או עובדות תחת בוס שחצני כלשהו"), דווקא הכותרת האומללה זכתה לסיקור מקיף באתרים פמיניסטיים, אתרים לקידום ושיוויון זכויות ודיוני גזע. המהירות שבה כל האליטה ההוליוודית התייצבה לצידה של ריימס (כולל ריימס עצמה שהגיבה בחשבון הטוויטר הפופולרי שלה) העידו הן על כוחה של היוצרת בתעשייה והן על האינסטינקטים הנכונים שלה. המבקרת, כמובן, נאלצה להתנצל והעיתון יצא בהבהרה כי הפסקה הפותחת "לא שיקפה נאמנה את דעתנו". הבייבי החדשה של שונדה. How To Get Away With Murder:

מעמדה של ריימס כיום הוא בלתי ניתן לערעור. היא בעלת חברת הפקות הפקות משלה, "Shondaland" שמעסיקה מעל ל-500 אנשי צוות. בסדרות שלה צופים מיליוני צופים בכל שבוע (הנתונים מראים שלסקנדל יש יותר צופים ממשחקי הכס ומד מן), והיא מצליחה ליצור דרמות מוצלחות, פופלריות ומקוריות, גם תחת ההגבלות המחמירות של רשתות השידור שדורשות התאמה לשפה, 22 פרקים לעונה ומאבק על כל סצנת סקס או רמיזה מינית. לזכותה יאמר שהיא בהחלט יודעת להנות מהמעמד הזה, כפי שהיא בעצמה אמרה בראיון לניו יורק טיימס: "עשיתי את האנטומיה, הרווחתי הרבה 'הון פוליטי' עם סקנדל, עשיתי את מרפאה פרטית. בנקודה הזו, מה הם יכולים לעשות לי? לפטר אותי? אני לא מודאגת ממה שאחרים יחשבו. אני פשוט עושה מה שבא לי". האנטומיה של גריי משודרת בכל יום שני בשעה 21:15 ב-YesDrama וכל הזמן ב-YesVOD. סקנדל משודרת ב-HOT בימי שני בשעה 21:30 וב-HOTVOD. איך להתחמק מרצח תשודר בקרוב ב-HOT.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ