זכיינית נולדה: משהו טוב עובר על "רשת"

אולי זו ההנהלה שהלכה, אולי זו ההנהלה שנכנסה, אולי זו הרכישה של "The Voice" ואולי זה ארז בן הרוש - בזמן האחרון נדמה ש"רשת" סוף סוף משיבה מלחמה

טל הנדלס, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
טל הנדלס, עכבר העיר

"ערוץ טלוויזיה מסחרי, ראוי שיהיה מאוזן ומוצלח על כל חלקיו. בנוסף להצלחה הגדולה מאוד של קשת, ראוי שרשת תשתווה לה", אומר דן שילון, מי שהקים את הזכיינית "רשת", ניהל אותה, והוביל אותה לעבר זכייה במכרז הראשון לערוץ 2. שילון מתייחס כמובן למשוואה אליה התרגלנו בשנים האחרונות, ובה קבוע אחד והמון נעלמים - "קשת" מובילה בכל המדדים האפשריים, והצופים מצידם מוכיחים שהם יודעים להבחין בין הזכייניות השונות. מפלצות רייטינג כמו האח הגדול, כוכב נולד ומאסטר שף שברו את השיאים של עצמן לאורך השנים, ודרסו את ערוץ 10 ואת "רשת".

הדשא של אבי ניר ירוק יותר

בשבועות האחרונים נדמה שמשהו משתנה – או לפחות – שמשהו טוב עובר על "רשת". "מה שקורה ב'רשת' בזמן האחרון בהחלט מעודד", ממשיך שילון. "The Voice היא תוכנית מעולה, שמלמדת שאפשר לעשות רייטינג גבוה באיכות גבוהה בעת ובעונה אחת. אני מאוד מקווה שהתכנית הזו היא הסנונית שמבשרת את האביב של 'רשת'". שילון יודע על מה הוא מדבר, וכמו כולנו גם הוא רואה כיצד בימים אלה משתנה המשוואה. המירוץ למיליון 2 מתייצבת על רייטינג גבוה וכנראה תסגור ממוצע עונתי של מעל ל-30%, "מצב האומה מסתמנת כתוכנית הסאטירה המובילה בטלוויזיה הישראלית עם נתונים נאים בסביבות ה-25%, על אף שידורה בשעה יחסית מאוחרת, וזה עוד לפני שדיברנו על "The Voice" שפתחה עם רייטינג מדהים של 39% בתוכנית הבכורה - הנתון הגבוה ביותר להשקת מותג חדש בישראל אי פעם.

אפשר להניח שבמסדרונות הזכיינית טופחים לעצמם על השכם בימים אלה. ההצלחות האחרונות לא באו בקלות. ממש בעבר הלא רחוק הביטו הקברניטים בקנאה אל השכנים שמעבר לכביש, ואל נבחרת החלומות שהרכיב מסביבו אבי ניר. בתחום תוכניות הבידור שלטה ארץ נהדרת במצעדים ביד רמה עם נתונים הסובבים את ה-30%, וכל הנסיונות להקים מתמודדת ראויה נחלו כשלון חרוץ. צחוק מעבודה, תכנית הסטנדאפ של שלום אסייג, אמנם שידרה כבר שש עונות, אבל באופן קבוע נושקת ל-20% מלמטה. גם שבוע סוף בכיכובם של עפר שכטראורי גוטליב, אלי יצפאן ואחרים, עלתה בקול תרועה רמה ונכשלה אף יותר. שתי העונות הראשונות זכו לרייטינג דומה לזה של "צחוק מעבודה" אבל ספגו קיטונות של ביקורת בתקשורת, בעיקר סביב הדמיון הרב של הפורמט לזה של "ארץ נהדרת". עקב כך, העונה השלישית מותגה כ"שבוע סוף החדש" וירדה מהמסך לאחר ארבע תוכניות בלבד. עקבותיה לא נראו מאז.שוברים שיאים. The Voice ישראל:

גם בתחום הריאליטי, או אולי בעיקר בתחום זה, נשארה "רשת" הרחק מאחור. כולנו זוכרים, או שלא, את מפרץ האהבה שעלתה לעונה אחת ולא הצליחה להתרומם מעל ל-20%, נתונים נמוכים כשמדובר בז'אנר הנצפה ביותר בישראל. אפילו "המירוץ למיליון" שכאמור, בעונתה השנייה מתגוררת בכבוד בראש המצעדים, נחשבה לאכזבה בעונת הבכורה. בהתחשב בעלויות ההפקה הגבוהות, נתונים שלא עוברים את ה-30% נתפסו כלא גבוהים מספיק והעמידו בספק את הפקתה של העונה השנייה.

תוכנית מדף

אז מה בעצם קרה בזכיינית שהוביל לשינוי שאת פירותיו אנו רואים היום? מתברר שהכל אנשים. "העבודה מול זכיין היא עבודה מול זכיין, וההבדלים הם רק בבני האדם", מספר אבי כהן שעורך עבור "רשת" את "מצב האומה". "בסך הכל הדיאלוג הוא שוטף ובלתי פוסק, ותמיד משתדלים ביחד למצוא את הדרך הכי טובה לעבוד". גורמים בתעשייה מעריכים כי השינוי בגישה המסחרית והתכנית של הרשת מגיעה מחילופי ההנהלה הבכירה. עם עזיבתו של יוחנן צנגן את רשת, שעמד בראשה 12 שנה, נכנס לנעליו אבי צבי. צבי, שלא מגיע מרקע טלוויזיוני, שינה את שיטת הניהול וקודם כל ניגש למלאכת צמצום החוב של רשת, שעמד על 100 מליון שקלים. אם לפני כניסתו לתפקיד רשת השיקה כמה וכמה תוכניות חדשות, שכשלו על המסך (פוליגרף, "תשיר את זה", הגרסה הישראלית של "פרויקט מסלול" והריאליטי הכושל של "מפרץ האהבה"), צבי הקפיא הפקות ובחר לעשות שימוש בתוכניות שכבר הופקו עבור הזכיינית וחיכו לתורן על המסך. הירידה בנתוני הצפייה לא אירחה לבוא, אבל צבי דבק בשיטה, עד שלא נותרו תוכניות לשידור. אז יצאה רשת במשא רכישות של פורמטים ותוכניות, תוצאות אותם רואים על המסך בשנה זו. אחים לנשק. אבי צבי ואבי ניר (צילום: אנצ'ו גוש - ג'יני)

עורך תוכן ששיתף פעולה עם "רשת" בשנים האחרונות זוקף את השינוי לטובה (בין השאר), לעזיבתה של שירה מרגלית. "למשל", הוא מסביר, "היא ביטלה את המירוץ למיליון כשאבי צבי (מנכ"ל "רשת"-ט.ה.) רצה אותו, לא ניהלה או הובילה שום דבר, פחדה לקחת סיכון". במרץ 2010 פרשה מתפקידה מרגלית, סמנכ"לית התוכן דאז. לנעליה נכנס אילן דה פריס, מפיק טלוויזיה שנים רבות, ממקימי ביה"ס סם שפיגל ומי שכיהן בעבר כסמנכ"ל התוכן של הזכיינית "טלעד". אחד המהלכים הראשונים שעשה היה להסיט את אורן גזית לתפקיד מנהל הדוקו-ריאליטי, ולמנות את ארז בן הרוש למנהל הפריים טיים. בן הרוש התברר במהרה כאיש הנכון, במקום הנכון ובזמן הנכון. הרומן שלו עם "רשת" מתנהל כבר כמה שנים טובות, כשזה לקח חלק ב"שוטטות", אחד העם 1 ואחד העם 101, מהתוכניות היותר מוצלחות של הזכיינית לאורך השנים.אילנות וארזים

"לאף אחד אין את המתכון אצלו בכיס החולצה. כולם עובדים קשה מאוד ובמקרה שלנו האנשים האלה כנראה עשו כמה החלטות מאוד נכונות, והתוצאה טובה מאוד", מתאר כהן את יחסי העבודה עם התפקידנים בזכיינית. "אלה אנשים מאוד אינטיליגנטים ומאוד מקצועיים. מישהו כמו אילן דה פריס, שהוא ואני ביחד עשינו את החרצופים לפני שנים, ויש לנו דיאלוג מצוין בין שנינו, או מישהו כמו ארז, שאני מכיר אותו היטב, מייצרים דיאלוג טוב וענייני. נעשו כמה החלטות משותפות, כמו לעשות את התוכנית שלנו פעמיים בשבוע, או ההחלטה לשתף את עינב גלילי, ובסופו של דבר בגלל שהדיאלוג הוא ענייני ומקצועי מאוד, הגענו לתוצאות האלה".סאטירה אמיתית. "מצב האומה":

גם נעמי לבארי, שהפיקה את החיים זה לא הכל, מסכימה שמשהו טוב קורה ב"רשת", אבל שזהו תהליך שהתחיל אפילו מוקדם יותר. "אני חושבת שאפשר לנעוץ את זה עוד בכניסה של קובי גל רדאי לתפקיד (מנהל תחום הדרמה מאז יולי 2008 - ט"ה), כי תהליכים לוקחים זמן. כמובן שאילן ממשיך את המגמה, וזו מגמה מצוינת. ובאופן כללי התחושה בזכיינית היא של אנשים שאפשר לדבר איתם, ששותפים לעשייה, לא מנחיתים. רוצים שתהיה טלוויזיה טובה, מכבדים את האנשים שהם מצלמים ומכבדים את האנשים שהם עובדים איתם. וזו מגמה שאני רק יכולה לקוות שהיא תמשיך".

איכות זו לא מילה גסה

מעבר לנתוני הרייטינג הגבוהים, לבארי מתייחסת להצלחה של "רשת" גם כספקית תוכן איכותי ויוצא דופן במפת הטלוויזיה המסחרית בארץ. "בעבודה איתם יש תחושה שגם אם זה תוכניות בידור, דרמה או תעודה, הם לא מתביישים ללכת על תו של איכות, קודם כל. אני חושבת שהדעה הרווחת אצל כמה מעובדי הטלוויזיה ומקבלי ההחלטות, היא שגם מה שהם אוהבים לקרוא לו "העמך" זה אנשים שרוצים לראות איכות. אם מסתכלים עכשיו על "המירוץ למיליון" ו-"The Voice", אני יכולה להגיד שיש בבירור תחושה שנושבת מהתוכניות של "רשת" שיש כבוד למצולמים שלהם, יש כבוד לבני אדם. ואני חושבת שזה שינוי מאוד מרענן בטלוויזיה".

"ארז בן הרוש מבין שצריך לבדר את הקהל", מוסיף עורך התוכן. "להבדיל מהשעמום של שירה מרגלית, הוא מבין שהקהל היום רוצה לצחוק ולהיות משועשע ומבודר והוא מתאים לשם את הפריים טיים. הוא מחפש פורמטים חדשים מבדרים יותר ודברים שגורמים לאנשים לצחוק". עוד הוא מספר כי ההוראות המפורשות מ"רשת" בימים אלו הן "להצחיק, להיות בגובה העיניים, להיות יותר הדוקים, מדויקים, סקסיים ולא טרחניים".באה ממחול. "אחד העם 101":

הכל יחסי

על אף השינוי הארגוני המוצלח של "רשת", חייבים לתת את הדעת גם על התקופה בה אנו חיים, ולשקול הסתייגות קלה. בשנה האחרונה כנראה שכמעט כולנו היינו מרותקים למסך. "האח הגדול" סגרה את 2011 בראש טבלת הרייטינג עם ממוצע עונתי נאה של 32%, ו"מאסטר שף" שברה את שיא המשדר הנצפה ביותר מאז תחילת מדידות הרייטינג עם 46% כשברגע השיא נמדד נתון מפלצתי של 50%. גם 2012 נפתחה חזק ובכל החזיתות נמדדים נתונים אסטרונומים. לבארי מודעת לכך, אבל סבורה שהשינויים ב"רשת" אמיתיים. "הכל יחסי", היא טוענת. "גם בעבר, ש-30% רייטינג היה נחשב הדבר הגדול, הפערים היו עדיין אותם פערים בין הזכייניות. עכשיו שהמספרים עלו, הם עלו באופן גורף, אבל ההבדל הוא שהפערים בין הזכייניות מצטמצמים".

ההווה טוב ויפה, אבל מה צופן בחובו העתיד? הטלטלות בתעשיית הטלוויזיה לא צפויות לתת מנוחה לעוסקים במלאכה, ומתישהו שיטת הזיכיונות אמורה לעבור מין העולם ולפנות מקום לשוק בו כל חברה תוכל להתבסס בערוץ נפרד משלה. כשהיום הזה יגיע, ייאלצו "רשת" ו"קשת" למלא שבעה ימי שידור במקום שלושה או ארבעה כפי שהיו רגילות עד כה. במקרה כזה, שתיהן זקוקות ליותר הפקות, והמלחמה תהיה רצינית יותר כשהשתיים יעמדו לראשונה זו מול זו מידי ערב. מבחינתה של "רשת", סביר להניח שהמותגים המובילים כיום ימשיכו לקחת בעיקר הנטל. "The Voice" בוודאי תמשיך לעונה שנייה, העונה השלישית של "המירוץ למיליון" כבר נמצאת בדיונים, וגם "מצב האומה" ו"אחד נגד מאה" לא צפויות ללכת לשום מקום. במקביל, המשבר של ערוץ 10, שלח את אנשי הזכיינית למסע רכישות, בעקבותיו ישנו משא ומתן מתקדם לרכישת הפורמט של "אקסטרים מייקאובר", שנרכש בעבר על ידי בית הורד.  כך או כך, מסתמן שאין עוררין על הצלחתם של ארז בן הרוש ואילן דה פריס בתפקידיהם, והשניים יישארו לכהן בתקופה הקרובה וימשיכו להצעיד את "רשת" לעבר עתיד ורוד יותר. מרשת נמסר: "לוח השידורים של "רשת" במהלך החודשים האחרונים הינו תולדה של עבודה מאומצת כפי שנעשתה בשנתיים האחרונות בתחום התוכן, הן באמצעות פיתוח ורכישת פורמטים והן באמצעות הבאתם לשידור. אנו שמחים להביא לצופי הטלוויזיה בישראל , טלוויזיה מגוונת ויצירתית ונמשיך לעשות כך גם בעתיד". שירה מרגלית סירבה להגיב לדברים.

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ