ממיקי בוגנים ועד מרגול: השופטים מצילים את הריאליטי

צדי צרפתי מנייריסט, קרן פלס נשפכת ומרגול מג'נונה. השופטים מגיעים לריאליטי הכשרונות כדי להוסיף גלאם, ולהציל את העונה מאנשים מוכשרים ובעלי כריזמה של מלפפון. איך יהיו המנטורים של The Voice ישראל?

ניב שטנדל, עכבר העיר
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ניב שטנדל, עכבר העיר

בספורט נהוג לומר כי שופט טוב הוא זה שנוכחותו אינה מורגשת, שלא גונב את ההצגה. ובענפי ספורט בהם השופט אינו Referee, השומר על כללי המשחק ההוגנים, אלא Judge, המדרג את ביצועי המתמודדים (כמו באגרוף או בהתעמלות אמנותית), נשמר מקומו של השופט בצללים אף יותר. כל זה לא תקף בזירה הטלוויזיונית. ההבדל בין השופט הספורטיבי למקבילו הטלוויזיוני, גדול כמו ההבדל בין שופט הכדורסל המיתולוגי ונטול הגינונים דוד דגן, לשופט הטלוויזיה המיתולוגי ועתיר הגינונים צביקה פיק. כי בטלוויזיה, דרישות המקצוע שונות לחלוטין: תהיה בולט, תהיה בוטה, תהיה צבעוני, תהיה פרובוקטיבי. העיקר שתהיה. שישמעו אותך. אולי לכך התכוון מי שקרא לתוכנית הכישרונות החדשה של רשת The Voiceפיצוי על כריזמה של נוזל כלים אז למה בעצם אנחנו – כלומר, ערוצי הטלוויזיה והצופים – צריכים את השופטים? לכאורה, הסיבה היא שהצופה זקוק לחיזוק והכוונה מאנשי מקצוע. זו תשובה נכונה, אך חלקית. ליהוק השופטים מצביע על הסיבה המלאה – יותר מאשר לאנשי מקצוע, הצופה זקוק לסלבריטאים. עבור תוכניות שמעצם הגדרתן מדירות סלבריטאים ושמות את הפוקוס על כישרונות אנונימיים, ובתרבות שסוגדת לסלבריטאות באופן נטול פרופורציות והיגיון, מדובר בפתרון קוסם.אמנם, בריאליטי יש מקום גם לאלמונים. אבל בעוד שבתוכניות מסוגן של האח הגדול ומעושרות מלוהק מלכתחילה קאסט מעניין של אנשים שנעים בין הרברבני לתימהוני, תוכניות כמו כוכב נולד מוגבלות לליהוק "מקצועי". אם ב"האח הגדול" מחפשים את "הטיפוס המעניין", ב"כוכב נולד" מחפשים (לפחות תיאורטית) את "הזמר המוכשר". לכן, למשל, מרבית הטיפוסים המוזרים שמופיעים בשלב האודישנים לא צולחים אותו (אמרתי מרבית. לא אמרתי חובי סטאר). הקריקטורות האלה יכולות היו למצוא את עצמם בקלות משכשכות רגליים בבריכה של "האח הגדול", אבל הן לא מצליחות לעלות על במות "כוכב נולד". מקסימום הופעה בגמר בניצנים על תקן הדאחקה. דמות של קריקטורה. ג'קי מנחם, "האח הגדול" (צילום: נועה מגר)התוצאה הפוטנציאלית של ליהוק "מקצועי" שכזה היא חוסר עניין. ומבחינה טלוויזיונית, מדובר בפוטנציאל הרסני. נכון, אפשר לפגוע פה ושם עם סיפורים מרגשים מז'אנר סוזן בויל (לקוית הראייה מורן מזוז, נכה צה"ל רון ויינרייך), אבל רוב הזמן אתה תקוע עם "סתם" זמרים מוכשרים, שהם לא פעם אנשים משעממים עם כריזמה של נוזל כלים (ולכן נוטים להתפוגג עם הזיקוקים האחרונים של הגמר).קאוולים קטנים אם כך, את נישת העניין ממלאים השופטים, שהם סלבריטאים ולכן מעניינים (אל תשאלו אותי למה). ולפיכך, שלא במפתיע, השופטים הפכו מהרקע של התוכניות לחזית שלהן. הם הסלבריטאים שמרבית המתמודדים לעולם לא יהיו. הכוכבים חולפים, עונה עוברת, אבל המנגינה וצדי צרפתי לעולם נשארים. הפיכת השופטים לחלק מרכזי ובלתי נפרד מהמותג הוא לא המצאה ישראלית, בדיוק כפי ש"כוכב נולד" היא לא ממש המצאה ישראלית. הרי באנגלית, הצירוף הנרדף לאמריקן איידול/אקס פקטור/"Britain's Got Talent" הוא סיימון קאוול. קאוול, לפני שהפך למפיק ויוצר תוכניות כאלה בעצמו, היה שופט. הוא עיצב את דגם השופט הבוטה, הססגוני והמצליף, והפך לאישיות בפני עצמה, שופט שמעניין את הצופים לא פחות, וסביר להניח שיותר, מאשר המתמודדים.עיצב את דגם השופט המצליף. סיימון קאוול ב"אמריקן איידול":בעקבות קאוול קמו לנו קאוולים קטנים משלנו. הם לא עמדו בסטנדרט הבריטי המחמיר, אבל העמידו גרסאות ישראליות פופולאריות שהפכו אותם לאייקונים מקומיים. ל"כוכב נולד" היה כמעט מתחילת דרכה את צדי צרפתי וריקי גל, שביחד היו סיימון קאוול (גל היתה הביץ', צרפתי האייקון המנייריסטי, שיהפוך למזוהה עם התוכנית). אחריהם הגיעו המאסטרו, מרגול-אוחובסקי, דנה אינטרנשיונל, פבלו רוזנברג,יאיר ניצני ומירי מסיקה. אנפוף רדף אנפוף, דיווה רדפה דיווה, וחבר השופטים שמר על מעמדו כדבר הכי רחוק ממכובדות שיפוטית שאפשר להעלות על הדעת. זו לא אשמתם – בדיוק בשביל זה הביאו אותם (ומי שלא סיפק את הסחורה והתגלה כמיושב מדי, כמו דפנה לוסטיג או יוני בלוך, לא חזר).את ליהוק השופטים הצבעוני חיקו בכל התוכניות. זו הפכה למשימה לא פחות חשובה מליהוק המתמודדים, והיא נעשתה באותו האופן: בריאליטי כמו בריאליטי - המפיקים לא חיפשו את האנשים בעלי הכישורים הטובים ביותר, אלא את אלה שמשלבים ידע מקצועי עם אישיות מעניינת/אקסטרווגנטית (לפעמים אכן היה מדובר באנשים הבכירים בתחום). כך קיבלנו גלריה רחבה של חיקויים מוכנים לארץ נהדרת: דוד דביר ומיכל אמדורסקי בנולד לרקוד, גברי לוי, אלי מזרחי וקלוד דדיה ברוקדים עם כוכבים, מיקי בוגנים ובטי רוקאוויי בהדוגמניות, אייל שני במאסטר שף.מתחבר לזעקת הפטרוזיליה. אייל שני ב"מאסטר שף":

רפי אדרקרן פלס משה פרץבית הספר למוזיקההרברט סמואליונתן רושפלדאביב גפןרמי קליינשטייןשלומי שבתשרית חדד

תגובות

משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ